Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dumbo

Startat av Daniel Hofverberg, 20 januari 2008 kl. 13:25:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2008 kl. 03:14:02
Roligt att höra, tack för att du tagit dig tid.

I och för sig är det ju inte säkert att det är samma person som gör rösten till fru Jumbo vid dialog som också sjunger "Babyn min", även om det är mest sannolikt. Det stod ju som sagt inte i hennes biografi om det rörde sig om dialog, sång eller båda. För att få ett 100-procentigt svar, så har jag tagit och mailat Git i alla fall.

För övrigt upptäckte jag nu att svenska Wikipedias sida om Dumbo uppger att fru Jumbo spelades av Doreen Denning - något som inte verkar särskilt sannolikt... Undrar vem det är som lagt in den informationen, och var han/hon fått det ifrån. Någon verkar dessutom ha klantat till det rejält på Wikipedia med 1996 års omdubb, då en del av rösterna där är helt åt skogen felaktiga...!


Varsågod. kul att kunna hjälpa till.

Nej , det är ju inte säkert om än sannolikt att samma person står för Fru Jumbos tal och sång, ska bli intressant att få höra vad Git Skiöld svarade.

Helt osannolikt är det väl inte, Doreen Denning var ju skådespelerska innan hon började jobba med dubbning och har också förekommit i en del roller i dubbningar. Men varifrån den som lagt in uppgifterna på Wikipedia hämtat dem kan inte heller jag begripa. Om det finns felaktigheter i listan för 1996 års dubb tyder det väl på att den som gjort det kanske bara chansade med de uppgifterna och kanske också med uppgiften om Doreen Denning som Fru Jumbo.

Daniel Hofverberg

#16
Ja, det är inte helt osannolikt att Doreen Denning skulle kunna ha tänkas gjort fru Jumbos röst vid dialog, i synnerhet som det bara rör sig om ett par repliker, men definitivt inte vid sång - mig veterligen hade väl Doreen inte någon sångröst att tala om. Att creditlistan bara anger Git Skiöld under "sång" och inte under röster, kan ju eventuellt tänkas tyda på att hon bara gjorde fru Jumbos sångröst.

Jag undrar verkligen vad det är för människa som lagt in rollistan till 1996 års dubb på Wikipedia, då den är helt uppåt väggarna - exempelvis har Lasse Kronérs rollfigur crediterats till Myrra Malmberg (?!?)... Även om man inte är så insatt, så borde väl vem som helst åtminstone kunna höra skillnad på män och kvinnor...?

Att få svar från Git Skiöld verkar tyvärr vara svårare än jag trodde - mailadressen som står utsatt på hennes egen hemsida visar sig inte funka, och resulterar bara i ett "Mail delivery failure"-meddelande... Mycket märkligt att hennes hemsida inte verkar vara uppdaterad med en giltig adress, och dessutom är gästboken på hennes sida också nedstängd (går inte att posta i).

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2008 kl. 11:10:10
Ja, det är inte helt osannolikt att Doreen Denning skulle kunna ha tänkas gjort fru Jumbos röst vid dialog, i synnerhet som det bara rör sig om ett par repliker, men definitivt inte vid sång - mig veterligen hade väl Doreen inte någon sångröst att tala om. Att creditlistan bara anger Git Skiöld under "sång" och inte under röster, kan ju eventuellt tänkas tyda på att hon bara gjorde fru Jumbos sångröst.

Jag undrar verkligen vad det är för människa som lagt in rollistan till 1996 års dubb på Wikipedia, då den är helt uppåt väggarna - exempelvis har Lasse Kronérs rollfigur crediterats till Myrra Malmberg (?!?)... Även om man inte är så insatt, så borde väl vem som helst åtminstone kunna höra skillnad på män och kvinnor...?

Att få svar från Git Skiöld verkar tyvärr vara svårare än jag trodde - mailadressen som står utsatt på hennes egen hemsida visar sig inte funka, och resulterar bara i ett "Mail delivery failure"-meddelande... Mycket märkligt att hennes hemsida inte verkar vara uppdaterad med en giltig adress, och dessutom är gästboken på hennes sida också nedstängd (går inte att posta i).


Jag känner inte heller till att Doreen Denning skulle ha varit sångerska , så visst är det möjligt att de kan ha delat på rollen.

Mycket märkligt, kanske var personen som la in creditlistan inte seriös utan bara la in den på skämt ?

Synd att det inte går att få kontakt med Git Skiöld . Hittade dock vad som tycks vara början till en ny hemsida för henne , http://www.kulturnavet.se/homesite/Git_Skiold/Git_skiold.htm , dock finns tyvärr ingen e-postadress angiven där. Sidan tycks finnas inom ramen (rent bokstavligt dessutom eftersom de använder frames) för webbsidan KulturNavet http://www.kulturnavet.se/ och till dem finns en epostadress, kanske kan du nå henne genom den. Dessutom hittade jag en annan sida http://www.berglundmusik.se/htm/senior.htm där hon också finns med, och som även de har en epostadress.


PAAATE

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 januari 2008 kl. 11:10:10
Jag undrar verkligen vad det är för människa som lagt in rollistan till 1996 års dubb på Wikipedia, då den är helt uppåt väggarna - exempelvis har Lasse Kronérs rollfigur crediterats till Myrra Malmberg

HAHAHAHA, en människa med jäkla bra humor!
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Citat från: ddubbning skrivet 29 januari 2008 kl. 11:42:06
Synd att det inte går att få kontakt med Git Skiöld . Hittade dock vad som tycks vara början till en ny hemsida för henne , http://www.kulturnavet.se/homesite/Git_Skiold/Git_skiold.htm , dock finns tyvärr ingen e-postadress angiven där. Sidan tycks finnas inom ramen (rent bokstavligt dessutom eftersom de använder frames) för webbsidan KulturNavet http://www.kulturnavet.se/ och till dem finns en epostadress, kanske kan du nå henne genom den.
Jag har mailat till KulturNavet, och fick detta svar (utdrag ur ett lite längre mail):

CitatGit har visserligen en hemsida men vad hon sagt mig så är hon inte så
"datamogen" så hon använder sin mail.

Hon svarar på Tel. XXX!

Det verkar vara en kul verksamhet du driver!
(jag har censurerat bort telefonnumret i citatet, eftersom det verkar vara ett hemligt nummer - det står inte med på vare sig Eniro eller Hitta.se)

Det känns inte alltför lockande att börja ringa hem till folk, men om hon inte använder sig av e-post, så kanske man inte har så mycket till val...

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 januari 2008 kl. 14:35:22
Jag har mailat till KulturNavet, och fick detta svar (utdrag ur ett lite längre mail):
(jag har censurerat bort telefonnumret i citatet, eftersom det verkar vara ett hemligt nummer - det står inte med på vare sig Eniro eller Hitta.se)

Det känns inte alltför lockande att börja ringa hem till folk, men om hon inte använder sig av e-post, så kanske man inte har så mycket till val...


Nej, det finns nog kanske inte någon annan lösning.

Mysan

hittade av slump Dumbo den flygande elefanten som LPskiva hemma (1981), dock nedkortad men ska bli intressant att höra röstera då jag bara tidigare hört KM versionen

Daniel Hofverberg

Nu har jag äntligen tagit tag i saken, och kontaktat Git Skiöld. Hon bekräftade att det är hon som gjorde fru Jumbos röst vid både dialog och sång. Hon minns att hon hade två talade repliker, plus sången "Babyn min".

Därmed vet vi alltså med säkerhet att uppgiften på Wikipedia om Doreen Denning är felaktig.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 27 augusti 2008 kl. 13:38:30
Nu har jag äntligen tagit tag i saken, och kontaktat Git Skiöld. Hon bekräftade att det är hon som gjorde fru Jumbos röst vid både dialog och sång. Hon minns att hon hade två talade repliker, plus sången "Babyn min".

Därmed vet vi alltså med säkerhet att uppgiften på Wikipedia om Doreen Denning är felaktig.


Tack för att du kontaktade Git Skiöld, det är bra att vi nu har fått klarhet i vem som är Fru Jumbos tal- och sångröst.

Anders M Olsson

Strålande, Daniel! Du ger dig verkligen inte när det gäller att ta reda på detaljer! Jag har lagt till informationen på Disneyanias sida om Dumbo.

Nu fattas det bara att du tar kontakt med Gaby Stenberg så att vi får reda på vad hon vet om Pank och fågelfri;)

paulie

Hej!

Är det någon som möjligen har texten till 1972 års version av "Babyn min" med Git Skiöld. Jag hittar bara den nya översättningen och skulle så gärna vilja ha den som jag lyssnade på som barn. :)

Daniel Hofverberg

Inga problem, jag lägger till det till Sångtextsregistret så fort jag dubbelkollat att det stämmer. Men helt tagit från minnet tycks jag minnas att texten till Babyn min löd så här:

"Babyn min, gråt ej mer
Babyn min, lyckan ler
Krama mig allt vad du kan
Lyckan jag fann, hos babyn min

Lilla vän, när nån vän
Är dum mot dig, än sen
Låtsas att världen är din
Aldrig en tår, hos babyn min

(Mellanspel)

Från din topp, till din tå
Du är söt, så söt så
Du är min käraste skatt
Älskling god natt, lillbabyn min"

(Med reservation för att jag kan minnas fel på någonting - det var minst ett par år sen jag senast såg Dumbo i 1972 års dubbning.)

paulie

Tusen tack! Nu när jag ser den faller bitarna på plats! ;D

TonyTonka

På tal om Dumbo, jag bifogar här en gammal verison av Dumbo-sidan på Wikipedia från 2007. Här har någon lekt riktigt mycket i rollistan. Kolla till exempel vem som står angiven som Jim Kråka i 1973-års dubben  ;D

http://sv.wikipedia.org/w/index.php?title=Dumbo&oldid=4991566
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

ddubbning

#29
Via Tonytonkas länk såg jag att det på Wikipedia finns sidor om några av de medverkande i 1946 års dubbning, bland annat Greta Magnusson-Grossman på vilken det också finns en bild. http://sv.wikipedia.org/wiki/Greta_Magnusson-Grossman.

Årtalet för den första omdubbningen var ju för övrigt fel på den gamla Wikipediasidan.  Omdubbning nummer 1 gjordes ju enligt Dubbningshemsidan 1972 och inte 1973 .1972 står också angivet som årtal för den första omdubbningen på Wikipedias nuvarande Dumbosida.