Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Stefan Frelander

Startat av Elios, 4 april 2020 kl. 02:01:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 20 april 2020 kl. 07:25:21
Hoppas han fortsätter att dubba nu efter comebacken i Toy Story 4.  ;D

Vi får se, Bo Maniette har inte dubbat efter som comeback i Hitta Doris, så vi får se hur det ligger till med dessa två om de medverkar i fler sammanhang...

Elios

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2020 kl. 07:39:25
Vi får se, Bo Maniette har inte dubbat efter som comeback i Hitta Doris, så vi får se hur det ligger till med dessa två om de medverkar i fler sammanhang...

Nja med Bo Maniette var att det var en comeback på 14 år nästan.  ::)
Riktigt så var det inte direkt med Stefan Frelander precis.  ::)

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet 20 april 2020 kl. 09:12:28
Nja med Bo Maniette var att det var en comeback på 14 år nästan.  ::)
Riktigt så var det inte direkt med Stefan Frelander precis.  ::)

Kanske inte, fast det var 4 års skillnad!

En tredje (eller rättare sagt första av dessa tre) som lämnade branchen var Jan Koldenius, vilket skedde 1995 när han blev castad som Danny i omdubbningen av Pongo och De 101 Dalmatinerna (som spelades in februari 1995 innan nypremiären på bio 1995-03-17) och när han var färdig med sitt dubbningspass så fick han ett krångligt kontrakt av Monica Forsberg som han vägrade skriva under av personliga skäl och tackade för sig (även om han bara tre månader senare upprepade sin roll som Bernard i ett tilläggsdubbat avsnitt av Bumbibjörnarna som spelades in maj 1995 innan VHS-filmen "Riddarna i Bumbiborg"; 1995-08-16) så att det istället blev Gunnar Uddén som fick Dannys röst, sedan gjorde han comeback 2001-2003 i samband med tilläggsdubbningarna av såväl Bumbibjörnarna som Luftens Hjältar, plus Atlantis 2 Milos Återkomst, sist i Grodan och Hans Vänner 2009 (där han spelade berättaren i slutet av varje avsnitt)

Vad gäller Bo Maniette så tror jag vid närmare eftetanke att han i själva verket lämnade branchen 2005, i och med att han också hann spela Herr Stork i "Lambert Det Fåraktiga Lejonet" (utgiven i en av "Disneys Sagobibliotek" volymerna på DVD 2005-04-13, samt berättarrösten i ett antal Långben-kortfilmer till DVD-filmen "Disneys Sportfavoriter"; utgiven 2005-06-15, det verkat som att Maniette var berättaren i Långben-kortfilmerna 2001-2005 medan Roger Storm endast var berättare i dessa 1990-1996, under 2007-2014 var det Per Sandborgh och under 1970-talet varvade det mellan Sven Lindberg, Gösta Prüzelius, Olof Thunberg, John Harryson, Hans Lindgren, m.m.)

Men hoppas kan man ju alltid för alla tre! (dvs. att de gör comeback någon gång ibland)

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 20 april 2020 kl. 07:25:21
Hoppas han fortsätter att dubba nu efter comebacken i Toy Story 4.  ;D
Jag tror inte vi ska räkna med att Stefan Frelander kommer medverka i något mer i första taget, när nu han officiellt har lämnat branschen och säger sig ha varit aktiv alldeles för länge med dubbningar...

Toy Story 4 var säkerligen en engångsföreteelse, även om han kanske inte är svårövertalad om det gäller inhopp i någon storfilm som någon rollfigur han gjort flera gånger förut. Skulle det bli någon Toy Story 5, och hans rollfigur är med, så förmodar jag exempelvis att han lär ställa upp.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2020 kl. 20:49:55
Jag tror inte vi ska räkna med att Stefan Frelander kommer medverka i något mer i första taget, när nu han officiellt har lämnat branschen och säger sig ha varit aktiv alldeles för länge med dubbningar...

Toy Story 4 var säkerligen en engångsföreteelse, även om han kanske inte är svårövertalad om det gäller inhopp i någon storfilm som någon rollfigur han gjort flera gånger förut. Skulle det bli någon Toy Story 5, och hans rollfigur är med, så förmodar jag exempelvis att han lär ställa upp.
Jag antar att han skulle ställt upp om de gjorde en reboot på Johnny Bravo eller kanske Ed Edd och Eddy eller om Steve Kratz slutar med Scooby Doo (vilket jag inte hoppas)

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2020 kl. 20:49:55
Jag tror inte vi ska räkna med att Stefan Frelander kommer medverka i något mer i första taget, när nu han officiellt har lämnat branschen och säger sig ha varit aktiv alldeles för länge med dubbningar...

Toy Story 4 var säkerligen en engångsföreteelse, även om han kanske inte är svårövertalad om det gäller inhopp i någon storfilm som någon rollfigur han gjort flera gånger förut. Skulle det bli någon Toy Story 5, och hans rollfigur är med, så förmodar jag exempelvis att han lär ställa upp.

Det kanske är svårare för Bo Maniette, för om Kapten Krok, Översten, Ärlige John, Jafar och Pumbaa bara är med bland en samling Disney-karaktärer i någon film eller annat sammanhang så är sannolikheten större att någon annan spelar de rollerna... (Hitta Doris var nog en föregångsförteelse då den filmen trots allt hade en generöst tilltagen budget)

Fast det är klart, om det nu skulle komma en "riktig" uppföljare till Monsters Inc (det vill säga, en sådan som utspelar sig EFTER första filmen, alltså INTE som Monsters University, som utspelade sig FÖRE den första filmen!) så kanske Bo Maniette kan tänkas göra ett inhopp iallafall, han har iallafall lämnat en öppning och sagt att om den planerade långfilmen med Fragglarna någonsin blir av så spelar han gärna Gobo Fraggel igen...

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 20 april 2020 kl. 20:58:13
Jag antar att han skulle ställt upp om de gjorde en reboot på Johnny Bravo eller kanske Ed Edd och Eddy eller om Steve Kratz slutar med Scooby Doo (vilket jag inte hoppas)
Skulle det komma någon ny version av Johnny Bravo eller Ed, Edd & Eddy - i synnerhet om det är lite större långfilmer - så är det nog troligt att Stefan Frelander skulle gå att övertala. Nya TV-serier baserade på dessa tror jag är mindre troligt att han skulle ställa upp på, i synnerhet om det är längre serier.

Scooby-Doo tror jag är betydligt mindre sannolikt, i och med att det rör sig om så många filmer och serier; så att det i sådana fall inte bara hade blivit ett enskilt inhopp utan mer en återgång till branschen som han sagt sig ha lämnat.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2020 kl. 21:29:03
Scooby-Doo tror jag är betydligt mindre sannolikt, i och med att det rör sig om så många filmer och serier; så att det i sådana fall inte bara hade blivit ett enskilt inhopp utan mer en återgång till branschen som han sagt sig ha lämnat.

Det kanske var därför han lämnade branchen...

Han sa "efter 30 år i branchen" och det var någon gång i slutet av augusti 2015 har jag för mig att han skrev till dig...

Undrar vilken som var hans första dubbningsroll... (han sa "30 år", vilket innebär att han måste ha startat 1985, fast Sun Studio gjorde knappast svenska dubbningar då, utan det var först 1991 som detta skedde och då var det till en början bara Håkan Mohede, Kenneth Milldoff och Nina Gunke (i vissa fall även Dan Bratt) som var med, har för mig det var 1992 som fler kom in i bilden), det är dock möjligt att han i någon enstaka dubbning började med att dubba lite mindre roller innan han sedan blev allt mer vanlig förekommande i dubbningar, merparten av dessa är Sun Studio och så medverkade han som cameo i Monsters Inc (dubbad av KM Studio) där han repriserade sin roll som Rex och lustigt nog var han också inblandad till viss del bakom dubbningen av 102 Dalmatiner (också utförd av KM Studio)

På tal om Stefan Frelander; en gång tidigare i år såg jag någon på bussen som jag tror var han... (en gång i en tågstation på Göteborg såg jag en som jag tror var Ingemar Carlehed, en gång i en färjehamn utanför Göteborg såg jag en som jag tror var Björn Gustafson)

Henrik Karlsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2020 kl. 21:35:55
Det kanske var därför han lämnade branchen...

Han sa "efter 30 år i branchen" och det var någon gång i slutet av augusti 2015 har jag för mig att han skrev till dig...

Undrar vilken som var hans första dubbningsroll... (han sa "30 år", vilket innebär att han måste ha startat 1985, fast Sun Studio gjorde knappast svenska dubbningar då, utan det var först 1991 som detta skedde och då var det till en början bara Håkan Mohede, Kenneth Milldoff och Nina Gunke (i vissa fall även Dan Bratt) som var med, har för mig det var 1992 som fler kom in i bilden), det är dock möjligt att han i någon enstaka dubbning började med att dubba lite mindre roller innan han sedan blev allt mer vanlig förekommande i dubbningar, merparten av dessa är Sun Studio och så medverkade han som cameo i Monsters Inc (dubbad av KM Studio) där han repriserade sin roll som Rex och lustigt nog var han också inblandad till viss del bakom dubbningen av 102 Dalmatiner (också utförd av KM Studio)

På tal om Stefan Frelander; en gång tidigare i år såg jag någon på bussen som jag tror var han... (en gång i en tågstation på Göteborg såg jag en som jag tror var Ingemar Carlehed, en gång i en färjehamn utanför Göteborg såg jag en som jag tror var Björn Gustafson)
Vad skulle han göra på en busshållsplats i Göteborg? Han bor väl inte där eller?


Disneyfantasten

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 20 april 2020 kl. 21:39:31
Vad skulle han göra på en busshållsplats i Göteborg? Han bor väl inte där eller?

Vem är det du pratar om?

För Ingemar Carlehed är bosatt i Göteborg har jag för mig... (liksom ovannämnda Bo Maniette, som rentav pratar Göteborgska)

Jag menar att jag såg Stefan Frelander på en buss i Malmö, där jag bor (faktum är att många som dubbat för Sun Studios Köpenhamns-baserade dubbningar, såsom Stefan Frelander, Olli Markenros, Thomas Engelbrektson, osv. är bosatta i Malmö)

Henrik Karlsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 april 2020 kl. 21:29:03
Skulle det komma någon ny version av Johnny Bravo eller Ed, Edd & Eddy - i synnerhet om det är lite större långfilmer - så är det nog troligt att Stefan Frelander skulle gå att övertala. Nya TV-serier baserade på dessa tror jag är mindre troligt att han skulle ställa upp på, i synnerhet om det är längre serier.
Men Johan Wahlström kom ju tillbaka i Yabba Dabba Dinosaurier och det är ju en lågbudget serie

Disneyfantasten

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 20 april 2020 kl. 21:44:33
Men Johan Wahlström kom ju tillbaka i Yabba Dabba Dinosaurier och det är ju en lågbudget serie

Vad har det med saken att göra?

Johan har ju varit med i ganska många dubbningar även på senare år, han var väl med i Röjar-Ralf Kraschar Internet och så upprepade han sin roll som Kaj i Frost 2...

Henrik Karlsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 april 2020 kl. 21:48:31
Vad har det med saken att göra?

Johan har ju varit med i ganska många dubbningar även på senare år, han var väl med i Röjar-Ralf Kraschar Internet och så upprepade han sin roll som Kaj i Frost 2...
Daniel sa att Stefan inte skulle komma tillbaka om det var serier

gstone

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 20 april 2020 kl. 21:44:33
Men Johan Wahlström kom ju tillbaka i Yabba Dabba Dinosaurier och det är ju en lågbudget serie

JA det var jättekul
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: Henrik Karlsson skrivet 20 april 2020 kl. 21:50:08
Daniel sa att Stefan inte skulle komma tillbaka om det var serier

Jo, fast det är i princip bara Stefan Frelander och Bo Maniette som enligt egen utsago lämnat branchen...

Dock har du helt rätt i att varken Maniette eller Frelander skulle göra inhopp för TV-serier, det lär nog mest troligt enbart bli för någon enstaka biofilm...