Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbning i Anders & Måns

Startat av Daniel Hofverberg, 9 november 2004 kl. 08:35:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Carl Barks lover

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 november 2004 kl. 11:37:41
Jo, det hade onekligen varit intressant - även om de flesta nog hunnit somna innan de sett det...  ::) Kan kanske bli kapacitetsproblem dock - 5 timmars video tar upp mycket plats... Men maila gärna till dem och föreslå det! Jag skulle också gärna se det, då jag aldrig fått se något av det inspelade...

Vad vi pratade om... Tja, Dubbningshemsidan, hur jag går tillväga för att skriva recensioner, hur jag bedömer skådespelare/dubbare/dubbningar och huruvida de är bra eller inte, dubbningar i allmänhet, olika dubbningsbolag (bra och dåliga), översättare, översättningsfel i filmer/serier, bra och dåliga skådespelare (och vilka filmer/serier de medverkat i), omdubbningar av filmer och varför filmer dubbas om, utsättande av svenska credits på filmer/serier (eller avsaknaden av d:o), vilka kanaler som är bra respektive dåliga på att sätta ut svenska credits, kontinuitetsproblem vid dubbningar (utbytta röster, uttryck, etc mellan olika dubbningar - med bl.a. Nalle Puh som exempel), vilka bolag/regissörer som dubbat Disneys filmer genom åren och hur kvaliteten förändrats, och så vidare...

Sen satt vi också i mitt TV-rummet ett tag (låg mit påpeka att rummet ser inte ut i normala fall som det gör i programmet - de stökade till rummet avsiktligt!), och såg en bra bit ur två filmer där jag och Måns pratade allt eftersom om hur jag upplevde filmen och dubbningen scen för scen. Petter (seriens producent) sa att det är nästan omöjligt att få tillstånd att visa så mycket ur Disneys filmer, så därför ville han att vi skulle välja två filmer som inte är gjorda av Disney (en bra och en bristfällig dubbning) - därför valde vi Rugrats i vildmarken och Scooby-Doo på zombieön.

Till sist medverkade jag också i någon form av sketch som de spelade in hemma hos mig - delar skulle dock spelas in i Malmö, så jag förstod ärligt talat inte exakt vad den gick ut på...

Och sen kompletterades som sagt intervjun med en inspelning i Eurotrolls nya lokaler (en gammal nedlagd amfi-teater) i Stockholm, där jag bl.a. pratade med Claes Månsson (som tydligen ska ha huvudrollen i någon kommande tecknad serie på SVT, vars namn jag glömt bort...) - Måns spelade in en liten miniroll i samma serie, och jag och Claes skulle sitta och stötta honom, och sen kritisera insatsen...

Utifrån vad producenten sa, så har jag en liten misstanke om hur åtminstone en del av inslaget/intervjun kommer att vinklas... Han påpekade nämligen flera gånger att han tyckte illa om Disney (och särskilt hur de blivit på senare tid), och ville att jag så ofta som möjligt skulle kritisera Disney och dess dubbningar...  ::)

Sen har också redaktionen för serien bett om att låna en del av mina video- och DVD-filmer, för att spela upp snuttar ur dessa i programmet (som del av inslaget) - närmare bestämt Media Dubbs och KM Studios dubbningar av Nya äventyr med Nalle Puh (samt amerikanska originalversionen av den), 1972 års och 1996 års omdubbningar av Dumbo, Scooby-Doo på zombieön, Scooby-Doo och legenden om vampyren samt My Little Pony - The Movie. Det borde väl ge en viss föraning om vad som kommer att visas av den långa intervjun...

Du kan be dom skicka den långa intervjun och sen lägga den på hemsidan. Bara ett förslag.

chribbe

Någon som vet hur man kan få tag i det Anders & Måns-avsnittet om dubbning?

PAAATE

Kunde du inte skrivit det i det gamla ämnet? :P

Jag har det på VHS, men...

Annars har jag inte en susning. : /
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

chribbe


PAAATE

Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Tja, nu är ämnet sammanfogat med det äldre i vilket fall som helst...  ::)

Vad gäller avsnittet ifråga, så fanns det strax efter programmet att ses i sin helhet på SVT:s hemsida. Det är tyvärr borttaget nu, och nu finns det bara 6 kortare videoklipp från avsnittet kvar (finns på Anders & Måns hemsida, klicka på Filmklipp). Av dessa 6 videoklipp är det ett klipp som har att göra med dubbning - det är ett klipp från "bluffdubbningen" på Eurotroll med Måns och teknikern/regissören Ingemar Åberg, och tyvärr är det alltså inte någonting med mig...

För avsnittet som helhet, så har det pratats om att serien eventuellt ska släppas på DVD i framtiden, men det är inte klart någonting, och det låter som ganska avlägset... Så enda möjligheten i dagsläget är nog privat.

Jag har givetvis spelat in avsnittet på DVD (man vore ju tokig annars, med tanke på att jag var med...), och jag kan göra en kopia åt dig om du vill ha.

chribbe

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 oktober 2005 kl. 19:03:51

Jag har givetvis spelat in avsnittet på DVD (man vore ju tokig annars, med tanke på att jag var med...), och jag kan göra en kopia åt dig om du vill ha.

Schysst, hur mycket kommer det då att kosta dig (och mig)?

Daniel Hofverberg

Inte mer än kostnaden för en tom DVD-skiva och porto. Mer än så vore för övrigt olagligt, och sånt ska vi ju inte uppmuntra till här...  ::)

Du kan väl maila mig, så kan vi ta det hela privat.

Carl Barks lover

Men är det inte så att eftersom du är med i intervjun är så har du rätt att kopiera den. (Kanske med tillstånd från SVT.)

Daniel Hofverberg

Bra fråga. Jag har inte skrivit under något avtal med SVT om någonting, så jag vet inte exakt vad som gäller. Möjligtvis de delar som jag är med i, men jag skulle knappast tro att jag har innehar någon rätt till programmet som helhet. Att det sen kanske kan gå att få tillstånd från upphovsrättsinnehavarna är en annan femma.

Klart är i alla fall att det inte är olagligt om ingen ekonomisk vinst sker, och då jag ändå inte vill tjäna pengar på sådant här, så spelar resten som sagt ingen roll.

Carl Barks lover

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 19 november 2004 kl. 02:41:51
Jag håller med dig om den fejkade producenten. Men jag tycker då att gårdagens avsnitt var 10 gånger bättre än någonsin under säsong 1...

Ja fast det är ju självklart, du är ju med i det avsnittet. :D
Synd att man inte kan se avsnittet på nätet.

PAAATE

Avsnittet går i repris i kväll 21.30.
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Carl Barks lover

Jag har sett avsnittet på svt:s hemsida. (Skynda att se den innan det är försent.) blev lite chockad att se dej Daniel. Jag har alltid föreställt dig som en korthårig blond kille men ack så fel man hade.

TonyTonka

#73
Gammalt ämne, men men. Här är avsnittet på Youtube (dom andra delarna finns där också har jag sett)


http://www.youtube.com/watch?v=23_FVi0qpHc&feature=related

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Elios

Jo tänkte bara på en grej. Det fåret som Måns dubbar i programmet. Användes det i programmet som visades på Tv eller var det bara för skoj skull??^^  8) ;D :D