Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Äger du VHS spelare?

Startat av Mathilda Gustafsson, 5 mars 2021 kl. 16:17:14

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Äger du vhs-spelare?

Ja
8 (57.1%)
Nej
4 (28.6%)
Ja, men jag använder den inte
2 (14.3%)
Ja, men den funkar inte
0 (0%)

Antal personer som röstat: 14

Mathilda Gustafsson

Det här är en omröstning som ska ge statistik på hur många som fortfarande använder VHS.

MOA

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  5 mars 2021 kl. 16:17:14
Det här är en omröstning som ska ge statistik på hur många som fortfarande använder VHS.
Jag har men vi använder sällan

Anders M Olsson

Frågan är felställd... :)

På frågan "Äger du en VHS spelare?" borde jag egentligen svara nej eftersom jag inte äger EN VHS-spelare, utan tre stycken... :)

Mathilda Gustafsson

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 mars 2021 kl. 16:54:46
Frågan är felställd... :)

På frågan "Äger du en VHS spelare?" borde jag egentligen svara nej eftersom jag inte äger EN VHS-spelare, utan tre stycken... :)
Okej jag tog bort ordet en.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 mars 2021 kl. 16:54:46
Frågan är felställd... :)

På frågan "Äger du en VHS spelare?" borde jag egentligen svara nej eftersom jag inte äger EN VHS-spelare, utan tre stycken... :)
Varför 3 & int 1?

Anders M Olsson

Citat från: MOA skrivet  5 mars 2021 kl. 17:27:51
Varför 3 & int 1?

Jag har hållit på med videobandspelare sen 1975, så det är väl inte så konstigt att jag har köpt nytt ibland när det har kommit nya och bättre modeller. Det skedde en ganska snabb teknisk utveckling av VHS på åttiotalet.

Många har jag gjort mig av med genom åren, men jag har tre kvar. Två av dem har jag själv köpt, varav en är en S-VHS. En har jag ärvt från mina föräldrar som gick bort för några år sen. Spelarna är såpass olika att jag gärna vill behålla alla tre, även om jag sällan använder dem numera.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet  5 mars 2021 kl. 18:38:19
Jag har hållit på med videobandspelare sen 1975, så det är väl inte så konstigt att jag har köpt nytt ibland när det har kommit nya och bättre modeller. Det skedde en ganska snabb teknisk utveckling av VHS på åttiotalet.

Många har jag gjort mig av med genom åren, men jag har tre kvar. Två av dem har jag själv köpt, varav en är en S-VHS. En har jag ärvt från mina föräldrar som gick bort för några år sen. Spelarna är såpass olika att jag gärna vill behålla alla tre, även om jag sällan använder dem numera.
Ja de kan va bra & behålla VHS spelare

Adam

Denna VHS/VCR-spelare har varit med mig sedan jag praktiskt taget var nyfödd. Mellan 2010 och 2019 användes den inte då min familj skaffade platt-TV 2010, men nu när jag nyligen flyttat så har man fått "ärva" den (så att säga 🤷‍♂️).
Jag kan än idag använda den då den inte är särskilt utsliten och då jag fortfarande har kvar en del filmer på VHS-format (senast har jag, förutom några Disney-filmer såsom Törnrosa och Fantasia, även kollat på Sam Raimis Spider-Man och Livet É Python via den).
Glöm inte att tänka smart och kritiskt.
✌🤘

MOA

Citat från: Adam skrivet  7 mars 2021 kl. 11:59:31
Denna VHS/VCR-spelare har varit med mig sedan jag praktiskt taget var nyfödd. Mellan 2010 och 2019 användes den inte då min familj skaffade platt-TV 2010, men nu när jag nyligen flyttat så har man fått "ärva" den (så att säga 🤷‍♂️).
Jag kan än idag använda den då den inte är särskilt utsliten och då jag fortfarande har kvar en del filmer på VHS-format (senast har jag, förutom några Disney-filmer såsom Törnrosa och Fantasia, även kollat på Sam Raimis Spider-Man och Livet É Python via den).
Så länge har min VHS spelare också funnits

Adam Larsson

Jag har en och jag använder den för att spela in eller egentligen spela över. Jag har spelat över gamla Disneyfilmer till exempel för att byta ut dubbningarna mot original eller annan omdubbning. Jag har tagit filerna från internet Archive och spelat över Disney VHS band precis där filmen börjar så att reklam i början och slut får vara kvar men själva filmen får en bättre dubbning på vhs:n.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Adam Larsson skrivet 13 mars 2024 kl. 19:48:07Jag har en och jag använder den för att spela in eller egentligen spela över. Jag har spelat över gamla Disneyfilmer till exempel för att byta ut dubbningarna mot original eller annan omdubbning. Jag har tagit filerna från internet Archive och spelat över Disney VHS band precis där filmen börjar så att reklam i början och slut får vara kvar men själva filmen får en bättre dubbning på vhs:n.
Hur då? Det går ju inte att spela över köpfilmer.

Adam Larsson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 mars 2024 kl. 19:54:32Hur då? Det går ju inte att spela över köpfilmer.
Det går visst, bara man täcker för hålet på bilden. Inte min bild...VHS.jpg

Lillefot

I min egen ägo har jag en modell från Sanyo. Just nu står den hemma hos föräldrarna i en låda, men förutom en instans där den nästan åt bandet från en kassett (som tack och lov bara var en testkassett) så har den fungerat som den ska.

Jag har haft planer på att införskaffa en till spelare, av S-VHS typ. Dels för att bildkvaliteten ska kunna bli så bra som den kan för formatet, och just också för att de ibland även har TBC som hjälper med att få bilden stabil. Sådana modeller kan dock kosta allt ifrån några tusenlappar upp till över tiotusen på Tradera eller Ebay. Och att lägga ner så mycket pengar på en gammal teknik när jag själv inte digitaliserar så ofta samt inte har en jättehög inkomst, känns svårt att rättfärdiga.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Tintin

Jag har ett flertal videobandspelare (både VHS och S-VHS) främst av märket JVC samt en Sharp.

En JVC S-VHS köptes ny i början av 2000-talet och har TBC/3DNR, vilket är bra när man för över gamla band. TBC för att stabilisera bilden och 3DNR för att ta bort brus. De andra modellerna är vanliga/begagnade, men tar man hand om dem och rengör dem så håller de i många år. Något som också kan vara viktigt att tänka på är att gamla hyrfilmer (tidigt 80-tal och framåt, om man samlar/letar efter det) ofta kräver en starkare motor, så kan vara bra att ha en stark spelare i samlingen när man ska spola/spela upp gamla band. Videobandspelaren från Sharp har klarat det mesta som jag provat i den. Både JVC och Sharp har bra tracking (både automatisk och manuell).

Man kan köpa TBC löst, men svårt att hitta i Sverige (vanligare på eBay). En lösning som går att göra är att använda sk "passthrough" dvs att man kopplar bilden genom en DVD-recorder (vissa modeller) vid kopiering/överföring av video. Detta är ingen riktig/äkta TBC (för att klargöra) men man får ett liknande resultat och kan t om återanvända en trasig DVD-recorder om man en liggande. Kan vara smidigt när man för över väldigt slitna band och man kanske inte vill använda den allra finaste spelaren till det.

Söker man på TBC passtrough på YouTube finns ett flertal videos. Särskilt Panasonic-modellerna verkar populära för just detta ändamål.