Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mer komplett rollista för Bumbibjörnarna

Startat av Anders, 15 oktober 2013 kl. 22:21:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders

Det finns ett antal återkommande figurer i den här serien som inte är identifierade. En av dem är "Lady Brysk" (engelska: Lady Bane). Är det någon som känner igen hennes röst?


http://www.youtube.com/watch?v=DzG8t660MV4

Hon medverkar i åtminstone två avsnitt i det här klippet, 1:05:24 och 1:37:26 in.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika

Jag är inte helt hundra på att det verkligen är hon, men jag tycker Lady Brysks röst påminner lite om Gunilla Orvelius.

Anders

Tackar, Erika.  :)

Hon medverkar i alla fall enligt "övriga röster" i seriens credits. Jag har dock ingen koll på hur hon låter.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Daniel Hofverberg

Det var länge sen jag hörde Gunilla Orvelius röst, men jag håller med Erika att Lady Brysk har en tydlig likhet med henne. Då hon dessutom crediterats för serien och ofta medverkade i KM Studios dubbningar under den här tidsperioden, så känns det nog sannolikt att det är henne.

Erika

Ett par till:

Johan Wahlström/Ulf Källvik - Sir Törnbuske
Anders Öjebo - Artie Deco
Christel Körner - Ursa
Johan Hedenberg - Glappkäftare med pälsmössa (verkar heta något i stil med Bladder?)

juku


Anders

Hans Gustafsson verkar göra rösten till alla karpfåglarna
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

JRL

En fundering jag har haft länge: Tycker att Hubbes röst låter annorlunda i de senare säsongerna än i de tidigare. Är det Roger Storm som gör hans röst även i de senare säsongerna, och har han i så fall (av någon anledning) ändrat Hubbes röst? Roger Storm låter extremt lik originalets Lorenzo Music i de tidigare säsongerna, men inte i de senare.

Daniel Hofverberg

Enligt alla officiella creditlistor är det fortfarande Roger Storm som spelar Hubbe även i de nydubbade avsnitten. Dock gjordes de ju ganska många år senare, och med en annan regissör, så det är väl nästan oundvikligt att rösten inte kommer att låta exakt identiskt. Men huruvida det är ett avsiktligt beslut eller bara en tillfällighet låter jag vara osagt.

Av de sex björnarna är det väl bara Bibi som bytt röst till den nya dubbningen, från Anna Nylén till Lizette Pålsson. Men det var väl ett nödvändigt ont, då Anna Nylén inte lär ha varit alltför ung 2004 då nydubbningen gjordes.

JRL

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 23 mars 2014 kl. 17:01:09
Enligt alla officiella creditlistor är det fortfarande Roger Storm som spelar Hubbe även i de nydubbade avsnitten. Dock gjordes de ju ganska många år senare, och med en annan regissör, så det är väl nästan oundvikligt att rösten inte kommer att låta exakt identiskt. Men huruvida det är ett avsiktligt beslut eller bara en tillfällighet låter jag vara osagt.

Av de sex björnarna är det väl bara Bibi som bytt röst till den nya dubbningen, från Anna Nylén till Lizette Pålsson. Men det var väl ett nödvändigt ont, då Anna Nylén inte lär ha varit alltför ung 2004 då nydubbningen gjordes.

Om det var ett avsiktligt beslut så var det märkligt, med tanke på hur pass lik originalet han faktiskt lät i de första säsongerna. En gissning kanske kan vara att den rösten blev för jobbig att göra. Gramse, som också gjordes av Roger Storm, låter i alla fall lika i alla säsonger.

Dubbades de sista säsongerna så sent som 2004? Det var anmärkningsvärt, med tanke på att man slutade producera serien redan 1990.

Daniel Hofverberg

Ja, nydubbningen av vissa säsonger (åtminstone säsong 6 och delar av säsong 4) måste ha gjorts antingen 2003 eller våren 2004, då den dubbningen beställdes av Disney Channel och dubbades av KM Studio - då Disney övergick till Sun Studio som dubbningsbolag sommaren 2004 så avslöjar det att dubbningen gjorts före det, och Disney Channel lanserades ju i Skandinavien våren 2003. Av okänd anledning dubbades inte vissa säsonger när resten gjordes runt 1989 - 1991.

Det är med andra ord en liknande situation som med Luftens hjältar, fast det i fallet med Bumbibjörnarna blev betydligt fler avsnitt som Disney Channel nydubbade.

Hubbes röst ligger ju onekligen ganska långt ifrån Roger Storms naturliga röst, och är åtminstone i mina ögon (öron) en av Roger Storms mycket fåtal rollprestationer där man inte tydligt känner igen hans karaktäristiska röst. Därför är det nog en rimlig gissning att den rösten var för ansträngande att göra, så att han när dubbningen kom igång igen efter minst ett decenniums uppehåll var tvungen att välja en ny röst med ett lättare och mindre ansträngande röstläge. Eller så kom han helt enkelt inte längre ihåg hur den förra rösten lät när nydubbningen gjordes...

Anders

Är det någon expert som känner igen rösterna till trollen i avsnittet 2:10:36 in i samma klipp? De ska tydligen heta Klant, Knäpp och Tönt. Jag har även sett dem i ett par andra avsnitt. Tönt låter som Anders Öjebo. De andra två låter bekanta, men jag kan inte sätta fingret på det.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

Erika

Citat från: Anders skrivet 25 mars 2014 kl. 07:23:19
Är det någon expert som känner igen rösterna till trollen i avsnittet 2:10:36 in i samma klipp? De ska tydligen heta Klant, Knäpp och Tönt. Jag har även sett dem i ett par andra avsnitt. Tönt låter som Anders Öjebo. De andra två låter bekanta, men jag kan inte sätta fingret på det.

Jag tycker Knäpps röst har en viss likhet med Lars Linds röst (speciellt hur han lät som Julius Caesar i "Asterix & Obelix möter Caesar"). Klant (ledaren för trollgänget) är mycket svårare. I vissa scener låter han lite som Niclas Wahlgren (fast med en saftigt förställd röst) medan i andra scener låter han mer som Ulf Källvik.

Anders

Citat från: Erika skrivet 30 mars 2014 kl. 10:42:59
Jag tycker Knäpps röst har en viss likhet med Lars Linds röst (speciellt hur han lät som Julius Caesar i "Asterix & Obelix möter Caesar"). Klant (ledaren för trollgänget) är mycket svårare. I vissa scener låter han lite som Niclas Wahlgren (fast med en saftigt förställd röst) medan i andra scener låter han mer som Ulf Källvik.
Jag tänkte också på Niclas Wahlgren, men var inte säker. Jag tycker han har vissa likheter med Spider-Carnages röst i sista avsnittet av Spindelmannen, som jag antar att Wahlgren gjorde rösten till.
Nästa gång, Gadget! Nästa gång!

JRL

Det pratigaste trollet är utan tvekan Anders Öjebo. De båda andra var svårare, men Ulf Källvik låter som en ganska kvalificerad gissning på det ena av de båda andra trollen. Skulle nästan gissa att det tredje trollet faktiskt är Roger Storm.

KM Studios hade ungefär samma ensemble i alla dubbningar de gjorde, med största sannolikhet beroende på att upptagningsområdet i Karlskoga blir väldigt litet när det gäller skådisar. Brukade Lars Lind och Niclas Wahlgren dubba för dem på den där tiden? Har lite svårt att tänka mig att man tar in två Stockholmsskådisar för så pass små roller, och jag tror heller inte att man åkte till Stockholm för att spela in sådär pass obetydliga roller (Joakim von Anka var ju en helt annan sak).