Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Ny röst åt Candace?

Startat av JRL, 23 november 2013 kl. 21:53:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

JRL

En medlem i min familj, som inte alls delar mitt intresse för dubbning, påpekade att Candace i Phineas & Ferb lät annorlunda i ett av de nyare avsnitten. Mycket riktigt, i creditlistan i slutet stod Emelie Clausen listad där Elina Raeders namn brukar stå. Är det någon som vet mer om varför Disney har bytt ut henne?

Elina var jättebra i den rollen, även om hon inte lät det minsta lik originalets Ashley Tisdale. Lite sent att komma på det efter sex år, kan man tycka. Eller finns det någon annan anledning till att Elina inte verkar vara med längre?

(Emelie är dock en alldeles utmärkt ersättare. Hon lät så lik Elina att jag faktiskt helt missade det bytet själv...)

Daniel Hofverberg

Jag skulle tro att det här beror på Teaterförbundets strejk mot SDI Media och Dubberman i våras/somras, och att dubbningsbolagen under den pågående strejken/konflikten bytte ut Teaterförbundets medlemmar mot dubbare som inte är med i facket. Det är egentligen olagligt att göra så, men icke desto mindre har jag hela tiden väntat mig att precis så skulle ske.

Jag vill också minnas att Elina nämnde i våras att hon tvingats tacka nej till en pågående roll i en Disney-serie i och med strejken, men att hon trodde att hon skulle få komma tillbaka när strejken avslutats. Hon nämnde inga namn, men det är nog sannolikt att det var just Phineas & Ferb som Elina syftade på. Mest troligt är alltså Emelie Clausen inte med i Teaterförbundet; vilket ju också är logiskt då hon väl är mer sångerska än skådis.

Så vi får se vad som händer. Strejken blev ju inte så jättelångvarig, så förhoppningsvis bör alltså Elina komma tillbaka om några eller ett antal avsnitt; beror på hur många avsnitt de hann dubba under den tid som konflikten varade.

juku

Det skulle va underbart att se Phineas och Ferb med Emelie Clausen. Då kanske hon kan ta rollen som Draculura och nån annan som Operetta i Monster High som verkar dubba de olika småsketcherna på hemsidan dyker upp ibland...

Experten

Vet någon något om röstbytet av Iris i Pokemon?

Daniel Hofverberg

Citat från: Experten skrivet 28 november 2013 kl. 16:51:44
Vet någon något om röstbytet av Iris i Pokemon?
Jag har inte sett på Pokémon på ett antal år, men om röstbytet skedde i våras är det sannolikt dubbningsstrejken som orsakat det även där. Om röstbytet skedde någon annan gång har jag ingen aning.

Alexander Lundahl

Iris dubbades av Amanda Renberg under Pokemon Black & White (säsong 14), men sen när Pokemon: Rival Destinies (säsong 15) började så är det Elina Raeder som gör rösten till Iris. Jag vet inte om detta röstbyte berodde på dubbningsstrejken eller inte, men jag tror inte det.

Daniel Hofverberg

I så fall beror det inte på dubbningsstrejken, i och med att Elina Raeder mig veterligen är medlem i Teaterförbundet och därmed inte skulle ha tagit på sig uppdrag under strejken/blockaden.

Jag har ingen aning om vad det kan bero på i det fallet, men jag har upplevt att Amanda Renberg verkar ha varit med i färre dubbningar på senare tid - eventuellt kanske hon är upptagen mycket på annat håll eller så.

Experten

Men vad gör Amanda Renberg med tanke på hennes inaktivitet? :-\

Experten

#8
Och tre: Vet någon om det verkligen är någon annan röst till Ashoka Tano i Star Wars: The Clone Wars säsong 5 än i de tidigare säsongerna... :-\

Experten

Citat från: Alexander Lundahl skrivet 29 november 2013 kl. 08:57:09
Iris dubbades av Amanda Renberg under Pokemon Black & White (säsong 14), men sen när Pokemon: Rival Destinies (säsong 15) började så är det Elina Raeder som gör rösten till Iris.
Det märkte jag faktiskt innan du skrev det...

Alexander Lundahl

Ja, men jag ville bara säga det till dem som inte visste det.

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 november 2013 kl. 09:42:23
Jag har ingen aning om vad det kan bero på i det fallet, men jag har upplevt att Amanda Renberg verkar ha varit med i färre dubbningar på senare tid - eventuellt kanske hon är upptagen mycket på annat håll eller så.
Jag såg föressten en artikel i gårdagens Aftonbladet där 100 kändisar berättar lite kort om hur de ska fira jul och en av de som intervjuades var Amanda Renberg.

JRL

Daniel, du kanske borde uppdatera på sidan för Phineas & Ferb att Candace röst gjordes av Emelie Clausen i några avsnitt i säsong 4? De nya avsnitt som visas nu har dock åter Elina Raeder i rollen. Det kan vara intressant ifall det är någon mer som reagerar över att hon lät annorlunda i några avsnitt. (Det här måste vara ett ganska unikt fall.)

Daniel Hofverberg

Jag har inte sett serien på ett tag, men glädjande att höra att Elina Raeder är tillbaka som Candace. Det betyder alltså att SDI Media faktiskt någorlunda följt lagstiftningen, och bytt tillbaka till ordinarie ensemblen efter att strejken avblåstes. Visserligen är det en gråzon huruvida man ens har rätt att byta ut skådespelare tillfälligt på grund av strejk, men det är i alla fall mycket glädjande att de tagit tillbaka alla skådespelare efter strejkens slut.

Har du eller någon annan någon aning om i hur många avsnitt som Emelie Clausen spelade Candace, eller vilka avsnitt? Som du säger vore det absolut klokt att uppdatera creditlistan, men bäst vore ju om man då kunde specificera vilka eller åtminstone hur många avsnitt där Emelie spelade rollen.

JRL

Det enda avsnitt jag kan säga helt säkert att Emelie var med i är avsnittet Mind Share. Har tyvärr inte sett avsnitten som är närmast före och efter i produktionsordning, men det var under alla omständigheter ytterst få avsnitt. Finns det ingen möjlighet att fråga Emelie Clausen hur många avsnitt det var?

Lite underligt att Andreas Nilsson, Jan Åström, Kim Sulocki eller Myrra Malmberg inte verkade påverkas av strejken. Mig veterligen var det enbart Candace röst som byttes under strejken.

Det är intressant att notera att Emelie knappast fick hoppa in i rollen för att hon låter lik originalets Ashley Tisdale, för det gör hon inte. Däremot låter hon väldigt lik Elina, så det verkar ha varit den faktorn som avgjorde. Det kan ju knappast ha varit så att hon var den enda skådespelaren som var tillgänglig pga strejken utan det måste ha varit ett väldigt medvetet val.