Josefin

Författare Ämne: Vi äro musikanter (Looney Tunes?)  (läst 412 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 11 006
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Vi äro musikanter (Looney Tunes?)
« Svar #15 skrivet: 24 juni 2021 kl. 02:21:33 »
Vi kan spela violioliolej
Vi kan spela basviol och flöjt
Som jag skrev tidigare känner jag mig som sagt ganska säker på att DVD-filmen inte har någon som helst koppling till sången...

Mest troligt har de bara återanvänt det namnet, för att det låter proffsigt och antyder ett musiktema. "Vi är musiker" skulle helt enkelt inte låta lika fint som titel på en DVD-film... ;)

Utloggad Vize

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 106
    • Visa profil
« Svar #16 skrivet: 24 juni 2021 kl. 03:09:45 »
Som jag skrev tidigare känner jag mig som sagt ganska säker på att DVD-filmen inte har någon som helst koppling till sången...

Mest troligt har de bara återanvänt det namnet, för att det låter proffsigt och antyder ett musiktema. "Vi är musiker" skulle helt enkelt inte låta lika fint som titel på en DVD-film... ;)
Förlåt, jag har inte sett filmen

Utloggad Steffan Rudvall

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 8 146
    • Visa profil
« Svar #17 skrivet: 28 juni 2021 kl. 22:30:15 »
Jag har köpt Vi äro musikanter nu via Tradera-auktionen, så får vi se vad det faktiskt är för dubbning på DVD:n och om det är en dubbning värd namnet. Jag har som sagt mina farhågor att det mycket väl kan röra sig om en simpel lektordubb (kanske bara med en enda skådis?), men jag hoppas att jag har fel - men den som lever får se...

Jag återkommer när jag fått filmen, och tagit mig en titt på den. :)
Blir du besviken om det är en lektordubbning?
Ehh, Hur är läget?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #18 skrivet: 28 juni 2021 kl. 22:42:09 »
Blir du besviken om det är en lektordubbning?
Nja, jag har väl nästan räknat med att det sannolikt är en lektordubb, även om jag hoppas att jag har fel. Sen kan ju dock även lektordubbningar vara väldigt olika - allt ifrån "professionella" lektordubbningar med flertalet skådespelare (såsom de flesta dokumentärer och realityserier på Disney+) till simpla lektordubbningar med en enda röst á la Kalle Anka och hans vänner önskar god jul...

Hursomhelst vill man ju veta, men tyvärr har jag inte fått paketet än, trots att det skickades i torsdags - faktum är att jag inte ens hittar åt kollinumret när jag söker på PostNords webbsida, så jag börjar bli lite orolig att paketet har kommit bort... :(

Utloggad Steffan Rudvall

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 8 146
    • Visa profil
« Svar #19 skrivet: 28 juni 2021 kl. 23:18:42 »
Nja, jag har väl nästan räknat med att det sannolikt är en lektordubb, även om jag hoppas att jag har fel. Sen kan ju dock även lektordubbningar vara väldigt olika - allt ifrån "professionella" lektordubbningar med flertalet skådespelare (såsom de flesta dokumentärer och realityserier på Disney+) till simpla lektordubbningar med en enda röst á la Kalle Anka och hans vänner önskar god jul...
Så det kan då vara professionella röstskådespelare med sådana som vi känner till?
Ehh, Hur är läget?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #20 skrivet: 30 juni 2021 kl. 01:13:19 »
Så det kan då vara professionella röstskådespelare med sådana som vi känner till?
Ja, absolut. Ett uppenbart exempel är ju VHS-filmen Barbie och hennes rockband, som Kanal 10/Pickwick släppte 1994, och som var lektordubbad med bland andra Annelie Berg, Fredrik Dolk och Staffan Hallerstam. :)

Även de lektordubbningar som Disney+ och Netflix släppt under senare år har ju haft välkända professionella skådespelare som medverkat - men det är ju i och för sig betydligt senare än den här DVD-filmen, som jag gissar släpptes under tidigt 2000-tal (men jag hittar tyvärr inte åt filmen i Svensk Mediedatabas, så jag lyckas inte få fram något exakt årtal).

Utloggad Adam Larsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 201
    • Visa profil
« Svar #21 skrivet: 10 juli 2021 kl. 19:47:34 »
Har du fått hem den?
Pikachu använd åskstöt!

Utloggad Mathilda Gustafsson

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 1 135
  • En tjej som aldrig mer kommer skämta.
    • Visa profil
« Svar #22 skrivet: 13 juli 2021 kl. 21:25:16 »
Har danskjävlarna tappat bort paket?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #23 skrivet: 13 juli 2021 kl. 23:15:49 »
Jag har äntligen fått filmen, men har inte hunnit titta på den än - återkommer. :)

Utloggad Marcus R

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Zoinks! Här är brorsan mer känd än jag!
    • Visa profil
« Svar #24 skrivet: 16 juli 2021 kl. 01:46:24 »
Jag har köpt Vi äro musikanter nu via Tradera-auktionen, så får vi se vad det faktiskt är för dubbning på DVD:n och om det är en dubbning värd namnet. Jag har som sagt mina farhågor att det mycket väl kan röra sig om en simpel lektordubb (kanske bara med en enda skådis?), men jag hoppas att jag har fel - men den som lever får se...

Jag återkommer när jag fått filmen, och tagit mig en titt på den. :)
Det är Looney Tunes på DVD så då är det väl självklart att det är Mikael Roupé och Sun Studio som gjort dubbningen.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #25 skrivet: 16 juli 2021 kl. 01:51:50 »
Det är Looney Tunes på DVD så då är det väl självklart att det är Mikael Roupé och Sun Studio som gjort dubbningen.
Nej, det är nog tvärtom sannolikt att det inte är det - i och med att den här DVD:n inte är utgiven av Warner Bros. utan av Capital Media Communications, som knappast har haft rättigheter till Warner Bros. dubbningar.

Utloggad Marcus R

• Juniormedlem
  • **
  • Antal inlägg: 53
  • Zoinks! Här är brorsan mer känd än jag!
    • Visa profil
« Svar #26 skrivet: 16 juli 2021 kl. 02:05:57 »
Nej, det är nog tvärtom sannolikt att det inte är det - i och med att den här DVD:n inte är utgiven av Warner Bros. utan av Capital Media Communications, som knappast har haft rättigheter till Warner Bros. dubbningar.
Jag förstår, men det finns fortfarande möjlighet att de har anlitat Sun Studio.

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #27 skrivet: 16 juli 2021 kl. 02:08:07 »
Jag förstår, men det finns fortfarande möjlighet att de har anlitat Sun Studio.
Visst är det möjligt - det finns ju inte hur många dubbningsstudior som helst i Sverige, så de kan ju absolut av en ren slump ha anlitat samma studio som Warner Bros; men i så fall sannolikt inte samma dubbningar och det behöver inte ens vara med samma skådespelare.