Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney's kortfilmer

Startat av TonyTonka, 6 januari 2013 kl. 22:55:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

MOA

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2021 kl. 20:05:10
Lucky Number är väl den som har en mystisk röst för knattarna.
Ja så var de!

Will Siv

Citat från: MOA skrivet 14 december 2021 kl. 20:02:46
Donald Applecore finns dubbad
Tror Lucky Number finns dubbad
tack för upplysningen :D
Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2021 kl. 20:05:10
Lucky Number är väl den som har en mystisk röst för knattarna.
eftersom dom är ungdomar i den filmen ( som i "Quack Pack" )

Will Siv

Bonus:

här är "krigsfilmerna" jag hoppade över innan, jag tror inte nån av dessa har dubbats ( men rätta mig om jag har fel )


1942:

Donald's Decision.

All Togheter.

The New Spirit.

Donald Gets Drafted.

The Vanishing Private.

Sky Trooper.


1943:

Der Fuhere's Face - Oscar vinnare.

The Spirit of 43 - (Farbror) Joakim Von Anka's debut!

Fall Out Fall In.

The Old Army Game,

Home Defense.


1944:

Commando Duck.


Will Siv

#213
och nu:

LÅNGBEN.

PS. han fyller 90 nästa år.


1939:

Goofy and Wilbur - dubbad med Johan Lindqvist som Långben.


1940:

Goofy's Glider - osäker.


1941:

Bagage Buster - dubbad.

The Art of Skiing - dubbad med Roger Storm som berättare.

The Art of Self Defense - osäker.


1942:

How to Play Baseball - dubbad med Per Sanborgh som berättare.

The Olympic Champ - dubbad med Per Sandborgh som berättare.

How to Swim - dubbad, vet inte vem berättarrösten är...

How to Fish - dubbad med Roger Storm som berättare.


1943:

El Gaucho Goofy - dubbad, ingick först i "Saludos Amigos"

Victory Vehicles - förmodligen inte, här kan ni lyssna på sången från filmen :)

https://www.youtube.com/watch?v=dh7yVGMKXBI


1944:

How To Be A Sailor - dubbad.

How To Play Golf - osäker.

How To Play Football - dubbad med Per Sanborgh som berättare.


1945:

Tiger Trouble - dubbad.

African Diary - osäker.

Californy Er Bust - osäker.

Hockey Homicide - osäker.


1946:

A Knight for a Day - jag tror den finns dubbad men den saknas på Disney+....

Double Dribble - dubbad med Per Sandborgh som berättare och Ole Ornered för övrigia röster.


1947:

Foul Hunting - osäker.


1948:

They're Off - osäker.

The Big Wash - dubbad med Jan Modin som Långben.

Goofy Gymmnastic - tror den är dubbad.


1949:

Tennis Raquet - osäker.


1950:

How To Ride A Horse - dubbad med Per Sanborgh som berättare, ursprungligen en del av "The Reluctant Dragon", den och själva "Reluctant Dragon" är väl dom enda som har dubbats? ( det finns ju inte en fullständig dub av hela filmen )

Home Made Home - dubbad.

Tomorrow We Diet! - osäker.

Motor Mania - dubbad.

Hold That Pose ( med Humphrey ) - osäker, Humphreys debut.


1951:

Lion Down - dubbad.

Cold War - osäker.

Get Rich Quick - osäker.

Fathers Are People - osäker, första gången man ser Långben's son ( vet inte om det är Max.... )

Teachers Are People - osäker, berättaren i originalet var sen rösten till Fred Flinta!

No Smoking - osäker.


1952:

Father's Lion - dubbad.

Hello, Alloha - osäker.

Man's Best Friend - osäker.

Two Gun Goofy ( med Petter ) - osäker.

Two Weeks Vacation - osäker.

How To Be A Detective ( med Petter ) - osäker.


1953:

Father's Day Off - osäker.

For Whom the Bulls Toll - osäker.

Father's Week-End - osäker.

How to Dance - dubbad.

How to Sleep - dubbad.


1961:

Aquamania - dubbad.


1965:

Freewayphobia - ej dubbad.

Goofy's Freeway Troubles - dubbad, den här filmen ( samt "Motor Mania" och "Lion Around" ) ingick i kortfilms samlingen "Janne Långben i H-Trafiken" från 1967 när Svergie ändrade trafikriktningen från vänster till höger ( inget politiskt ), "Mickey's Trailer och "Susie The Little Blue Coupe" ingick också, med Hans Lindgren som Långben, Olof Thunberg som berättare och övriga röster av Bosse Parnevik. mer info finns här: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=2384.60


2007:

How To Hook Up Your Home Theatre - dubbad med Per Sanborgh som berättare och Johan Lindquist som Långben


2021:

How To Stay At Home - dubbad med Per Sanborgh och Johan Lindqvist.

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 14 december 2021 kl. 20:05:10
Lucky Number är väl den som har en mystisk röst för knattarna.
Det finns faktiskt två olika svenska dubbningar av Lucky Number, eller kanske rättare sagt en och en halv. Dels då dubbningen ni tänker på från VHS-filmen Pluto och hans kompisar (där vi inte vet vare sig dubbningsstudio eller vem som spelar Knattarna), och dels en äldre "halvdubbning" från biofilmen Musse, Pluto & Co på spexhumör som hade biopremiär 1982 - där var radiorösten dubbad (spelades av Sture Ström), medan både Kalle Anka och Knattarna var på engelska med svensk text.

Citat från: Will Stewart skrivet 14 december 2021 kl. 19:22:16
1953:

Don's Fountain of Youth - dubbad.

The New Neighbour - dubbad.
När och var har egentligen Don's Fountain of Youth och The New Neighbor dubbats till svenska? För jag har i alla fall inte stött på någon svensk dubbning av dessa.

Don's Fountain of Youth fanns med på VHS-filmen Kalle Anka, Pluto och knattarna på äventyr, men jag är nästan säker på att den bara var i textad originalversion. The New Neighbor fanns med på hyr-VHS-filmen Kaxiga Kalle, men om inte mitt minne sviker mig är jag nästan hundra på att alla filmer på den kassetten var i textad originalversion. Jag har heller inget minne av att någon av dem sänts på Disney Channel, och verkar heller inte finnas på någon DVD-utgåva, utöver amerikanska Walt Disney Treasures-utgåvor.

Will Siv

#215
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2021 kl. 23:32:21
När och var har egentligen Don's Fountain of Youth och The New Neighbor dubbats till svenska? För jag har i alla fall inte stött på någon svensk dubbning av dessa.

Don's Fountain of Youth fanns med på VHS-filmen Kalle Anka, Pluto och knattarna på äventyr, men jag är nästan säker på att den bara var i textad originalversion. The New Neighbor fanns med på hyr-VHS-filmen Kaxiga Kalle, men om inte mitt minne sviker mig är jag nästan hundra på att alla filmer på den kassetten var i textad originalversion. Jag har heller inget minne av att någon av dem sänts på Disney Channel, och verkar heller inte finnas på någon DVD-utgåva, utöver amerikanska Walt Disney Treasures-utgåvor.

nu var det jag som förhastade mig igen :-\ eftersom båda kortfilmerna är på Disney+ så antog jag bara dom var dubbade, jag måste bli bättre på att kolla upp sånt.

Det är ju väldigt rörigt med kortfilmerna, "Tre Små Grisar" saknar sin svenska dubbning medan "Stora Stygga Vargen" har den, men inte "Tre Små Vargar" heller.... en del filmer har ingen dubbning alls och så har flera fått "originaldubbningar" som dom med Hans Lindgren som Kalle.

Förresten, hur lät Knattarna i "Lucky Number"?

Fred

Citat från: Will Stewart skrivet 14 december 2021 kl. 23:31:31
och nu:

LÅNGBEN.


How to Fish - dubbad, vem är berättarrösten?


Låter som Roger Storm

Steffan Rudvall

Citat från: Will Stewart skrivet 14 december 2021 kl. 22:35:27
Eftersom dom är ungdomar i den filmen ( som i "Quack Pack" )
Nej de låter mer som en häxa.

MOA

Hook Lion & Sinker har int mycket dialog.Kalle e den enda som pratar medans lejonen bara gör läten som är omöjliga & fatta.

Will Siv

och nu:

Pluto.

det här blir nog lättare eftersom flera av hans filmer inte har nån dialog.


Will Siv

tyvärr har inte orkat fortsätta här ( just nu i alla fall ), en god nyhet är att Disneyfantasten har gjort en mer detaljerad samanställning här https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=14101.0

jag går tillbaka och gör vissa ändringar i inläggen så att allt stämmer.

Zebastian

Är detta den eb bortklippt introduktionen? Varför är den inte med i kortfilmen på VHS och DVD?


https://youtu.be/Dx574DfQRcc

Steffan Rudvall

Citat från: Zebastian skrivet 22 april 2022 kl. 17:26:21
Är detta den eb bortklippt introduktionen? Varför är den inte med i kortfilmen på VHS och DVD?


https://youtu.be/Dx574DfQRcc
Den där animationen i början är gjord i efterhand till From all of us to all of you för att Toy Tinkers ska passa in med de Benjamin säger precis innan...

Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet 22 april 2022 kl. 17:26:21
Är detta den eb bortklippt introduktionen? Varför är den inte med i kortfilmen på VHS och DVD?


https://youtu.be/Dx574DfQRcc
Det där är den nyanimation som gjordes till introduktionen Toy Tinkers för det ursprungliga Kalle Anka och hans vänner önskar god jul (From All of Us To All of You) från 1958/1960. Det är officiellt ingen del av Toy Tinkers utan gjordes enbart för julprogrammet, så det finns ju ingen anledning att den skulle finnas med på DVD där kortfilmen förekommer - och i svensk TV har ju Toy Tinkers inte ingått på åtskilliga decennier.

Däremot kan man verkligen fråga sig varför den nyanimationen inte finns med på VHS-filmen Benjamin Syrsas jul, där Toy Tinkers faktiskt finns med. Jag kan bara gissa att den som sammanställt den VHS-filmen (som ju i princip är en bearbetad version av 1958 års julprogram) inte hade tillgång till den nyanimationen, och därför tvingades man istället klippa ned introduktionen med Benjamin Syrsa, Piff och Puff för att inte deras dialog ska bli obegriplig.

gstone

Det vore kul om dom dubbade The New Neighbor.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.