Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Musiksagor

Startat av TonyTonka, 21 januari 2009 kl. 21:11:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 januari 2020 kl. 23:41:48
Lady och Lufsen (utgiven i sammanband med 1997 års videorelease)

Berättare - Johan Hedenberg
Malin - Marie Kühler-Flack
Jim - Anders Öjebo
Lady - Iréne Bejstam
Lufsen - Roger Storm
Jocke - Nils Eklund
Trofast - Johan Hedenberg
Tant Sara - Towa Carson

Producent, regi: Monica Forsberg
Översättning: Monica Forsberg

Inspelat i KM Studio AB, April 1997

Tekniker:
Anders Öjebo
Daniel Bergfalk


Denna version är baserad på den amerikanska förlagan från 1977 medan versionen producerad av Doreen Denning är dramatiserad av henne själv.

Ursäkta mig, men det var ju ändå en nypremiär på bio 1997-07-25?  ??? (vilket 1997-års VHS-utgåva av Oliver och Gänget - utgiven 1997-06-18 - bevisar)

1997-års VHS-utgåva av Lady och Lufsen gavs ju som bekant ut 1997-11-19!  ;)

Disneyfantasten

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 januari 2020 kl. 23:41:48
Lady och Lufsen (utgiven i sammanband med 1997 års videorelease)

Berättare - Johan Hedenberg
Malin - Marie Kühler-Flack
Jim - Anders Öjebo
Lady - Iréne Bejstam
Lufsen - Roger Storm
Jocke - Nils Eklund
Trofast - Johan Hedenberg
Tant Sara - Towa Carson

Producent, regi: Monica Forsberg
Översättning: Monica Forsberg

Inspelat i KM Studio AB, April 1997

Tekniker:
Anders Öjebo
Daniel Bergfalk


Denna version är baserad på den amerikanska förlagan från 1977 medan versionen producerad av Doreen Denning är dramatiserad av henne själv.

Kan det vara denna du syftade på; www.youtube.com/watch?v=iQyMfdFUcLE

Jag minns att jag hittade denna på engelska på YouTube 2010, men att den togs bort av någon anledning... (nu förstår jag hur allt hänger ihop)

Disneyfantasten

#138
Noaks Ark lades upp på YouTube förra veckan, jag älskar sagan så därför älskar jag när den filmatiseras (detta är visserligen ingen riktig film, men iallafall); www.youtube.com/watch?v=VHnrIl-dNqc

Vilka spelar Stefan Berglund och Christian Jernbro?

Jag tycker mig höra Monica Forsberg och Anders Öjebo i alla roller utom Noak och Berättaren, som bägge spelas av Gunnar Uddén...

Scoobydoofan1

Är det ens bra att ha musiksagor? Inget illa det är nostalgi också med kassettband men jag undrar hur dålig kvalitén på dom flesta musiksagorna är.

Steffan Rudvall

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 23 juni 2020 kl. 22:38:51
Är det ens bra att ha musiksagor? Inget illa det är nostalgi också med kassettband men jag undrar hur dålig kvalitén på dom flesta musiksagorna är.
Menar du ljudkvalitet?

Scoobydoofan1

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juni 2020 kl. 02:13:37
Menar du ljudkvalitet?
Ja, man vet inte hur dåligt ljudkvalitén har blivit efter så lång tid.

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 23 juni 2020 kl. 18:55:19
Noaks Ö lades upp på YouTube förra veckan, jag älskar sagan så därför älskar jag när den filmatiseras (detta är visserligen ingen riktig film, men iallafall); www.youtube.com/watch?v=VHnrIl-dNqc

Vilka spelar Stefan Berglund och Christian Jernbro?

Jag tycker mig höra Monica Forsberg och Anders Öjebo i alla roller utom Noak och Berättaren, som bägge spelas av Gunnar Uddén...

det är Noaks ark inte ö  :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 24 juni 2020 kl. 19:42:21
det är Noaks ark inte ö  :D

Stämmer, råkade blanda ihop dem...

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet 24 juni 2020 kl. 19:42:21
det är Noaks ark inte ö  :D
Exakt Noaks Ö är ju en en tecknad tv-serie

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 juni 2020 kl. 19:44:35
Exakt Noaks Ö är ju en en tecknad tv-serie

Det är bara ett ord som skiljer...

Noaks Ö är baserad på sagan, det handlar om en ö som är befolkad av enbart djur och i den versionen är Noak en isbjörn... (det vore nog något för clara liljeberg skulle jag tro)

Noaks Ark handlar om en god man som heter Noak som får order av Gud att rädda sig själv, sin familj och ett par (alltså en hane och en hona) av varje levande varelse på jorden genom att bygga en ark innan Gud skapar en syndavflod eftersom världen har blivit alldeles för ondskefull, han ångrade att han hade skapat världen och ville börja om från början...

Hoppas att Alexander kan svara på vilka Stefan Berglund och Christian Jernbro spelar i denna musiksaga, han brukar vara bra på att känna igen röster...

Förövrigt så ska jag villigt erkänna att bl.a. Stefan Berglund, Christian Jernbro, Ola Norman, Bittan Norman, Johan Wilhelmsson, Thomas Banestål, Daniel Bergfalk, Andreas Eriksson, m.fl. har växt för mig på senare år som skådespelare...

Adam Larsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 juni 2020 kl. 19:52:16

Noaks Ark handlar om en god man som heter Noak som får order av Gud att rädda sig själv, sin familj och ett par (alltså en hane och en hona) av varje levande varelse på jorden genom att bygga en ark innan Gud skapar en syndavflod eftersom världen har blivit alldeles för ondskefull, han ångrade att han hade skapat världen och ville börja om från början...
Är du troende?

gstone

Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 juni 2020 kl. 19:52:16
Det är bara ett ord som skiljer...

Noaks Ö är baserad på sagan, det handlar om en ö som är befolkad av enbart djur och i den versionen är Noak en isbjörn... (det vore nog något för clara liljeberg skulle jag tro)

Noaks Ark handlar om en god man som heter Noak som får order av Gud att rädda sig själv, sin familj och ett par (alltså en hane och en hona) av varje levande varelse på jorden genom att bygga en ark innan Gud skapar en syndavflod eftersom världen har blivit alldeles för ondskefull, han ångrade att han hade skapat världen och ville börja om från början...

Hoppas att Alexander kan svara på vilka Stefan Berglund och Christian Jernbro spelar i denna musiksaga, han brukar vara bra på att känna igen röster...

Förövrigt så ska jag villigt erkänna att bl.a. Stefan Berglund, Christian Jernbro, Ola Norman, Bittan Norman, Johan Wilhelmsson, Thomas Banestål, Daniel Bergfalk, Andreas Eriksson, m.fl. har växt för mig på senare år som skådespelare...

VIST inte att dom hängde ihop ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

#148
Citat från: Disneyfantasten skrivet 24 juni 2020 kl. 19:52:16
Det är bara ett ord som skiljer...

Noaks Ö är baserad på sagan, det handlar om en ö som är befolkad av enbart djur och i den versionen är Noak en isbjörn... (det vore nog något för clara liljeberg skulle jag tro)

Noaks Ark handlar om en god man som heter Noak som får order av Gud att rädda sig själv, sin familj och ett par (alltså en hane och en hona) av varje levande varelse på jorden genom att bygga en ark innan Gud skapar en syndavflod eftersom världen har blivit alldeles för ondskefull, han ångrade att han hade skapat världen och ville börja om från början...

Hoppas att Alexander kan svara på vilka Stefan Berglund och Christian Jernbro spelar i denna musiksaga, han brukar vara bra på att känna igen röster...

Förövrigt så ska jag villigt erkänna att bl.a. Stefan Berglund, Christian Jernbro, Ola Norman, Bittan Norman, Johan Wilhelmsson, Thomas Banestål, Daniel Bergfalk, Andreas Eriksson, m.fl. har växt för mig på senare år som skådespelare...

Okej, då har jag alltså listat ut rösterna på eget bevåg;

(tog med de som redan finns i beskrivningen bara för helhetens skull)

>Berättaren = Gunnar Uddén

>Noak = Gunnar Uddén

>Hans = Stefan Berglund

>Edit = Monica Forsberg

>Noaks Grannar = Anders Öjebo, Stefan Berglund

>Noaks Hustru = Monica Forsberg

>Ham (Noaks son) = Christian Jernbro

>Ank-hane = Christian Jernbro

>Kamel-hane = Anders Öjebo

>Kamel-hona = Monica Forsberg

>Björn-hane = Stefan Berglund

>Shep (Noaks Hund) = Anders Öjebo

>Tiken (Sheps Hustru) = Monica Forsberg

>Ank-hona = Monica Forsberg

>Duv-hona = Monica Forsberg

>Sjungande Barn-röst i slutet = Carolina Khatib-Nia

Eller vad tycker ni?

Scoobydoofan1

När det gäller Musiksagor hur ser det ut? Kommer dom släppas i andra format eller?