Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Nya äventyr med Nalle Puh

Startat av Henrik Karlsson, 3 augusti 2019 kl. 04:29:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Hur ligger det till med intron och dubbningar av serien på Disney +?

Mathilda Gustafsson

Avsnitten dubbade på 2000-talet har ju enskilda listor i den svenska bildversionen men hur ser listan ut för resterande avsnitt?

Steffan Rudvall

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  7 maj 2022 kl. 06:09:25
Avsnitten dubbade på 2000-talet har ju enskilda listor i den svenska bildversionen men hur ser listan ut för resterande avsnitt?
Den ser ut såhär... Jag minns inte att det finns någon berättare i Nya äventyr med Nalle Puh, är det något jag har missat?


Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  7 maj 2022 kl. 06:13:27
Den ser ut såhär... Jag minns inte att det finns någon berättare i Nya äventyr med Nalle Puh, är det något jag har missat?
Nej, Disney har nog gjort en tabbe och "lånat" credits från Filmen om Nalle Puh, vilket resulterat i några felaktigheter. Förutom att det inte finns någon berättare, så spelas Kängu i KM Studios dubb av Nya äventyr med Nalle Puh av Christel Körner och inte av Monica Forsberg.

Och enligt Disney Channels dubbcredits var översättare Agneta Malmkvist, Bertil Engh, Annica Smedius, David Sundberg, Mats Wänblad och Lasse Torefeldt - men alltså inte Monica Forsberg, som SVT crediterat... Jag har ingen anledning att ifrågasätta så specifika uppgifter som Disney Channel angav, som rimligtvis måste komma någonstans ifrån, så Monica skrev nog bara sångtexterna.

Tekniker (eller "Teniker" som SVT kallar det för...!) för TV-serien ska dessutom ha varit Anders Öjebo, Thomas Banestål och Daniel Bergfalk, men inte Lennart Olsson som angavs i SVTs credits. I egenskap av VD för KM Studio var säkerligen Lennart Olsson inblandad på ett eller annat sätt även i den här dubbningen, men troligen inte som inspelningstekniker.


På Disney+ finns för övrigt inga skandinaviska dubbcredits alls, eller åtminstone fanns det inte senast jag kollade. Jag hoppas att det dyker upp när serien väl släpps i de nordiska länderna, för fortfarande kan man ju bara se Nya äventyr med Nalle Puh via VPN från USA.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 maj 2022 kl. 07:43:48
Nej, Disney har nog gjort en tabbe och "lånat" credits från Filmen om Nalle Puh, vilket resulterat i några felaktigheter. Förutom att det inte finns någon berättare, så spelas Kängu i KM Studios dubb av Nya äventyr med Nalle Puh av Christel Körner och inte av Monica Forsberg.

Och enligt Disney Channels dubbcredits var översättare Agneta Malmkvist, Bertil Engh, Annica Smedius, David Sundberg, Mats Wänblad och Lasse Torefeldt - men alltså inte Monica Forsberg, som SVT crediterat... Jag har ingen anledning att ifrågasätta så specifika uppgifter som Disney Channel angav, som rimligtvis måste komma någonstans ifrån, så Monica skrev nog bara sångtexterna.

Tekniker (eller "Teniker" som SVT kallar det för...!) för TV-serien ska dessutom ha varit Anders Öjebo, Thomas Banestål och Daniel Bergfalk, men inte Lennart Olsson som angavs i SVTs credits. I egenskap av VD för KM Studio var säkerligen Lennart Olsson inblandad på ett eller annat sätt även i den här dubbningen, men troligen inte som inspelningstekniker.


På Disney+ finns för övrigt inga skandinaviska dubbcredits alls, eller åtminstone fanns det inte senast jag kollade. Jag hoppas att det dyker upp när serien väl släpps i de nordiska länderna, för fortfarande kan man ju bara se Nya äventyr med Nalle Puh via VPN från USA.

Jag tror det finns en möjlighet att Monica Forsberg och Lennart Olsson KAN ha varit inblandade som översättare respektive ljudtekniker.

Men den där creditlistan lär Disney ha förväxlat med Filmen om Nalle Puh i hastigheten kanske.

Jag undrar förresten, hur kommer det sig att Christel Körner inte spelade Kängu i Filmen om Nalle Puh medans de andra från TV-serien gjorde det? (enligt mig passar hon bättre i rollen än Monica Forsberg som dock också är duktig i rollen)

MOA

& en nasseskjorta gick till tork & en nasseskjorta stanna kvar & en nasseskjorta åt en rostbiff & en nasseskjorta ba ba ba ba

TonyTonka

Citat från: MOA skrivet  7 maj 2022 kl. 11:44:31
& en nasseskjorta gick till tork & en nasseskjorta stanna kvar & en nasseskjorta åt en rostbiff & en nasseskjorta ba ba ba ba

Bästa scenen i serien! <3
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet  7 maj 2022 kl. 11:44:31
& en nasseskjorta gick till tork & en nasseskjorta stanna kvar & en nasseskjorta åt en rostbiff & en nasseskjorta ba ba ba ba
Citat från: TonyTonka skrivet  7 maj 2022 kl. 12:06:12
Bästa scenen i serien! <3

Åh, ser man på, inga nasseskjortor kvar!  ;D

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet  7 maj 2022 kl. 12:25:32
Åh, ser man på, inga nasseskjortor kvar!  ;D
Citat från: TonyTonka skrivet  7 maj 2022 kl. 12:06:12
Bästa scenen i serien! <3
Skratt ihjäl mig åt det när jag var barn ;D

TonyTonka

Någon som vet vem som spelar Christoffer-Robins mamma i Media Dubbs version av Nya äventyr med Nalle Puh, och någon som vet vem som gör Kessies röst i avsnittet "A Bird in the Hand"? Och vilka som spelar Stan & Heff?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: TonyTonka skrivet  9 maj 2022 kl. 23:40:26
Någon som vet vem som spelar Christoffer-Robins mamma i Media Dubbs version av Nya äventyr med Nalle Puh, och någon som vet vem som gör Kessies röst i avsnittet "A Bird in the Hand"? Och vilka som spelar Stan & Heff?  ???
Den första är ganska lätt att svara på det är Lena Ericsson...

Zebastian

Kan någon som har amerikanska Disney + ta reda på vem det är som spelar Kessie i avsnittet A bird in the hand?

TonyTonka

Citat från: Zebastian skrivet 19 augusti 2022 kl. 21:23:15Kan någon som har amerikanska Disney + ta reda på vem det är som spelar Kessie i avsnittet A bird in the hand?
Undrar detsamma.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Zebastian

Citat från: TonyTonka skrivet 19 augusti 2022 kl. 21:26:50Undrar detsamma.
Tyvärr så finns det nog ingen som har tillgång till amerikanska Disney plus och vill kontrollera

Steffan Rudvall

#104
Citat från: Zebastian skrivet 20 augusti 2022 kl. 21:04:19Tyvärr så finns det nog ingen som har tillgång till amerikanska Disney plus och vill kontrollera
Sara Andersen eller Anna Nylén verkar vara den som spelar Kessie i avsnittet A bird in the hand.