Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Disneydags

Startat av moviefan, 30 januari 2017 kl. 16:37:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 november 2019 kl. 19:32:34
Nu kommer vi ifrån ämnet men det är faktiskt lättare att skriva det där via PM

Förlåt att jag går off-topic, jag ville gärna uppmärksamma honom på hans födelsedag och ville gärna att andra också skulle uppmärksammas och kände att detta var det lättaste sättet...

Men jag håller med om att vi borde hålla oss till ämnet!  ;)

Daniel Hofverberg

#391
Med facit i hand kan vi konstatera att Disneydags idag började med säsong 2 av Trassel, eller Trassel: Rapunzels magiska äventyr som den säsongen som bekant är omdöpt till, efter att Trassel innan för evigt sänts de två senaste lördagarna. :)

Detta trots att SVTs egna tablåer och de flesta leverantörers EPG uppger att Disneydags idag skulle bestå av Lejonvakten, Milo - Murphys lag och en klassisk tecknad kortfilm; något som alltså inte stämde. Att det ska vara så svårt att få tablåtexterna att stämma överens med verkligheten...? :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 11 november 2019 kl. 06:24:10
Det är kanske inte så märkligt som man skulle kunna tro. SVT har, i alla fall under de senaste åren, haft för vana att sända Disneyserier i ordning efter produktionsnummer, vilket inte nödvändigtvis behöver vara samma ordning som handlingen i avsnitten utspelas. Trassel innan för evigt har produktionsnummer 128, och hamnar därför efter de andra avsnitten i första säsongen. Det är förmodligen en efterkonstruktion för att få in långfilmen som avsnitt i serien, vilket kanske inte var tänkt från början.
Tack för informationen, det hade jag helt missat. Det är som du säger säkerligen en efterkonstruktion, för ursprungligen var det nog aldrig tänkt att Disney Channel-filmen skulle ingå som avsnitt av serien. Då fick man väl helt enkelt ta "första bästa" lediga produktionsnummer...

Då har du rätt i att det inte är så märkligt, men kronologiskt ställer det ju som sagt till med stora problem att först efter hela säsongen få veta hur och varför som Rapunzels hår växt ut igen...

Det blir ju väldigt kronologiskt ologiskt att sända säsong 1, följt av Trassel innan för evigt följt av säsong 2, men i och för sig bättre än att aldrig sända den inledande pilotfilmen. Och trevligt att SVT i alla fall fortsätter med säsong 2, det är verkligen hög tid då det ju var ganska länge sedan den började sändas på Disney Channel.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 november 2019 kl. 10:49:14
Med facit i hand kan vi konstatera att Disneydags idag började med säsong 2 av Trassel, eller Trassel: Rapunzels magiska äventyr som den säsongen som bekant är omdöpt till, efter att Trassel innan för evigt sänts de två senaste lördagarna. :)

Detta trots att SVTs egna tablåer och de flesta leverantörers EPG uppger att Disneydags idag skulle bestå av Lejonvakten, Milo - Murphys lag och en klassisk tecknad kortfilm; något som alltså inte stämde. Att det ska vara så svårt att få tablåtexterna att stämma överens med verkligheten...? :(

Jag mailade dem och påpekade att tablån var fel, och nu har de ändrat så att den stämmer.

Fast svaret jag fick i mail var lite halvkonstigt:
Citat
Hej Anders,

Tack för ditt mejl. Bra att du uppmärksammar oss på detta.

Vi har nu ändrat i tablåtexterna. Det är en film som visas varje vecka, och inte en enskild film.

Åter igen tack!
Hälsningar,
Philip
Kommunikatör / SVT

Jag vet inte vad som menas med det. Jag har inte sagt något om någon "enskild film".

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet 10 december 2019 kl. 11:09:14
Fast svaret jag fick i mail var lite halvkonstigt:
Jag vet inte vad som menas med det. Jag har inte sagt något om någon "enskild film".

Jeg tror de har sendt samme svar til alle som har kontaktet dem om feilen. Sannsynligvis har mange kommentert at Trassel innan för evigt er en film

Anders M Olsson

Mycket märkligt - den här veckan sände SVT samma tecknade kortfilm som förra veckan, The Village Smithy (1942).

Möjligen kan det bero på att kortfilmen var lite grand avhuggen förra veckan. De sista sekunderna och sluttexterna saknades. Den här veckan var filmen så vitt jag kan se komplett.

Daniel Hofverberg

Jag reagerade också över att SVT sände samma kortfilm idag som i förra veckans Disneydags. Jag skulle också tro att det beror på att The Village Smithy som sagt avbröts i förtid förra veckan, och de sista 15 sekunderna ungefär saknades - d.v.s. några sekunder handling plus "The End"-skylten.

Fast å andra sidan har väl samma kortfilm sänts vid ett flertal tidigare tillfällen i Disneydags, så de flesta bör väl ha sett den vid det här laget... Tyvärr verkar det ju bara vara ett begränsat antal kortfilmer som cirkulerar i det oändliga i Disneydags... :(

Man kan ju dock undra hur det egentligen kan hända att en film avbryts i förväg på det sättet...? Trots allt är ju Disneydags inte direktsänt, och logiskt sett borde man ju ha satt ihop ett färdigt block som sänds utan mänsklig inblandning. Och vid redigeringen/hopsättningen borde man ju upptäcka sådant direkt.

Anders M Olsson

Det finns inget Disneydags i SVTs tablå för lördagen den 4 januari, inte heller någon "fristående" Disneyserie klockan 8 på söndagen. Undrar om det är slut med de regelbundna Disneyprogrammen på SVT nu, eller om det bara är ett tillfälligt uppehåll?

Daniel Hofverberg

Det verkar oroväckande... :( Får hoppas det bara är en tillfällighet...

Anders M Olsson

Jag mailade SVT och har nu fått svar. De kommer tydligen att ta en paus med Disneyprogrammen under våren, men lovar att de ska komma tillbaka till hösten.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2019 kl. 12:29:01
Jag mailade SVT och har nu fått svar. De kommer tydligen att ta en paus med Disneyprogrammen under våren, men lovar att de ska komma tillbaka till hösten.
Aj då, det var tråkigt... :(

moviefan

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 december 2019 kl. 12:29:01
Jag mailade SVT och har nu fått svar. De kommer tydligen att ta en paus med Disneyprogrammen under våren, men lovar att de ska komma tillbaka till hösten.

Varför vill de ta en paus ?   ::)

Disneyfantasten

Citat från: moviefan skrivet 20 december 2019 kl. 15:23:34
Varför vill de ta en paus ?   ::)

Jag undrar detsamma... (kanske har de tröttat ut sig, men då blir det istället lång väntetid för oss och jag hinner bokstavligt talat fylla 24 innan dess)

Anders M Olsson

Citat från: moviefan skrivet 20 december 2019 kl. 15:23:34
Varför vill de ta en paus ?   ::)

Det har SVT inte sagt något om, men om jag ska våga mig på en gissning tror jag att det handlar om att Disney så att säga vill "kratta manegen" för sin streamingtjänst när den lanseras under våren.

Det kan inte vara en tillfällighet att SVT tar en paus just precis när Disney+ lanseras.

Daniel Hofverberg

Jag skulle också tro att Disney blivit försiktiga med att licensiera rättigheter just nu, i och med Disney+. Självklart vill Disney inte sälja rättigheter till någon som skulle konkurrera med deras egen tjänst, så genom att just nu inte sälja rättigheter kan de säkerställa bästa möjliga start för Disney+. Då ökar chanserna att så många som möjligt vill abonnera på Disney+, samtidigt som Disney får god tid på sig att hinna komma fram till vilka serier som är mest "ofarliga" att låta SVT sända, utan att påverka Disneys tjänst.

Det kan som sagt knappast vara en tillfällighet att Disneydags gör uppehåll för första gången på många års tid precis den våren som Disney+ är planerad att lanseras i Skandinavien...

Daniel Hofverberg

Till min stora förvåning såg jag att Danmark faktiskt har fortsatt med sin motsvarighet till Disneydags, Disney Sjov på danska public service-kanalen DR1, även efter årsskiftet - och i Danmark kommer tydligen programmet att fortsätta sändas hela 2020.

Hur kan det komma sig att danska DR har kunnat fortsätta med Disney-program under våren, medan svenska SVT inte kunnat det...? Om nu SVTs uppehåll har med Disney+ att göra som vi misstänkt, så borde det ju vara exakt samma situation i Danmark (som förstås kommer få Disney+ samtidigt som Sverige)...

Varje program av Disney Sjov sedan årsskiftet består för övrigt av Lejonvakten, Trassel och två klassiska tecknade kortfilmer (märk väl inte en, som ju varit fallet i Sverige i många års tid). Under höstsäsongen 2019 fram till årsskiftet bestod det danska programmet däremot av Big Hero 6, Bumbibjörnarna och två kortfilmer.

I Danmark verkar de också visa helt andra kortfilmer än i Sverige, åtminstone av det relativt lilla jag sett, och inte alls samma övervikt för Pluto som på SVT. I Danmark hade de också det goda omdömet att i ett av programmen närmast julafton visa Toy Tinkers som kortfilm, som jag inte kan minnas att SVT någonsin sänt (eller i alla fall inte på många års tid).

Intressant att notera är också att det danska programmet fortfarande använder sig av det klassiska Disneydags-introt från 1990-talet, d.v.s. A Disney Afternoon-vinjetten; till skillnad från det ganska intetsägande och osammanhängande introt som SVTs Disneydags använt sig av under många år...