Josefin

OBS! På grund av missbruk kan gäster inte längre skriva inlägg på forumet. Vi ber dig därför att registrera dig som medlem på forumet - det går på 30 sekunder och är givetvis gratis, och sen kan du fortsätta skriva inlägg som vanligt igen. Tack för visad förståelse.

Författare Ämne: Udda fåglar som dubbar  (läst 18706 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad E

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 2 455
  • Kön: Man
    • Visa profil
SV: Udda fåglar som dubbar
« Svar #210 skrivet: 3 maj 2021 kl. 18:39:43 »
Vilka dubbar de två andra fiskmåsarna ?
Adam Fietz är en av dom men står under övriga röster. Resten står på creditlistan

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 10 631
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
« Svar #211 skrivet: 3 maj 2021 kl. 18:56:03 »
Adam Fietz är en av dom men står under övriga röster. Resten står på creditlistan

Robin Svensson och Fredrik Palmberg är dom också kändisar ?

Utloggad E

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #212 skrivet: 8 maj 2021 kl. 16:37:22 »
Brie Larson (Captain Marvel) sjunger tydligen låten "Hope Has Wings" från Barbie och Pegasus förtrollning (2005) :o
https://www.youtube.com/watch?v=AIbTREVNmr0

Utloggad E

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #213 skrivet: 8 maj 2021 kl. 16:47:51 »
Killarna i Panetoz (förutom Johan) dubbar gatukatterna i Tom och Jerry (2021) och Pär Lernström dubbar en duva i samma film

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #214 skrivet: 8 maj 2021 kl. 16:50:27 »
Brie Larson (Captain Marvel) sjunger tydligen låten "Hope Has Wings" från Barbie och Pegasus förtrollning (2005) :o
https://www.youtube.com/watch?v=AIbTREVNmr0

För hon blev känd ;)

Utloggad Daniel Hofverberg

• Administratör
  • Antal inlägg: 11 377
    • Visa profil
« Svar #215 skrivet: 14 juli 2021 kl. 03:23:50 »
För några veckor sedan började SVT Barn sända säsong 2 av den fransk-tysk-schweiziska animerade serien Heidi (baserad på Johanna Spyris klassiska 1800-talsroman), som del av Sommarlov. I den andra säsongen finns det en återkommande gästroll vid namn Henry Mason, som i den svenska versionen spelas av Tony Irving (känd från bl.a. Let's Dance). Såvitt jag vet har han medverkat i en enda dubbning tidigare (Bee Movie från 2007), men det här är ju inte direkt någon biovisad storfilm, plus att det trots allt var 14 år sen sist, varför det ändå får ses som ett oväntat drag att rollbesätta honom. :)
https://www.svtplay.se/heidi

I skrivande stund har SVT sänt 9 avsnitt av seriens andra säsong, och om jag inte minns fel förekommer Henry Mason i fyra av dessa.

Det kan vara värt att tillägga att rollfiguren ifråga är en brittisk turist på besök i Alperna - därför är Tony Irvings brittiska brytning logisk i sammanhanget (ingen aning dock om rollfiguren talar med brittisk brytning i originalversionen eller inte, då originalversionen inte verkar finnas tillgänglig på någon streamingtjänst).

Det finns ju inte direkt någon brist på filmatiseringar av Johanna Spyris roman - det här är nog den fjärde TV-serien baserad på romanen, och därutöver finns det minst 17 filmer baserade på samma bok (däribland Hanna-Barberas fina tecknade långfilm från 1982); men den här datoranimerade serien (gjord av samma team som bl.a. ligger bakom Biet Maya) är faktiskt väl värd att se om man bara ger den en chans. :)

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #216 skrivet: 31 juli 2021 kl. 03:58:03 »
I Netflix animerade TV-serie Kentaurvärlden (Centaurworld) från 2021, som släpptes under fredagen, medverkar i ett avsnitt båda systrarna Klara och Johanna Söderberg (från First Aid Kit) i var sin roll. Lillasyster Klara medverkade ju också i den franska långfilmen Maronas fantastiska resa (som hade biopremiär under våren), men mig veterligen är det här den första dubbningen som Johanna Söderberg är med i.

Vi får hoppas att det blir fler dubbningsroller framöver för båda två. :)

Utloggad Adam

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 132
  • YouTube-kanal: https://youtube.com/channel/UCmd_7j
    • Visa profil
« Svar #217 skrivet: 31 juli 2021 kl. 11:09:41 »
Jag själv kan ju nämna två udda fåglar som dubbat tillfälligt (i fall någon inte nämnt dessa redan):
Lil Terselius som Drottningen samt Georg Rydeberg som Magiska Spegeln i Snövit och De 7 Dvärgarna.

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #218 skrivet: 16 augusti 2021 kl. 22:41:28 »
I Netflix animerade TV-serie Kentaurvärlden (Centaurworld) från 2021, som släpptes under fredagen, medverkar i ett avsnitt båda systrarna Klara och Johanna Söderberg (från First Aid Kit) i var sin roll. Lillasyster Klara medverkade ju också i den franska långfilmen Maronas fantastiska resa (som hade biopremiär under våren), men mig veterligen är det här den första dubbningen som Johanna Söderberg är med i.

Vi får hoppas att det blir fler dubbningsroller framöver för båda två. :)

Spelar dom The Tree Shamans ?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #219 skrivet: 17 augusti 2021 kl. 00:19:22 »
Spelar dom The Tree Shamans ?
Det vet jag inte, men deras rollfigurer kallas för "Litet träd" och "Stort träd" i creditlistan.

Jag har dock inte sett serien (än), så har inte mer kunskaper än så.

Kentaurvärlden är för övrigt den första dubbningen jag hittat åt som Mikaela Tidermark Nelson regisserat - hon har ju varit aktiv som översättare i flertalet år, men jag har inte sett att hon regisserat något tidigare (även om hon förstås kan ha gjort något som inte jag hittat åt). Men lär inte bli den sista dubben som hon regisserar, helt klart...

Utloggad Disneyfantasten

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 12 891
  • Jag är Gazelle, välkommen till Zootropolis.
    • Visa profil
« Svar #220 skrivet: 17 augusti 2021 kl. 07:02:30 »
Det vet jag inte, men deras rollfigurer kallas för "Litet träd" och "Stort träd" i creditlistan.

Jag har dock inte sett serien (än), så har inte mer kunskaper än så.

Kentaurvärlden är för övrigt den första dubbningen jag hittat åt som Mikaela Tidermark Nelson regisserat - hon har ju varit aktiv som översättare i flertalet år, men jag har inte sett att hon regisserat något tidigare (även om hon förstås kan ha gjort något som inte jag hittat åt). Men lär inte bli den sista dubben som hon regisserar, helt klart...

Fast Mikaela Tidermark är ju ändå flitigt aktiv i dubbningssammanhang och har så varit sedan 2004-2005?  ???

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #221 skrivet: 17 augusti 2021 kl. 11:16:06 »
Fast Mikaela Tidermark är ju ändå flitigt aktiv i dubbningssammanhang och har så varit sedan 2004-2005?  ???
Ja, i allra högsta grad - men såvitt jag vet har hon som sagt inte varit regissör förrän nu (eller har hon det, så har det i så fall helt gått mig förbi).

Men nu ska Mikaela börja jobba på Eurotroll (som fast anställd, inte bara frilans som förut) som bl.a. rollbesättare, regissör och översättare, så hon kommer säkerligen göra mer sådant "bakom kulisserna" (d.v.s. inte bara som skådespelare) framöver. :)

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
    • Visa profil
« Svar #222 skrivet: 2 september 2021 kl. 16:09:29 »

Men nu ska Mikaela börja jobba på Eurotroll (som fast anställd, inte bara frilans som förut) som bl.a. rollbesättare, regissör och översättare, så hon kommer säkerligen göra mer sådant "bakom kulisserna" (d.v.s. inte bara som skådespelare) framöver. :)

Hur vet du det ?

• Administratör
    • Visa profil
« Svar #223 skrivet: 11 september 2021 kl. 09:59:11 »
Hur vet du det ?
Mikaela har själv skrivit det på Facebook. :)

Jag må ha mina brister, men att läsa kan jag... ;)