Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Astrid Lindgren filmer

Startat av Mathilda Gustafsson, 25 juni 2021 kl. 13:55:20

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Citat från: A skrivet 29 september 2024 kl. 11:55:52Vad är det här för version? En serie i sex avsnitt men den långa versionen har ju tre längre avsnitt

https://www.tv4play.se/program/85cffcf5bd301557925e/ronja-rovardotter-serien
Jag vet inte vad det är de har klippt för att få de där avsnitten fast det är ganska självklart att det inte är gjort på 80-talet för att förtexterna i den versionen är uppenbarligen pålagda digitalt i efterhand med ett annorlunda typsnitt.

Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 29 september 2024 kl. 17:10:26Jag vet inte vad det är de har klippt för att få de där avsnitten fast det är ganska självklart att det inte är gjort på 80-talet för att förtexterna i den versionen är uppenbarligen pålagda digitalt i efterhand med ett annorlunda typsnitt.
Du har rätt, förtexterna och eftertexterna är uppenbarligen gjorda på digital väg, så det kan omöjligen ha sett ut så där på 1980-talet. Då eftertexterna visar att den restaurerades digitalt 2009 (med samma typsnitt), så gissar jag att för- och eftertexterna också gjordes i samband med det.

Citat från: A skrivet 29 september 2024 kl. 11:55:52Vad är det här för version? En serie i sex avsnitt men den långa versionen har ju tre längre avsnitt

Min bästa gissning är att man i samband med restaureringen 2009 har klippt om de tre längre avsnitten till sex kortare avsnitt - kanske för att lättare kunna sälja den till utlandet, eller liknande...? Utifrån en första snabbtitt ser det i alla fall inte ut som vare sig mindre eller mer material än på 1980-talet.

PatoskyeIII

Filmen kan det i alla fall inte vara för om man räknar ihop avsnittens längd är det längre än den.

Anders M Olsson

Citat från: PatoskyeIII skrivet 29 september 2024 kl. 20:56:58Filmen kan det i alla fall inte vara för om man räknar ihop avsnittens längd är det längre än den.
Varje avsnitt har för- och sluttexter och en resumé av föregående avsnitt. Då är det väl inte så konstigt att summan av avsnittens speltider blir längre än långfilmen.

PatoskyeIII

Citat från: Anders M Olsson skrivet 29 september 2024 kl. 21:59:09Varje avsnitt har för- och sluttexter och en resumé av föregående avsnitt. Då är det väl inte så konstigt att summan av avsnittens speltider blir längre än långfilmen.
Det finns en berättarröst också som måste vara tillagd senare för ursprungligen fanns det ingen anledning att ha resuméer. I min uträkning fick jag det till att den är längre än den långa versionen också så då kan det omöjligt vara filmversionen.