Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Äggplantan i Kapten N: The Game Master?

Startat av Pixelklubben64, 26 juli 2020 kl. 16:13:04

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Pixelklubben64

Håller på med research till en podcast nu igen, om svenska dubbar. Har bifogat en ljudfil, lyssna gärna.
Vem är det som spelar Eggplan Wizard här?

Erika


Pixelklubben64

Fint av dig, tack! Men om det är Hasse Jonsson, vem spelar då Eggplant Wizard på andra videoband med Kapten N?
Lyssna på denna ljudfil.

jimstrom

"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Pixelklubben64

Det är så alltså?! Men de låter ju så olika?!
Säkert att ingen av dem är Carl-Johan Rehbinder eller Peter Sjöquist?

TonyTonka

Det är definitivt Hasse Jonsson i bägge klippen. Jag kan hans röst utan och innan sedan barnsben. :D

Den enda skillnaden mellan klippen är röstläget.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Erika

Som tidigare nämnt, det är också Hasse Jonsson. :)

MOA

Citat från: Pixelklubben64 skrivet 26 juli 2020 kl. 22:30:34
Det är så alltså?! Men de låter ju så olika?!
Säkert att ingen av dem är Carl-Johan Rehbinder eller Peter Sjöquist?
Dom medverkar int ens i programmet

MOA


Pixelklubben64

Eller hur! Lätt bästa tecknade Nintendo!

Har nån koll på om det släpptes 5 eller 6 volymer av Wendros?

Erika

Citat från: Pixelklubben64 skrivet 27 juli 2020 kl. 01:21:29
Eller hur! Lätt bästa tecknade Nintendo!

Har nån koll på om det släpptes 5 eller 6 volymer av Wendros?

Enligt Svensk mediedatabas släpptes 6 volymer.

MOA


Pixelklubben64

Då gissar jag att det även är Hans-Hasse Jonsson som spelar KID ICARUS på bifogad fil, även om det står på annan sida att det enbart är Hallerstam som spelar denne Pit/ Kid Icarus.

Erika

Japp, det är Hasse. :) Visste faktiskt inte att Kid Icarus hade två röster på svenska...

Pixelklubben64

Tack Erika! Detta är rösten han har på vol 2.

MOA


MOA

Förresten,vem spelar Game Boy om Säsong 2 sänts i Sverige?

Erika

Citat från: MOA skrivet 31 juli 2020 kl. 11:22:01
Förresten,vem spelar Game Boy om Säsong 2 sänts i Sverige?

Ingen aning, tror aldrig jag har ens sett ett säsong-2-avsnitt på svenska...

Dock tror jag att den andra säsongen kan ha sänts i svensk tv. Jag får in 51 träffar via Svensk mediedatabas, och mellan 1993-05-05 och 1993-06-09 visade Filmnet 26 avsnitt. Om jag inte minns helt fel så består både den första och andra säsongen av 13 avsnitt - vilket blir 26 ihop. Jag vet inte om den tredje (och sista) säsongen någonsin sändes här, visserligen visade Filmnet tv-serien en vända till mellan 1994-06-03 och 1994-10-28, men jag misstänker att det var enbart repriser... 

MOA

Citat från: Erika skrivet 31 juli 2020 kl. 11:57:56
Ingen aning, tror aldrig jag har ens sett ett säsong-2-avsnitt på svenska...

Dock tror jag att den andra säsongen kan ha sänts i svensk tv. Jag får in 51 träffar via Svensk mediedatabas, och mellan 1993-05-05 och 1993-06-09 visade Filmnet 26 avsnitt. Om jag inte minns helt fel så består både den första och andra säsongen av 13 avsnitt - vilket blir 26 ihop. Jag vet inte om den tredje (och sista) säsongen någonsin sändes här, visserligen visade Filmnet tv-serien en vända till mellan 1994-06-03 och 1994-10-28, men jag misstänker att det var enbart repriser...
Ja men den 3:e säsongen e ba skit,har sämre animation & har inge att göra med spel överhuvudtaget

MOA

Nu har jag kollat upp Kapten N:Säsong 1 & 2 hade 13 avsnitt(Om man bortser från When Mother Brain Rules)& Säsong 3 hade bara 7 avsnitt.
De e garanterat att båda säsongerna sänts då dom sammanlagt har 26 avsnitt

Pixelklubben64

Visst är detta Gunnar Ernblad som gör Simon Belmont på Kapten N: vol 2? Man tänker ju direkt på Albert i Ducktales...
Se bifogad fil.

Erika


MOA

Citat från: Pixelklubben64 skrivet  1 augusti 2020 kl. 00:13:29
Visst är detta Gunnar Ernblad som gör Simon Belmont på Kapten N: vol 2? Man tänker ju direkt på Albert i Ducktales...
Se bifogad fil.
Finns Game Boy med på nån volym?

Pixelklubben64

#23
Gameboy som karaktär är med endast i ett äventyr på Kapten N vol 6, det avsnittet är faktiskt första av amerikanska säsong 2.

Pixelklubben64

Verkar som om karkaktären Dr Wily har FYRA olika röstskådespelare på de olika videokassetterna.
PÅ vol 1 är det Staffan Hallerstam, på vol 2 är det Hans-Hasse Jonsson.
Men vem är på trean och femman? Kan nån hjälpa mig identifiera? (se två st bilagor)

vol 3 = Dr Wily 1
vol 5 = Dr Wily 2

MOA

#25
Citat från: Pixelklubben64 skrivet  1 augusti 2020 kl. 19:40:53
Verkar som om karkaktären Dr Wily har FYRA olika röstskådespelare på de olika videokassetterna.
PÅ vol 1 är det Staffan Hallerstam, på vol 2 är det Hans-Hasse Jonsson.
Men vem är på trean och femman? Kan nån hjälpa mig identifiera? (se två st bilagor)

vol 3 = Dr Wily 1
vol 5 = Dr Wily 2
Volym 3:Johan Hedenberg(Robotnik)
Fredrik Dolk i övriga avsnitt

Erika

Den översta är Johan Hedenberg och den understa är Staffan Hallerstam (med tysk brytning!). 

MOA

Gissning på Game Boy:
50% Hasse Jonsson
50% Nån annan

Pixelklubben64

Ja MOA - det känns så faktiskt! Eller Hallerstam.

Tack alla för er hjälp med identifieringen av Dr Wilys röst! Som sagt, det är research till retropodcasten Pixelklubben 64, man kan lyssna här om man vill; https://play.acast.com/s/pixelklubben-64/7f6adc5c-fd47-4436-9501-a2bd3008be46

MOA

Citat från: Pixelklubben64 skrivet  1 augusti 2020 kl. 21:10:31
Ja MOA - det känns så faktiskt! Eller Hallerstam.

Tack alla för er hjälp med identifieringen av Dr Wilys röst! Som sagt, det är research till retropodcasten Pixelklubben 64, man kan lyssna här om man vill; https://play.acast.com/s/pixelklubben-64/7f6adc5c-fd47-4436-9501-a2bd3008be46
YES!Väntar på del 2

MOA

Förresten,hur lät Staffan Hallerstam när han annars gjorde Dr Wily?

Erika

Satt och funderade på om dubben (åtminstone hela säsong 1 + första avsnittet av säsong 2) är ursprungligen gjord för vhs - jag har för mig samma dubbning som även användes på Filmnet. Alla volymerna verkar (enligt Svensk mediedatabas) ha släppts under 1992 och 1993. Om det är så, kan det även förklara varför vissa rollfigurer har bytt röster mellan avsnitten - troligtvis har det gått en viss tid varje gång man skulle dubba en volym, och skådespelarna har kanske inte haft tid eller fått förhinder. Det vore även intressant få reda på om Videobolaget/Kit & co även dubbade resten av säsong 2 (eftersom Filmnet verkar ha visat den) eller om ett annat dubbningsbolag tog över dubbningen. 

GregKat

Citat från: Erika skrivet  2 augusti 2020 kl. 21:06:30
Satt och funderade på om dubben (åtminstone hela säsong 1 + första avsnittet av säsong 2) är ursprungligen gjord för vhs - jag har för mig samma dubbning som även användes på Filmnet. Alla volymerna verkar (enligt Svensk mediedatabas) ha släppts under 1992 och 1993. Om det är så, kan det även förklara varför vissa rollfigurer har bytt röster mellan avsnitten - troligtvis har det gått en viss tid varje gång man skulle dubba en volym, och skådespelarna har kanske inte haft tid eller fått förhinder. Det vore även intressant få reda på om Videobolaget/Kit & co även dubbade resten av säsong 2 (eftersom Filmnet verkar ha visat den) eller om ett annat dubbningsbolag tog över dubbningen.

Jag är också ganska så säker på det. Med tanke på att karaktärerna byter röster mellan de olika volymerna (inte bara från avsnitt till avsnitt) och att de olika uppsättningarna är precis desamma som för andra serier släppta av Wendros känns det mest troligt att dubbningen gjordes för VHS-släppen.

Varför FilmNet valde att köpa in dubbningen för TV vet jag inte, då sådant ju sällan hänt förr, men det verkar som om företagen ett tag samarbetade då de senare Wendros-utgåvorna av Sabans Den lilla sjöjungfrun faktiskt har FilmNets, enligt mig, usla dubbning, istället för den överlägsna dubbning som gjordes för de första fyra volymerna.

MOA




MOA

TACK!Nu har jag äntligen fått höra Hasse Jonsson som Dr Wily

MOA

DETTA E HELT SJUKT

https://www.youtube.com/watch?v=VUuB0rZecXs&t=62s
Äntligen kan jag se nåt som jag velat se så länge
Detta e nåt av de bästa jag vet.Helt underbart & Mr & Mrs Mother Brain var de bästa som fanns förut.
Älskar denna människa så mycket för att detta program nu finns uppladdat.
Tack så mycket!!


MOA

Låter Cutsman som en elektroniskt förvrängd Staffan Hallerstam?

Steffan Rudvall