Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Lantmusen och stadsmusen (The Country Mouse and the City Mouse Adventures) - Synkning

Startat av Ovanliga dubbningar, 21 mars 2023 kl. 02:17:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  7 januari 2024 kl. 06:23:06Det var precis min tanke också.

Kanske ingick den här i Jullovsmorgon någon gång under 1990-talet...? Vad jag kommer ihåg brukade väl Jullovsmorgon oftast främst innehålla kortare kortfilmer (och med en övervikt av kortfilmer från Ryssland och Östeuropa), men kanske inte alltid...

För den bör ju i alla fall ha sänts i anslutning till julen någon gång, och då den verkar ha dubbats in-house av SVT är det väl troligt att den sändes runt 1994 - 1996. Mot slutet av 1990-talet blev det väl vanligare att SVT började outsourca sina dubbningar till dubbningsstudior.
Här är den men titeln nämns inte ens utan det står bara barnprogram.

https://smdb.kb.se/catalog/id/001741581/6

Anders M Olsson

Citat från: Erika skrivet  7 januari 2024 kl. 12:45:00Hittade närmare 20 träffar från 1996-1997 (varav flera är "dubbletter") för kortfilmen när jag sökte på KB:s tidningstjänst. Eftersom tv-tablåer publiceras runt en vecka innan sändning, sändes kortfilmen troligtvis 1997-01-02. I vanlig ordning, går det endast se förhandstitt, men det går att se att den sändes 18.15.
TV-1997-01-02.jpg

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet  7 januari 2024 kl. 13:26:18TV-1997-01-02.jpg
Tack, där stod den med - väldigt märkligt att Svensk Mediedatabas bara uppgav "Barnprogram" utan någon titel, trots att de bemödat sig med att sätta ut de svenska rösterna...

E

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  6 november 2023 kl. 09:24:50Nu när jag börjat gå igenom och klippa avsnitten av Lantmusen och stadsmusen visar det sig att jag kanske inte har hela serien trots allt. Det visar sig nämligen att SVT har visat avsnitt 13 som både avsnitt 1 och avsnitt 13, vilket innebär att det riktiga avsnitt 1 saknas. :(

Har vi tur kanske någon reprisomgång har visat det riktiga första avsnittet, men oklart om jag i så fall har det eller inte. I värsta fall har avsnittet aldrig ens visats på SVT. Det kanske klarnar tids nog när jag gått igenom och klippt alla avsnitt, men just nu ser det inte så just ut.

Är det någon här som vet med sig att The Mouse-tache Marauder har visats på SVT/Barnkanalen, eller som tvärtom vet med sig att avsnittet inte har visats i Sverige? Kanske någon som har något minne av det avsnittet med svensk dubbning?
Hur har det gått? Har du lyckats ladda upp det på Archive?

Ovanliga dubbningar

Citat från: E skrivet  3 oktober 2024 kl. 16:40:42Hur har det gått? Har du lyckats ladda upp det på Archive?
En person erbjöd sig att synka, och jag har skickat ett antal ljudfiler till individen ifråga. Sen har jag inte hört något på länge, så jag vet inte hur det har gått med det arbetet. :(

Ifall det avstannat finns det kanske någon annan som vill återuppta synkning till lämpliga bildkällor?

Goliat

Citat från: Ovanliga dubbningar skrivet  4 oktober 2024 kl. 21:13:50En person erbjöd sig att synka, och jag har skickat ett antal ljudfiler till individen ifråga. Sen har jag inte hört något på länge, så jag vet inte hur det har gått med det arbetet. :(

Ifall det avstannat finns det kanske någon annan som vill återuppta synkning till lämpliga bildkällor?
Hur lång är den?

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  6 oktober 2024 kl. 17:56:03Det är en serie på 52 avsnitt.
Och varje avsnitt bör väl vara runt 21 - 23 minuter, om man betänker att de rymdes i en 25-minuterstablå på SVT.

Ovanliga dubbningar

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 oktober 2024 kl. 20:01:23Och varje avsnitt bör väl vara runt 21 - 23 minuter, om man betänker att de rymdes i en 25-minuterstablå på SVT.
Jag har kollat några avsnitt, och alla tycks vara mellan 22 och 23 minuter styck (inklusive instrumentala eftertexter).

Elios