Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Program (databas) för att hålla reda på filmsamlingen?

Startat av Anders M Olsson, 22 oktober 2021 kl. 10:24:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Nu när Discshop plötsligt och oväntat lade ner verksamheten skulle jag behöva något annat sätt att hålla reda på min samling av DVD och Blu-ray.

Helst skulle det fungera så att man bara scannar av streckkoden på fodralet, t.ex. med mobilkameran, så hämtar programmet själv alla uppgifterna från internet och för in filmen i en databas.

Jag har hittat ett program som heter DVD Profiler som jag tror skulle kunna fungera:
http://www.invelos.com/

Är det någon här som använder det programmet, eller någon annan liknande produkt?

Anders M Olsson

Jag hämtade ner DVD Profiler för Windows för att testa lite, och det verkade inte så tokigt.

Men... sen försökte jag hämta ner appen för iPhone och då fick jag felmeddelandet "Objektet är inte tillgängligt. Objektet som du har begärt är inte tillgängligt just nu i den svenska affären."

Utan appen för iPhone faller mycket av nyttan med programmet. Jag skulle t.ex. gärna vilja använda mobilens kamera för att scanna in streckkoderna från omslagen. Windows-programmet har visserligen stöd för streckkodsläsare, men någon sådan äger jag inte.

Så tyvärr... inte så lyckat.

Någon som kan föreslå något annat liknande program?

Anders M Olsson

Hmm... Efter att ha läst lite i deras forum verkar det som om iOS-appen alldeles nyss har försvunnit från app-butiken. Jag ska kanske vänta några dagar och se om problemet blir löst.

Jirr

Jag har använt DVD Profiler sedan 2014 och jag är nöjd med den dock verkar den inte vilja uppdatera min samling på mobilen, Android, det senaste året. Jag har dock inte undersökt något mer i det då jag främst eller bara använder PC-versionen.

Databasen som erhåller uppgifterna via streckkod är sämre på t ex svensk film då det gäller att någon redan har lagt in annars får man göra det själv. Av lättja har jag oftast bara lagt den lokalt och plockat DVD-cover från t ex Discshop så att man får bild iaf på vad man har.
När jag bytte dator senast missade jag dock något i databasen så alla lokalt lagrade covers försvann.

En sak att anmärka på är att den räknar antalet DVD, alltså skivorna och inte titlarna.
Jag räknar en tv-seriebox på 20 DVD som en titel medan programmet räknar det som 20.
Det går att manuellt sätta en box som en titel men det är bra att göra det från första början innan man har skannat in hundratals.

Jag har inte heller scannat med telefon eller dylikt utan knappat allt för hand och även lagt in inköpspris, inköpsställe och inköpsdatum och det är gjort vid varje inköp.

Anders M Olsson

Ja, om jag hade lagt in varje skiva efter hand som jag köpte dem skulle det säkert inte vara några problem att skriva in uppgifterna för hand. Men nu har jag flera tusen skivor som jag behöver katalogisera, och då skulle det självklart underlätta om jag bara kunde scanna streckkoden på omslagen och så är det klart. Då blir det nästan som att sitta i en snabbköpskassa. :)

I väntan på att DVD Profilers egen app ska bli tillgänglig har jag hittat en workaround. Med hjälp av programmet Barcode to PC fungerar kameran i min mobil som en "riktig" streckkodsscanner till datorn och jag kan scanna in koderna rakt in i DVD Profiler.
https://barcodetopc.com/
Med gratisversionen kan man scanna in upp till 300 streckkoder i månaden. Behöver man fler kan man köpa programmet med en större kvota. Basic-versionen (USD 24) ger 1000 scanningar i månaden och Pro-versionen (USD 79) upp till 10 000. Mer än så lär jag knappast behöva.

Jag skulle eventuellt kunna låna en riktig dedicerad streckkodsscanner på min gamla arbetsplats. Jag minns att vi köpte en hel massa sådana till ett projekt där de aldrig kom till användning, så om jag har tur ligger de kvar på hyllan.

jimstrom

Jag har använt DVD profiler i åratal och det är mitt primära sett att hålla reda på vad jag sett i Film/TV/Spel/Nätserie väg, också ett bra sätt att dokumentera vilka skådespelare som är med i vilka produktioner och vilka som ännu är i livet, jag brukar markera detta med att skådespelare som inte är i livet har ett svartvitt foto, på samma sätt så är filmer som jag inte äger prydda med ett svartvitt omslag.
"Det finns ingen varnings skylt dumskalle, därför att jag stal den." - Kung Koopa (Super Mario Brödernas Super Show)

Eriksson

Jag provar nu DVD Profiler och tycker att det verkar bra.

Ni som kan programmet, finns det något sätt att ange vilken film det handlar om när man lägger till en utgåva som inte finns i databasen, så att info om skådespelare och dylikt kommer med automatiskt?
Jag svär högtidligt att jag har nåt rackartyg i kikarn.

Anders M Olsson

Citat från: Eriksson skrivet 25 oktober 2021 kl. 12:52:56
Jag provar nu DVD Profiler och tycker att det verkar bra.

Ni som kan programmet, finns det något sätt att ange vilken film det handlar om när man lägger till en utgåva som inte finns i databasen, så att info om skådespelare och dylikt kommer med automatiskt?

Om filmen finns i databasen, men inte exakt i den utgåvan, kan man kopiera hela eller delar av informationen från en befintlig film.

T.ex. kanske det finns en svensk utgåva som förutom omslaget och EAN-koden är identisk med en brittisk. Då kan man bara kopiera den brittiska utgåvan, scanna in det svenska omslaget och lägga till den svenska baksidestexten.

Ja, på det hela taget tycker jag att programmet är bra, men det finns vissa varningstecken. Dels har programmet inte uppdaterats sen 2017, så frågan är hur länge det kommer att finnas kvar? Eftersom det interagerar med en on-line databas blir det inte lika användbart om leverantören skulle lägga ner verksamheten.

Jag trodde aldrig att jag skulle behöva säga det, men jag tycker att programmet är för billigt. Man får en permanent licens för 15 dollar och behöver sen inte betala mer. Hur ska de få in pengar att driva verksamheten om de säljer så billigt? 15 dollar om året hade inte varit för mycket begärt, för då hade de löpande fått in pengar från användarna.

Att det just nu inte går att ladda hem appen för iPhone är också ett problem. Kommer den tillbaka, eller är den borta för gott?

Sen en stor varningsklocka: Om man har Windows 10 och vill läsa in DiscID från DVD-skivor måste man installera AnyDVD och ha det aktivt när man läser DiscID. Annars kommer programmet att läsa felaktig information från skivan. Det är speciellt viktigt om man vill bidra med information till den centrala databasen. (Med äldre Windows-versioner behöver man inte ha AnyDVD. Inte heller behövs det för att läsa DiscID från Blu-rayskivor.)

Anders M Olsson

Jag tröttnade ganska snabbt på Barcode to PC. Det fungerade visserligen hjälpligt, men var ganska bökigt att använda. I stället har jag köpt en riktig streckkodsläsare på Clas Olson, och den gör arbetet med att mata in skivor i databasen betydligt enklare:
https://www.clasohlson.com/se/Streckkodsläsare-med-USB-anslutning-Zebex-Z-3100-Magic-C/p/38-4053

Även Kjell & Company har en streckkodsläsare i ungefär samma prisklass. Den borde också fungera, men är inte testad av mig:
https://www.kjell.com/se/produkter/dator/datortillbehor/streckkodslasare/streckkodslasare-med-ccd-teknik-p91023

DVD Profilers egen app till iPhone (och förmodligen även Android) ska också kunna läsa in streckkoder, men eftersom appen (just nu?) inte finns tillgänglig i Apples butik på nätet har jag inte kunnat testa.