Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Hos Musee Skurkarna

Startat av Joker, 21 november 2005 kl. 12:45:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Joker

Hej allihopa!  :)

Jag undrade bara om någon vet om vilket dubbningsbolag som har dubbat filmen och vilka som gör rösterna eftersom ingen av skurkarna låter det minsta lik vad dom gjorde i filmerna, jag har tittat på credit listan på den här sidan

http://www.dubbningshemsidan.com.ru/credits.php?fil=skurkarna&titel=Hos+skurkarna <--- här

men det är definitivt inte Dan Ekborg som Hades, Jöback som Aladdin, eller Eva-Britt Starndberg som Ursula, alla låter som extremt dåliga imitationer av original rösterna. (speciallt Jafar)

clash

Monica Forsberg gör Ursula och Anders Öjebo gör Aladdin
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Daniel Hofverberg

Filmen är dubbad av KM Studio i Karlskoga, med överinseende av Kirsten Saabye och Disney Character Voices International i Danmark - samma som också dubbade TV-serien Hos Musse, som ju filmen i praktiken bara är en långfilmsversion av.

Uppgifterna på min creditlista kommer från Disneys officiella credits, så det verkar onekligen skrämmande om dessa inte stämmer. Jag har heller aldrig hört talats om att Anders Öjebo blivit godkänd som Aladdin, så frågan är om Disney är medvetna om det här eller om KM Studio har "tjuvändrat" på rösterna...?

Jag skulle uppskatta om ni kunde berätta om fler felaktigheter på creditlistan och vilka de riktiga rösterna är, så jag kan ändra på listan.

Joker

Mushu är inte med i filmen överhuvudtaget så honom kan ni ta bort helt från listan.

Pinocchio är heller inte med.

Klarabella och Klasse är heller inte med.

Cruella DeVille är (antagligen) Mona Seilitz för det låter identiskt.

Hjärter drottning nämns inte i credit listan men det är Monica Forsberg some gör henne.


Erika

Jag har inte sett just den här "filmen", men jag såg ett avsnitt av tv-serien där Aladdin spelades av Linus Wahlgren eller åtminstone lät det som honom (vilket vore inte helt omöjligt för Linus spelar ju Aladdin på extramatrialet till första och andra Aladdin-filmerna). 

Elios

Älskade den här filmen när jag var mindre.
Trodde alltid att Ursula var deras ledare för att på omslaget är hon ju i mitten. Men det var visst Jafar. Hehe.  ;D

Själv undrar jag dock lite spelar verkligen Dan Ekborg Hades eller någon annan av skådespelarna som brukar spela dem i serien med här i Hos Musse också för att jag tycker det låter som helt andra!? Typ att det är Anders Öjebo som spelar Hades.
Men att på hemsidan står det att det ska vara Dan Ekborg etc.  ???

Disneyfantasten

Citat från: Elios skrivet  1 november 2019 kl. 03:36:14
Älskade den här filmen när jag var mindre.
Trodde alltid att Ursula var deras ledare för att på omslaget är hon ju i mitten. Men det var visst Jafar. Hehe.  ;D

Själv undrar jag dock lite spelar verkligen Dan Ekborg Hades eller någon annan av skådespelarna som brukar spela dem i serien med här i Hos Musse också för att jag tycker det låter som helt andra!? Typ att det är Anders Öjebo som spelar Hades.
Men att på hemsidan står det att det ska vara Dan Ekborg etc.  ???

Desutom står Eva-Britt Strandberg felaktigt angiven som Ursula, men jag tycker att det låter mer som Monica Forserg... (samma sak med Aladdin, där Peter Jöback står felaktigt angiven, men den lilla repliken han har i filmen kommer från Anders Öjebo)

I övrigt spelas Chernabog av Torsten Wahlund, Kaa av Guy De La Berg, samt Hjärter Dam och Ödesgudinnorna av Monica Forsberg...

Däremot vet jag inte vilka som spelar Onda Fen Maleficent, Piraterna, Spelkorten och Si & Am i den filmen... (kolla, alla skurkar jag nämnde här kommer från filmerna som hade premiär på 1950-talet)

Även Johan Ulveson står angiven som Skrik & Panik, men så små repliker som de har så tror jag inte att han medverkar där överhuvudtaget...

Elios

Det tycker jag fortfarande är ett mysterium. Jag tror de flesta som står angivet som rösterna till "skurkarna" är inte riktigt dem Disney rösterna från själva filmerna.  ::) ::)

Elios

Hade velat ha denna på Disney Plus.  ::) :P