Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disneys True-Life Adventures

Startat av Daniel Hofverberg, 26 april 2010 kl. 15:40:27

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet  2 maj 2010 kl. 16:49:11
Jag sitter just nu med en broschyr framför mig som jag fick med en tysk DVD för någon månad sen. Där finns en hel massa reklam för olika Disney-utgåvor, och på en sida annonseras följande tre tyska DVD:er för release i april 2010:
- Weiße Wildnis (White Wilderness)
- Die Wüste lebt (The Living Desert)
- Geheimnisse der Steppe (The African Lion)

Om man får tro illustrationerna skulle det vara dubbeldiscutgåvor.
Men antingen har Disney ångrat sig, eller så är de uppskjutna. De finns (ännu?) inte att beställa på amazon.de i alla fall...

Så tilfeldig at denne tråden dukker opp igjen nå. Det ser ut som disse DVDene ble gitt ut i 2012, og jeg bestilte alle tre forrige uke, og håper å få dem tidlig neste uke. Så vidt jeg kan se på diverse omtaler, har disse det samme innholdet som de tre første volumene av Walt Disney Legacy Collection: True Life Adventures, (som jeg angrer veldig på at jeg aldri kjøpte). Det er trolig at bildet ikke er restaurert i samme høye kvalitet som de amerikanske utgivelsene, dessverre, men de bør fortsatt ha bedre bilde enn gamle VHS-kopier.

DVDene er:
Weiße Wildnis
Geheimnisse der Steppe
Die Wüste lebt

Totalt kom det på €26, men jeg slipper mervärde, siden Norge ikke er med i EU, så det blir vel 25% ekstra for dere i Sverige.

Anyway - jeg vil skrive en liten omtale når de kommer.

TrondM

Citat från: TrondM skrivet  8 december 2017 kl. 12:30:07Totalt kom det på €26, men jeg slipper mervärde, siden Norge ikke er med i EU, så det blir vel 25% ekstra for dere i Sverige.

Faktisk er alle tre med på "kjøp 3, betal for 2"-tilbud frem til i morgen, så da kan man spare ca. €7

Daniel Hofverberg

#92
Tack för tipset; jag kanske tar och köper dessa så jag kan jämföra om bildkvaliteten är bättre eller sämre än de amerikanska True-Life Adventures-volymerna (som jag köpte för några år sedan).

Är bildkvaliteten likvärdig kan det ju för synkning vara en fördel med PAL-DVD:er, så att hastigheten är samma som på de gamla svenska VHS-utgåvorna.

På tal om True-Life Adventures; vet du om de filmerna dubbades till norska, och i så fall om de precis som i Sverige släpptes på VHS i Norge med de norska versionerna?

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 december 2017 kl. 13:36:14På tal om True-Life Adventures; vet du om de filmerna dubbades till norska, och i så fall om de precis som i Sverige släpptes på VHS i Norge med de norska versionerna?

De ble dubbet til norsk, ja. Jeg har lest flere omtaler av Disney-filmer som nevner at filmen ble vist sammen med en naturfilm, med norsk tale, fra True Life Adventures-serien. Men, jeg kan ikke huske å ha sett noen av dem på VHS.

Reidar Lunde er et navn som dukker opp i flere av omtalene, som f.ex denne fra 15. april 1952:



Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet  8 december 2017 kl. 14:26:29
De ble dubbet til norsk, ja. Jeg har lest flere omtaler av Disney-filmer som nevner at filmen ble vist sammen med en naturfilm, med norsk tale, fra True Life Adventures-serien. Men, jeg kan ikke huske å ha sett noen av dem på VHS.
I Sverige släpptes åtminstone fem av Disneys True-Life Adventures på VHS 1986 - 1987; utgivna av Select Video (som på den tiden gav ut Disneys filmer på video i Sverige - det var ju innan Buena Vista Home Entertainment fanns). Oftast brukade ju VHS-utgåvor följas åt mellan olika länder, men det här var i och för sig kanske innan Disney började samordna till fullo.

De filmer jag känner till som släpptes på VHS med svenskt tal är i alla fall:

The Living Desert / Den levande öknen
The African Lion / Afrikas lejon
The Vanishing Prairie / Prärien som försvinner
White Wilderness / Vit vildmark
(hette på bio Den vita vildmarken)
Djurens fantastiska värld / The Best of Walt Disney's True-Life Adventures

Jag har kopior av alla dessa utom Vit vildmark, som jag ännu inte lyckats få tag i.

Möjligen kan det ha släppts fler VHS-filmer som inte jag känner till, men Svensk Mediedatabas listar i alla fall inga fler. Ett flertal True-Life Adventures släpptes också på 16 mm-film med svenskt tal en gång i tiden, men dessa är förstås inte lätta att få tag i nuförtiden...

TrondM

Jeg fikk DVDene i går, og jeg har sett gjennom dem. Jeg har sammenlignet innholdet med omtalene fra DVDizzy.com

Innholdet i disse DVDene er nesten identisk med de amerikanske utgavene. Det eneste innholdet som mangler, er filmen Prowlers of the Everglades. Alt annet innhold og bonusmateriale er med. Alt innhold har engelsk lydspor.

I tillegg følger det med fire episoder/filmer med Disney's New True Life Adventures

  • Everglades: Home of the Living Dinosaurs
  • Alaska: Dances of the Caribou
  • Sea of Sharks
  • Elephant Journey

Noen av filmene har tysk tittelplakat:

  • The Living Desert / Die Wüste Lebt
  • The Vanishing Prarie / Wunder Der Prärie
  • The African Lion / Geheimnisse Der Steppe
  • Jungle Cats / Wilde Katzen
  • White Wilderness / Weisse Wildnis

Disse har engelsk tittelplakat:

  • Seal Island
  • Bear Country
  • Water birds
  • Beaver Valley
  • The Olympic Elk

Det virker for meg som at filmene med engelsk plakat har bedre bilde enn de med tysk. Men, de tyske er også helt akseptable.


Alt i alt er jeg veldig fornøyd. Veldig dumt at Prowlers of the Everglades er valgt bort til fordel for en New True Life Adventure-film. Men, til ca. 80 kroner pr. DVD, sammenlignet med over 1000,- hvis du kjøper originalen på eBay, så er det vel verdt pengene.

Oscar Isaksson

Uppdatering!

Jag har kommit närmare lösningen på mysteriet gällande vem som är berättare i Den vita vildmarken, det är samma man som gör rösten till Dr. Heinz Haber i Vår vän atomen - Our Friend the Atom (1957)

Sen har jag f.ö. grävt fram fler berättare:
Djungelkatten - Jungle Cat (1960) ....................................... Gösta Prüzelius
Träskens marodörer - Prowlers of the Everglades (1954) .... Gustaf Molander
Underliga djur - Nature's Strangest Creatures (1959) .......... Olle Björklund

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet 20 april 2018 kl. 14:19:44
Sen har jag f.ö. grävt fram fler berättare:
Djungelkatten - Jungle Cat (1960) ....................................... Gösta Prüzelius
Träskens marodörer - Prowlers of the Everglades (1954) .... Gustaf Molander
Underliga djur - Nature's Strangest Creatures (1959) .......... Olle Björklund
Var har du fått de uppgifterna från?

Jag har precis sett Nature's Strangest Creatures (som på 16 mm hette Australiens djurvärld), och jag håller med att det absolut låter som Olle Björklund. Utifrån tidsperioden förutsätter jag att det bör vara gamla goda Martin Söderhjelm som regisserat och översatt.

Djungelkatten och Träskens marodörer har jag dock inte lyckats få tag i eller fått möjlighet att se med svensk dubbning.

Oscar Isaksson

#98
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2018 kl. 14:27:07
Var har du fått de uppgifterna från?
Lite hederlig röstidentifiering tillämpade jag helt enkelt (för Gösta Prüzelius går inte att ta miste på) efter att ha sett ett utdrag av filmen som finns utgiven som 16 mm under titeln Jaguarfamilj i Amazonas djungel, efter att ha granska hela dubbningsmanuset till Djungelkatten som finns att läsa vid Svenska Filminstitutet  (inkl. Nikki - vildhunden dubbning/textningsmanus) för att försäkra mig om att det var autentisk dialog i filmen. 

Gustaf Molander var ett ganska känt namn på den här tiden så hans namn går att läsa i bl.a. tidningar för Träskens marodörer.

Även här gjorde jag röstidentifiering då Olle Björklund går inte att ta miste på, samt att han arbetade som speaker ganska flitigt så det finns en hel del filmer med honom som röst att lyssna till och jämföra.
f.ö. visades filmen Underliga djur som förspel till Pongo och de 101 dalmatinerna, premiär: 1961-12-26.

Daniel Hofverberg

En gammal tråd, men kan vara värd att dra upp igen; då jag precis upptäckt att Disney+ (åtminstone enligt Flixable) nu har fått in ett flertal True-Life Adventures med skandinaviska dubbningar. :) Glädjande, och det hade jag faktiskt inte väntat mig...

Det som nu verkar finnas, enligt nyss nämnda sajt, är i alla fall:

Med svenskt tal:
I vår Herres hage (Nature's Half Acre) (1951)
Vingar på vattnet (Water Birds) (1952)
Den levande öknen (The Living Desert) (1953)
Träskens marodörer (Prowlers of the Everglades) (1953)
Prärien som försvinner (The Vanishing Prairie) (1954)
Afrikas lejon (The African Lion) (1955)
Perri - en vildmarksfantasi (Perri) (1957)
Djungelkatten (The Jungle Cat) (1960)

Med norskt tal:
I vår Herres hage (Nature's Half Acre) (1951)
Vingar på vattnet (Water Birds) (1952)
Hjortarnas paradis (The Olympic Elk) (1952)
Den levende ørken (The Living Desert) (1953)
Träskens marodörer (Prowlers of the Everglades) (1953)
Den Afrikanske løven (The African Lion) (1955)
Perri (Perri) (1957)

Med danskt tal:
Bæverdalen (In Beaver Valley) (1950)
Naturens lille kravlegård (Nature's Half Acre) (1951)
Søfuglenes hverdag (Water Birds) (1952)
Den levende ørken (The Living Desert) (1953)
Den døende prærie (The Vanishing Prairie) (1954)
Afrikas løve (The African Lion) (1955)

Med finskt tal:
Erämaa elää (The Living Desert) (1953)
Katoava preeria (The Vanishing Prairie) (1954)
Villi Afrikka (The African Lion) (1955)

(För majoriteten av filmerna har jag tyvärr inte lyckats få fram norska titlar, så där har jag skrivit de svenska titlarna istället - jag skulle uppskatta information om de norska titlarna för alla filmerna)

Utan tillgång till Disney+ kan jag inte uttala mig om filmerna fått behålla sina befintliga svenska/norska/danska/finska dubbningar, eller om de är omdubbade - men jag förmodar att det borde vara de gamla dubbningarna, då jag har svårt att tro att Disney verkligen skulle kosta på nydubbningar av 60 - 70 år gamla naturdokumentärer som åtminstone i dagens läge nog är tämligen okända för gemene man.

Inte så tokigt utbud, fast lite märkligt att så lite finns på finska - har resterande filmer inte dubbats till finska, eller har de inte fått dit de ljudbanden (än)...?

Just nu är det alltså två filmer som finns på norska respektive danska, men som ännu inte finns på svenska - Hjortarnas paradis och Bäverdalen; vi får väl hoppas att de kommer läggas till på svenska innan tjänsten lanseras i Skandinavien. Likaså hade det ju varit trevligt med fler filmer på norska och danska, som just nu inte har lika många som på svenska (om nu alla filmerna har dubbats till norska och danska?).

Då återstår alltså fem filmer i serien, som hittills inte ens verkar finnas på engelska på Disney+; närmare bestämt:
Seal Island
Bear Country
Secrets of Life
White Wilderness
The Best of Walt Disney's True-Life Adventures


Den sistnämnda har ju tyvärr inte ens släppts på DVD i de numera utgångna amerikanska DVD-boxarna, så den förväntar jag mig inte ska dyka upp - men jag hoppas och tror att de andra fyra filmerna kommer att dyka upp på Disney+ tids nog, och förhoppningsvis med sina befintliga skandinaviska dubbningar.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2020 kl. 20:57:40
En gammal tråd, men kan vara värd att dra upp igen; då jag precis upptäckt att Disney+ (åtminstone enligt Flixable) nu har fått in ett flertal True-Life Adventures med skandinaviska dubbningar. :) Glädjande, och det hade jag faktiskt inte väntat mig...

Spännande! Jag hinner tyvärr inte gå igenom alla i kväll, men jag har tittat lite på den första i serien, Nature's Half Acre. Tyvärr har den inga dubbningscredits alls, men det låter onekligen som en typisk femtiotalsdubbning.

Jag bifogar ett ljudklipp så kanske du eller någon annan här kan identifiera rösten.

Erika

Jag tog mig en titt via Svenska dagstidningar och hittade en... Jag vet inte vad jag ska kalla det, men enligt skribenten är det Bo Teddy Ladberg som är speakerröst i "I vår Herres hage". Se min bilaga.

Daniel Hofverberg

Citat från: Erika skrivet 12 maj 2020 kl. 05:26:05
Jag tog mig en titt via Svenska dagstidningar och hittade en... Jag vet inte vad jag ska kalla det, men enligt skribenten är det Bo Teddy Ladberg som är speakerröst i "I vår Herres hage". Se min bilaga.
Hmm, det finns onekligen en viss likhet med berättarrösten i Fantasia, men jag tycker inte riktigt att likheten är slående... Men visst skulle det mycket väl kunna vara Bo Teddy Ladberg.

TrondM

#103
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2020 kl. 20:57:40
En gammal tråd, men kan vara värd att dra upp igen; då jag precis upptäckt att Disney+ (åtminstone enligt Flixable) nu har fått in ett flertal True-Life Adventures med skandinaviska dubbningar. :) Glädjande, och det hade jag faktiskt inte väntat mig...

Oi, det var virkelig gledelig, ja.

Citat från: Daniel Hofverberg(För majoriteten av filmerna har jag tyvärr inte lyckats få fram norska titlar, så där har jag skrivit de svenska titlarna istället - jag skulle uppskatta information om de norska titlarna för alla filmerna)

Jeg har sjekket det norske avisarkivet nå, og funnet disse norske titlene ved kinovisning. Merk at noen av de ble gitt ut med et annet navn på VHS. Norsk fortellerstemme i parenteser.

Seal Island: Seløya (Reidar Lunde)
In Beaver Valley: I Beverdalen (Reidar Lunde)
Nature's Half Acre: På Nye Eventyr (Reidar Lunde)
The Olympic Elk: Elgens Paradis (Leif Rustad)
Water Birds: Vakre Ville Fugler (Reidar Lunde)
Bear Country: I Bjørneland (Rolf Kirkvaag)
Prowlers of the Everglades: Livet i Sumpene (Reidar Lunde)

The Living Desert: Den Ukjente Ørken (Reidar Lunde)
The Vanishing Prairie: Den Store Prærien (Reidar Lunde)
The African Lion: Den Afrikanske Løven (Reidar Lunde)
Secrets of Life: Livets Hemmeligheter (Reidar Lunde)
Perri: Perri (Jens Bolling)
White Wilderness: Hvit Villmark (Reidar Lunde)
Jungle Cat: Jungelkatten fra Amazonas (Sigurd Tønsberg)

Jeg klarer ikke å bekrefte hvem som har fortellerstemmen til Seløya eller I Bjørneland, men jeg vil tro det er Reidar Lunde i begge tilfeller.

EDIT: Nå fant jeg til slutt filmomtaler som bekrefter at Reidar Lunde hadde fortellerstemmen på Seløya, og Rolf Kirkvaag var fortelleren på I Bjørneland.

Citat från: Daniel Hofverberg
Då återstår alltså fem filmer i serien, som hittills inte ens verkar finnas på engelska på Disney+; närmare bestämt:
Seal Island
Bear Country
Secrets of Life
White Wilderness
The Best of Walt Disney's True-Life Adventures


Den sistnämnda har ju tyvärr inte ens släppts på DVD i de numera utgångna amerikanska DVD-boxarna, så den förväntar jag mig inte ska dyka upp - men jag hoppas och tror att de andra fyra filmerna kommer att dyka upp på Disney+ tids nog, och förhoppningsvis med sina befintliga skandinaviska dubbningar.

The Best of Walt Disney's True-Life Adventures, Secrets of Life og White Wilderness finnes på Amazon Prime. Best of er kun i SD, men de to andre er i HD.

Anders M Olsson

#104
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2020 kl. 20:57:40
En gammal tråd, men kan vara värd att dra upp igen; då jag precis upptäckt att Disney+ (åtminstone enligt Flixable) nu har fått in ett flertal True-Life Adventures med skandinaviska dubbningar. :) Glädjande, och det hade jag faktiskt inte väntat mig...

Jag har nu kollat upp alla titlarna på din lista, och uppgifterna på Flixable verkar stämma. Dessutom finns även undertexter på de nordiska språken.

In Beaver Valley
Tal: Danska
Text: Svenska, norska, danska, finska

Nature's Half Acre
Tal: Svenska, norska, danska
Text: Svenska, norska, danska, finska

Water Birds
Tal: Svenska, norska, danska
Text: Svenska, norska, danska, finska

The Olympic Elk
Tal: Norska
Text: Svenska, norska, danska, finska

The Living Desert
Tal: Svenska, norska, danska, finska
Text: Svenska, danska, finska

Prowlers of the Everglades
Tal: Svenska, norska
Text: Svenska, norska, danska, finska

The Vanishing Prairie
Tal: Svenska, danska, finska
Text: Svenska, norska

The African Lion
Tal: Svenska, norska, danska, finska
Text: Svenska, norska, finska

Perri
Tal: Svenska, norska
Text: Svenska, norska, danska, finska

The Jungle Cat
Tal: Svenska
Text: Svenska, norska, danska, finska

Secrets of Life
Tal: Inga nordiska språk
Text: Svenska, norska, danska, finska