Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

20 år

Startat av Hampus.J, 23 maj 2017 kl. 22:26:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hampus.J

Ser att det i år är 20 år sedan Dubbnigshemsidan skapades. Finns det något mer exakt datum för lanseringen möjligen. Skulle vara intressant attt veta
In Donaldismo Veritas

Daniel Hofverberg

Bra fråga! Jag tror tyvärr inte att jag har något lanseringsdatum dokumenterat, men däremot har jag kvar många gamla arbetsfiler på en av mina hårddiskar - filerna som berör den dåvarande designen och grafiken lär ju ha gjorts i nära anslutning till lanseringen, så genom att kolla gamla datumstämplingar på filer borde man kunna komma fram till ett någorlunda ungefärligt datum. Jag återkommer i den frågan.

Det jag kan berätta är att Dubbningshemsidan föddes som en planerad webbsajt om Disney. Jag hade gjort merparten av all grafik och design samt en hel del av texterna när jag insåg att Disneyania "hunnit före" och redan hade mycket av det jag tänkt att skriva om. När jag insåg att det egentligen inte fanns alltför mycket jag hade att tillägga som inte redan fanns där valde jag att slopa den sajten innan den ens hade lanserats. Istället tänkte jag om, ändrade fokus till dubbningar och återanvände en del av texterna jag förberett till Disney-sajten som istället kunde användas till den nya sajten.

När jag lanserade Dubbningshemsidan hade jag för övrigt inte Internet hemma, utan på den tiden gjorde jag allting off-line hemma, lade filerna på disketter och tog med mig till skola eller andra platser med Internet där jag laddade upp filerna jag förberett. Ganska bökigt, så de första åren var antalet uppdateringar begränsade...

Som parentes kan jag tillägga att på 1990-talet när sajten startade hette de flesta sajter någonting med "hemsidan" (det var innan man hade börjat att använda sig av ord som sajt eller webbplats, på den tiden när man kallade hela sajter för "hemsidor"); därav att jag valde det namnet. I dagens läge hade jag inte valt samma namn, men jag insåg för länge sedan att det mest skulle orsaka förvirring och kosta mer än det smakar att efter så många år döpa om sajten.

Hampus.J

Har du hittat något datum i dina filer Daniel?
In Donaldismo Veritas

Richardo

20 år! Jösses! Tiden skenar iväg...

Kommer Dubbningshemsidan att dö ut när Daniel dör eller blir inaktiv på webbsidan, vilket som nu kommer först?

Elios

Så länge har väl snart forumet funnits?

TonyTonka

Nästa år firar väl Dubbningshemsidan 25 år om jag inte har fel, har du planerat någonting för det, Daniel? :D
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet 24 oktober 2021 kl. 04:56:24
Så länge har väl snart forumet funnits?
Det här forumet har funnits sedan 2004...

Sabelöga

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 oktober 2021 kl. 13:37:09
Det här forumet har funnits sedan 2004...
Forumet ja, hur länge har webbplatsen funnits?
Houba !

Steffan Rudvall

Dubbningshemsidan är väl från 97?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 oktober 2021 kl. 20:58:25
Dubbningshemsidan är väl från 97?
Ja, Dubbningshemsidan startade 1997. Exakt när 1997 vet jag dock inte här och nu, men kan kanske lista ut det genom datumstämplingar på gamla filer.

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 oktober 2021 kl. 13:37:09
Det här forumet har funnits sedan 2004...
Ja, fast jag har ett vagt minne av att det fanns ett annat forum före det.

Citat från: TonyTonka skrivet 24 oktober 2021 kl. 13:29:38
Nästa år firar väl Dubbningshemsidan 25 år om jag inte har fel, har du planerat någonting för det, Daniel? :D
Jag har faktiskt inte hunnit tänka så långt än, men det hade ju varit trevligt med exempelvis någon större tävling i samband med 25-årsjubiléet. Det förutsätter dock att något företag vill bidra med tävlingsvinster, och tyvärr har det varit ont om det på sistone... :(

Annars finns det säkert något annat kul man kan hitta på för att uppmärksamma jubiléet, men så långt har jag som sagt inte tänkt än. Men förslag uppskattas förstås alltid. :)

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 24 oktober 2021 kl. 21:05:23
Ja, fast jag har ett vagt minne av att det fanns ett annat forum före det.
Är det detta du menar?

Erika

Jo, det har funnits ett annat forum innan det nuvarande. Det fanns 2002-2003, ungefär.

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 24 oktober 2021 kl. 13:37:09
Det här forumet har funnits sedan 2004...

Japp jag menade att om 3 år så är det 20 års jubileum då.  ;D