Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Re-släppt Disney klassiker - nya bonusmaterial?

Startat av Richardo, 11 april 2017 kl. 10:43:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 14:53:39
Har du några förslag på hur man införskaffar äldre DVD-skivor som är utgångna i butiker?

Precis som Tonytonka skrev så är bästa chansen loppisar eller annonser på Blocket/Tradera.Du kan även höra med folk på olika Disney forum om de kanske har ett exemplar till salu.
T.ex finns det en annons nu uppe på Blocket, som säljer den för 20 kr.
https://www.blocket.se/stockholm/Barnfilm_pa_DVD_72616453.htm?ca=23_11&w=3&last=1

Alexander

#46
Mästerdetektiven Basil Mus

Finns ingen Blu-ray utgåva än men av DVD utgåvorna så är de ganska lika. 2011 utgåvan har lite bättre bild men jag har för mig det var något som saknades på det svenska ljudspåret som finns med på 2002 utgåvan (någon körsång tror jag). Daniel Hofverberg kanske kan hjälpa mig med information.

Bäst utgåva: DVD Utgåvan från 2002 ( 2011 utgåvan har lite bättre bild men knappt för att man ska märka jättemycket)



Oliver & gänget

Säger det här direkt: DVD utgåvan från 2002 kan man skippa OM det är ett exemplar som inte har den svenska orginaldubbningen på sig. För dem som har orginaldubbningen på sig är få och eftertraktade samlarobjekt.

Övrigt så är det DVD utgåvan från 2009 och Blu-ray utgåvan från 2013 man ska satsa på. Dem två är de som man fortfarande kan köpa.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013 ( Är den utgåvan som har bäst bild och lika mycket bonusmaterial)
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2009 ( Har bättre bild än utgåvan från 2002. Men om du hittar ett exemplar av DVD utgåvan från 2002 med orginaldubbningen så satsa på den istället)

Bäst utgåva: Blu-ray utgåvan från 2013

Richardo

Finns det ett sätt att veta på förhand om DVD:en har originaldubbning eller inte? Jag antar att DVD-omslaget inte kommer inkludera någon sådan information.

Richardo

Just det, kan du även inkludera uppföljarna till Disneys Klassiska långfilmer? Även där, skiftar bonusmaterialet och bilden mellan släppingarna.

Vet någon varför VHS-kassetter slits ut när de används? Finns det inte ett sätt att försäkra sig om att de aldrig slits ut när de spelas upp?

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 14:59:14
Skulle du även kunna skapa en översikt när du är klar med alla Disney klassiker-filmer? Det blir lättare att se då, med alla Disney filmer uppradade och i fet stil, när du skriver en DVD och Blu-ray.

Så här till exempel:
Disney klassiker-långfilmer
Lejonkungen:
DVD: 2003
Blu-Ray: 2014

Tarzan
DVD: X
Blu-Ray: X

Det kan jag säkert göra när jag är klar  :)

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 16:22:51
Just det, kan du även inkludera uppföljarna till Disneys Klassiska långfilmer? Även där, skiftar bonusmaterialet och bilden mellan släppingarna.

Vet någon varför VHS-kassetter slits ut när de används? Finns det inte ett sätt att försäkra sig om att de aldrig slits ut när de spelas upp?

Det med uppföljarna kan jag ta när jag först är klar med klassikerna. :)
Tror sen jag behöver en paus. ;)

Alexander

#51
Den lilla sjöjungfrun

Blu-ray utgåvan från 2013 innehåller bäst bild och mest bonusmaterial. Enda nackdelen på både Blu-rsy utgåvan från 2013 och DVD utgåvan från 2013 är att två bildsekvenser under sången " En del av din värld" har hamnat i fel ordning när de gjorde restaureringen, Men det här är ändå inget som förstör filmens njutning.

Så här ska ordning vara ( spola fram tll 2:30 i videon)

https://m.youtube.com/watch?v=SXKlJuO07eM

Och så här är ordningen på utgåvorna från 2013

https://m.youtube.com/watch?v=1Kg57ivgvFE


DVD utgåvan från 2006 har bildsekvenserna I rätt ordning, men har inte lika bra bildkvalite. (Men bilden är fortfarande väldigt bra).Den har även mer bonusmaterial än DVD utgåvan från 2013.
Utgåvorna från 2013 kan fortfarande köpas i butikerna.

Bäst Blu-ray utgåva : Utgåvan från 2013
Bäst DVD utgåva : Utgåvan från 2006


Bäst utgåva : Blu-ray utgåvan från 2013 ( Att ordningen på bilderna är fel är dåligt av Disney, men utgåvan innehåller bäst bildkvalite och bonusmaterial) Om du tycker att bildsekvenserna under sången ska vara i rätt ordning är viktigt så ska du köpa 2006 DVD utgåvan.


qnorsten

Har inte så mycket att tillföra till den här tråden då det mesta redan skrivits. Men jag hittade dennna tråd på originaltriology.com (http://originaltrilogy.com/topic/Recommended-Editions-of-Disney-Animated-and-Partially-Animated-Features/id/15617/page/1) angående bildkvalité och bildformat på olika amerikanska DVD, Blue-Ray, Laserdisc utgåvor och liknande. Kanske är intressant för någon:)
Insamling utav Tecknade serier och äldre dubbningar
Hemsida: http://alltomtecknat.se
Youtubekanal: https://www.youtube.com/channel/UCVdS0RIlHenwCgijmSkvZug

Richardo

Kanske det. Men själv är jag inte SÅ minitiös när det gäller släppningar av film, så länge som bildkvalitén är bra och bonusmaterialet finns med.

Alexander

#54
Skönheten och Odjuret

Den bästa utgåvan är helt klart 2 disc Blu-ray utgåvan från 2010 med bäst bildkvalite, mest bonusmsterial och möjligheten att se tre olika versioner av filmen (orginal versionen, Specialutgåvan med scenen "Människa igen" och "work in progress" versionen som visades på en gala som en särskild smygtitt för filmen innan den var färdig. ) Möjligheten att se de tre versionerna finns även på DVD utgåvan från 2002, men den har inte lika bra bild, men bildkvaliten håller god standard än idag. DVD utgåvan från 2002 kom ut både som en disc och två disc utgåva och det är två disc utgåvan som man då ska satsa på.

2 disc DVD utgåvan från 2010 innehåller bättre bild än DVD utgåvan från 2002 och nästan samma utbud när det kommer till bonusmaterialet. Men DVDN ger dig inte möjligheten att se de tre olika versionerna av filmen. (Utan endast Specialutgåva versionen)

Utgåvorna från 2014 som finns idag i butikerna kan man skippa för de är bara första skivan från 2010 utgåvorna.
3D Blu-Ray utgåvan från 2011 innehåller bara filmen i 3D grafik. Och ska nog bara införskaffas för det ändamålet,  detsamma gäller för 3D Blu-ray utgåvan av Lejonkungen från 2011.

Bäst Blu-ray utgåva : 2 Disc utgåvan från 2010
Bäst DVD utgåva: 2 Disc utgåvan från 2002 (Skippa om du bara hittar utgåvan med en skiva och satsa då istället på 2 Disc utgåvan från 2010)

Bäst utgåva: 2 Disc Blu-ray utgåvan från 2010 (Den här är packad med bonusmaterial)

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 16:16:44
Finns det ett sätt att veta på förhand om DVD:en har originaldubbning eller inte? Jag antar att DVD-omslaget inte kommer inkludera någon sådan information.

Tror nog Daniel Hofverberg kan förklara lite mer utförligt. Men det är produktionskoden på skivan som man ska titta på för att veta.   :D

Richardo

Vad menar du med att DVD:en från 2010 har nästan samma utbud? Vad är skillnaden?

moviefan

Citat från: Alexander skrivet 12 april 2017 kl. 18:17:40
Frost

Bild och ljud kvalitén är på DVD utgåvorna exakt densamma. Skillnaden emellan dem ligger i bonusmaterialet. 2015 års DVD utgåva har mer bonusmaterial men saknar av konstig anledning möjligheten att se filmen med svensk text. Text finns endast med på sångerna på 2015 DVD utgåvan.

Bildkvaliten är bäst på Blu-ray utgåvan, och har lite bättre bonusmaterial. Men knappt mycket bättre förutom dokumentären om de nerlagda planerna som Disney hade för länge sedan på att  göra en Snödrottning attraktion på Disneyland.

Bäst Blu-ray Ray utgåva: Utgåvan för 2013. ( Men den kan definitivt förbättras när det kommer till bonusmaterialet, men den har ändå mer än DVD utgåvorna)
Bäst DVD utgåva: Utgåvan från 2015 ( Ser här mest till bonusmaterialet men det är synd att filmen saknar svensk textning.) Om svensk text är viktigare än kortfilmen Frostfeber så satsa på DVD utgåvan från 2013.

Undrar vilken av utgåvorna som har sålt mest bra ? Eftersom att bägge finns i handeln. Det ska bli intressant att se utgåvan av Vaiana,när den släpps.

Alexander

Citat från: Richardo skrivet 13 april 2017 kl. 20:05:05
Vad menar du med att DVD:en från 2010 har nästan samma utbud? Vad är skillnaden?

Inte mycket när det gäller bonusmaterialet, bonusmaterialet är lite annorlunda men innehåller samma information så man missar inget viktigt precis. Den stora skillnaden ligger hos själva filmen där 2010 endast innehåller en version av filmen (Specialutgåvan), medan 2 disc utgåvan ( även en disc utgåvan) från 2002 innehåller tre olika versioner av filmen ( orginal versionen som visades på bio 1991, Specialutgåvan och "Work-in-progress" versionen) :)

Richardo

Citat från: moviefan skrivet 13 april 2017 kl. 20:07:29
Undrar vilken av utgåvorna som har sålt mest bra ? Eftersom att bägge finns i handeln. Det ska bli intressant att se utgåvan av Vaiana,när den släpps.

Jag skulle säga att DVD 2015 är bäst, just på grund av bonusmaterialet. Såvida man inte är hörselskadad, så ser jag inget egentlig skäl till varför det skulle någon större roll med svensk textning.