Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hjälpmedel till uppdateringar av creditlistor

Startat av Disneyfantasten, 10 april 2022 kl. 10:34:25

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Här tänkte jag att ni kunde hjälpa till att fixa röstprov så att folk kan få höra och se vad de tycker så att rollistorna kanske kan uppdateras;

Jag skulle vilja ha ljudklipp på följande;

Snövit och De Sju Dvärgarna (1937);

1938-års originaldubbning;

- Dvärgarnas sångröster i sången "Hej Hå"

- Jägaren

1982-års omdubbning;

- Dvärgarnas sångröster i sången "Hej Hå"

Pinocchio (1940);

1995-års omdubbning;

- Holländsk Marionettdocka

- Fransk Marionettdocka

- Rysk Marionettdocka

- Manliga Ryska Marionettdockor

- Paj-utropare

- Slagsmål-utropare

- Tobak-utropare

- Lyxhus-utropare

Dumbo (1941);

1972-års första omdubbning

- Biljettförsäljarna

- Skinny & Pojkar

- Lejon

1996-års andra omdubbning;

- Fru Jumbos sångröst

- Klotis Kråkas sångröst

- Buspojkar

- Biljettförsäljarna

- Örebro Kammarkör

Bambi (1942);

1986-års omdubbning;

- Ekorren

- Vaktelmamman

- Pungråttmamman

- Grodan

- Stampes flickvän

- panikslagen Fasan

Alice i Underlandet (1951);

1998-års omdubbning:

- kören

- Örnen

- Ring-Kring-kören

- Röda Rosen

- Irisen

- Svärdsliljan/Prästkragen

- Penséer

- Tulpaner

- Blåhättor

- Viol

- Liljan

- Kallablomma

- Tusenskönor

- Lilac

- Vita Rosen

- Knoppe

- Luktärter

- Fågel

- Kommandoutroparen

- Juryn

Peter Pan (1953);

1992-års omdubbning;

- Öjebokören

Lady och Lufsen (1955);

1955-års originaldubbning;

- Alligator

1989-års omdubbning;

- Taxi

- osedd förman i hundgården

- Valpar

Törnrosa (1959);

1980-års omdubbning;

- Vaktmonstret

- kören

Pongo och De 101 Dalmatinerna (1961);

1995-års omdubbning;

- Lucky

- Penny

- Terriern

- Kon Princess

- Prissys ägare

- Cocos ägare

- Stadsfolk

Svärdet i Stenen (1963/1964);

- Vaktpost

- Folkmassa

Djungelboken (1967/1968);

- Hans Lindgren som Apa

AristoCats (1970/1971);

- Katt med dragspel

- Katt med gitarr

- Katt med bas

Robin Hood (1973/1974);

- Gunnar Ernblad, m.fl. som Folkmassa

- Kaninbarn

Filmen om Nalle Puh (1977);

1991-Åre dubbningsversion;

- kören

Bernard och Bianca (1977/1978);

- Räddningskår-kören

- barn-kör

Micke och Molle (1981);

- kören

Taran och Den Magiska Kitteln (1985);

1998-års omdubbning;

- Vakter

- utropare i spegelbild

- Älvflickan

- Älvpojken

- Orddu

- Orgoch

Mästerdetektiven Basil Mus (1986);

- Mus med krycka

- Barfolk

- kören i eftertexterna

Oliver och Gänget (1988/1989);

1997-års omdubbning;

- Stadsfolk

- Kung på TV

Den Lilla Sjöjungfrun (1989/1990);

- Attina

- Arista

- kören i diverse omgångar

Piff & Puff Räddningspatrullen (1989-1991);

KM Studios version;

- Bidrottningen

Skönheten och Odjuret (1991/1992);

- Bagaren

- Spisen

- körmedlemmarna

Den Lilla Sjöjungfrun TV-serien (1992-1994);

- Perlan

- Krabb-Louie

- Archimedes

Aladdin (1992/1993);

- Fazal, Hakim och andra vakter

- Gazeem

- Prins Achmed

- Äppleförsäljaren

- Melonförsäljaren

- diverse försäljare

- Kvinna

Jafars Återkomst (1994);

- Tjuvar

- Melonförsäljaren

- Fattig Mamma

- Äggförsäljaren

Pocahontas (1995);

- Indianer och Nybyggare

- Örebro Kammarkör

Toy Story (1995);

- Uppdragskontroll

- Sids Mamma

- Rymdisar

Janne Långben The Movie (1995/1996;

- Powerline

Ringaren i Notre Dame (1996);

- Vakter

- Mjölnaren

- Stadsfolk

- Örebro Kammarkör

Aladdin och Rövarnas Konung (1996);

- Hakim

Herkules (1997);

- Titanerna

- man-kören i Zero Till Hero & En Stjärna Född

Mulan (1998);

- Fa Li

- General Ling

- Hunner

- Andar

- Soldater

- Paradledare

- Baderskan

- Son av Familjen Ji

Ett Småkryps Liv (1998);

- diverse myror

- Flugor

- Snigel

- Mygga

- diverse gräshoppor

- Axel & Loco

- servitris

Musse Pigg och Hans Vänner Firar Jul (1999);

- Roséen-kören

Kejsarens Nya Stil (2000);

- Ledmotivkillen

- Roséen-kören

- Kungliga Brudväljaren

- Utslängd Bonde

- speakerröst i vagn till hemliga labbet

- Rudy

- Servitris

- Kocken

- Grattis-sångare

- Ipi & Topo

- diverse vakter

- Vakt förvandlad till ko

- Vakt förvandlad till kameleont

- Övriga Förvandlade Vakter

- Trampolinmonterare

- Roséen-kören

Monsters Inc (2001);

- Stimulator-pojke

- Stimulator-mamma

- Stimulator-pappa

- Monsterstudent

- Speaker

- Betty

- Monstermaka & Monstermake

- Monster i hus

- Monster med tidning

- Tony

- gelé-monster

- Ricky

- Marge

- Charlie Proctor

- Claws

- Chuck

- CDA-agenter

- Lanky Schmidt

- Frank

- Nyhetsankare

- Monsterexpert

- Fröken Nesbit

- Suchi-kocken

- Monstervittnen

- Pojke och mamma i husvagn

De 101 Dalmatinerna 2 Tuffs Äventyr i London (2003);

- Reklamspeaker

- Dirty Dawson

- man i pälsaffär

- idol-hundar

- man med muskler

Djungelboken 2 (2003)

- Buzzie

- Flaps

- Ziggy

- Dizzie

- Apa (INTE MC)

Hitta Nemo (2003);

- Teds pappa

- Pärlans pappa

- Sheldons pappa

- Kycklingfisken

- Grln Krabba

- Röd Krabba

- Pelikaner

- Svärdfisk

- Delfin

Lejonkungen 3 Hakuna Matata (2003);

- Blinkis

- Snövit

- Dvärgarna

Mulan 2 (2004);

- Lord Quin

Kejsarens Nya Stil 2 Kronks Nya Stil (2005)

- Ipi

- Topo

- Hildy

- Marge & Tina

Björnbröder 2 (2006);

- Atka

Prinsessan och Grodan (2009);

- Buford

- Georgia

- Darnell

- Tvåfinger

Zootropolis (2016);

- Konstapel McHorn

- Kvinnlig Nyhetsankare

- Konstapel Higgins

- Konstapel Francine

- Woolter

- Jesse

- Bäver-reporter

- Kanin-reporter

- Antilop-reporter

- Gris-reporter

- Elefanthona på glassbaren

- Larry

- Gary

- Gareth

- Sharla

- Kanin-flicka

- Jaguar

- Travis

- Cotton

- Varg med munkorg

- Älg som får parkeringsbiljett

- Mus som får parkeringsbiljett

- Flodhäst-flicka

- Leopard-hona på torget

(med reservation för att jag kanske kommer på fler senare)

Jabberjaw

Det är nog lättare att få hjälp om du delar upp filmernas titlar och använder dubbningen som underkategori istället. Typ såhär  ::) :o

Peter Pan blabla..
Dubbning xx
* Pojken yy

Robin Hood
Kompletteringar
* Han
*Hon
*Den

"Extra"


Jag förstår att du kanske tycker det är lätt nu. Men många andra ser dina trådar nog som wall-of-text vilket är synd. Då lär du inte få lika bra svar och hjälp.

Det du bör göra är nog att skaffa en VHS spelare och kolla igenom mycket själv först också. För sånt tar tid.... Vilket du kommer att inse när du väl gör det.

gstone

Sådan här så roller kan väl inte spelar roll ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: gstone skrivet 10 april 2022 kl. 17:12:07
Sådan här så roller kan väl inte spelar roll ?

Kanske inte du tycker det, men jag tycker det, och jag tänker fortsätta med mina kompletteringar oavsett vad du tycker om saken!  ;)

Citat från: Jabberjaw skrivet 10 april 2022 kl. 15:35:57
Det är nog lättare att få hjälp om du delar upp filmernas titlar och använder dubbningen som underkategori istället. Typ såhär  ::) :o

Peter Pan blabla..
Dubbning xx
* Pojken yy

Robin Hood
Kompletteringar
* Han
*Hon
*Den

"Extra"


Jag förstår att du kanske tycker det är lätt nu. Men många andra ser dina trådar nog som wall-of-text vilket är synd. Då lär du inte få lika bra svar och hjälp.

Det du bör göra är nog att skaffa en VHS spelare och kolla igenom mycket själv först också. För sånt tar tid.... Vilket du kommer att inse när du väl gör det.

Jag har redan en VHS-spelare, så det är inte nödvändigt att skaffa det!

Men jag kan göra så att jag skriver om inlägget och gör det tydligare!  :)

Disneyfantasten

Nu har jag alltså gjort den nuvarande listan tydligare, hoppas att det kommer att gå lättare nu!  :)

Daniel Hofverberg

De flesta filmer och dubbningar du nämner är ju lättillgängliga både på DVD, Blu-Ray och Disney+, så där borde du väl själv kunna ordna ljudklipp...? Och originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna finns ju på Archive.org, medan TV-serierna du nämner finns på Disney+.

Det tar förstås väldigt lång tid att ordna så många ljudklipp, men det går ju inte snabbare för att någon annan ska göra det åt dig...

Med all respekt och inget illa menat, men din lista är så oerhört lång att jag har svårt att tro att någon här har tid och ork att börja leta fram rollfigurerna och spela in ljudklipp till alla dessa. För allt du nämner skulle det säkerligen ta minst 15 - 20 timmar för att leta fram filmerna, hitta åt rollfigurerna, spela in ljudklipp, spara dessa och ladda upp... :(

I min ringa åsikt är allt detta lite väl mycket begärt av någon annan att göra, så du borde verkligen själv ordna ljudklipp till de filmer och dubbningar som du har tillgång till. Har du inte tillgång till Disney+ kanske TV-serierna går bort, men de flesta av filmerna förmodar jag att du själv har på DVD eller Blu-Ray...?


De enda av dubbningarna du nämner som inte finns att tillgå på nätet och/eller på DVD eller Blu-Ray är väl 1972 års första omdubb av Dumbo och originaldubben av Lady och Lufsen. Originaldubben av Lady och Lufsen verkar vara helt omöjlig att få tag i, så där verkar ingen ha lyckats än så länge och såvitt jag vet har ingen kopia läckt ut på nätet. Så åtminstone i dagsläget är den helt körd. :(

1972 års dubb av Dumbo kanske du har på VHS (?), men om du inte har det så kan jag hjälpa till med dessa om du ger mig beskrivningar och tidskoder för de olika rollfigurerna så att jag enkelt kan hitta åt dem. :)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 april 2022 kl. 20:44:28
De flesta filmer och dubbningar du nämner är ju lättillgängliga både på DVD, Blu-Ray och Disney+, så där borde du väl själv kunna ordna ljudklipp...? Och originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna finns ju på Archive.org, medan TV-serierna du nämner finns på Disney+.

Det tar förstås väldigt lång tid att ordna så många ljudklipp, men det går ju inte snabbare för att någon annan ska göra det åt dig...

Med all respekt och inget illa menat, men din lista är så oerhört lång att jag har svårt att tro att någon här har tid och ork att börja leta fram rollfigurerna och spela in ljudklipp till alla dessa. För allt du nämner skulle det säkerligen ta minst 15 - 20 timmar för att leta fram filmerna, hitta åt rollfigurerna, spela in ljudklipp, spara dessa och ladda upp... :(

I min ringa åsikt är allt detta lite väl mycket begärt av någon annan att göra, så du borde verkligen själv ordna ljudklipp till de filmer och dubbningar som du har tillgång till. Har du inte tillgång till Disney+ kanske TV-serierna går bort, men de flesta av filmerna förmodar jag att du själv har på DVD eller Blu-Ray...?


De enda av dubbningarna du nämner som inte finns att tillgå på nätet och/eller på DVD eller Blu-Ray är väl 1972 års första omdubb av Dumbo och originaldubben av Lady och Lufsen. Originaldubben av Lady och Lufsen verkar vara helt omöjlig att få tag i, så där verkar ingen ha lyckats än så länge och såvitt jag vet har ingen kopia läckt ut på nätet. Så åtminstone i dagsläget är den helt körd. :(

1972 års dubb av Dumbo kanske du har på VHS (?), men om du inte har det så kan jag hjälpa till med dessa om du ger mig beskrivningar och tidskoder för de olika rollfigurerna så att jag enkelt kan hitta åt dem. :)

Tyvärr kan jag inte själv ordna ljudklipp alls för jag vet inte hur man gör, jag är helt enkelt tämligen ovan...  :(

Förresten så finns en LP-skiva med Lady och Lufens originaldubbning tillgänglig på YouTube upplagd av Oscar Isaksson med stor del av filmen om än inte hela, jag tycker att Alligatorns röst påminner om Olof Thunberg;


https://m.youtube.com/watch?v=Z-VRw7I29eU (22:10)

När det gäller 1972-års dubbning av Dumbo så framträder ett lejon vid cirkus-paraden i en bur och när han gäspar säger han "åh kära nån", biljettförsäljarna dyker upp i scenen strax efter Dumbos och Fru Jumbos lektur, Skinny och de andra pojkarna dyker upp strax efter.

Vad gäller Archive.org. så försökte jag faktiskt att spela upp filmerna där men tyvärr verkar de inte vilja fungera, varken på min surfplatta eller på min jobbdator, oklart varför dock...  :(

Jag försöker faktiskt att vara snäll och hjälpsam med att lägga till mer i rollistorna!  :)

Du har själv sagt att du inte tar sådant som endast framkommit genom röstidentifiering förutom om flera personer oberoende av varandra kommer fram till samma slutsats.

Vad gäller Öjebo-kören tycker jag mig bl.a. Anders Öjebo, Bertil Engh, Stefan Berglund, Monica Forsberg, Liza Öhman, Christel Körner, m.fl.

Vad gäller Örebro Kammarkör tycker jag mig höra bl.a. Anders Öjebo, m.fl.

I de flesta av fallen vet jag nästan helt säkert vem det är, men för säkerhetens skull vill jag också gärna höra av andra!  :)

Disneyfantasten

#7
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 april 2022 kl. 20:44:28
De flesta filmer och dubbningar du nämner är ju lättillgängliga både på DVD, Blu-Ray och Disney+, så där borde du väl själv kunna ordna ljudklipp...? Och originaldubben av Snövit och de sju dvärgarna finns ju på Archive.org, medan TV-serierna du nämner finns på Disney+.

Det tar förstås väldigt lång tid att ordna så många ljudklipp, men det går ju inte snabbare för att någon annan ska göra det åt dig...

Med all respekt och inget illa menat, men din lista är så oerhört lång att jag har svårt att tro att någon här har tid och ork att börja leta fram rollfigurerna och spela in ljudklipp till alla dessa. För allt du nämner skulle det säkerligen ta minst 15 - 20 timmar för att leta fram filmerna, hitta åt rollfigurerna, spela in ljudklipp, spara dessa och ladda upp... :(

I min ringa åsikt är allt detta lite väl mycket begärt av någon annan att göra, så du borde verkligen själv ordna ljudklipp till de filmer och dubbningar som du har tillgång till. Har du inte tillgång till Disney+ kanske TV-serierna går bort, men de flesta av filmerna förmodar jag att du själv har på DVD eller Blu-Ray...?


De enda av dubbningarna du nämner som inte finns att tillgå på nätet och/eller på DVD eller Blu-Ray är väl 1972 års första omdubb av Dumbo och originaldubben av Lady och Lufsen. Originaldubben av Lady och Lufsen verkar vara helt omöjlig att få tag i, så där verkar ingen ha lyckats än så länge och såvitt jag vet har ingen kopia läckt ut på nätet. Så åtminstone i dagsläget är den helt körd. :(

1972 års dubb av Dumbo kanske du har på VHS (?), men om du inte har det så kan jag hjälpa till med dessa om du ger mig beskrivningar och tidskoder för de olika rollfigurerna så att jag enkelt kan hitta åt dem. :)

Jag har faktiskt de flesta på antingen DVD, Bluray eller både och, samt 1972-års dubbning av Dumbo, men då jag är urdålig på att fixa ljudklipp kan det dessvärre bli allt annat än lätt att genomföra...  :(

Jag är självklart medveten om att inte allt går på en gång, det är inte det jag ville poängtera.  :)

Disneyfantasten

#8
Här är iallafall ett ljudklipp med hela 1972-års dubbning av Dumbo som en person på forumet lade upp under sommaren 2015;  :)

http://www.mediafire.com/download/xwd780gwln2r31f/Dumbo.aiff

http://download1585.mediafire.com/mr0z1p50t25g/xwd780gwln2r31f/Dumbo.aiff

Disneyfantasten

#9
Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 april 2022 kl. 21:28:34
Här är iallafall ett ljudklipp med hela 1972-års dubbning av Dumbo som en person på forumet lade upp under sommaren 2015;  :)

http://www.mediafire.com/download/xwd780gwln2r31f/Dumbo.aiff

http://download1585.mediafire.com/mr0z1p50t25g/xwd780gwln2r31f/Dumbo.aiff

Lejonet pratar vid 15:13

Under 17:40-18:37 hör man Biljettförsäljarna och efter de så hör man pojkarna inklusive Skinny

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 10 april 2022 kl. 21:49:50
Lejonet pratar vid 15:13

Under 17:40-18:37 hör man Biljettförsäljarna och efter de så hör man pojkarna inklusive Skinny

Rätta mig gärna om jag har fel, men jag tycker att Lejonet låter som Gunnar Ernblad och att Biljettförsäljarna låter som John Harryson och Charlie Elvegård.

Disneyfantasten

För att göra det lättare så lånar jag lite ljudklipp som TonyTonka gjort (han har sagt att det är okej med honom);

Spisen i Skönheten och Odjuret;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=2872.0;attach=1154

Gazeem i Aladdin;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?action=dlattach;topic=2872.0;attach=1156