Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Dumbo

Startat av Daniel Hofverberg, 20 januari 2008 kl. 13:25:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Jag har länge försökt få reda på mer om rösterna i 1972 års omdubb av Disneys Dumbo, men har inte lyckats. I synnerhet vill jag verkligen veta vem som gör rösten till fru Jumbo, och sjunger "Babyn min".

Av någon anledning står fru Jumbo inte med i den rollista som bl.a. Svensk filmdatabas och Disneyania publicerat. Är det någon som vet något om det, eller som kan lista ut genom röstigenkänning?

På den gamla LP-skivan (och kassetten) som kom för många år sedan med dialog och sång från filmen, angavs som medverkande exakt samma personer som står med i den vanliga creditlistan, men tyvärr stod de bara utsatt i grupp. Därmed kan man dra slutsatsen att den rollfiguren och sången bör göras av någon som redan står med i creditlistan (antingen som spelar någon annan eller någon under rubriken "Sång"). Några gissningar eller slutsatser?

Mysan

har inte ens sett med den dubben vad jag vet, men skulle verkligen vilja för har hört gott om den

Daniel Hofverberg

Ja, det var en mycket bra dubbning. Den användes senast på en köp-VHS-utgåva 1991, innan filmen totalförstördes med den urusla senaste omdubbningen...

Eriksson

Jag har Dumbo med 1972 års dubbning inspelad från TV. minns inte exakt när det var men det borde ha varit 90-talets andra hälft.

Håller med om att den dubbningen är helt underbar, och den nya dubbningen totalförstör filmen. men när är den nya dubbningen ifrån? det måste väl vara sent 90-tal då? hade jag tur som fick en inspelning med den tidigare dubbningen eller?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Mysan

Citat från: Eriksson skrivet 27 januari 2008 kl. 17:24:07
men när är den nya dubbningen ifrån? det måste väl vara sent 90-tal då? hade jag tur som fick en inspelning med den tidigare dubbningen eller?

1997

Eriksson

det måste ha varit nån gång runt 1997 som min inspelning är från.
jag vill minnas att tv-hallåan som presenterade filmen samtidigt gjorde reklam för den nya Disney-filmen Herkules som snart skulle ha premiär, och den är från 1997.
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Daniel Hofverberg

Citat från: Maetel skrivet 27 januari 2008 kl. 18:57:20
1997
Nästan rätt. Dubbningen användes första gången på en VHS-utgåva i januari 1997, men gjordes 1996 (troligen på hösten).

Märkligt nog vet jag att SVT visat Dumbo med både 1972 års dubbning och den nyaste dubbningen, men jag kommer inte ihåg exakt när som respektive version visats. Men det är inte omöjligt att SVT visat den äldre dubbningen 1997, då de kanske inte hade hunnit fått in den nya ljudmastern från Disney då.

Jag tycks minnas att 1972 års dubb visades på SVT utan utsatta röster och dubbcredits, medan 1996 års dubbning visades med dubbcredits utsatta efter filmens slut. På DVD-utgåvan har de ju av någon konstig anledning lyckats med konststycket att skriva ut dubbcredits för 1946 års originaldubb (som aldrig använts på någon VHS- eller DVD-utgåva), medan ljudspåret faktiskt innehåller den nyaste urusla dubbningen.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2008 kl. 01:10:06Märkligt nog vet jag att SVT visat Dumbo med både 1972 års dubbning och den nyaste dubbningen, men jag kommer inte ihåg exakt när som respektive version visats. Men det är inte omöjligt att SVT visat den äldre dubbningen 1997, då de kanske inte hade hunnit fått in den nya ljudmastern från Disney då.

Enligt Statens ljud- och bildarkiv visades Dumbo av SVT1 den 28 december 1996 och programtablån anger 1972 års dubbning. Om det är sant att det verkligen var 1972 års dubbning måste det rimligen ha varit den sista gången som den användes. Eller så kan detta ha varit urpremiären på 1996 års dubbning, och då är programtablån fel. (Det har hänt vid andra tillfällen att programtablån har angett en annan dubbning än den som verkligen visades.)

Några andra träffar får jag inte på Dumbo i SVTs kanaler, så troligen har den inte sänts senare i SVT.

Däremot kan den ju ha sänts tidigare, innan SLBA började bokföra programmen.

Och TV3 har sänt filmen flera gånger, säkert med båda dubbningarna.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2008 kl. 01:10:06På DVD-utgåvan har de ju av någon konstig anledning lyckats med konststycket att skriva ut dubbcredits för 1946 års originaldubb (som aldrig använts på någon VHS- eller DVD-utgåva), medan ljudspåret faktiskt innehåller den nyaste urusla dubbningen.

Ja, det är ett riktigt klavertramp som vi trots allt ska vara väldigt tacksamma för. Annars skulle vi nog inte ha vetat någonting alls om 1946 års dubbning.  ;)

Daniel Hofverberg

Märkligt att SLBA bara uppger en visning av Dumbo på SVT, när jag kunde svurit på att den visats två gånger. För SVT:s kanaler har väl SLBA bokfört programmen ända sedan 1978, så jag förstår inte var mitt minne kommer ifrån... Kan det vara så att jag blandat ihop SVT med TV3 i mitt minne, så att det är TV3 som visat båda dubbningarna...? Jag minns i alla fall med säkerhet (minst) en TV-visning med 1996 års katastrofdubb - den var i engelsk bildversion, och efter filmens slut visades några textskärmar med svenska röster och studiocredits.

Citat från: Anders M Olsson skrivet 28 januari 2008 kl. 08:10:28
Ja, det är ett riktigt klavertramp som vi trots allt ska vara väldigt tacksamma för. Annars skulle vi nog inte ha vetat någonting alls om 1946 års dubbning.  ;)
Sant, men det hade ju varit bättre om de istället faktiskt hade råkat ta in 1946 års originaldubb på ljudspåret av misstag... Jag är 99% säker på att det är från originaldubben som låten "Den dagen en elefant flög" på CD-skivan Disney Classics 1 kommer (mest troligt av misstag, då Doreen Denning tillskrivits som textförfattare på konvolutet), och utifrån det verkar det inte vara någon höjdardubb, men det hade ju varit intressant att höra hela dubbningen av historiska skäl.

Är det förresten någon som vet om det någonsin gjorts någon svensk bildversion av Dumbo, med förtexterna på svenska? De flesta äldre Disney-filmer har ju bildbearbetats med förtexter och textskyltar på svenska, men på alla VHS-utgåvor jag känner till (och DVD-utgåvan) är hela bildversionen på engelska. Är det någon som minns om det var samma sak på bio?

Och min ursprungliga fråga om fru Jumbos röst och sångerskan av "Babyn min" i 1972 års dubbning kvarstår. Fru Jumbo har väl bara någon enstaka replik vid dialog (jag kommer bara ihåg en enda på rak arm), men däremot är ju sången mer intressant. Jag tycker inte att rösten låter lik någon av de fyra kvinnliga skådisar som spelar andra rollfigurer enligt rollistan (Meg Westergren, Inger Juel, Helena Reuterblad och Dagmar Olsson), så mest troligt är det någon av de som anges under "Sång" i creditlistan. De kvinnor som finns med där är alltså Kerstin Bagge, Kerstin Dahl, Annica Risberg och Git Skiöld. Är det någon som känner till hur någon av dessa fyra låter och kan avgöra om någon av dem sjunger "Babyn min"?

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2008 kl. 09:56:59
Märkligt att SLBA bara uppger en visning av Dumbo på SVT, när jag kunde svurit på att den visats två gånger. För SVT:s kanaler har väl SLBA bokfört programmen ända sedan 1978, så jag förstår inte var mitt minne kommer ifrån... Kan det vara så att jag blandat ihop SVT med TV3 i mitt minne, så att det är TV3 som visat båda dubbningarna...? Jag minns i alla fall med säkerhet (minst) en TV-visning med 1996 års katastrofdubb - den var i engelsk bildversion, och efter filmens slut visades några textskärmar med svenska röster och studiocredits.
Sant, men det hade ju varit bättre om de istället faktiskt hade råkat ta in 1946 års originaldubb på ljudspåret av misstag... Jag är 99% säker på att det är från originaldubben som låten "Den dagen en elefant flög" på CD-skivan Disney Classics 1 kommer (mest troligt av misstag, då Doreen Denning tillskrivits som textförfattare på konvolutet), och utifrån det verkar det inte vara någon höjdardubb, men det hade ju varit intressant att höra hela dubbningen av historiska skäl.

Är det förresten någon som vet om det någonsin gjorts någon svensk bildversion av Dumbo, med förtexterna på svenska? De flesta äldre Disney-filmer har ju bildbearbetats med förtexter och textskyltar på svenska, men på alla VHS-utgåvor jag känner till (och DVD-utgåvan) är hela bildversionen på engelska. Är det någon som minns om det var samma sak på bio?

Och min ursprungliga fråga om fru Jumbos röst och sångerskan av "Babyn min" i 1972 års dubbning kvarstår. Fru Jumbo har väl bara någon enstaka replik vid dialog (jag kommer bara ihåg en enda på rak arm), men däremot är ju sången mer intressant. Jag tycker inte att rösten låter lik någon av de fyra kvinnliga skådisar som spelar andra rollfigurer enligt rollistan (Meg Westergren, Inger Juel, Helena Reuterblad och Dagmar Olsson), så mest troligt är det någon av de som anges under "Sång" i creditlistan. De kvinnor som finns med där är alltså Kerstin Bagge, Kerstin Dahl, Annica Risberg och Git Skiöld. Är det någon som känner till hur någon av dessa fyra låter och kan avgöra om någon av dem sjunger "Babyn min"?


Hittade i SLBA:s databas en musikassett (musiksaga ?) om Dumbo från 1989 :

"Innehållskod fonogram
Titel/upphov Dumbo : berättelsen och sångerna från den kända filmen / svensk bearbetning: Doreen Denning ; musik: Churchill, Wallace ; berättare: Göte Fyhring
Serie Walt Disney classics
Utgivning [Malmö : Hemmets journal
År/datum 1989]
Utgivningsland Sverige
Speltid (ca 36 min.)
Person Churchill, Frank (kompositör) (textförfattare)
Wallace, Oliver (kompositör) (textförfattare)
Fyhring, Göte (medverkande)
Bagge, Kerstin (medverkande)
Malmsjö, Jan (medverkande)
Denning, Doreen (författare)
Anmärkning Medverkande: Kerstin Bagge ; Jan Malmsjö ; m.fl.
SAB Hcf
Yrea
Yqj
   
Bärarpost Visa hela bärarposter
1. kompaktkassett (1989])

"

Nu vet inte jag om man har tagit röster, sånger osv direkt från 1972 års dubb (Jan Malmsjö tyder ju på att det är den dubben det gäller) eller gjort några nya inspelningar för denna kassett. Men intressant är det kanske ändå. Det var i alla fall det enda fonogrammet med Dumbo-anknytning i SLBA:s databas.

Daniel Hofverberg

Jag har sett den där, och jag misstänker att det är kassettversionen av samma LP-skiva som jag har; vilket är en fskiva med handling, dialog och sånger från filmen (med ljud taget från 1972 års omdubb, samt nyinspelad berättarröst). Att Göte Fyhring står som berättarröst talar för att det är samma som LP-skivan, då han står utsatt som berättare där också. På min LP-skiva står det utsatt som medverkande alla skådisar som finns med i creditlistan på bl.a. Dubbningshemsidan och Disneyania, och de anges i alfabetisk ordning. Därför står alltså Kerstin Bagge först på listan. Frågan är om det är samma lista som SLBA bara tagit med ett par av posterna av, eller om det på omslaget till kassetten står något mer användbart. I så fall, så skulle det ju kunna tyda på att Kerstin Bagge kan ha sjungit "Babyn min" (då det är enda kvinnliga solosångaren i filmen) - hon var ju sångerska till yrket, så det vore ju fullt möjligt. Eller så är det som sagt bara för att hon kommer först alfabetiskt (det som talar mot det är ju att Jan Malmsjö inte kommer näst efter i alfabetisk ordning)...

Är det någon som råkar ha den där kassetten, som kan tala om vad som står på den? Vi vet ju sedan tidigare att SLBA ibland bara tagit med ett litet urval av angivna skådespelare (exempelvis i fallet med Jan Långbens olympiska spel).

ddubbning

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2008 kl. 11:58:32
Jag har sett den där, och jag misstänker att det är kassettversionen av samma LP-skiva som jag har; vilket är en fskiva med handling, dialog och sånger från filmen (med ljud taget från 1972 års omdubb, samt nyinspelad berättarröst). Att Göte Fyhring står som berättarröst talar för att det är samma som LP-skivan, då han står utsatt som berättare där också. På min LP-skiva står det utsatt som medverkande alla skådisar som finns med i creditlistan på bl.a. Dubbningshemsidan och Disneyania, och de anges i alfabetisk ordning. Därför står alltså Kerstin Bagge först på listan. Frågan är om det är samma lista som SLBA bara tagit med ett par av posterna av, eller om det på omslaget till kassetten står något mer användbart. I så fall, så skulle det ju kunna tyda på att Kerstin Bagge kan ha sjungit "Babyn min" (då det är enda kvinnliga solosångaren i filmen) - hon var ju sångerska till yrket, så det vore ju fullt möjligt. Eller så är det som sagt bara för att hon kommer först alfabetiskt (det som talar mot det är ju att Jan Malmsjö inte kommer näst efter i alfabetisk ordning)...

Är det någon som råkar ha den där kassetten, som kan tala om vad som står på den? Vi vet ju sedan tidigare att SLBA ibland bara tagit med ett litet urval av angivna skådespelare (exempelvis i fallet med Jan Långbens olympiska spel).


Ja,det kan mycket väl vara så att SLBA bara tagit med en del av rösterna. Kerstin Bagge var, och är sångerska men det var även Git Skiöld, Kerstin Dahl och Annica Risberg. Jag har tyvärr inte kassetten i min ägo. Däremot har jag i min ägo boken "Stora Schlagerboken" om svenska schlagersångerskor och därfinns Git Skiöld (och två av de de andra nyss nämnda med) och för Git Skiöld finns en Dumbo-lp nämnd och avbildad och enligt boken innehåller den "Den dagen en elefant flög " med sång av Leppe Sundevall, "Vaggsång" (som måste vara "Babyn min") med sång av Git Skiöld och Berättelsen om Dumbo med Charlie Elvegård som berättare. För Kerstin Dahl och Annica Risberg finns inga Dumbo-skivor angivna. Detta är väl inte 100 %-igt bevis för att det är Git Skiöld sjöng i 1972 års dubb, det kan ju tänkas att hon bara sjunger den sången på lp:n.Men kanske pekar det ändå i en viss riktning.

Daniel Hofverberg

Mycket intressant, tack för informationen. Vi vet ju att Leppe Sundevall är en av de som sjunger "Den dagen en elefant flög" i omdubbningen, så det kan ju tyda på att även "Babyn min" kan vara samma sångare som i filmen, och att det alltså är Git Skiöld som sjunger den. Konstigt nog hittar jag inte åt den här Dumbo-LP:n i SLBAs register, trots att den ska innehålla alla LP-skivor, CD-skivor och kassetter som getts ut i Sverige med svenska artister. Däremot finns det gott om andra skivor med solosång av Git Skiöld, så jag skulle ju kunna ta och beställa en kopia av någon av de skivorna från SLBA (helst någon i närheten av 1972, så att rösten bör vara lika), så borde man utifrån en jämförelse med rösten kunna avgöra om det är hon som sjunger i filmen eller inte. Eller rättare sagt, eftersom hon står som sångare, så sjunger hon ju garanterat någonting i omdubben - men alla som står under "sång" utom hon som sjunger "Babyn min" är väl bara körsångare, gissar jag.

Ett parti under "Babyn min" har ju för övrigt även en kvinnlig bakgrundskör, så jag gissar att den består av både Git Skiöld, Kerstin Bagge, Kerstin Dahl och Annica Risberg.

Finns det kanske någon här som vet hur Git Skiöld lät, och kan avgöra om det är hon som sjunger i filmen? Jag kan gärna lägga ut ljudklipp från 1972 års dubbning, för de som inte har tillgång till den.

ddubbning

#13
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 28 januari 2008 kl. 15:04:01
Mycket intressant, tack för informationen. Vi vet ju att Leppe Sundevall är en av de som sjunger "Den dagen en elefant flög" i omdubbningen, så det kan ju tyda på att även "Babyn min" kan vara samma sångare som i filmen, och att det alltså är Git Skiöld som sjunger den. Konstigt nog hittar jag inte åt den här Dumbo-LP:n i SLBAs register, trots att den ska innehålla alla LP-skivor, CD-skivor och kassetter som getts ut i Sverige med svenska artister. Däremot finns det gott om andra skivor med solosång av Git Skiöld, så jag skulle ju kunna ta och beställa en kopia av någon av de skivorna från SLBA (helst någon i närheten av 1972, så att rösten bör vara lika), så borde man utifrån en jämförelse med rösten kunna avgöra om det är hon som sjunger i filmen eller inte. Eller rättare sagt, eftersom hon står som sångare, så sjunger hon ju garanterat någonting i omdubben - men alla som står under "sång" utom hon som sjunger "Babyn min" är väl bara körsångare, gissar jag.

Ett parti under "Babyn min" har ju för övrigt även en kvinnlig bakgrundskör, så jag gissar att den består av både Git Skiöld, Kerstin Bagge, Kerstin Dahl och Annica Risberg.

Finns det kanske någon här som vet hur Git Skiöld lät, och kan avgöra om det är hon som sjunger i filmen? Jag kan gärna lägga ut ljudklipp från 1972 års dubbning, för de som inte har tillgång till den.


Gåtan är löst. Upptäckte att Git Skiöld har en egen hemsida http://www.gitskiold.se/index.html och på biografisidan http://www.gitskiold.se/htm/bio.htm kan man läsa : Filmdubbning: Elefanten "Dumbos" mamma – äldre versionen.

Daniel Hofverberg

Roligt att höra, tack för att du tagit dig tid.

I och för sig är det ju inte säkert att det är samma person som gör rösten till fru Jumbo vid dialog som också sjunger "Babyn min", även om det är mest sannolikt. Det stod ju som sagt inte i hennes biografi om det rörde sig om dialog, sång eller båda. För att få ett 100-procentigt svar, så har jag tagit och mailat Git i alla fall.

För övrigt upptäckte jag nu att svenska Wikipedias sida om Dumbo uppger att fru Jumbo spelades av Doreen Denning - något som inte verkar särskilt sannolikt... Undrar vem det är som lagt in den informationen, och var han/hon fått det ifrån. Någon verkar dessutom ha klantat till det rejält på Wikipedia med 1996 års omdubb, då en del av rösterna där är helt åt skogen felaktiga...!