Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disney+ (Disneys streamingtjänst)

Startat av gstone, 29 augusti 2018 kl. 22:30:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2021 kl. 20:56:56
Så man har bara tilläggsdubbat ett enda avsnitt?

Än så länge. De andra dyker nog upp, DuckTales låg tre stycken i nån vecka så dök det upp ett par till då o då.

Steffan Rudvall

Citat från: King Owl skrivet 12 oktober 2021 kl. 20:57:51
Än så länge. De andra dyker nog upp, DuckTales låg tre stycken i nån vecka så dök det upp ett par till då o då.
Men det kan inte vara så att Disney blandat ihop avsnittsordningen?

gstone

Citat från: King Owl skrivet 12 oktober 2021 kl. 20:55:11
Angående Darkwing Duck. Det avsnitten som ligger ute med dubb är från sista säsongen och har inte tidigare dubbats. Så borde vara nydubb.

S03E03 - The Revenge of the Return of the Brainteasers, Too!

Edit: eller har den dubbats förut?

Vilka är rösterna ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Goliat

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2021 kl. 20:59:21
Men det kan inte vara så att Disney blandat ihop avsnittsordningen?

Absolut. De ligger huller om buller nästan.

Citat från: gstone skrivet 12 oktober 2021 kl. 21:02:16
Vilka är rösterna ?

Det får du reda på i morgon. Hinner inte titta.

Anders M Olsson

Citat från: King Owl skrivet 12 oktober 2021 kl. 21:07:20
Absolut. De ligger huller om buller nästan.

Avsnitten på Disney+ ligger sällan eller aldrig "huller om buller". De ligger vanligtvis i ordning efter produktionsnummer, så även Darkwing Duck.

Om man tycker att någon annan ordning är mera rätt är det ju inget som hindrar att man ser avsnitten i precis den ordning man själv vill.

Goliat

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 oktober 2021 kl. 07:08:08
Avsnitten på Disney+ ligger sällan eller aldrig "huller om buller". De ligger vanligtvis i ordning efter produktionsnummer, så även Darkwing Duck.

Om man tycker att någon annan ordning är mera rätt är det ju inget som hindrar att man ser avsnitten i precis den ordning man själv vill.

Det var mer av ett överdrivet. Klart det finns flera ordningar. Jag tittar i ordningen som de har. Skulle inte orka gå igenom och se annan ordning. :)

salle

#2241
Ordningen för Darkwing Duck är ganska logisk. Det vi vanligen benämner som Säsong 1 & 2 utgörs av Säsong 1 på Disney+. Det vi vanligtvis benämner som Säsong 3 utgörs av Säsong 2 på Disney+. Avsnitten för Säsong 2 (Sägons 3 Disney+) har aldrig tidigare dubbats. Avsnittet som nu nämns måste därför vara dubbat för första gången. Det vore roligt om rösterna är detsamma eller i alla fall snarlika.

Adam Larsson

Fast eftersom att Darkwing Duck slutade visas på grund av våld kanske man ändå hann dubba hela serien men inte använt dubbning ännu.

KurageDHH

#2243
Nu har jag sett avsnittet på svenska via VPN och det verkar vara dubbat på 90-talet, trots det är säsong 3 som aldrig har visat i Sverige. Fortfarande samma röster!
Jag börjar tro som Adam Larsson sa att dom har förmodligen också dubbat säsong 3 innan våldsdebatten, men den har inte använts förran nu.

Disneyfantasten

Citat från: KurageDHH skrivet 13 oktober 2021 kl. 10:10:26
Nu har jag sett avsnittet på svenska via VPN och det verkar vara dubbat på 90-talet, trots det är säsong 3 som aldrig har visat i Sverige. Fortfarande samma röster!
Jag börjar tro som Adam Larsson sa att dom har förmodligen också dubbat säsong 3 innan våldsdebatten, men den har inte använts förran nu.

Det låter ju som ett gott tecken, då slipper den tilläggsdubbning, jag tar tillbaka allt jag sagt om tilläggsdubbning!  :-[

Samlaren

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 12 oktober 2021 kl. 16:23:27
De vet inte att de har dubbat Herkules serien och Bonkers dubbning äger de inte rättigheterna till.

Disney själva vet. Men supporten vet inte allt.

Samlaren

Citat från: KurageDHH skrivet 13 oktober 2021 kl. 10:10:26
Nu har jag sett avsnittet på svenska via VPN och det verkar vara dubbat på 90-talet, trots det är säsong 3 som aldrig har visat i Sverige. Fortfarande samma röster!
Jag börjar tro som Adam Larsson sa att dom har förmodligen också dubbat säsong 3 innan våldsdebatten, men den har inte använts förran nu.

Nej hela s1 + halva s2 dubbades innan en i prdouktionen dog därför avbröt de dubbningen. Det med valdebatten kom mkt senare. När tror jag säger rätt nu TV4 visade den serien så visade de bara reprisen (rätta mig om jag har fel)

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 oktober 2021 kl. 09:30:28
Fast eftersom att Darkwing Duck slutade visas på grund av våld kanske man ändå hann dubba hela serien men inte använt dubbning ännu.
Citat från: KurageDHH skrivet 13 oktober 2021 kl. 10:10:26
Nu har jag sett avsnittet på svenska via VPN och det verkar vara dubbat på 90-talet, trots det är säsong 3 som aldrig har visat i Sverige. Fortfarande samma röster!
Jag börjar tro som Adam Larsson sa att dom har förmodligen också dubbat säsong 3 innan våldsdebatten, men den har inte använts förran nu.
Det förefaller osannolikt, i och med att FilmNet slutade sända Darkwing Duck redan i augusti 1993 - det var alltså över ett år innan våldshysterin bröt ut, som ju inte bröt ut förrän efter det så kallade Silje-fallet i oktober 1994 (när en femårig flicka i Norge dödades av tre 6-åriga pojkar, som alla ville få att tro att det hade med våldsamma TV-serier att göra; oavsett om det faktiskt fanns belägg för det eller inte).

Det var ju alltså bara sändningarna på SVT som avbröts i förtid på grund av tragedin, medan FilmNet då redan hade sänt klart serien sedan ett år tillbaka. Men FilmNet sände ju alltså bara säsong 1 och 2 (78 avsnitt), och jag vill också minnas att någon hade pratat med KM Studio och fått bekräftat att de bara hade dubbat 78 avsnitt. Men det är förstås inte omöjligt att KM Studio kan ha haft ofullständiga uppgifter, och att Disney på eget bevåg dubbade säsong 3 redan hösten 1992/våren 1993 men att FilmNet vägrade köpa in den säsongen av någon anledning (så att de bara köpte in de avsnitt som var färdigdubbade när inköpet skedde). Men det känns helt klart lite långsökt...

Mathilda Gustafsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 oktober 2021 kl. 14:12:33
Det förefaller osannolikt, i och med att FilmNet slutade sända Darkwing Duck redan i augusti 1993 - det var alltså över ett år innan våldshysterin bröt ut, som ju inte bröt ut förrän efter det så kallade Silje-fallet i oktober 1994 (när en femårig flicka i Norge dödades av tre 6-åriga pojkar, som alla ville få att tro att det hade med våldsamma TV-serier att göra; oavsett om det faktiskt fanns belägg för det eller inte).

Det var ju alltså bara sändningarna på SVT som avbröts i förtid på grund av tragedin, medan FilmNet då redan hade sänt klart serien sedan ett år tillbaka. Men FilmNet sände ju alltså bara säsong 1 och 2 (78 avsnitt), och jag vill också minnas att någon hade pratat med KM Studio och fått bekräftat att de bara hade dubbat 78 avsnitt. Men det är förstås inte omöjligt att KM Studio kan ha haft ofullständiga uppgifter, och att Disney på eget bevåg dubbade säsong 3 redan hösten 1992/våren 1993 men att FilmNet vägrade köpa in den säsongen av någon anledning (så att de bara köpte in de avsnitt som var färdigdubbade när inköpet skedde). Men det känns helt klart lite långsökt...
Lite långsökt men det är typ den enda vettiga förklaringen på att ett avsnitt som tidigare inte har funnits dubbat till svenska dyker upp med svenskt tal med röster från 90-talet.

Gustav Jonsson

Citat från: Samlaren skrivet 13 oktober 2021 kl. 14:09:49
Nej hela s1 + halva s2 dubbades innan en i prdouktionen dog därför avbröt de dubbningen. Det med valdebatten kom mkt senare. När tror jag säger rätt nu TV4 visade den serien så visade de bara reprisen (rätta mig om jag har fel)
Vad pratar du om? Ingen av dem som medverkar i Darkwing Duck dubbning dog då.