Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Dubbar I VHS-ER

Startat av TonyTonka, 30 juli 2008 kl. 18:33:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Jag hittade flera VHS-er Och undrar vilka som gör rösten i dom


Bartok Den manifike
Tom & Jerry - De Osar Katt
Hjulben & Gråben - Jakten fortsätter
Tom & Jerry - Tar en Jamare
Familjen Flinta - Filmstjärna i Hollyrock
Denver Blir En Dino-Star
Lady Lovely Locks
Popples på Party
Rugrats - Berättelser från vaggan
Scooby Doo i Hollywood
Lyskmpisarna och deras kompisar

Också VHS:ER som jag lånat
Maxies Värld
Djungelpatrullen - Tre små grisar
Denver går till sjöss
Djungelpatrullen - Vulkanberget

och sånna jag har hört talas om.
Scooby & Scrappy - Tjugotusen vrål
Knasen - Storkanen och andra Lekar

TACKSAM FÖR SVAR!
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Igthorn

Vill inte verka spydig men du får nog ha lite tålamod med dina frågor. Gissar på att många läser men inte kan svara. Har tyvärr ingen koll på rösterna men tycker mig ha sett åtminstone någon av dem i creditslistan på huvudsidan.

www.dubbningshemsidan.se

Finns mycket röster att plocka fram där så kör hårt :)

Mysan

Denver: jag skulle tro det är stamgänget som Staffan Hallerstam, Louise Raeder mfl

Lady lovely locks: tror Karin Glenmark...

Daniel Hofverberg

Jag håller med Igthorn. Det är faktiskt semestertider fortfarande, varför man inte kan förvänta sig stor aktivitet här dagligen. Dessutom är det så pass få inlägg här, att det knappast finns skäl att bumpa trådar innan det åtminstone gått några dagar (helst mer).

De jag vet något på rak arm är:

Djungelpatrullen
Credits finns på: http://www.dubbningshemsidan.se/credits/djungelpatrullen/
Tyvärr står det dock inget om vem som spelar resp. rollfigur.

Scooby-Doo - Tjugotusen vrål...
Den har samma röster som de andra filmerna som Kanal 10/Pickwick/Scandinavian Channel gav ut, vilket innebär:

Bert-Åke Varg
Peter Harryson (Shaggy)
Irene Lindh (Velma)
Beatrice Järås (Daphne)
Staffan Hallerstam (Fred och Scrappy-Doo)
Gunnar Ernblad

Som tidigare nämnts är det inte helt klarlagt vem Scoobys röst är.

Scooby-Doo i Hollywood
Jag har ingen komplett creditlista här och nu, men den dubbades av Mediadubb och har följaktligen deras normala röster:

Scooby-Doo - Steve Kratz
Shaggy - Peter Harryson
Daphne - Malin Berghagen
Velma - Annica Smedius
Fred - Mattias Knave

I övrigt tycks jag minnas att bl.a. Peter Sjöquist och Tommy Nilsson medverkade. Jag minns att kompletta credits (men enbart i grupp) angavs vid TV3:s visningar, men däremot saknas dubbcredits på VHS-utgåvan. Jag ska försöka hitta åt min VHS-inspelning av TV3:s visning, så jag kan skriva av creditsen.

Vad gäller Bartok - den magnifike, så minns jag att det utsatt rollista under eftertexterna, men däremot stod inget om dubbningsbolag eller regissör. Jag kan skriva av den listan om du vill.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tyvärr lyckas jag inte att hitta åt min VHS-film med Bartok den makalöse. Det är möjligt att min systerson har lånat den, och i så fall är den i Umeå. Om någon annan har den filmen, så skulle jag uppskatta om ni kan skriva upp creditsen som visas under eftertexterna.

Däremot har jag hittat åt min inspelning från TV3 av Scooby-Doo i Hollywood, och har skrivit ner alla credits som stod angivna där:

Svenska röster:
Andreas Nilsson
Annelie Berg
Annica Smedius
Gunnar Ernblad
Louise Raeder
Magnus Rongedal
Malin Berghagen Nilsson
Mattias Knave
Peter Harryson
Peter Sjöquist
Steve Kratz
Tommy Nilsson
Vicki Benckert

Sång:
Annelie Berg
Gunnar Ernblad
Magnus Rongedal
Vicki Benckert

Översättning:
Eva Griffith
Text Lab

Svensk produktion:
Mediadubb International AB

Tyvärr vet jag inget om vem som spelar resp. rollfigur förutom de fem vanliga rollerna (Scooby, Shaggy, Daphne, Velma och Fred). Om någon lyckas att identifiera andra rollfigurer, så uppskattar jag hjälp med det. I synnerhet filmbolagsdirektören låter mycket bekant, men just nu lyckas jag inte att placera in rösten.

onyx86

lady lovely locks:
monica forsberg, birgitta fernström, ingemar carlehed, lisa tull/anna nylen mfl.



TonyTonka

Tar fram det här ämnet igen. Jag har för mig att jag hörde Stefan Frelander som Bartok och Elin Abelin som någon rosa varelse.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

I början av eftertexterna till Bartok den makalöse stod det utsatt röster, men däremot angavs som sagt inget om regissör, översättare eller dubbstudio. Det ser ut som typiska Sun Studio-röster, men jag tycks minnas att Stefan Frelander nämnde något för mig en gång i tiden att den filmen hade gjorts av något allmänt ljudföretag och inte av något vanligt dubbningsbolag (minns dock inte vilket).

De angivna rösterna var i alla fall:
Bartok - Stefan Frelander
Zosi - Kenneth Milldoff
Ludmilla - Beatrice Järås
Baba Yaga - Anja Schmidt
Skull - Bo Christer Hjelte
Piloff - Elin Abelin
Oble - Bo Christer Hjelte
Prins Yvan - Peter Bergmark
Vol - Håkan Mohede
m.fl.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2010 kl. 22:05:11
I början av eftertexterna till Bartok den makalöse stod det utsatt röster, men däremot angavs som sagt inget om regissör, översättare eller dubbstudio. Det ser ut som typiska Sun Studio-röster, men jag tycks minnas att Stefan Frelander nämnde något för mig en gång i tiden att den filmen hade gjorts av något allmänt ljudföretag och inte av något vanligt dubbningsbolag (minns dock inte vilket).

De angivna rösterna var i alla fall:
Bartok - Stefan Frelander
Zosi - Kenneth Milldoff
Ludmilla - Beatrice Järås
Baba Yaga - Anja Schmidt
Skull - Bo Christer Hjelte
Piloff - Elin Abelin
Oble - Bo Christer Hjelte
Prins Yvan - Peter Bergmark
Vol - Håkan Mohede
m.fl.


Både på Svensk Filmdatabas och i KB:s databas anges att Bartok the Makalöse distribuerades av New Star Home Entertainment i Täby. Kanske var det även de som stod bakom dubbningen ?

Har dock inte kunnat hitta något om regissör m.m.

Daniel Hofverberg

Nja, jag är ganska säker på att de inte gjorde dubben - det låter inte bekant, och jag har heller aldrig hört talats om att de skulle ha gjort egna dubbningar. New Star Home Entertainment är eller var för övrigt ett systerbolag till Egmont Film, som jag tror inte finns längre. Istället är det Nordisk Film som numera distribuerar deras produkter.

Men jag ska ta och maila till Stefan Frelander och fråga honom om det på nytt. Tyvärr har jag inte kvar hans gamla mail på grund av tidigare hårddiskhaverier.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2010 kl. 02:56:33
Nja, jag är ganska säker på att de inte gjorde dubben - det låter inte bekant, och jag har heller aldrig hört talats om att de skulle ha gjort egna dubbningar. New Star Home Entertainment är eller var för övrigt ett systerbolag till Egmont Film, som jag tror inte finns längre. Istället är det Nordisk Film som numera distribuerar deras produkter.

Men jag ska ta och maila till Stefan Frelander och fråga honom om det på nytt. Tyvärr har jag inte kvar hans gamla mail på grund av tidigare hårddiskhaverier.


Aha, ja då är det nog kanske inte de som gjorde dubben.

Stefan Frelander kan säkert ge klarhet i vilket bolag som gjorde dubbningen och säkert också vem som var regissör osv.

Elios

Citat från: TonyTonka skrivet 30 juli 2008 kl. 18:33:05
Jag hittade flera VHS-er Och undrar vilka som gör rösten i dom


Bartok Den manifike
Tom & Jerry - De Osar Katt
Hjulben & Gråben - Jakten fortsätter
Tom & Jerry - Tar en Jamare
Familjen Flinta - Filmstjärna i Hollyrock
Denver Blir En Dino-Star
Lady Lovely Locks
Popples på Party
Rugrats - Berättelser från vaggan
Scooby Doo i Hollywood
Lyskmpisarna och deras kompisar

Också VHS:ER som jag lånat
Maxies Värld
Djungelpatrullen - Tre små grisar
Denver går till sjöss
Djungelpatrullen - Vulkanberget

och sånna jag har hört talas om.
Scooby & Scrappy - Tjugotusen vrål
Knasen - Storkanen och andra Lekar

TACKSAM FÖR SVAR!

Finns det alltså en till Bartok film?