Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Lånbens Fru i Kul Med Kalle och hans vänner ?

Startat av gstone, 4 januari 2021 kl. 19:19:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 januari 2021 kl. 11:10:04
Jag litar på dig, men jag måste medge att jag fortfarande inte tycker att det är jättelikt hennes röst.

Men hon kanske förställde rösten lite...?

Ja hon håller rösten i ett högre läge i kortfilmerna som ju mer matcher rösten i original. Har även gjort samma typ av röst i något annat dokumenterat sammanhang, kan tyvärr inte komma vilket just nu...

För övrigt, tycker jag att man hajar till varje gång man hör henne i dubbningar för det är så ovanligt att höra henne.
Hon ska ha sagt i något sammanhang att hon inte vara särskild road av att gå in och dubba själv men att hon kunde göra det om det behövdes.       

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  5 januari 2021 kl. 11:21:30
Ja hon håller rösten i ett högre läge i kortfilmerna som ju mer matcher rösten i original. Har även gjort samma typ av röst i något annat dokumenterat sammanhang, kan tyvärr inte komma vilket just nu...
Tack för informationen. :)

Det låter som att hon också gör kvinnorösten i How to Sleep, som jag förmodar ska föreställa fru Långben men där man inte ser henne i bild (hon har bara en replik där); så det är med all säkerhet Doreen Denning där också.

Däremot tycker jag inte att kvinnorösten i How to Dance (i samma kortfilmssamling) låter som samma person, och flera personer i den här gamla tråden har tyckt att rösten där låter som Margareta Sjödin. Vad säger du om det?

Det i kombination med det faktum att Sven Lindberg är berättare i How to Dance (istället för Hans Lindgren, som i de övriga) gör att man kanske kan misstänka att den dubbningen gjordes för något tidigare kortfilmsprogram på bio och återanvändes till Kom så skrattar vi...

Däremot är jag ganska säker på att Goofy, Back Thru the Ages (ett kort segment på 2 - 3 minuter från Disneyland), Father's Weekend, Grand Canyonscope och How to Sleep dubbades samtidigt 1974 för Kom så skrattar vi, då det är samma skådespelare och samma berättarröst (i förekommande fall) i alla dessa.

Oscar Isaksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 januari 2021 kl. 02:17:18
Tack för informationen. :)

Det låter som att hon också gör kvinnorösten i How to Sleep, som jag förmodar ska föreställa fru Långben men där man inte ser henne i bild (hon har bara en replik där); så det är med all säkerhet Doreen Denning där också.

Däremot tycker jag inte att kvinnorösten i How to Dance (i samma kortfilmssamling) låter som samma person, och flera personer i den här gamla tråden har tyckt att rösten där låter som Margareta Sjödin. Vad säger du om det?


Det är Doreen Denning och inte Margareta Sjödin, Då Doreen har mer markerande vokaler med en anglosaxisk touch (hon kom ju från ett tvåspråkigt hem och flyttade till Sverige i början av andra världskriget) vilket man kan ka skönja speciellt vid ordet "imorgon".

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  6 januari 2021 kl. 13:00:16
Det är Doreen Denning och inte Margareta Sjödin, Då Doreen har mer markerande vokaler med en anglosaxisk touch (hon kom ju från ett tvåspråkigt hem och flyttade till Sverige i början av andra världskriget) vilket man kan ka skönja speciellt vid ordet "imorgon".
Jaså? Jag tycker i alla fall inte att rösten låter lika som i Father's Weekend och How to Sleep, så jag tror nog ändå att How to Dance dubbades vid ett tidigare skede än övriga kortfilmer och återanvändes till Kom så skrattar vi...

gstone

Långben fru är även med i två kortfilmer på bandet Sportfånen Långben som fotbolls stjärna.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet 14 januari 2021 kl. 17:56:01
Långben fru är även med i två kortfilmer på bandet Sportfånen Långben som fotbolls stjärna.
Vem spelar henne där då?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D