Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Roliga (namn)detaljer och sån't

Startat av Erika, 16 oktober 2004 kl. 21:31:01

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 24 gäster tittar på detta ämne.

gstone

På svenska har tekniskt sätt Clocksworth ett annat namn än på Engelska( Om man ska var petig) Men det är lätt att missa. ;D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

I musikalen Into The Woods( original produktionen på broadway) spelar Cindy Robinson Snövit.

Men i filmen  Happily N'Ever After 2: Snow White—Another Bite @ the Apple  gjord flera år senare gör Robinson här rösten till Den onda Drottningen,

Jag tycker det är kul.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

I Muppet Mayhem ät det en karaktär som låter som Annie Lööf.

Hon/Han verkar också lite queer men jag inte riktigt sätta fingret på det.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Erika

Jag inser nu att jag var extremt otydlig när jag skapade tråden för ett gäng år sedan, tanken var t. ex. interna skämt, referenser och liknande som kan förekomma i dubbningar. Ett bra exempel är detta:

Citat från: Skokaka skrivet 22 mars 2023 kl. 19:15:29I en Hacke Hackspett kortfilm ("The Barber of Seville") när Hacke ger sig själv en kvinnlig frisyr så säger han att han ser ut som Pernilla Wahlgren. Jag kommer ihåg att jag blev nyfiken över vem det var han menade, jag var ju liten då och förstod ingenting om dubbare. Och jag frågade min mamma vem det var, lol.

Men man fattar väl inte i sån ålder, så...

Ber om ursäkt för att jag inte var tydlig... :-[

Skokaka

Citat från: Erika skrivet 23 maj 2023 kl. 15:23:38Jag inser nu att jag var extremt otydlig när jag skapade tråden för ett gäng år sedan, tanken var t. ex. interna skämt, referenser och liknande som kan förekomma i dubbningar. Ett bra exempel är detta:

Ber om ursäkt för att jag inte var tydlig... :-[
Åh, jag hajar. ;)

Erika

Citat från: Skokaka skrivet 23 maj 2023 kl. 16:07:14Åh, jag hajar. ;)
Som sagt, ditt exempel är perfekt och passar in hur jag tänkte mig när jag skapade tråden. Till och med log när jag läste ditt inlägg, kul referens som sagt - speciellt som Pernilla Wahlgren inte bara är syster till Niclas Wahlgren (jag antar att det är från dvd-dubben med honom som Hacke Hackspett?), hon har ju också dubbat en del genom åren. :)  

Skokaka

Citat från: Erika skrivet 23 maj 2023 kl. 16:17:35Som sagt, ditt exempel är perfekt och passar in hur jag tänkte mig när jag skapade tråden. Till och med log när jag läste ditt inlägg, kul referens som sagt - speciellt som Pernilla Wahlgren inte bara är syster till Niclas Wahlgren (jag antar att det är från dvd-dubben med honom som Hacke Hackspett?), hon har ju också dubbat en del genom åren. :) 
Åh, jo, detta har jag inte tänkt på förut. Det stämmer ju att de är släkt. (Och jo, det är den dubbningen.)

gstone

Ursäkt om jag skrev något som inte passade :-\


Jag kan missuppfattat vad ämnet handlade om.


Jag vill bara dela med mig och kul fakta och sånt .
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag älskar att dom kallar stället i Elementärt där eldpersonerna bor för Glödermlam ;D ;D

Av någon andligen finner jag  det väldigt roligt :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Skokaka

Krabburgaren i denna avsnitten, dubbad av Johan Hedenberg, ger ett glas O'boy till SvampBob. På engelska så säger han egentligen chokladmjölk. 

https://www.youtube.com/watch?v=iJMFRAns_As&pp=ygUOc3ZhbXBib2IgbyBib3k%3D

Steffan Rudvall

Citat från: Skokaka skrivet  5 november 2023 kl. 21:16:46Krabburgaren i denna avsnitten, dubbad av Johan Hedenberg, ger ett glas O'boy till SvampBob. På engelska så säger han egentligen chokladmjölk.

https://www.youtube.com/watch?v=iJMFRAns_As&pp=ygUOc3ZhbXBib2IgbyBib3k%3D
Oboy är väl ett sånt där varumärkesord som har blivit synonymt med själva produkten och inte bara det varumärkets version så det är väl ganska förståeligt ändå.

Blockhaj

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  5 november 2023 kl. 21:23:58Oboy är väl ett sånt där varumärkesord som har blivit synonymt med själva produkten och inte bara det varumärkets version så det är väl ganska förståeligt ändå.
Vi säger ju keso efter varumärket på formell svenska, medan man i Finland säger grynost t.ex. Svenska företag brukar traditionellt vara ganska coola med varumärken jämte t.ex. USA. Snowracer är även ett varumärke jag hört i dubbar och dylikt.

gstone

I en Familjen Flinta tv film sa Wiilma

"Jag och tjejerna har inte haft det så roligt sen vi såg Sten Molander på Bärns salonger" ;D ;D ;D ;D ;D

Guld !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MOA

Citat från: gstone skrivet  9 mars 2024 kl. 22:23:14I en Familjen Flinta tv film sa Wiilma

"Jag och tjejerna har inte haft det så roligt sen vi såg Sten Molander på Bärns salonger" ;D ;D ;D ;D ;D

Guld !
Sten Molander?Sven Molander, om han är från stenåldern så ;D

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  9 mars 2024 kl. 22:23:14I en Familjen Flinta tv film sa Wiilma

"Jag och tjejerna har inte haft det så roligt sen vi såg Sten Molander på Bärns salonger" ;D ;D ;D ;D ;D

Guld !
Minns du vilken det var?