Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Tips på bra och billig utrustning för digitalisering?

Startat av TonyTonka, 17 september 2016 kl. 18:34:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Hej!

Finns det någon som har tips på hur man hittar bra (och helst billig) utrustning för att digitalisera videoband och dvd-skivor?

Skulle bli väldigt glad i så fall. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

DVD-skivor är redan digitala, så de behöver inte digitaliseras... De kan du kopiera över till dator rakt av.

Vad gäller VHS-band finns det i praktiken två huvudsakliga vägar att gå:

Alternativ 1: Genom att införskaffa en inspelningsbar DVD-spelare, och koppla videobandspelaren till den. Då kan man spela in direkt på DVD-skivor (RW-skivor är att rekommendera, så man kan skriva över innehållet), så kan man därefter kopiera DVD-skivornas innehåll till dator eller dylikt.

Alternativ 2: Genom att införskaffa lämplig utrustning till dator för att kunna digitalisera direkt till datorns hårddisk; exempelvis via USB-baserade video grabbers. Till exempel har Kjell & Co. en sådan här Plexgear Moviesaver, som fungerar bra för ändamålet om man vill komma ganska billigt undan.

Vilket alternativ som är att föredra handlar mycket om tycke och smak. Är man lite otekniskt lagd kan DVD-recorder (alternativ 1) vara enklare (det klarar nästan varenda människa av), och dessutom kan alternativ 2 ställa till med problem om man inte har en tillräckligt snabb dator för att orka digitalisera/koda signalen i realtid. Men om man å andra sidan ändå ska redigera eller bearbeta det digitaliserade materialet på något sätt kan det ju vara mer logiskt att få in det till datorn direkt istället för att gå omvägen via DVD-skivor, och med USB-grabbers får man vanligtvis också bättre möjligheter att välja hur man vill ha materialet (format och bitrate, o.s.v.). Har man behov av att digitalisera videoband i NTSC-format (det amerikanska videoformatet) är det också långt ifrån alla DVD-recorders som klarar av det, varför det överlag är större chans att det fungerar med alternativ 2.

Nuförtiden är det heller inte så lätt att få tag i inspelningsbara DVD-spelare, då de flesta elektronikkedjor inte längre säljer sådana. Åtminstone här i Skellefteå har det varit helt omöjligt i flera års tid.

Själv har jag både en DVD-inspelare och precis en sådan USB-grabber från Kjell & Co som jag länkade till ovan, för att kunna välja från fall till fall vad som är att föredra; även fast jag oftare använder DVD-inspelaren.

Tänk också på att vilket alternativ du än väljer, så behöver du också ha en fungerande videobandspelare, för att faktiskt kunna spela upp banden. Lämpligtvis en video med bra kvalitet som spelar upp banden med bra kvalitet, då det digitaliserade materialet inte blir bättre än det ser ut när du spelar upp. I och för sig går det ofta att kunna restaurera det digitaliserade materialet i efterhand på dator, för att förbättra kvaliteten, men det är ändå inget substitut för en bra VHS-video. Om du inte redan har en videobandspelare är det ju nuförtiden inte alltid så jättelätt att få tag i en sådan, tyvärr...

Dessutom är det värt att notera att ganska många hyr- och köp-VHS:er är kopieringsskyddade med Macrovision; det gäller framförallt merparten av Disneys VHS-utgåvor och även ganska mycket från bl.a. Warner Bros. De kan då inte digitaliseras rakt av oavsett metod, utan man behöver en så kallad bildförbättrare att koppla mellan videon och DVD-inspelaren/datorn för att avlägsna skyddet. Sådana säljs i stort sett inte längre i Sverige, så vill man kunna digitalisera köp-VHS:er kan det vara nödvändigt att köpa sådan utrustning från utlandet. Hur lagligt det är låter jag vara osagt, så gör sådant på egen risk.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2016 kl. 02:40:35
DVD-skivor är redan digitala, så de behöver inte digitaliseras... De kan du kopiera över till dator rakt av.


Nu kanske jag låter dum, men hur gör jag då?  ???

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 september 2016 kl. 02:40:35
Om du inte redan har en videobandspelare är det ju nuförtiden inte alltid så jättelätt att få tag i en sådan, tyvärr...



Nu har jag en fungerade videobandsspelare, men jag går ofta till ett Second Hand i staden där jag bor, och där finns det nästan alltid en massa begangnade videobandsspelare, så jag misstänker att det även finns på andra Second hand-butiker i Sverige. Dessutom kan man väl alltid hitta en sådan på typ Tradera eller dylikt?


Råkar du känna till hur det ligger till med koperingsskydd på videofilmer utgivna av Wendros, Musikservice, Kanal 10, Egmont och SF Film? ^^

Jag vill också passa på att tacka för det detaljrika svaret, det kommer jag (och säkert många andra) ha mycket nytta av i framtiden. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

qnorsten

Citat från: TonyTonka skrivet 18 september 2016 kl. 05:04:54
Nu kanske jag låter dum, men hur gör jag då?  ???

Du kan t.ex. använda DVD Decryptor (http://www.dvddecrypter.org.uk/) eller liknande program om du googlar så lär du hitta massa guider:)
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

TonyTonka

Citat från: qnorsten skrivet 18 september 2016 kl. 10:46:05
Du kan t.ex. använda DVD Decryptor (http://www.dvddecrypter.org.uk/) eller liknande program om du googlar så lär du hitta massa guider:)

Tack så mycket. :)

Undrar dock fortfarande om det finns koperingsskydd på videoutgåvor från Egmont, Kanal 10, Musikservice, Wendros och SF Film, då jag (om jag någonsin hittar en inspelningsbar dvd alltså) tänkt föra över en hel band med Hanna-Barbera serier och Looney Tunes kortfilmer till datorn. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Anders M Olsson

#5
DVD Decrypter var iofs ett väldigt bra program på sin tid, men utvecklingen är nerlagd och den senaste versionen är över 10 år gammal. Därför kan den ha problem att kopiera nyare DVD-skivor.

Ett bättre och modernare alternativ som utvecklas löpande är MakeMKV:
http://www.makemkv.com/

Jag vet tyvärr inte i vilken utsträckning bolagen som du nämner använde sig av kopieringsskydd på sina VHS-kassetter, men det är väl bara att prova. Går det inte får du försöka få tag på en "bildförbättrare". Jag använder själv en av fabrikat Velleman, men den har utgått från fabriken och kan vara svår att få tag på. Det kan dock gå att hitta restlager på olika håll i Europa. Som byggsats har den beteckningen K8036 och som färdigbyggd modul inkl låda heter den VM106.

Om du väljer att spela in med hjälp av en USB-dongel i datorn kan det faktiskt hända att det går att göra det trots eventuellt kopieringsskydd på kassetterna. Jag har en lite äldre modell av Kjell & Companys moviesaver, och jag lyckades hitta den egentliga tillverkaren på webben. (Plexgear är Kjells eget varumärke som de sätter på inköpta prylar från olika tillverkare. Det finns inget företag som heter Plexgear.) På den taiwanesiska tillverkarens hemsida kunde jag tanka hem en programvara som visade sig helt ignorera kopieringsskyddet i den inkommande videosignalen.

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 september 2016 kl. 12:41:31
DVD Decrypter var iofs ett väldigt bra program på sin tid, men utvecklingen är nerlagd och den senaste versionen är över 10 år gammal. Därför kan den ha problem att kopiera nyare DVD-skivor.

Ett bättre och modernare alternativ som utvecklas löpande är MakeMKV:
http://www.makemkv.com/

Jag vet tyvärr inte i vilken utsträckning bolagen som du nämner använde sig av kopieringsskydd på sina VHS-kassetter, men det är väl bara att prova. Går det inte får du försöka få tag på en "bildförbättrare". Jag använder själv en av fabrikat Velleman, men den har utgått från fabriken och kan vara svår att få tag på. Det kan dock gå att hitta restlager på olika håll i Europa. Som byggsats har den beteckningen K8036 och som färdigbyggd modul inkl låda heter den VM106.

Om du väljer att spela in med hjälp av en USB-dongel i datorn kan det faktiskt hända att det går att göra det trots eventuellt kopieringsskydd på kassetterna. Jag har en lite äldre modell av Kjell & Companys moviesaver, och jag lyckades hitta den egentliga tillverkaren på webben. (Plexgear är Kjells eget varumärke som de sätter på inköpta prylar från olika tillverkare. Det finns inget företag som heter Plexgear.) På den taiwanesiska tillverkarens hemsida kunde jag tanka hem en programvara som visade sig helt ignorera kopieringsskyddet i den inkommande videosignalen.

Tack för informationen, ska kolla in MakeMKV lite senare. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

qnorsten

Det har inte hänt så mycket med kopieringsskydden på DVD de senaste åren, så i 99% av fallen fungerar DVD-decryptor eller liknande.  Då får man en kopia på hela DVDn med meny och allting. Medan man med Makemkv bara får varje avsnitt som en egen-fil med de ljud och textningspåren man valt. Så beror på hur man vill kopiera DVDN om man bara är intresserad av avsnitt/filmen eller hela DVDn med meny och allting.
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Daniel Hofverberg

#8
De VHS-filmer jag testat med från Musikservice och Kanal 10 har inte haft kopieringsskydd. Bland Wendros tror jag inte heller det var vanligt, medan jag vill minnas att det varierat från fall till fall med Egmont Film.

Annars är grundregeln: ju större distributör/filmbolag, desto större risk för kopieringsskydd. Detta eftersom filmbolagen måste betala en licensavgift till Macrovision för att använda kopieringsskyddet, och de flesta mindre företag har förmodligen inte råd med det. Därigenom förmodar jag att Musikservice sannolikt aldrig har använt kopieringsskydd, och troligen heller inte Kanal 10/Pickwick.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 20 september 2016 kl. 12:41:31
Om du väljer att spela in med hjälp av en USB-dongel i datorn kan det faktiskt hända att det går att göra det trots eventuellt kopieringsskydd på kassetterna. Jag har en lite äldre modell av Kjell & Companys moviesaver, och jag lyckades hitta den egentliga tillverkaren på webben. (Plexgear är Kjells eget varumärke som de sätter på inköpta prylar från olika tillverkare. Det finns inget företag som heter Plexgear.) På den taiwanesiska tillverkarens hemsida kunde jag tanka hem en programvara som visade sig helt ignorera kopieringsskyddet i den inkommande videosignalen.
Tack för tipset. Jag skulle uppskatta att få veta vilken tillverkaren ifråga är, och länken till tillverkaren. Det är något jag själv länge undrat, då ju Plexgear bara är ett namn som Kjell & Co sätter på sina importerade produkter, men jag lyckades aldrig lista ut vilken tillverkaren var...

Citat från: qnorsten skrivet 20 september 2016 kl. 19:44:47
Det har inte hänt så mycket med kopieringsskydden på DVD de senaste åren, så i 99% av fallen fungerar DVD-decryptor eller liknande.  Då får man en kopia på hela DVDn med meny och allting.
Kanske inte just de senaste åren, men min erfarenhet är att DVDDecrypter inte kan hantera majoriteten av alla moderna köpfilmer på DVD - det programmet har problem med de flesta DVD:er som exempelvis Disney har släppt de senaste fem åren. Det beror just på att CSS-skyddet för DVD (det enda kopieringsskydd som DVD-standarden stödjer) knäcktes för många år sedan, och därför har många större filmbolag på senare tid gått över till mer eller mindre idiotiska strukturskydd - på ren svenska skadar de avsiktligt skivorna för att "förhindra" kopiering...

AnyDVD Decrypter (en drivrutin som tar bort kopieringsskydd i realtid) har fungerat bra, men gratisprogrammet verkar nu ha upphört i samband med att ett annat team tagit över Slysofts produkter; och AnyDVD är ganska dyrt. Däremot finns DVDFab HD Decrypter kvar, men gratisversionen verkar inte klara av alla skydd. DVDFab Passkey är riktigt bra, men tyvärr inte gratis.

Tyvärr saknar de flesta program nuförtiden IFO-funktionen från DVDDecrypter (för att kopiera en viss VTS från DVD:n till en separat VOB-fil), men för att göra en komplett kopia av en DVD bör de flesta program fungera.

Anders M Olsson

Produkterna som säljs av Kjell under namnet Plexgear tillverkas inte av ett företag, utan av många olika, företrädesvis - eller kanske enbart - asiatiska företag.

Jag har nu plockat fram min "moviesaver", och även om det står Plexgear på kvittot så står det ingenstans på förpackningen eller produkten. Istället heter den fysiska produkten "Velleman PCUSBVC2". Det ligger två CD-skivor med program i förpackningen.

Exakt samma produkt verkar fortfarande säljas av Coolstuff i Malmö under namnet EasyCap Video Capture:
http://www.coolstuff.se/EasyCAP_Video_Capture

Jag minns inte längre vilken programvara jag använde, eller var jag hämtade den. Jag har inte haft prylen inkopplad på flera år. Eventuellt kan det ha räckt med att byta drivrutinerna för att slippa besväras av kopieringsskydd.

Det fanns flera möjligheter att hitta program och drivrutiner: Kjells egen webbplats, Vellemans webbplats eller Taiwan-tillverkaren. Lite detektivarbete avslöjar att chipsen är tillverkade av ett Taiwan-företag som heter Empia Technology:
http://www.empiatech.com/

Det behöver inte betyda att slutprodukten är tillverkad av samma företag, utan det kan vara någon annan kines som tillverkar baserat på Empias chips. Det bör dock gå att hitta generiska drivrutiner om man googlar på Empia Technology. (Fast nu för tiden måste man förstås passa sig för malware om man hämtar drivrutiner på okända webbplatser!)

Anders M Olsson

På VideoHelps sida
http://www.videohelp.com/software/sections/decrypters-dvd-rippers
finns en översikt över program som kan "rippa" dvs på olika sätt kopiera DVD-skivor till hårddisken eller till en ny DVD. Många av dem är tyvärr väldigt gamla och har inte uppdaterats på flera år. Man kan därför inte räkna med att de ska fungera med nyare skivor.

Det kraftfullaste programmet är tveklöst AnyDVD som i princip kan kopiera allt vad DVD och Blu-ray heter, men det kostar förstås en slant.

Därnäst kommer DVDFab som också är ett kommersiellt program som är tämligen dyrt om man ska ha alla optionerna. Men det har också viss enklare gratisfunktionalitet i botten.