Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Pinocchio

Startat av TonyTonka, 27 juli 2008 kl. 22:28:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

Vem gör rösten till Lampis i orginaldubben av Pinocchio?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Det är en mycket bra fråga, men tyvärr finns inte Lampis crediterad på någon av de creditlistor jag hittat åt på originaldubben av Pinocchio. Per-Axel Branner, som regisserade originaldubben, är tyvärr inte längre i livet; så det är svårt att kunna fråga någon.

I stort sett enda chansen att ta reda på vem som spelade Lampis är följaktligen om någon som är duktig på 1940-talsskådisar råkar känna igen rösten. Jag gissar att det bör vara någon som står angiven på creditlistan - antingen någon under "samt" eller någon som också spelar någon annan crediterad roll. Så råkar det finnas någon på forumet som vet hur dessa skådisar låter...?

Daniel Hofverberg

Jag såg nu att svenska Wikipedia numera uppger att Lampis spelades av Inga Gentzel i originaldubben. Dock står det ingen källa för denna uppgift, och just den ändringen i rollistan gjordes av en anonym oregistrerad person (som alltså inte var inloggad med något användarkonto på Wikipedia), så jag vet inte om den uppgiften är pålitlig eller inte.

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2008 kl. 01:36:46
Jag såg nu att svenska Wikipedia numera uppger att Lampis spelades av Inga Gentzel i originaldubben. Dock står det ingen källa för denna uppgift, och just den ändringen i rollistan gjordes av en anonym oregistrerad person (som alltså inte var inloggad med något användarkonto på Wikipedia), så jag vet inte om den uppgiften är pålitlig eller inte.


Jag vet inte vem personen som skrivit denna uppgift på Wikipedia är eller var han/hon fått uppgiften om Inga Gentzel som Lampis ifrån. Faktum är ju dock att hon hos Svensk Filmdatabas är crediterad för "sång" i originaldubben av "Pinocchio", så helt omöjligt är det väl inte att hon även gjorde rollen som Lampis. Huruvida det verkligen var Inga Gentzel som gjorde den rollen vet jag dock inte, och det är nog tyvärr svårt att få reda på. Inga Gentzel själv är tyvärr enligt Svensk Filmdatabas bortgången för många år sedan.

Jag ser dock nu att Inga Gentzels namn står skrivet på Wikipedias sida som "Inga Gentzel". Kanske tyder detta på att den som en gång la in hennes namn där , vem det nu var, har blivit osäker på sin egen uppgift? Det kan ju dock även vara någon annan som velat markera att uppgiften är osäker.

Daniel Hofverberg

Jag undrar själv vad citattecknet betyder, men vad jag kan hitta har namnet alltid stått inom citattecken för rollen som Lambi - när jag gick igenom redigeringshistoriken för Wikipedia, så såg jag att personen som ursprungligen skrev in Lambis röst gjorde det inom citattecken. Kanske kan det tänkas tyda på osäkerhet, eller också är det bara en ren redigeringsmiss (att personen inte var så van vid de tecken som används vid formatering där).

Även på Wikipedia står hon ju också listad under "Sång", och Inga var ju bl.a. professionell sångerska. Det råkar inte vara någon som har någon inspelning med henne, så man kan jämföra rösten?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2008 kl. 03:14:46
Jag undrar själv vad citattecknet betyder, men vad jag kan hitta har namnet alltid stått inom citattecken för rollen som Lambi - när jag gick igenom redigeringshistoriken för Wikipedia, så såg jag att personen som ursprungligen skrev in Lambis röst gjorde det inom citattecken. Kanske kan det tänkas tyda på osäkerhet, eller också är det bara en ren redigeringsmiss (att personen inte var så van vid de tecken som används vid formatering där).

Även på Wikipedia står hon ju också listad under "Sång", och Inga var ju bl.a. professionell sångerska. Det råkar inte vara någon som har någon inspelning med henne, så man kan jämföra rösten?


Ja, då kan det ju bero på såväl osäkerhet som på ovana.

Nej, tyvärr har jag ingen inspelning med henne.

TonyTonka

#6
Det var jag som skrev det, trodde det kunde vara hon, eftersom att alla andra killröster i Pinocchio är gjorda av kvinnor (Inga Tidblad, Ingrid Borthen osv)

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

PAAATE

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 juli 2008 kl. 03:14:46
eller också är det bara en ren redigeringsmiss (att personen inte var så van vid de tecken som används vid formatering där)

Om man frågar mig så är svenska Wikipedia ett helvete fyllt av formateringsmissar, stavfel, grammatikfel, syntaxfel och rent allmänt dåliga artiklar :P
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

TonyTonka

När kommer DVD reccentionen på Pinocchio?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

cassey_22

Jag vet inte när, men förhoppningsvis skall detta year.It är en av de mest efterlängtade historien och filmen.

Daniel Hofverberg

Pinocchio släpps ju i nyutgåva på DVD den 4 mars i år. Jag räknar med att kunna publicera recension på filmen lagom till nyreleasen (d.v.s. 4 mars eller dagarna före eller efter). Det hänger dock på att jag får recensionsexemplar av filmen (och att det kommer i tid), men Disney brukar vara hjälpsamma så jag tror inte att det ska bli något problem.

Om det finns tid och möjlighet, har jag tänkt att recensera även originaldubben av Pinocchio i samma veva, och alltså kombinera DVD-recensionen med en jämförelse mellan de båda dubbningarna (på samma sätt som jag gjorde med Peter Pan). Det tar dock lång tid, så kanske får det lov att vänta tills senare, så att det till en början bara blir en recension av omdubben. Vi får se hur jag ligger till tidsmässigt.

Jag har tänkt att be om recensionsex på både Pinocchio och High School Musical 3, när jag är klar med de recensioner från Disney som jag redan fått recensionsex på (vilket är Snow Buddies - Valpgänget i Alaska, Wall-E och TV-serien Musses klubbhus).

TonyTonka

Citat från: cassey_22 skrivet 10 februari 2009 kl. 01:55:09
Jag vet inte när, men förhoppningsvis skall detta year.It är en av de mest efterlängtade historien och filmen.

Skall Detta Year? Robot?
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Mysan


TonyTonka

Kommer Recentionen Denna Vecka? Filmen kommer ju på Onsdag.
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Daniel Hofverberg

Tyvärr hann jag inte med att se Pinocchio under helgen, och jag har inte mycket tid på vardagar. Därför kommer recensionen förmodligen inte förrän efter nästa helg, d.v.s. om ganska precis en vecka.

Recensionsexemplaren från Disney kom bort på posten första gången, och därför kom allting fram en vecka senare än jag hade räknat med. Det var därför en omöjlighet att hinna med båda recensionerna under helgen. Av den anledningen valde jag att prioritera recensionen av High School Musical 3 - Sista året (som istället kommer nu i veckan), eftersom den hade släppts en vecka tidigare.