Josefin

Författare Ämne: Sveriges/Nordens första datoranimerade film?  (läst 160 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grimner

• Fullständig medlem
  • Antal inlägg: 103
  • Teolog, folklorist, historiker & nostalgiker
    • Visa profil
Sveriges/Nordens första datoranimerade film?
« skrivet: 15 december 2020 kl. 11:58:37 »
Toy Story (1995) var som bekant världens första helt datoranimerade långfilm. Men vilken var Nordens och/eller Sveriges första?
De flesta kommer nog först att tänka på den danska filmen Torkel i Knipa, som hade biopremiär 2 april 2004 (och därmed åtminstone var Danmarks första datoranimerade film), men faktum är att den svenska filmen Loophole: Boogiboos Förbannelse hade premiär redan 2003 (då som miniserie genom Lattjo Lajban - den marknadsfördes dock som en långfilm när den släpptes på DVD 21 juli 2004). Är detta Nordens första datoranimerade film, eller finns det någon ännu äldre?
Söker ständigt min barndoms serier: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11929

Delar gärna med mig av vad jag har: https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=11930

Vila i frid, Sven Wollter, 1934-2020. Din like kommer aldrig att skådas igen.

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 9 459
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
SV: Sveriges/Nordens första datoranimerade film?
« Svar #1 skrivet: 29 december 2020 kl. 16:52:52 »
Toy Story (1995) var som bekant världens första helt datoranimerade långfilm. Men vilken var Nordens och/eller Sveriges första?
De flesta kommer nog först att tänka på den danska filmen Torkel i Knipa, som hade biopremiär 2 april 2004 (och därmed åtminstone var Danmarks första datoranimerade film), men faktum är att den svenska filmen Loophole: Boogiboos Förbannelse hade premiär redan 2003 (då som miniserie genom Lattjo Lajban - den marknadsfördes dock som en långfilm när den släpptes på DVD 21 juli 2004). Är detta Nordens första datoranimerade film, eller finns det någon ännu äldre?

Vilka är röster i  Loophole: Boogiboos Förbannelse ?

Utloggad gstone

• Hjältemedlem
  • Antal inlägg: 9 459
  • Jag har Aspergers och älskar film !
    • Visa profil
SV: Sveriges/Nordens första datoranimerade film?
« Svar #2 skrivet: 29 december 2020 kl. 16:55:25 »
Vilka är röster i  Loophole: Boogiboos Förbannelse ?

Viveca Jedholm

Olof Rhodin

Filip Alexandersson

Johan Egerkrans

Hannes Rhodin

Stefan Ljungqvist