Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Nya tullregler

Startat av Anders M Olsson, 16 februari 2018 kl. 16:25:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

En kalldusch väntar för oss som ibland beställer exempelvis DVD- eller Blu-rayfilmer från USA eller något annat land utanför EU.

Enligt en artikel på SVT Nyheter kommer Postnord redan från och med den första mars börja ta ut avgifter och moms på alla varuförsändelser som kommer från länder utanför EU.

https://www.svt.se/nyheter/konsument/postnord-andrar-reglerna-sa-mycket-dyrare-blir-varor-bestallda-fran-kina

I dag går varor under 200 kronor igenom utan avgifter.

Från och med den 1 mars kommer Postnord att beslagta alla varuförsändelser oavsett värde och lagra dem i en speciell tullterminal tills mottagaren har betalt momsen och deras ockeravgift (som de kallar "administrationsavgift") på 75 kronor.

(Det skulle inte förvåna mig om det t.o.m. blir moms på ockeravgiften så att det i praktiken blir 93:75 enbart i avgift. Dessutom kanske de t.o.m. gör som de har gjort tidigare - tar det deklarerade varuvärdet och adderar på värdet av frimärken eller frankostämplar på paketet innan de beräknar momsen på summan.)

Om varuvärdet är högre än 1500 kronor blir ockeravgiften 125 kronor, och då måste man även betala tull.

TonyTonka

Ursäkta min okunskap, men är det bara postnord som tar emot paket från utlandet i Sverige, eller gör andra postföretag det också?  ???
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

#2
Det är onekligen väldigt tråkiga och oroväckande nyheter. Att betala moms i sig är väl inget anmärkningsvärt - tråkigt men förståeligt. Men att PostNord däremot tar ut ockeravgifter på minst 75 kronor är ju helt sjukt; inte minst när mycket som beställs från i synnerhet Asien rör sig om paket som max kostat några tior. Att betala moms för ett paket man betalat 20 kr för (d.v.s. 5 kr extra) är ju rimligt och inget anmärkningsvärt, men att på det betala ytterligare 75 kr som bara går till PostNord och inte har någonting med momsen eller tullavgiften att göra är helt orimligt.

Frågan är ju också hur det här egentligen kommer att fungera i praktiken? Det kommer ju hundratusentals paket från i synnerhet Kina varje vecka, så om verkligen samtliga dessa ska stoppas och PostNord ska börja skicka ut avier om varenda ett av dessa paket lär det ju bli fördröjningar på månader innan paketen faktiskt kommer fram. Och när man får sådana avier, hur ska man kunna veta vad paketet innehåller, så man vet om det överhuvudtaget är värt att betala aviet? Har man köpt ett flertal DVD-filmer för 600 - 700 kr lär man ju motvilligt betala kostnaden, som trots allt är hutlös men någorlunda inom rimlighetens gräns. Men har man köpt exempelvis en HDMI-kabel från Kina för 15 kr med frakt finns det ju ingen människa i Sverige som verkligen kommer att betala de 75 kronorna plus moms (d.v.s. 4 kr plus PostNords avgift; summa 79 kr) - då kommer man ju hellre att strunta i paketet, så det får skickas tillbaka till Kina...

Men om man som jag har dussintals beställningar utanför EU i omlopp, hur ska man då kunna veta vad av allt detta som just det avi man fått handlar om? Ofta står det ju trots allt väldigt generella beskrivningar på tulldeklarationen, som egentligen inte säger någonting. Avsändarens namn eller adress säger ofta heller ingenting, om det nu inte är från stora välkända firmor som Amazon eller liknande. Men har man handlat från eBay eller Wish har man ju som regel ingen susning om vad avsändaren kan tänkas heta.

Och vad händer med alla de mängder av paket där det deklarerade värdet på tullblanketten är helt uppåt väggarna, och inte alls motsvarar det man själv har betalat? Det är ju trots allt mer regel än undantag att företag skriver ut generella värden på tulldeklarationerna, som inte alls motsvarar det man faktiskt har betalat. Mycket av det jag köpt från Kina har exempelvis varit märkt med 10 amerikanska dollar i värde, vare sig man själv har betalat 5 kr eller 100 kr. Om tiotusentals personer då begär omprövning av summan kommer det ju bli ännu mer kaos...

Och gör det någon skillnad om paketet är märkt med "Gåva" på tulldeklarationen?

Citat från: TonyTonka skrivet 16 februari 2018 kl. 16:54:17
Ursäkta min okunskap, men är det bara postnord som tar emot paket från utlandet i Sverige, eller gör andra postföretag det också?  ???
Det är bara PostNord som sköter det, på uppdrag av Tullverket.

Undantaget är frakt- och budfirmor som DHL och liknande, som själva betalar tull och moms (och oftast begär det av kunderna från första början) och som därmed inte passerar igenom tullen eller PostNord.

Anders M Olsson

Ja, det är ju helt rimligt att man betalar moms och eventuell tull, men Postnords avgift på 75 kronor är fullständigt horribel.

Om man skickar ett paket från exempelvis USA betalar ju avsändaren porto som man borde kunna förutsätta ska täcka alla kostnader för transporten, ända fram till mottagarens dörr eller avhämtningsställe.

Så Postnord bör redan ha fått betalt för att vidarebefordra en utländsk försändelse inom Sverige genom internationella överenskommelser. Om det är för lite får de i så fall förhandla med sina kollegor utomlands så att portot för att skicka paketen kommer att spegla de verkliga kostnaderna.

I SVTs artiklar står det att de tidigare reglerna var att mottagaren själv skulle hålla reda på och betala in momsen för småförsändelser under 200 kronor, men att väldigt få gjorde det. Det är nog en helt okänd regel. Jag, liksom de flesta andra, har förutsatt att staten helt enkelt bara efterskänkte skatten p.g.a. det orimliga i att kräva in småbelopp.

Om avsikten verkligen var att få in skatten duger det inte att komma i efterhand och gnälla över hur många miljoner staten har förlorat på regler som man aldrig har informerat om. Ett inbetalningskort på momsen bifogat varje försändelse, utan några extrapålagor, hade förmodligen räckt för att en ganska stor del av pengarna skulle strömma in till statskassan.

Som kuriosa kan jag nämna att jag för några år sen (innan 200-kronorsregeln) prenumererade på serietidningar från USA. DC Comics hade slutat skicka tidningar internationellt, så jag anlitade i stället ett företag som samlade ihop mina titlar och skickade alla som ett paket en gång i månaden. Oftast gick paketen fram utan avgifter, men en gång kom ett paket med tidningar värda 80 kronor som jag skulle behöva lösa ut för 120 kronor. Det paketet fick naturligtvis gå i retur till avsändaren...

Eriksson

#4
Utanför EU, det betyder ju att till och med engelska Amazon är uteslutet... Det var sorgligt med tanke på hur bra priser de ofta har på begagnade DVD:er. Det blir väl till att hålla sig till tyska och franska Amazon i fortsättningen, men utbudet är ju inte exakt samma...
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Än så länge är ju Storbritannien med i EU, så det kommer ju dröja innan de verkligen går ur.

Det luriga med Amazon är att man aldrig riktigt kan veta varifrån det skickas. Även om man beställer från brittiska Amazon har det hänt att det har skickats från USA eller något helt annat land...

Dessutom är det ju många DVD- och Blu-Ray-filmer som bara släpps i USA, och sådana är ju besvärliga att få tag i någonstans ifrån som garanterat skickas från något EU-land.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 februari 2018 kl. 06:51:15
Om avsikten verkligen var att få in skatten duger det inte att komma i efterhand och gnälla över hur många miljoner staten har förlorat på regler som man aldrig har informerat om. Ett inbetalningskort på momsen bifogat varje försändelse, utan några extrapålagor, hade förmodligen räckt för att en ganska stor del av pengarna skulle strömma in till statskassan.
Jag instämmer fullständigt. Merparten kan förmodligen tänka sig att betala moms, men inte med PostNords absurda extra avgifter som inte tillför någonting. Hade man skickat med inbetalningskort på momsen med försändelserna eller något annat ENKELT sätt för mottagarna att kunna betala in moms (och ev. tull) utan något extra påslag - även utan sätt att kunna kontrollera att det efterlevs - så skulle jag tro att 65 - 70% av alla ändå skulle betala in momsen. Det skulle säkerligen leda till högre inkomster till statskassan än med de här nya reglerna.

Trots allt kan vi förmoda att minst 80% av de halv miljon paketen som inkommer utanför EU till Sverige varje vecka rör sig om billiga varor från Asien på mellan 5 och 50 kr. Att då betala några kronor i moms lär ingen ha något emot; även med moms är ju de allra flesta varor billigare än i Sverige. Men däremot kommer ju inte en enda människa att vara beredda att betala en expeditionsavgift på 75 kr, som vida överstiger värdet för både varan och momsen. För alla sådana paket kommer ju alla därför att strunta i att lösa ut dem, då det inte rör sig om någon stor summa man förlorat när man inte får varan. Därför kommer det ju att bli hundratusentals paket varje vecka som PostNord måste skicka tillbaka till avsändarna, vilket lär kosta skjortan; plus då portokostnaden för att skicka ut alla hundratusentals avier före det...

Kort sagt, det här känns inte det minsta genomtänkt och lär ju leda till fullständig kaos. Med all extra administration för att beräkna momssummor och skicka ut avier lär det ta flera veckor längre tid än hittills att faktiskt få paket man beställt, och hur man egentligen ska kunna lista ut vad paketet innehåller som man får avi/inbetalningskort för är bortom mitt förstånd...

Eriksson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2018 kl. 11:59:10
Än så länge är ju Storbritannien med i EU, så det kommer ju dröja innan de verkligen går ur.
Jag trodde att de officiellt hade gått ur redan. Jag har tydligen inte så bra koll som jag tror...

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 februari 2018 kl. 11:59:10
Det luriga med Amazon är att man aldrig riktigt kan veta varifrån det skickas. Även om man beställer från brittiska Amazon har det hänt att det har skickats från USA eller något helt annat land...
Det står ju oftast varifrån de olika säljarna skickar, så det är ju bara att vara uppmärksam på det, men det är ju synd när något bara skickas från utanför EU.

På till exempel den här filmen (https://www.amazon.co.uk/gp/offer-listing/B0041SI7D4/ref=dp_olp_all_mbc?ie=UTF8&condition=all) står det dock ingenting om varifrån säljaren moviemars-uk skickar. Vad ska man tro då? Att den skickas från England för att jag beställer från engelska Amazon eller från USA för att det är en amerikansk import?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Soscla

Tycker att det är bra, så kanske folk tänker sig om en extra gång innan de köper massa onödigt skräp från typ Kina.
It's so fluffy I'm gonna die!

Anders M Olsson

#8
Kina har jag aldrig handlat från. Däremot händer det lite då och då att jag beställer DVD- och Blu-rayfilmer från länder utanför EU, vanligtvis USA eller Australien.

Orsaken är naturligtvis att det är filmer som inte finns utgivna här, eller att de utländska utgåvorna är av betydligt bättre kvalité än de svenska.

Jag har även handlat ganska mycket från England, och det kommer att gå bra ett år till innan Storbritannien lämnar EU. Sen blir det värre.

Förutom att man kan ha synpunkter på själva ofoget med en sådan här avgift är det ju rent åt helvete att införa det med så kort varsel att en massa redan lagda beställningar kommer att drabbas. Det minsta man skulle kunna begära är ett halvårs övergångsperiod.

Jag får helt enkelt föra en lista på vad jag vill ha, och lägga större beställningar så att allt samlevereras. Då blir avgiften utslagen per film inte så hög.

Kanske det blir vanligt med leveransalternativ via andra EU-länder där det fortfarande går att ta in småpaket utan pålagor.

Daniel Hofverberg

På tal om det, finns det någon postorderfirma i dagens läge som håller på med import av region 1/A-utgåvor på DVD och Blu-Ray från USA, som skickar från något EU-land? Eller för all del någon som säljer australiensiska region 4-utgåvor som skickar från EU? Precis som för Anders är det (förutom europeiska) huvudsakligen amerikanska och australiensiska DVD- och Blu-Ray-utgåvor jag köper, och då nästan enbart i de fall som filmerna eller serierna inte har släppts i Sverige. Tyvärr finns det ju väldigt många sådana exempel, och den bistra sanningen är ju att många filmer aldrig kommer att släppas i Sverige...

Förr i tiden handlade jag mycket från gamla goda Danmark-baserade Axel Music, men de gick ju tyvärr i konkurs 2012 och jag har inte hittat någon ersättare till dem. På senare år har jag huvudsakligen köpt amerikanska DVD/BD-utgåvor från Amazon, som visserligen sällan är jättebilliga men alltid stabila och tillförlitliga; men i och med de här nya reglerna måste man ju börja se över om det finns andra alternativ som skickar från något land inom EU.

Själv har jag handlat en del från Kina, just vid sådana varor som antingen är svåra att få tag på i Sverige eller som är alltför orimligt dyra här. Det är ju exempelvis knappast rimligt att HDMI-kablar ska kosta minst 10 gånger mer i Sverige än från Kina, frakten inräknad...

Jag har som sagt ingenting emot att betala moms och eventuell tull - det är fullt rimligt och rättvist, så att butiker utanför EU ska konkurrera på samma villkor som svenska butiker. Men däremot är det som sagt helt bortom all rim och reson med en expeditionsavgift på 75 kr, som inte gagnar statskassan minsta lilla utan som bara PostNord själva får.

Alexander

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2018 kl. 12:17:46
På tal om det, finns det någon postorderfirma i dagens läge som håller på med import av region 1/A-utgåvor på DVD och Blu-Ray från USA, som skickar från något EU-land? Eller för all del någon som säljer australiensiska region 4-utgåvor som skickar från EU? Precis som för Anders är det (förutom europeiska) huvudsakligen amerikanska och australiensiska DVD- och Blu-Ray-utgåvor jag köper, och då nästan enbart i de fall som filmerna eller serierna inte har släppts i Sverige. Tyvärr finns det ju väldigt många sådana exempel, och den bistra sanningen är ju att många filmer aldrig kommer att släppas i Sverige...

Förr i tiden handlade jag mycket från gamla goda Danmark-baserade Axel Music, men de gick ju tyvärr i konkurs 2012 och jag har inte hittat någon ersättare till dem. På senare år har jag huvudsakligen köpt amerikanska DVD/BD-utgåvor från Amazon, som visserligen sällan är jättebilliga men alltid stabila och tillförlitliga; men i och med de här nya reglerna måste man ju börja se över om det finns andra alternativ som skickar från något land inom EU.

Själv har jag handlat en del från Kina, just vid sådana varor som antingen är svåra att få tag på i Sverige eller som är alltför orimligt dyra här. Det är ju exempelvis knappast rimligt att HDMI-kablar ska kosta minst 10 gånger mer i Sverige än från Kina, frakten inräknad...

Jag har som sagt ingenting emot att betala moms och eventuell tull - det är fullt rimligt och rättvist, så att butiker utanför EU ska konkurrera på samma villkor som svenska butiker. Men däremot är det som sagt helt bortom all rim och reson med en expeditionsavgift på 75 kr, som inte gagnar statskassan minsta lilla utan som bara PostNord själva får.

Vad sägs om Loudness Hembio, Daniel? Dem importerar filmer från USA bl.a .  :)

Eriksson

#11
Jag kom på att https://www.disclord.se/ säljer (endast tror jag) DVD importerad från USA. Priserna är visserligen ganska saftiga, och gör man en stor beställning kan Amazon bli billigare trots Postnords avgift.

Filmen jag länkade till förut kostar 199 på Disclord (https://www.disclord.se/product/trouble-in-mind-25th-anniversary-special-edition). På engelska Amazon kan man få den för kr 107:01. Med avgiften blir det kr 182:01.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Citat från: Alexander skrivet 18 februari 2018 kl. 12:31:20
Vad sägs om Loudness Hembio, Daniel? Dem importerar filmer från USA bl.a .  :)
De har jag aldrig hört talats om. Har du någon länk?

Alexander

#13
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 februari 2018 kl. 13:03:15
De har jag aldrig hört talats om. Har du någon länk?

Här är deras hemsida:
http://www.loudness.se

Det dem inte har lagt upp kan man alltid höra om via mail om det går att beställa.

TrondM

Norge gjorde det samme i 1998, og krevde moms på alle pakker uansett verdi. Dette varte ikke så veldig lenge. Ca. ett eller to år tror, jeg. Det førte til så mye ekstraarbeid for tullvesenet, at det ble helt nødvendig å gjeninnføre ordningen med fritak for småpakker.

I dag kan vi importere pakker med verdi (inkludert frakt) inntil 350 norske kroner. Dette ble hevet for noen år siden fra 200 kroner (eksklusiv frakt)

Vi har også et administrasjonsgebyr for å betale momsen, og dette er mye høyere enn i Sverige. Fra 1. januar 2018, er dette gebyret 158 norske kroner for forenklet tullbehandling (forsendelser med verdi under 3000 kroner). Full fortolling koster 341 kroner.


Det interessante er at et så høyt administrasjonsgebyr nesten utligner prisforskjellen mellom standardfrakt og ekspressfrakt fra Amazon USA. Grunnen til det, er at med ekspressfrakt betaler du inn moms til Amazon, og tullbehandlingen er en del av fraktkostnaden.

Eksempel:
Hvis jeg kjøper sesong 1 av Outer Limits på blu-ray, så koster den $73,39. I tillegg kommer frakt, moms og gebyrer:

Ekspress (2-3 dager):
blu-ray: $73.39
frakt:   $28.98
moms:    $25.59
----------------
Total:  $127.96
----------------
NOK:     995,73
================


Standard (2-3 uker):
blu-ray:  $73.39
frakt:     $6.48
-----------------
subtotal: $79.87
-----------------
NOK:      621,52
moms:     155,38
gebyr:    158,00
-----------------
Total:    934,90
=================


Altså 60 kroner dyrere, men med en så mye raskere levering at det er verdt hver krone.

Når det gjelder varer fra Amazon UK, så må dere huske at når UK går ut av EU, så vil Amazon UK trekke fra britisk VAT (20%) på pakkene før de sender varene ut av UK. En vare som koster £30 pluss frakt i dag, vil altså koste £25 pluss frakt når de går ut av EU. Og hvis jeg har forstått EU-reglene rett, så har vel Amazon UK så stor omsetning til Sverige, at de belaster svensk moms på alle varer de sender dit. I så fall betaler dere vel allerede £31,25 pluss frakt for denne varen. Om fraktprisene ikke endrer seg, vil den fremtidige prisøkningen fra Amazon UK bestå av adminstrasjonsgebyret og eventuell moms på frakt.


Daniel Hofverberg

Mycket intressant. Vi får hoppas att det blir likadant i Sverige som i Norge att de tvingas gå tillbaka till de gamla reglerna. Jag har svårt att se hur det här ska kunna fungera i praktiken, då Posten lär gå under av extraarbete genom alla mängder av paket som kommer från utanför EU i dagens läge...

På tal om Norge så lär det väl bli samma problem från och med den 1 mars när man från Sverige köper varor från Norge - trots allt är ju Norge inte medlem i EU. Inte särskilt roligt... Jag har genom åren köpt ett flertal VHS-filmer från Norge, och norska VHS-utgåvor lär nog inte vara så lätta att hitta åt i svenska butiker... ::)

Citat från: TrondM skrivet 18 februari 2018 kl. 14:45:50
Når det gjelder varer fra Amazon UK, så må dere huske at når UK går ut av EU, så vil Amazon UK trekke fra britisk VAT (20%) på pakkene før de sender varene ut av UK. En vare som koster £30 pluss frakt i dag, vil altså koste £25 pluss frakt når de går ut av EU. Og hvis jeg har forstått EU-reglene rett, så har vel Amazon UK så stor omsetning til Sverige, at de belaster svensk moms på alle varer de sender dit. I så fall betaler dere vel allerede £31,25 pluss frakt for denne varen.
Det stämmer bra. Beställer man i Sverige från brittiska Amazon i dagsläget, så tar de betalt för svensk moms så att priset man faktiskt betalar är dyrare än det som står utsatt när man lägger varorna i kundvagnen (då de lägger på mellanskillnaden mellan brittisk och svensk moms).

Köper man från privatsäljare på brittiska Amazon (Marketplace) betalar man däremot brittisk moms, så då blir det samma pris som det faktiskt står på sidan.

Daniel Hofverberg

Nu har jag för första gången fått kravbrev från PostNord angående moms/expeditionsavgift enligt de nya reglerna. Och ärligt talat fungerar det minst sagt uselt...

I brevet jag fått nu står det: "Din försändelse med kollinummer XXXX från utlandet har anlänt. Du måste betala 81 kr till PostNord innan det kan levereras."

Inte ett ord om vad försändelsen innehåller, vem avsändaren är, vad avsändaren skrivit på tullblanketten eller ens vilket land det kommer ifrån... :(

Brevet hänvisar till en betalsida vid namn moms.postnord.se, och där kan man fylla i kollinumret ifråga. Om man gör det får man en knapp för att visa bild på paketet, men klickar man där står det bara "Bild saknas"... :( Jag har då fyllt i ett formulär om "Begäran om innehållsspecifikation" som finns på deras webbsida. Då fick jag ett dygn senare ett standardsvar om att det saknas uppgift i deras system om innehåll, och att de istället hänvisar till PostNords kundtjänst via telefon. Ringer man hänvisar de istället till formuläret man just fyllt i på webben, då de på kundtjänst inte visste något...

Med andra ord har jag hamnat i en märklig moment 22-situation. Hur ska jag kunna veta om det är värt att betala avgiften, när jag inte vet vad det faktiskt är som paketet/brevet innehåller...?

Jag väntar dels på bl.a. en del DVD-filmer från bland annat USA, som jag givetvis är så illa tvungen att betala avgiften för. Men jag har också beställt några saker för struntsummor från Kina, bland annat en HDMI-kabel och sockar, där jag inte betalat mer än 10 - 20 kronor för varorna (inklusive frakt). Och sådant vill givetvis inte en människa betala enorma avgifter för, då avgiften ligger på flera hundra procent av det man faktiskt betalat för varorna och frakten...

Så hur ska jag kunna veta vad den här försändelsen innehåller, då PostNord inte verkar kunna tala om det...?

Som parentes kan nämnas att posten verkar ha en enorm eftersläpning, då det här är första gången jag fått något sådant här, och jag inte beställt någonting utanför EU efter mitten av februari (när de nya reglerna blev kända). Så vad det än är, så har det tagit väldigt lång tid för posten att hantera och skicka ut det här brevet...

Anders M Olsson

Ja, det verkar ju faktiskt inte klokt. Men något sådant kunde man ju faktiskt förvänta sig...

Mitt tips är att kontakta någon tidning, berätta om ditt dilemma och be dem göra ett reportage om saken. Om tidningarna börjar nysta brukar det kunna sätta fart på de trögaste myndigheter!

Anders M Olsson

Är betalsidan på webben det enda alternativet som ges för betalning?

Även om de allra flesta försändelserna är beställda via internet kan man ju inte förutsätta att alla utan undantag måste vara det. Det kan ju finnas varor som är beställda på "gammalt hederligt sätt" via postorder eller telefon av folk som varken har dator eller internet. Hur ska dessa kunna betala moms och avgifter?

Tidigare var det ju alltid så med tullvaror att man fick hem en avi i brevlådan. Sen var det bara att betala på utlämningsstället när man hämtade paketet. Varken dator eller internet behövdes.

Henkow

Fick också nyligen mitt första kravbrev från Postnord. Jag fick åtminstone en liten beskrivning om vad det innehöll.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henkow skrivet  9 april 2018 kl. 18:11:55
Fick också nyligen mitt första kravbrev från Postnord. Jag fick åtminstone en liten beskrivning om vad det innehöll.
Jaså, fick du det? På vilket sätt stod det utsatt?

Mycket märkligt varför du och jag inte har fått samma behandling... Man kan ju undra hur det ser ut för alla andra...

Citat från: Anders M Olsson skrivet  9 april 2018 kl. 14:20:16
Är betalsidan på webben det enda alternativet som ges för betalning?

Även om de allra flesta försändelserna är beställda via internet kan man ju inte förutsätta att alla utan undantag måste vara det. Det kan ju finnas varor som är beställda på "gammalt hederligt sätt" via postorder eller telefon av folk som varken har dator eller internet. Hur ska dessa kunna betala moms och avgifter?

Tidigare var det ju alltid så med tullvaror att man fick hem en avi i brevlådan. Sen var det bara att betala på utlämningsstället när man hämtade paketet. Varken dator eller internet behövdes.
Ja, det enda alternativ som ges är betalsidan på webben; märkligt nog. I brevet står det att de tar emot betalning via kort och Swish, men något telefonnummer för Swish står inte angivet. Och för de som inte har dator är det väl ärligt talat heller inte så jättesannolikt att de skulle ha Swish... Inget avi eller inbetalningskort följer med.

Sen vet jag inte hur det är med er andra, men personligen är jag inte särskilt förtjust i att betala sådana här saker via Swish, där man ju liksom inte får något kvitto på betalningen eller andra direkta bevis...

Henkow

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2018 kl. 20:48:23
Jaså, fick du det? På vilket sätt stod det utsatt?

Mycket märkligt varför du och jag inte har fått samma behandling... Man kan ju undra hur det ser ut för alla andra...
Ja, det enda alternativ som ges är betalsidan på webben; märkligt nog. I brevet står det att de tar emot betalning via kort och Swish, men något telefonnummer för Swish står inte angivet. Och för de som inte har dator är det väl ärligt talat heller inte så jättesannolikt att de skulle ha Swish... Inget avi eller inbetalningskort följer med.

Sen vet jag inte hur det är med er andra, men personligen är jag inte särskilt förtjust i att betala sådana här saker via Swish, där man ju liksom inte får något kvitto på betalningen eller andra direkta bevis...

På bilden jag fick kunde jag se på lappen som var fastsatt på paketet vad det innehöll.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henkow skrivet  9 april 2018 kl. 21:24:30
På bilden jag fick kunde jag se på lappen som var fastsatt på paketet vad det innehöll.
Märkligt; jag får alltså inte fram någon bild alls på mitt paket...

Henkow

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 april 2018 kl. 22:26:29
Märkligt; jag får alltså inte fram någon bild alls på mitt paket...

Med tanke på att avgiften du fick bara var på 81 kronor borde det röra sig om något väldigt billigt i alla fall.

Daniel Hofverberg

Citat från: Henkow skrivet 10 april 2018 kl. 02:20:13
Med tanke på att avgiften du fick bara var på 81 kronor borde det röra sig om något väldigt billigt i alla fall.
De påstod att det deklarerade värdet på tullblanketten var 3 dollar.

Det säger ju dock inte så mycket, då det i min erfarenhet är mer regel än undantag att deklarerade värden på tullblanketterna inte alls överensstämmer med verkligheten - det kan vara åt båda hållen, men det vanliga är väl att de flesta deklarerar ett värde som är lägre än det faktiska värdet.

Om det stämmer att det faktiskt är något jag bara betalat 3 dollar för (om vi förutsätter att de syftar på amerikanska dollar), så är det ju ingen större tvekan att det knappast är värt att betala den absurda avgiften för. Men jag har flera gånger varit mer om att det på paket som jag betalat flera hundra kronor för har angivits värden på 3 - 4 dollar, så det säger som sagt inte så mycket... Det är rentav relativt ovanligt att deklarerade värden har någon nämnvärd sanningshalt.

För några år sedan hade jag också motsatt problem, då jag köpte ett par DVD-filmer från Australien för 150 svenska kronor med frakt, och klantskallarna på nätbutiken deklarerade ett värde på 200 australiensiska dollar...! Vilket förstås resulterade i att det som annars hade passerat avgiftsfritt istället fastnade i tullen... :(

Henkow

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 april 2018 kl. 09:32:03
Om det stämmer att det faktiskt är något jag bara betalat 3 dollar för (om vi förutsätter att de syftar på amerikanska dollar), så är det ju ingen större tvekan att det knappast är värt att betala den absurda avgiften för. Men jag har flera gånger varit mer om att det på paket som jag betalat flera hundra kronor för har angivits värden på 3 - 4 dollar, så det säger som sagt inte så mycket... Det är rentav relativt ovanligt att deklarerade värden har någon nämnvärd sanningshalt.

Då blir det jobbigare. De borde inte kunna hålla ditt paket gisslan med sån knapphändig information.

Daniel Hofverberg

Idag kom plötsligt ett till kravbrev från PostNord, och även den här gången står ingenting och det finns ingen bild att tillgå på paketet; vare sig i brevet eller när man knappat in kollinumret på betalsidan på webben... :(

Anders M Olsson

Det ligger nu flera artiklar på SVTs webbplats om Postnords avgiftsfiasko:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-tvingas-sanda-tillbaka-400-000-paket
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-kraver
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/analys-3
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/postnord-nedringd-av-arga-kunder-efter

Det anmärkningsvärda i sammanhanget är väl att finansministern bara hade begärt en handlingsplan, inte att tullen och posten skulle lösa problemet i panik.

Daniel Hofverberg

Inte särskilt konstigt att många är missnöjda, och det här har som sagt skötts fruktansvärt uselt.

Nu har jag äntligen fått svar från någon levande människa om de två kravbrev jag fått från PostNord om paket utanför EU...

"Om du använt dig av vårt kontaktformulär om innehållet så har du gjort vad som går. Det sättet är det absolut bästa sättet att få reda på innehållet och om de på importavdelningen inte kunde se innehållet har vi tyvärr ingen möjlighet att kolla det. Om du tycker att det är för osäkert för dig för att betala så kan du låta avgiften vara så skickar vi tillbaka den till avsändaren."

Jag är med andra ord tillbaka på ruta noll, då det fortfarande inte går att se de utlovade bilderna på PostNords momssida på nätet, och inte ens deras kundtjänst via telefon kan se någonting. Så hur sjutton ska jag kunna veta vad det är i de här två paketen där PostNord kräver 81 respektive 78 kronor...?

Jag vill ju inte bara låta dem skicka tillbaka varorna heller, då jag som sagt bland annat har köpt några DVD-filmer från USA, som förstås är värda en hel del pengar och som jag verkligen vill ha. Om jag låter bli att betala avgiften på dem, så har jag ju kastat de pengar jag redan betalat i sjön... Men samtidigt kan jag förstås heller inte betala 81 kronor för sockar värda 10 kronor, som jag har köpt från Kina (för att ta de två ytterligheterna som exempel)...

Det här börjar likna ett riktigt dåligt aprilskämt... :(

Anders M Olsson

Jag har nu för första gången beställt varor från Amazon.com med expressfrakt. Jag beställde i går kväll och de utlovar leverans redan på torsdag den 19:e. Det blev visserligen inte billigt, men det känns ändå bättre att lägga pengarna där än att göda Postnord vars hantering inte tillför något, utan enbart försenar, fördyrar och krånglar till leveransen.

Det man möjligen kan invända generellt mot kurirpost (i det här fallet DHL) är att de brukar ha för vana att försöka leverera paket till folks bostäder på vardagar dagtid när de flesta är på jobbet. Det brukar resultera i att man måste köra bil och hämta på något avlägset utlämningsställe som kan vara svårt eller omöjligt att nå med allmänna kommunikationer.

Där har ju Postnord en klar fördel med ett tätt utbyggt nätverk av utlämningsställen. I mitt fall behöver jag bara ta en promenad på ett par minuter till den lokala ICA-butiken. Inrikes brevförsändelser med 1-2 DVD- eller Blu-rayskivor får jag direkt hem genom brevinkastet i dörren.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 april 2018 kl. 18:01:28
Det man möjligen kan invända generellt mot kurirpost (i det här fallet DHL) är att de brukar ha för vana att försöka leverera paket till folks bostäder på vardagar dagtid när de flesta är på jobbet. Det brukar resultera i att man måste köra bil och hämta på något avlägset utlämningsställe som kan vara svårt eller omöjligt att nå med allmänna kommunikationer.

Där har ju Postnord en klar fördel med ett tätt utbyggt nätverk av utlämningsställen. I mitt fall behöver jag bara ta en promenad på ett par minuter till den lokala ICA-butiken. Inrikes brevförsändelser med 1-2 DVD- eller Blu-rayskivor får jag direkt hem genom brevinkastet i dörren.
Där jag bor har jag motsatt problem, eller åtminstone nästan. PostNord har för flera år sedan lagt ner det enda utlämningsstället som fanns i Ursviken (där jag bor), så för postpaket (eller för stora brev) måste jag numera ta mig till Skelleftehamn; en mil bort. Till råga på allt är det dessutom en mil åt fel håll, till ett samhälle som knappt har någonting annat än denna ICA-butik och där man därför i stort sett aldrig befinner sig.

Närmare utlämningsställe för DHL är väl ungefär lika långt bort, men är beläget ganska centralt i Skellefteå, i närheten av både ens arbetsplats och de flesta affärer - så dit far man ändå nästan varje dag, varför det inte är något alltför stort merbesvär att ta sig till utlämningsstället.

Jag har stört mig på det här i flera år, då man varenda gång man får postpaket måste kosta på sig en särskild resa på en mil till utlämningsstället för att hämta ut paketet; helt meningslöst då man i stort sett aldrig annars har någonting där att göra... Tidigare hade Posten ett utlämningsställe på den lokala OKQ8-macken, ungefär 100 meter bort, men fastän macken finns kvar beslutade Posten att inte längre ha något utlämningsställe där så att alla som bor i Ursviken (runt 5000 personer) istället måste resa en mil bort för att hämta ut paket... :(

Richardo


Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 april 2018 kl. 18:01:28
Jag har nu för första gången beställt varor från Amazon.com med expressfrakt. Jag beställde i går kväll och de utlovar leverans redan på torsdag den 19:e.

Sådär, nu har mitt paket från Amazon i USA kommit, mindre än två dygn efter beställningen. Det levererades med bud, och turligt nog var jag hemma när budet kom. Tydligen ska man kunna välja utlämningsställe via ett formulär på webben om man inte är hemma och kan ta emot, men den här gången slapp jag det. Faktiskt ganska smidigt och väl värt pengarna om man har bråttom.

Daniel Hofverberg

Wow, det gick minsann oerhört snabbt. Vilket fraktalternativ var det? Det brukar väl finnas tre alternativ att välja mellan på amerikanska Amazon...

Vilka fraktalternativ är det där moms ingår? Är det bara Priority Shipping det gäller för, eller även Expedited Shipping?

Anders M Olsson

#34
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 18 april 2018 kl. 22:30:47
Wow, det gick minsann oerhört snabbt. Vilket fraktalternativ var det? Det brukar väl finnas tre alternativ att välja mellan på amerikanska Amazon...

Vilka fraktalternativ är det där moms ingår? Är det bara Priority Shipping det gäller för, eller även Expedited Shipping?

Det var det dyraste fraktalternativet, AmazonGlobal Priority Shipping. Men även i mellanalternativet, AmazonGlobal Expedited Shipping, ingår momsen. Det kan du se på att det finns en rad i prisberäkningen som heter Import Fees Deposit, som bör uppgå till exakt 25% (momssatsen) om man summerar varuvärdet och frakten. På böcker bör väl momsen bli lägre, men i det här fallet var det en Blu-rayfilm.

Det jag finner lite ologiskt är att även fraktkostnaden/portot beläggs med svensk moms, för den resursen är ju till största delen förbrukad redan innan paketet anländer till Sverige. Men så har den svenska tullen alltid gjort, tyvärr. Så det är väl enligt regler och praxis. För flera år sen, när de flesta paketen fastnade i posttullen, kunde det hända att de tog det deklarerade varuvärdet och adderade på värdet av frimärken eller frankostämplar på paketet innan de beräknade momsen.

Daniel Hofverberg

Tack.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 april 2018 kl. 05:07:43
Det jag finner lite ologiskt är att även fraktkostnaden/portot beläggs med svensk moms, för den resursen är ju till största delen förbrukad redan innan paketet anländer till Sverige. Men så har den svenska tullen alltid gjort, tyvärr.
Jag tycker också det är väldigt märkligt och ologiskt att även räkna moms på kostnaden för frakt/porto. Moms är ju en mervärdesskatt, och vad är det för mervärde med en frakt...?

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 19 april 2018 kl. 05:07:43
För flera år sen, när de flesta paketen fastnade i posttullen, kunde det hända att de tog det deklarerade varuvärdet och adderade på värdet av frimärken eller frankostämplar på paketet innan de beräknade momsen.

Det var för övrigt det som hände när jag för några år sen fick ett paket med amerikanska serietidningar värda 80 kronor som tullen förväntade sig att jag skulle lösa ut för 120 kronor. Det paketet fick gå i retur efter ett lönlöst telefonsamtal med posttullen.

Bakgrunden var att jag betalade en månatlig summa för att prenumerera på ett antal titlar där portot var inkluderat i priset. Eftersom portot inte var separat deklarerat på tulldeklarationen hade tullen lagt på värdet av frankostämplingen innan de beräknade momsen. Att försöka få rättelse på det var som att dunka huvudet i väggen.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 april 2018 kl. 08:32:25
Tack.
Jag tycker också det är väldigt märkligt och ologiskt att även räkna moms på kostnaden för frakt/porto. Moms är ju en mervärdesskatt, och vad är det för mervärde med en frakt...?

I Norge er logikken at det er moms på fraktkostnader i Norge, så da skal man også beregne moms på fraktkostnadene ved import.

Anders M Olsson

Rätta mig om jag har fel, men det verkar faktiskt som brev och paket numera är momsbefriade i Sverige enligt direktiv från EU (dvs själva posttjänsten, inte innehållet). Då kan man ju undra varför Amazon tar ut moms även på fraktkostnaden... ? Kanske DHL går under andra regler?

Anders M Olsson

Nu har jag för första gången fått krav på avgift och moms enligt de nya reglerna. Räkningen löd på 85:62 för att få ut en försändelse med okänd avsändare och okänt innehåll. Ingen bild visas när jag klickar på den för ändamålet avsedda knappen.

Om avgiften är 75 kronor betyder det alltså att momsen är 10:62 vilket skulle ge vid handen att varuvärdet är SEK 42:48. Men jag har inte beställt något från utlandet med så lågt värde.

Jag valde trots allt att betala eftersom jag väntar ett par paket med betydligt dyrare innehåll, och det kan ju vara något av dessa där avsändaren har skrivit ner värdet. Så jag vågar inte låta paketet gå i retur.

Efter betalning fick jag beskedet att jag kunde räkna med att få mitt paket inom en vecka. En hel vecka för att skicka paketet den sista biten inom Sverige? Skojar de med oss?

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 maj 2018 kl. 15:34:24
Nu har jag för första gången fått krav på avgift och moms enligt de nya reglerna. Räkningen löd på 85:62 för att få ut en försändelse med okänd avsändare och okänt innehåll. Ingen bild visas när jag klickar på den för ändamålet avsedda knappen.
Jaså, så jag är inte ensam som inte kan få fram någon bild på paketen...?

PostNord har verkligen skött det här katastrofalt dåligt. Det minsta man kan begära vore ju att få veta tillräckligt så man är helt säker på vad innehållet är, så man vet att man inte "köper grisen i säcken"...

Vid de två paket jag fått krav på har jag valt att inte betala, trots att det kan vara dumt. Jag väntar trots allt på ett par paket från USA med DVD-filmer med dyrare innehåll, men väntar också på ett halvt dussin paket från Kina värda mellan 5 och 30 kronor - och jag kan helt enkelt inte betala 80 kr för paket som kanske inte ens är värt en fjärdedel av den summan... Med tanke på priset på moms plus avgift (vilket skulle tyda på ett väldigt lågt deklarerat värde) samt antalet paket från respektive land jag väntar på är ju trots allt sannolikheten större att de här två paketen innehåller billiga saker som inte är värt avgiften.

Men nästa jag gång ska köpa något från Amazon i USA kommer jag definitivt att välja någon av de dyrare fraktalternativen där de ordnar med moms, så man slipper den här administrativa mardrömmen...

Henkow

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 maj 2018 kl. 16:53:06
... men väntar också på ett halvt dussin paket från Kina värda mellan 5 och 30 kronor

Håller med om att det har sköts under all kritik från Postnords sida. Samtidigt tycker jag att det är bra att själva avgiften infördes, åtminstone för Kinapaketen. Onödigt att så mycket saker ska skickas jorden runt när det mesta finns tillgängligt om inte i Sverige så åtminstone inom Europas gränser.

Anders M Olsson

Citat från: Henkow skrivet 15 maj 2018 kl. 20:38:48
Håller med om att det har sköts under all kritik från Postnords sida. Samtidigt tycker jag att det är bra att själva avgiften infördes, åtminstone för Kinapaketen. Onödigt att så mycket saker ska skickas jorden runt när det mesta finns tillgängligt om inte i Sverige så åtminstone inom Europas gränser.

Momsen är det nog ingen som ifrågasätter, däremot Postnords extraavgift på 75 kronor. Sådant borde rimligen ingå i den fraktkostnad som redan är betald i avsändarlandet. Det är ju lite som om man skulle köpa en tågbiljett och sen bli krävd på ytterligare pengar för att få lov att stiga av tåget.

Om Postnord tycker att de får för lite betalt för att förmedla paket från utlandet får de väl i så fall förhandla med sina kollegor i Världspostföreningen (UPU).

Jabberjaw

Handlat jämt på EBay när det gällt USB, dvd:er, och gadgets tex universal remote till pc med inbyggt keyboard 89kr 10kr frakt.

Allting eller det mesta som säljs av mindre företag och även större som OBH nordica har dom köpt in billigt och sätter bara sin logga på och höjer priset med 200%

Har sett så många tillverkare av möss och tangentbord som alla verkar köpa från exakt samma kinesiska lager/tillverkare och sedan byter något enstaka som glides eller sätter loggan lite annorlunda och döper det till sin egen produkt för europeiska  marknaden.

Sånt tycker jag man kunde förhindra och samtidigt få ner butikspriserna och få fler köpa på nätet men som jag gissat sedan starten så gick eBay åt skogen så fort svenska staten och postnord såg att många köper från utlandet istället för på Elgiganten och Claes Olsson. Man kan ju tro att dom bryr sig om miljön men då får man nog erkänna att man varit en smula godtrogen så jag väljer endå att tro på att allt detta är uppgjort i de innersta kretsarna. Skatt på skatt och moms ska det ju vara!

Snart blir det skatt på att starta bilen och öppna ytterdörren och avgifter på att ta emot sina brev

Daniel Hofverberg

Jag håller med Anders att det är fullt rimligt och logiskt att betala moms för allt - det är inte mer än rätt, för att utländska säljare ska konkurrera på lika villkor med svenska, och att nödvändiga pengar kommer in till statskassan. Däremot är PostNords ockeravgift helt uppåt väggarna, och saknar både rim och reson. Det gagnar ju inte statskassan minsta lilla.

Det hade verkligen behövts något nytt system för att kunna betala moms, utan någon extraavgift som bara gagnar PostNord och som inte staten får in ett öre av. Som Anders föreslog tidigare hade det ju exempelvis varit en bra idé att man skickar ut alla paket direkt till kunden, men häftar/limmar fast ett inbetalningskort med försändelsen för enbart just momsen. Även utan sätt att kunna kontrollera att det efterlevs skulle jag tro att 70% av Sveriges befolkning gladeligen betalar moms, bara de vet att det inte är några extra avgifter inblandade. Då hade man ändå säkerligen fått in mer pengar till statskassan än det nuvarande systemet, då majoriteten av alla paket som kommer in måste skickas tillbaka till avsändaren (vilket förstås kostar skjortan med de mängder det rör sig om) då de flesta inte kommer vilja betala avgiften; och då kommer ju heller inga pengar till statskassan för momsen.

Citat från: Henkow skrivet 15 maj 2018 kl. 20:38:48
Håller med om att det har sköts under all kritik från Postnords sida. Samtidigt tycker jag att det är bra att själva avgiften infördes, åtminstone för Kinapaketen. Onödigt att så mycket saker ska skickas jorden runt när det mesta finns tillgängligt om inte i Sverige så åtminstone inom Europas gränser.
Visst finns mycket tillgängligt i Sverige, men är det verkligen rimligt att man ska behöva betala i vissa fall 5 - 10 gånger priset för exakt samma vara, bara för att det blir fler mellanhänder samt butiker och importörer som tjänar storkovan...? Det mesta tillverkas ju i Kina (eller åtminstone Asien) i vilket fall som helst, så att det som regel är samma vara man köper i butik i Sverige; bara till det mångdubbla priset. I många fall är det till och med tillverkat i exakt samma fabrik i Kina, vare sig man köper varan direkt från Kina eller i någon dyr butik i Sverige.

Som Jabberjaw säger är det ju som regel samma billiga kinesiska varor även från dyra butiker i Sverige; bara att man satt sin egen logga på och höjt priset med några hundra procent.

Att det sen är sjukt och märkligt att kinesiska staten subventionerar fraktkostnaden för säljare i Kina så mycket, så att säljare på exempelvis eBay och Wish kan skicka varor till struntsummor nästan helt utan fraktkostnad till andra sedan jordklotet är en helt annan femma, men det är ju hursomhelst inget som berör Sverige utan det är ju upp till kinesiska staten om de känner för att göra det. Och de kommer ju fortsätta skicka lika mycket till alla andra länder ändå, så det som skickas till just Sverige är ju bara en droppe i havet.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 16 maj 2018 kl. 08:40:01
Visst finns mycket tillgängligt i Sverige, men är det verkligen rimligt att man ska behöva betala i vissa fall 5 - 10 gånger priset för exakt samma vara, bara för att det blir fler mellanhänder samt butiker och importörer som tjänar storkovan...? Det mesta tillverkas ju i Kina (eller åtminstone Asien) i vilket fall som helst, så att det som regel är samma vara man köper i butik i Sverige; bara till det mångdubbla priset. I många fall är det till och med tillverkat i exakt samma fabrik i Kina, vare sig man köper varan direkt från Kina eller i någon dyr butik i Sverige.

Nej, 5-10 gånger priset för exakt samma vara är knappast rimligt. Men ett skäligt påslag måste ju ändå finnas, annars skulle varorna aldrig gå att köpa över disk i Sverige. Importören har kostnader för frakt, lagerhållning, butikshyra, reklam, garanti, kassation m.m. förutom att han rimligen måste göra en viss vinst.

Man ska inte glömma att det finns skräp till salu från Kina som skenbart ser ut som samma produkt som säljs dyrare här. Men det kan ändå finnas kvalitetsskillnader som inte märks utan väldigt ingående undersökning. En del produkter kan t.o.m. vara farliga att använda, t.ex. mobilladdare och hoverboards som fattar eld. Eller elprodukter med alldeles för litet isolationsavstånd mellan primär- och sekundärsidan som kan ge livsfarliga stötar.

Seriösa importörer har ofta egna testlabb där de undersöker produkterna grundligt innan de tar in dem i sitt sortiment, och då sållas sådant bort som inte håller en godtagbar kvalité.

Så det är inte utan orsak som saker kostar mer över disk här än att importera själv från Kina. Hur mycket den köptryggheten är värd får väl var och en själv bedöma...

Anders M Olsson

Nu har jag ytterligare ett anonymt paket att vänta. Den här gången fick jag avisering i brev med krav på att betala 128:11. Det skulle betyda SEK 53:11 i moms och ett varuvärde på 212:44. Inte heller den här gången stämmer det med något jag har beställt.

Precis som förra gången fungerade det inte att visa bild på paketet:
"Tyvärr kan inte bilder på ditt paket visas. Hör av dig till vår kundservice för mer information."
Jo, tack för den. Den enda ledtråden är kollinumret, och det säger inte mycket.

Med utgångspunkt från vad du har skrivit tidigare, Daniel, verkar det inte vara mycket lönt att följa uppmaningen att höra av sig till deras kundservice.

Och när man väl har betalat kommer sen den slutliga förolämpningen:
"Tack för din betalning! Vi gör allt vi kan för att Du nu skall få din sändning inom en vecka."
En vecka var det. Kungliga snigelpostverket har talat!

Om de nu skickar ut brevavisering, varför i hela världen kan de inte bara trycka bilden av försändelsen och ett inbetalningskort på samma avi?

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 maj 2018 kl. 15:34:24Efter betalning fick jag beskedet att jag kunde räkna med att få mitt paket inom en vecka. En hel vecka för att skicka paketet den sista biten inom Sverige? Skojar de med oss?

Brevet kom fram igår, 8 dagar efter betalningen. Alltså missade Postnord sitt löfte/målsättning om leverans inom en vecka. Det är ganska magstarkt att det ska ta så lång tid för ett brev att komma fram inom Sverige. Man kan undra hur länge de har haft brevet hos sig innan SMS-aviseringen. Kanske ytterligare en vecka?

Brevet innehöll för övrigt två Blu-rayfilmer som jag hade förhandsbeställt redan i januari, innan de nya reglerna blev kända. Jag hade betalt c:a 55 dollar för varorna, men avsändaren hade tulldeklarerat värdet till 5 dollar. Därav det låga momsbeloppet. Så i det här fallet hade det inte varit någon god affär för mig att låta försändelsen gå i retur.

Anders M Olsson

#48
Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 maj 2018 kl. 17:40:44
Nu har jag ytterligare ett anonymt paket att vänta. Den här gången fick jag avisering i brev med krav på att betala 128:11. Det skulle betyda SEK 53:11 i moms och ett varuvärde på 212:44. Inte heller den här gången stämmer det med något jag har beställt.

Följetongen fortsätter. Paketet som jag betalade moms och avgift för den 17 maj har fortfarande inte kommit fram efter drygt två veckor. Och jag är tydligen inte ensam att döma av flera insändare, bl.a. i Sydsvenskan:

https://www.sydsvenskan.se/2018-05-30/postnord-tog-en-bild-pa-mitt-paket--vad-har-hant-med-det-sedan-dess
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-02/jag-vantar-annu-pa-min-dotters-skor-som-jag-bestallde-i-slutet-av-februari
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-02/jag-ogillar-att-betala-utan-att-fa-nagot-for-det
(En eller ett par av ovanstående artiklar kan ligga bakom Sydsvenskans betalvägg. Ber om ursäkt för tidningens snikna beteende, men ni förstår säkert budskapet ändå...)

Den här "cirkusen" blir bara värre och värre. Det mest fantastiska är väl att Postnord tycker att man ska reklamera paket hos avsändare utomlands trots att det bevisligen är här i Sverige som paketen har kommit på villovägar.  >:(

Daniel Hofverberg

Det verkar onekligen väldigt skrämmande och oacceptabelt om man två veckor efter att man betalat moms och den skyhöga expeditionsavgiften fortfarande inte fått paketet ifråga. Och jag håller med att det känns otroligt när PostNord vill att man ska reklamera paket till avsändaren, när det bevisligen är de själva som klantat till det - och hur ska man kunna veta vem man ska reklamera det till, när man i många fall inte kan veta vilket paket man faktiskt har betalat för...?

Vad gäller artiklarna kan jag läsa den första och tredje, medan den mellersta ligger bakom den irriterande betalväggen... Sydsvenskans betalvägg verkar man heller inte kunna gå runt, medan motsvarande betalvägg hos Dagens Nyheter är lätt att gå runt genom att stänga av JavaScript-stöd i webbläsaren (då texten fortfarande finns på sidan, men döljs av JavaScript-kod) - då kan man läsa hela artiklarna.

Uppenbarligen har PostNord inte den kapacitet eller de resurser som krävs för att kunna kräva in moms på så många paket, och det verkar ju också tämligen uppenbart att det bara är en bråkdel av alla paket som kommer in som de faktiskt fotograferar som utlovat. Jag tror knappast det är en tillfällighet att varken du eller jag lyckas få fram foto på någon av de paket vi fått kravbrev om. :(

Jag tror också man vågar anta att paketen som regel kommer till Sverige flera veckor eller rentav månader före man faktiskt får brev från PostNord om betalningskrav - detta då jag inte handlat någonting från utlandet efter att de här nya reglerna blev kända i mitten av februari, och det dröjde till i april innan jag började få kravbrev hem; så lång tid brukar det väldigt sällan ha tagit att få paket från utlandet före de här reglerna...

Anders M Olsson


Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  6 juni 2018 kl. 06:31:33
Ytterligare en insändare i Sydsvenskan igår:

https://www.sydsvenskan.se/2018-06-05/tank-att-nagot-sa-viktigt-kan-fa-skotas-sa-har
Den insändaren gick att läsa utan betalning, och jag instämmer fullständigt med insändarskribenten.

Anders M Olsson

I dag kom paketet (egentligen ett brev) äntligen fram som jag betalde moms och avgift för den 17 maj.

Det tog alltså på dagen tre veckor för att vidarebefordra ett brev inom Sverige. Man häpnar!

(Innehållet var fyra "complimentary" blu-rayskivor som jag alltså inte hade beställt, men ändå fick som tack för hjälpen. Tyvärr skickades de från en företagsadress, annars tror jag att jag hade sluppit skatta för dem eftersom de var en gåva.)

Anders M Olsson


Richardo


Anders M Olsson

#55
Nu ska tydligen Postnord granskas av Post- och telestyrelsen enligt en artikel från TT som flera tidningar har publicerat på sina webbsidor. Inte en dag för tidigt!

"Vi har fått veta att det finns kunder som väntat i flera månader på breven, säger Emma Maraschin, chef på PTS enhet för posttillsyn"

(Eventuellt kan någon eller några av tidningarna ha "ockervägg", försök då med någon annan av länkarna.)

https://www.svd.se/langa-koer-hos-postnord-ska-granskas
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m64Rqv/langa-koer-hos-postnord-ska-granskas
http://www.bt.se/tt-inrikes/langa-koer-hos-postnord-ska-granskas/
https://www.sydsvenskan.se/2018-06-15/langa-koer-hos-postnord-ska-granskas

Information på Post- och telestyrelsens egen webbplats:
https://pts.se/sv/nyheter/post/2018/pts-granskar-postnords-hantering-av-forsandelser-med-varor-fran-lander-utanfor-eu/

Anders M Olsson

Nu finns det tydligen risk för att Postnords ockeravgift kommer att höjas till så mycket som 200 kronor(!) per försändelse om ett par år.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7581776

Texten är inte helt entydig. Det är inte helt klart om det bara gäller försändelser som innehåller kläder och skor, eller om det gäller alla försändelser (t.ex. DVD-skivor) från länder utanför EU.

Enligt min mening borde Postnords avgifter ingå i det porto som avsändaren betalar när paketet lämnas in. Om Postnord tycker att de får för lite betalt för sitt arbete är det i så fall deras sak att förhandla med Världspostunionen om portot på försändelser till Sverige.

Anders M Olsson

Jag köpte en DVD från Australien på ebay, och paketet skickades den 23/4. Efter 17 dagar, den 10/5 ankom paketet till Sverige, och har sen dess väntat i posttullen. På två veckor har alltså inget mer hänt, så idag ringde jag till Postnord för att försöka få en förklaring.

Först hamnade jag hos en pratande robot som naturligtvis inte kunde ge något vettigt besked, och inte heller begrep vad jag sa. Såna idiotier gör bara att man tappar humöret.  >:(

Därefter hamnade jag i en telefonkö och fick till slut prata med en människa som upplyste mig om att mitt paket väntade på att tullklareras, och att de just nu har långa expeditionstider. Så jag kan inte göra annat än att vänta på avisering av moms och avgifter.

Redan för tre år sen skulle ju Post- och telestyrelsen granska Postnords handläggningstider, men tydligen har det inte gett några resultat.

Jag förmodar att det kommer att ta ytterligare minst en eller ett par veckor innan jag får mitt paket. Det är skandal att det ska ta längre tid för en försändelse den sista biten inom Sverige än att skicka den från Australien till Sverige.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 maj 2021 kl. 11:37:33
Jag köpte en DVD från Australien på ebay, och paketet skickades den 23/4. Efter 17 dagar, den 10/5 ankom paketet till Sverige, och har sen dess väntat i posttullen. På två veckor har alltså inget mer hänt, så idag ringde jag till Postnord för att försöka få en förklaring.

Först hamnade jag hos en pratande robot som naturligtvis inte kunde ge något vettigt besked, och inte heller begrep vad jag sa. Såna idiotier gör bara att man tappar humöret.  >:(

Därefter hamnade jag i en telefonkö och fick till slut prata med en människa som upplyste mig om att mitt paket väntade på att tullklareras, och att de just nu har långa expeditionstider. Så jag kan inte göra annat än att vänta på avisering av moms och avgifter.

Redan för tre år sen skulle ju Post- och telestyrelsen granska Postnords handläggningstider, men tydligen har det inte gett några resultat.

Jag förmodar att det kommer att ta ytterligare minst en eller ett par veckor innan jag får mitt paket. Det är skandal att det ska ta längre tid för en försändelse den sista biten inom Sverige än att skicka den från Australien till Sverige.
Brukar det normalt ta så lång tid? Varför är posten så långsam inom Sverige?

Simon Axelsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 24 maj 2021 kl. 11:40:35
Brukar det normalt ta så lång tid? Varför är posten så långsam inom Sverige?

Jag skulle väl vilja skylla på att vi har ett postsamarbete med Danmark i Postnord, men just i det här fallet känns det kanske lite långsökt.
"You got any cats?" - Alf in regards to what he eats

Scoobydoofan1

Citat från: Simon Axelsson skrivet 24 maj 2021 kl. 12:01:16
Jag skulle väl vilja skylla på att vi har ett postsamarbete med Danmark i Postnord, men just i det här fallet känns det kanske lite långsökt.
Måste kännas långsamt om det går så här.

Anders M Olsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet 24 maj 2021 kl. 11:37:33
Jag köpte en DVD från Australien på ebay, och paketet skickades den 23/4. Efter 17 dagar, den 10/5 ankom paketet till Sverige, och har sen dess väntat i posttullen. På två veckor har alltså inget mer hänt, så idag ringde jag till Postnord för att försöka få en förklaring.

Först hamnade jag hos en pratande robot som naturligtvis inte kunde ge något vettigt besked, och inte heller begrep vad jag sa. Såna idiotier gör bara att man tappar humöret.  >:(

Därefter hamnade jag i en telefonkö och fick till slut prata med en människa som upplyste mig om att mitt paket väntade på att tullklareras, och att de just nu har långa expeditionstider. Så jag kan inte göra annat än att vänta på avisering av moms och avgifter.

Redan för tre år sen skulle ju Post- och telestyrelsen granska Postnords handläggningstider, men tydligen har det inte gett några resultat.

Jag förmodar att det kommer att ta ytterligare minst en eller ett par veckor innan jag får mitt paket. Det är skandal att det ska ta längre tid för en försändelse den sista biten inom Sverige än att skicka den från Australien till Sverige.

I dag kom så äntligen aviseringen (via SMS) om att jag skulle betala moms och avgifter. Det tog alltså tre veckor och tre dagar från det att paketet ankom till Sverige tills att snigelposten (Postnord) behagade lyfta ett finger. Man tar sig för pannan.

Nu när jag har betalat ockeravgiften lär det väl ta ytterligare en vecka innan jag får paketet. Fortsättning följer...

Daniel Hofverberg

Det låter verkligen inte bra, eller ens acceptabelt - och jag kan fortfarande inte förstå att PostNord får komma undan med denna ockeravgift utöver moms och eventuell tull.

Till råga på allt har det ju också förekommit insändare som rapporterat att PostNord slarvat bort paketen, så att man inte ens får något paket efter att ha betalat in moms och ockeravgift - och PostNord vill inte ens ta ansvar för det, eller ge några pengar tillbaka. Det om något är ju fullständigt oacceptabelt. >:(

Vi får väl se hur det går för mig, för nu i dagarna har jag precis köpt några Blu-Ray-filmer från USA, så får vi hoppas att PostNords hantering inte är alltför långsam...

Annars brukar jag i vanliga fall föredra att handla från Amazon när jag köper filmer utanför EU, för då kan man ju välja den dyrare fraktkostnaden så får man betala moms direkt till Amazon och de sköter om förtullning och allt; så man får hem paketet direkt utan dröjsmål och strul. Oerhört praktiskt och smidigt i jämförelse med mardrömmen med PostNord, men tyvärr är det ju inte allt som finns att köpa på Amazon, så ibland har man inget val...

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 juni 2021 kl. 21:35:19
Det låter verkligen inte bra, eller ens acceptabelt - och jag kan fortfarande inte förstå att PostNord får komma undan med denna ockeravgift utöver moms och eventuell tull.

Till råga på allt har det ju också förekommit insändare som rapporterat att PostNord slarvat bort paketen, så att man inte ens får något paket efter att ha betalat in moms och ockeravgift - och PostNord vill inte ens ta ansvar för det, eller ge några pengar tillbaka. Det om något är ju fullständigt oacceptabelt. >:(

Vi får väl se hur det går för mig, för nu i dagarna har jag precis köpt några Blu-Ray-filmer från USA, så får vi hoppas att PostNords hantering inte är alltför långsam...

Annars brukar jag i vanliga fall föredra att handla från Amazon när jag köper filmer utanför EU, för då kan man ju välja den dyrare fraktkostnaden så får man betala moms direkt till Amazon och de sköter om förtullning och allt; så man får hem paketet direkt utan dröjsmål och strul. Oerhört praktiskt och smidigt i jämförelse med mardrömmen med PostNord, men tyvärr är det ju inte allt som finns att köpa på Amazon, så ibland har man inget val...
Hela grejen verkar konstigt med postnord, är det här bara för utomlands eller inkluderad det post skickad inom Sverige?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  7 juni 2021 kl. 20:20:15
Hela grejen verkar konstigt med postnord, är det här bara för utomlands eller inkluderad det post skickad inom Sverige?
Det här handlar om försändelser som skickats utanför EU.

Inom EU gäller fortfarande fri handel, precis som inom Sverige, och man betalar moms i ursprungslandet.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 juni 2021 kl. 20:59:43
Det här handlar om försändelser som skickats utanför EU.

Inom EU gäller fortfarande fri handel, precis som inom Sverige, och man betalar moms i ursprungslandet.
Ok, konstig nät det gäller utanför EU.

Anders M Olsson

Idag kom äntligen mitt paket från Australien fram, drygt fyra veckor efter ankomsten till Sverige.

Melbourne till Stockholm tog 17 dagar.
Stockholm till Lund tog 29 dagar. :(

Postnord ger ordet "snigelpost" en ny betydelse...

Adam Larsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 juni 2021 kl. 13:52:07
Postnord ger ordet "snigelpost" en ny betydelse...
Allt är danskarnas fel!

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  8 juni 2021 kl. 13:02:35
Ok, konstig nät det gäller utanför EU.

Så länge jag kan minnas har vi fått betala postavgifter, moms och (ibland) tull på paket från utlandet. Men det har inte alltid varit så uselt skött som det är nu.

Innan Sverige gick med i EU fick vi lösa ut i stort sett alla utlandspaket, även från t.ex. Danmark. Numera går posttrafiken inom EU ganska smidigt utan några extra pålagor.

Fram till 2018 brukade posten dessutom låta bli att avgiftsbelägga mindre försändelser upp till ett varuvärde av c:a 200 kronor.

Men sen var det plötsligt någon som fick panik och bestämde att svenska folket skulle betala moms på allt som importerades från länder utanför EU, även småsaker av ringa värde. Plötsligt skulle allt hanteras via Postnords byråkrati, något som de absolut inte hade resurser att klara.

Man tycker ju att Postnord efter tre år borde ha hunnit bygga upp sina resurser för att motsvara volymen av inkommande paket, men tydligen inte. Eftersom uppgiften uppenbarligen är för svår för dem borde de inse att det enda raka är att återgå till den gamla ordningen där småpaket släpps förbi utan avgifter.

Med tanke på den långa behandlingstiden är det dessutom otroligt att de har mage att begära 75 kronor i avgift för tullklareringen som är så illa skött. Jag har inget emot att betala momsen, men att Postnord lägger på extra avgifter har jag svårt att acceptera. Det arbetet borde anses betalt i och med att portot har erlagts i avsändarlandet.

Scoobydoofan1

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 juni 2021 kl. 14:15:28
Så länge jag kan minnas har vi fått betala postavgifter, moms och (ibland) tull på paket från utlandet. Men det har inte alltid varit så uselt skött som det är nu.

Innan Sverige gick med i EU fick vi lösa ut i stort sett alla utlandspaket, även från t.ex. Danmark. Numera går posttrafiken inom EU ganska smidigt utan några extra pålagor.

Fram till 2018 brukade posten dessutom låta bli att avgiftsbelägga mindre försändelser upp till ett varuvärde av c:a 200 kronor.

Men sen var det plötsligt någon som fick panik och bestämde att svenska folket skulle betala moms på allt som importerades från länder utanför EU, även småsaker av ringa värde. Plötsligt skulle allt hanteras via Postnords byråkrati, något som de absolut inte hade resurser att klara.

Man tycker ju att Postnord efter tre år borde ha hunnit bygga upp sina resurser för att motsvara volymen av inkommande paket, men tydligen inte. Eftersom uppgiften uppenbarligen är för svår för dem borde de inse att det enda raka är att återgå till den gamla ordningen där småpaket släpps förbi utan avgifter.

Med tanke på den långa behandlingstiden är det dessutom otroligt att de har mage att begära 75 kronor i avgift för tullklareringen som är så illa skött. Jag har inget emot att betala momsen, men att Postnord lägger på extra avgifter har jag svårt att acceptera. Det arbetet borde anses betalt i och med att portot har erlagts i avsändarlandet.
75kr för det här? Det låter inte vettigt med saker och ring, särskilt inte med hur du har beskrivit situationen hos postnord.

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  8 juni 2021 kl. 14:15:28
Man tycker ju att Postnord efter tre år borde ha hunnit bygga upp sina resurser för att motsvara volymen av inkommande paket, men tydligen inte. Eftersom uppgiften uppenbarligen är för svår för dem borde de inse att det enda raka är att återgå till den gamla ordningen där småpaket släpps förbi utan avgifter.

Med tanke på den långa behandlingstiden är det dessutom otroligt att de har mage att begära 75 kronor i avgift för tullklareringen som är så illa skött. Jag har inget emot att betala momsen, men att Postnord lägger på extra avgifter har jag svårt att acceptera. Det arbetet borde anses betalt i och med att portot har erlagts i avsändarlandet.
Jag instämmer fullständigt. Det mest rimliga vore förstås att återgå till det gamla systemet, där paket av mindre värde släpps igenom utan avgifter.

Ett annat alternativ vore att helt enkelt skicka med inbetalningskort tillsammans med paketen direkt till brevlådorna (det kan ju exempelvis klistras fast på paketet), för att betala in enbart moms utan tilläggsavgifter. Även om det inte går att säkerställa att alla verkligen betalar är jag övertygad om att 90% av alla gladeligen betalar moms för försändelser utanför EU (som ju trots allt inte är mer än rätt), så länge man slipper extra hanteringsavgifter. För majoriteten av alla paket blir ju trots allt momsen en betydligt mindre summa jämfört med ockeravgiften på 75 kr.

Precis som du har jag heller ingenting alls emot att betala moms - man har ju trots allt inte betalat moms när man beställt varor utanför EU, så det är inte mer än rätt - men den extra avgiften har jag väldigt svårt att acceptera; i synnerhet när det är så uselt skött.

Daniel Hofverberg

Idag har jag fått SMS med länk för att betala moms och PostNords ockeravgift, för några Blu-Ray-filmer jag köpte från USA. Paketet skickades som expresspaket från USA den 28 maj, och kom tydligen fram till Sverige den 4 juni. Därefter har det stått stilla i PostNords byråkrati i 10 dagar, innan jag till sist fick tullaviseringen idag.

Med andra ord inte det värsta man varit med om, men likväl orimligt långsamt när PostNord tar på sig dubbelt så lång tid som det tagit för paketet att komma från USA till Sverige... :(

Får bara hoppas att paketet kommer fram någorlunda snabbt, nu när jag har betalat moms och PostNords ockeravgift på 75 kr.

Det enda positiva här var i alla fall att avsändaren hade skrivit ett lågt värde på tullblanketten, som PostNord har utgått ifrån för momsbetalningen, så att hela avgiften därför stannade på 89 kr (moms 15 kr + expeditionsavgiften på 75 kr); medan den faktiska momsen skulle ha varit betydligt högre. Så i just det här fallet hade momsen egentligen legat på närmare hundralappen, varför ockeravgiften på 75 kr inte gjorde så mycket just nu då slutsumman att betala ändå blev just under den faktiska momsen...

Daniel Hofverberg

I förrgår fick jag äntligen paketet som jag hade betalat PostNords avgifter för den 14 juni, så det tog alltså 10 dagar för PostNord att få ut paketet till mig efter att jag hade betalat. Inte riktigt lika illa som med Anders M Olssons exempel, men likväl oacceptabelt att det ska ta 7 dagar från USA till Stockholm och därefter 20 dagar från Stockholm till Skellefteå... :(