Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

HBO Nordic/HBO Max

Startat av Samlaren, 27 mars 2020 kl. 15:54:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jonas9881

Citat från: BPS skrivet 21 maj 2024 kl. 21:07:25Flickvännen sitter och tittar på nya avsnitt av Wahlgrens värld och där finns en liten scen med där de sörjer Hans. Hur är detta möjligt då resten av avsnittet verkar har varit inspelat för länge sedan?
De kan väl inte ha klippt färdigt avsnitten för bara 11 dagar sen.
Det är möjligt att dom kan ha klippt in en scen efter han har dött, men att alla scener är efter hans död det är jag skeptisk till. 

Kan väl säga att jag inte har sett serien, men det brukar vara några månader innan man sänder den, iallafall känns det så på SVT.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"
Förkortat citat från en annan användare

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 21 maj 2024 kl. 20:11:12Och  I Yabba Dadda Do.
Den har jag lagt ut har jag för mig, så om du vill se den så är du välkommen.
"Vissa anser att dom har någon typ av ensamrätt till material och att det ej ska spridas. Men vi anser annorlunda. Detta är väl vad fildelning handlar om att kunna spela in material alla är uppväxta under olika tidsperioder och har inte haft samma möjligheter"

Daniel Hofverberg

Citat från: Baron von Nein Lederhosen skrivet 21 maj 2024 kl. 20:07:13Dock har vissa saker försvunnit. Som Scooby-Doo Show :(
Citat från: gstone skrivet 21 maj 2024 kl. 20:11:12Och  I Yabba Dadda Do.
Helt klart väldigt tråkigt att vissa titlar från HBO Max har försvunnit i samband med övergången. Men om vi har tur är det kanske bara tillfälligt, om man betänker att den stora mängden nytillkommet material från Discovery+ lär ha påverkat proportionerna mellan amerikanska kontra europeiska titlar (då ju Discovery+ har mycket amerikanska realityserier).

Sedan några år tillbaka har ju nämligen EU en regel om att streamingtjänster som är tillgängliga inom EU måste ha minst 30% europeiskt material, och det känns helt klart som att både HBO Max och Disney+ lägger ner det största krutet på amerikanska filmer och serier. Utan att ha räknat känns det följaktligen som att det måste ha varit precis på håret att HBO Max uppfyllt kravet om 30% europeiskt material, så med en massa nytt från Discovery+ kan det ha gjort att vågskålen tippat över till för mycket amerikanskt (d.v.s. mindre än 30% europeiskt).

I så fall kan det alltså ha varit nödvändigt att tillfälligt ta bort en del amerikanska filmer/serier, tills de hunnit köpa in fler europeiska filmer/serier; och i så fall väljer de förstås äldre titlar som färre tittar på...

(Netflix däremot har på senare år satsat ganska mycket på europeiska egenproduktioner från flertalet europeiska länder, däribland Sverige, så jag skulle gissa att Netflix numera uppfyller kravet med hyfsad marginal)

Citat från: Samlaren skrivet 21 maj 2024 kl. 17:20:50Har de fått ett större utbud av filmer och serier (serier som inte fanns på discovery+)?
Utifrån en snabbtitt hittar jag inget nytt som tillkommit idag som inte fanns på Discovery+, utan just nu ser det ut som en ren sammanslagning mellan HBO Max och Discovery+; bortsett då från att ett mindre antal titlar från HBO Max försvunnit.

Det kommer säkert mer, men i så fall måste de förmodligen först satsa på att få in en del europeiska filmer/serier; med utgångspunkt från nyss nämnda krav.

Samlaren

Citat från: Oskar skrivet 21 maj 2024 kl. 20:41:08Tyvärr har Scooby doo show utgå p.g.a rättigheter eller inte många tittare som tittar.
Rättigheter är bullshit då de själva äger den serien. 

Men den kan återkomma iaf får man hoppas. 

gstone

Citat från: Samlaren skrivet 22 maj 2024 kl. 15:28:31Rättigheter är bullshit då de själva äger den serien.
Du vet inget om det !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Jonas9881

Citat från: gstone skrivet 22 maj 2024 kl. 15:35:54Du vet inget om det !
Varför skulle han inte kunna veta det?

Är väl bara att söka upp vem som äger rättigheterna till serien.

gstone

Jag såg just att Gremlins serien kom till Sverige i samband med att det blev Max 😱🥳🥳🥳❤️❗️
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: Samlaren skrivet 22 maj 2024 kl. 15:28:31Rättigheter är bullshit då de själva äger den serien.
Bara för att Warner Bros. äger rättigheterna till serien i sig behöver det inte nödvändigtvis betyda att de äger alla rättigheter som hör till. Det är ju exempelvis mer regel än undantag vid äldre serier att musikrättigheter till eventuell musik inte ingår, då Home Video-rättigheter för musik inte ingick i avtalen när serien producerades, och därmed måste licensieras separat från respektive musikförlag/skivbolag - därav att man vid ganska många serier byter ut musiken när de släpps på DVD och streaming, då det blir billigare än att förhandla med förlagen för varenda musikstycke/låt som förekommit.

Men det rör sig ju dock oftast om när man använt befintlig populärmusik i serierna, och jag har inget minne av att det finns mycket till populärmusik i The Scooby-Doo Show; utan mest bara instrumental musik...?
(Och själva ledmotivet borde ju Warner äga rättigheterna till, eftersom det skrivits speciellt för serien varför de rimligtvis borde ha köpt loss det från låtskrivarna)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 22 maj 2024 kl. 21:11:16Bara för att Warner Bros. äger rättigheterna till serien i sig behöver det inte nödvändigtvis betyda att de äger alla rättigheter som hör till. Det är ju exempelvis mer regel än undantag vid äldre serier att musikrättigheter till eventuell musik inte ingår, då Home Video-rättigheter för musik inte ingick i avtalen när serien producerades, och därmed måste licensieras separat från respektive musikförlag/skivbolag - därav att man vid ganska många serier byter ut musiken när de släpps på DVD och streaming, då det blir billigare än att förhandla med förlagen för varenda musikstycke/låt som förekommit.

Men det rör sig ju dock oftast om när man använt befintlig populärmusik i serierna, och jag har inget minne av att det finns mycket till populärmusik i The Scooby-Doo Show; utan mest bara instrumental musik...?
(Och själva ledmotivet borde ju Warner äga rättigheterna till, eftersom det skrivits speciellt för serien varför de rimligtvis borde ha köpt loss det från låtskrivarna)
Nog för att upphovsrätt kan vara anledningen som de påstår själva, men egentligen är det väl samma som på Disney+ att för få ser på det så de förlorar pengar på att ha det uppe.

gstone

Det är i alla fall väldigt positivt att Gremlins serien kommer till Sverige till slut  :D
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Baron von Nein Lederhosen

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 21 maj 2024 kl. 22:06:02Helt klart väldigt tråkigt att vissa titlar från HBO Max har försvunnit i samband med övergången. Men om vi har tur är det kanske bara tillfälligt, om man betänker att den stora mängden nytillkommet material från Discovery+ lär ha påverkat proportionerna mellan amerikanska kontra europeiska titlar (då ju Discovery+ har mycket amerikanska realityserier).

Sedan några år tillbaka har ju nämligen EU en regel om att streamingtjänster som är tillgängliga inom EU måste ha minst 30% europeiskt material, och det känns helt klart som att både HBO Max och Disney+ lägger ner det största krutet på amerikanska filmer och serier. Utan att ha räknat känns det följaktligen som att det måste ha varit precis på håret att HBO Max uppfyllt kravet om 30% europeiskt material, så med en massa nytt från Discovery+ kan det ha gjort att vågskålen tippat över till för mycket amerikanskt (d.v.s. mindre än 30% europeiskt).

I så fall kan det alltså ha varit nödvändigt att tillfälligt ta bort en del amerikanska filmer/serier, tills de hunnit köpa in fler europeiska filmer/serier; och i så fall väljer de förstås äldre titlar som färre tittar på...

(Netflix däremot har på senare år satsat ganska mycket på europeiska egenproduktioner från flertalet europeiska länder, däribland Sverige, så jag skulle gissa att Netflix numera uppfyller kravet med hyfsad marginal)
Utifrån en snabbtitt hittar jag inget nytt som tillkommit idag som inte fanns på Discovery+, utan just nu ser det ut som en ren sammanslagning mellan HBO Max och Discovery+; bortsett då från att ett mindre antal titlar från HBO Max försvunnit.

Det kommer säkert mer, men i så fall måste de förmodligen först satsa på att få in en del europeiska filmer/serier; med utgångspunkt från nyss nämnda krav.
Mycket intressant. Det förklarar en del. Som jag förstår det så finns det en streamingtjänst i USA som heter "Boomerang" och har alla Warner Bros klassiker. Boomerang hade ju sannolikt varit omöjligt att lansera i EU då 100% amerikanskt innehåll.  

Något som är synd är att Cartoon Networks YouTube kanal har slutat lägga upp gamla klassiker-avsnitt :( hoppas de tar upp kanalen igen eller lägger upp materialet på MAX. Jag har alltid funderat över varför Warner/Discovery lägger upp avsnitt på YouTube men det kanske hör ihop med 30% regeln att göra. 
StannisTheMannis1 på archive.org