Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Dubbningshemsidan flyttar till ny server

Startat av Daniel Hofverberg, 23 september 2020 kl. 01:50:08

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 oktober 2020 kl. 09:03:43
Av någon anledning verkar varken hemsidan eller forumet vägrat visa sig för mig både iförrgår, igår och idag på både min hemdator och min mobil...
Det låter mycket skumt. I lördags, fram till ca. 20:00, är det fullt förståeligt - men igår och idag ska det inte vara några problem att nå vare sig forumet eller resten av Dubbningshemsidan. Det funkar då bra för mig i både Chrome och Edge under både Windows 10 och Windows 7 (på tre olika datorer).

Kan du förklara vad det är som händer? Får du något felmeddelande, eller vad exakt händer när du går till adressen? Vilken webbläsare använder du, och har du försökt med mer än en? Jag behöver få lite mer att gå på för att kunna undersöka problemet.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2020 kl. 12:10:09
Det låter mycket skumt. I lördags, fram till ca. 20:00, är det fullt förståeligt - men igår och idag ska det inte vara några problem att nå vare sig forumet eller resten av Dubbningshemsidan. Det funkar då bra för mig i både Chrome och Edge under både Windows 10 och Windows 7 (på tre olika datorer).

Kan du förklara vad det är som händer? Får du något felmeddelande, eller vad exakt händer när du går till adressen? Vilken webbläsare använder du, och har du försökt med mer än en? Jag behöver få lite mer att gå på för att kunna undersöka problemet.

Det står såhär både på hemdatorn och mobilen; "Safari kan inte öppna sidan eftersom en säker anslutning till servern inte kunde upprättas"

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  5 oktober 2020 kl. 14:39:31
Det står såhär både på hemdatorn och mobilen; "Safari kan inte öppna sidan eftersom en säker anslutning till servern inte kunde upprättas"
Hmm, jag har svårt att förstå varför - jag har testat med SSL Labs säkerhetstest, och den verkar inte rapportera några problem. På gamla sajten får jag sämre resultat med SSL Labs, och den praktiska skillnaden verkar vara att den stödjer TLS 1.1 och TLS 1.0 - och de avråds från att användas numera av säkerhetsskäl. I SSL Labs webbläsartest är det bara Safari 8.0 och äldre som det står att Dubbningshemsidan inte fungerar med, och den versionen är från 2014. Möjligen kan det vara så att du har en väldigt gammal version av Safari, som inte stödjer moderna säkerhetsprotokoll; men i så fall borde du sannolikt ha problem med andra sajter också.

Vilken version av Safari kör du? Du bör kunna kolla under Safari > Om Safari, för att se versionsnummer.

I Chrome har jag inga problem, vare sig på datorn eller i mobilen; och Chrome bör vara jämförbart både på PC, Mac, Android och iOS. Så om du laddar hem Google Chrome och använder det istället är jag övertygad om att det ska fungera:
https://www.google.com/chrome/

Är det fler som har problem att ansluta till sajten från Safari? Då Apple sedan länge lagt ner Safari för Windows kan jag inte själv testa.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  5 oktober 2020 kl. 15:31:13
Hmm, jag har svårt att förstå varför - jag har testat med SSL Labs säkerhetstest, och den verkar inte rapportera några problem. På gamla sajten får jag sämre resultat med SSL Labs, och den praktiska skillnaden verkar vara att den stödjer TLS 1.1 och TLS 1.0 - och de avråds från att användas numera av säkerhetsskäl. I SSL Labs webbläsartest är det bara Safari 8.0 och äldre som det står att Dubbningshemsidan inte fungerar med, och den versionen är från 2014. Möjligen kan det vara så att du har en väldigt gammal version av Safari, som inte stödjer moderna säkerhetsprotokoll; men i så fall borde du sannolikt ha problem med andra sajter också.

Vilken version av Safari kör du? Du bör kunna kolla under Safari > Om Safari, för att se versionsnummer.

I Chrome har jag inga problem, vare sig på datorn eller i mobilen; och Chrome bör vara jämförbart både på PC, Mac, Android och iOS. Så om du laddar hem Google Chrome och använder det istället är jag övertygad om att det ska fungera:
https://www.google.com/chrome/

Är det fler som har problem att ansluta till sajten från Safari? Då Apple sedan länge lagt ner Safari för Windows kan jag inte själv testa.

Det kan bero på att hemdatorn jag har är ganska gammal (vi fick hem dem 2011 och den var pappas ursprungligen och jag fick hem dem när jag flyttade in i ett boende 2017), dessutom är det många flera sidor som inte velat fungera där...

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  6 oktober 2020 kl. 09:17:28
Det kan bero på att hemdatorn jag har är ganska gammal (vi fick hem dem 2011 och den var pappas ursprungligen och jag fick hem dem när jag flyttade in i ett boende 2017), dessutom är det många flera sidor som inte velat fungera där...
Kolla gärna vilken version av Safari du har, för att se om min teori kan stämma eller om det är något annat.

Annars bör du kunna installera Google Chrome även på en gammal dator - den har inga alltför höga systemkrav - och då skulle jag tro att alla sidor bör fungera; inklusive Dubbningshemsidan. :)

Disneyfantasten

Okej, jag provade genom min IPad och det fungerade utan problem!  :D

Anders M Olsson

Under Nyheter längst upp står det ibland att Dubbningshemsidan kommer att flytta till en ny server. Den nyheten är väl överspelad nu...

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2020 kl. 04:32:05
Under Nyheter längst upp står det ibland att Dubbningshemsidan kommer att flytta till en ny server. Den nyheten är väl överspelad nu...
Aj då, den hade jag missat... :-[ Nu är det åtgärdat.

MOA

Citat från: Anders M Olsson skrivet 15 oktober 2020 kl. 04:32:05
Under Nyheter längst upp står det ibland att Dubbningshemsidan kommer att flytta till en ny server. Den nyheten är väl överspelad nu...
Ja den e flyttad nu

Daniel Hofverberg

VIKTIGT! Då hårddiskutrymmet på servern börjar ta slut kommer jag under kvällen/natten behöva uppgradera till en större och snabbare server. Närmare bestämt kommer den nya servern få dubbelt så stor SSD-disk (40 GB istället för 20), och dessutom en snabbare processor och två processorkärnor istället för en. Det borde innebära att sajten blir lite snabbare än förut, men framförallt får jag lite mer utrymme att växa med.

Under uppgraderingen kommer servern behöva stängas ned, varför sajten kommer ligga nere en liten stund. Enligt VPS-leverantören kommer uppgraderingen ta cirka 5 - 10 minuter, så det blir ingen lång stund som ni kommer påverkas - men för att så få som möjligt ska drabbas kommer jag vänta tills ungefär midnatt för att minimera antalet aktiva användare på forumet och besökare på resten av sajten. :)

Adam Larsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 15 oktober 2020 kl. 22:20:47
VIKTIGT! Då hårddiskutrymmet på servern börjar ta slut kommer jag under kvällen/natten behöva uppgradera till en större och snabbare server. Närmare bestämt kommer den nya servern få dubbelt så stor SSD-disk (40 GB istället för 20), och dessutom en snabbare processor och två processorkärnor istället för en. Det borde innebära att sajten blir lite snabbare än förut, men framförallt får jag lite mer utrymme att växa med.

Under uppgraderingen kommer servern behöva stängas ned, varför sajten kommer ligga nere en liten stund. Enligt VPS-leverantören kommer uppgraderingen ta cirka 5 - 10 minuter, så det blir ingen lång stund som ni kommer påverkas - men för att så få som möjligt ska drabbas kommer jag vänta tills ungefär midnatt för att minimera antalet aktiva användare på forumet och besökare på resten av sajten. :)
Jag tycker att det är väldigt bra av dig att du alltid vill utveckla och göra bättre

Daniel Hofverberg

Nu är sajten uppe igen på en snabbare server med mer internminne, efter att ha legat nere i exakt 7 minuter. :)



Nu när det snart gått två veckor sedan serverflytten, vill jag att alla ska upplysa om hur ni tycker att den nya servern fungerar.

Anser ni att forumet, recensionsavdelningen, Svenska röster och credits och övriga avdelningar går snabbare eller långsammare jämfört med gamla servern/webbhotellet, eller märker ni ingen skillnad alls? Är det någon avdelning som sticker ut som extra snabb eller långsam, eller upplever ni hela sajten som lika hastighetsmässigt?

Är det någon annan än Disneyfantasten som har problem med att Safari (eller någon annan webbläsare) inte kan ladda sidan?

Är det någon avdelning eller sida som inte ser ut eller fungerar som den gjorde förut, eller som visar felmeddelanden/varningsmeddelanden? Den senaste veckan har jag hittat några sådana sidor som jag åtgärdat, men då Dubbningshemsidan består av många sidor är det mycket möjligt att det finns kvar fler sidor som visar felmeddelanden eller dylikt...

Saken är nämligen den att det gamla webbhotellet använde väldigt gamla versioner av både PHP och databasmotorn MySQL, som båda kom från 2015, medan jag på nya servern bytt till den allra senaste versionen (från sommaren/hösten i år) av bådadera - och tyvärr är inte allt kompatibelt mellan de olika versionerna, så att vissa sidor kan behöva programmeras om en smula för att fortfarande fungera. Jag hade kunnat göra det enkelt för mig och sluppit problem vid uppgraderingen genom att välja samma programvaror som på det gamla webbhotellet, men jag tycker att en del av vitsen hade gått förlorad om man stannat kvar vid stenåldersgamla programvaror istället för att byta till modernare och säkrare versioner...

Jag är också nyfiken om alla e-postutskick från forumet fungerar bra för alla? På gamla webbhotellet var det ju ganska många som klagade på att de inte fick mail från forumet ("Glömt bort lösenordet", aktiveringsmail, notiser om nya svar, notiser om nya PM, o.s.v.) - har ni som hade de problemen testat om mailutskicken fungerar bättre nu? Eller tvärtom, är det någon som tidigare fick mail utan problem men som efter serverflytten inte längre får mail från forumet (eller att mailen inte ser normala ut)?

Med lite tur borde e-postutskick vara säkrare och stabilare nu, i och med att Dubbningshemsidan nu har en unik IP-adress som ingen annan har - på det gamla webbhotellet var det mängder av sajter som delade samma IP-adress, vilket förstås innebär betydligt större risk att någon annan med samma IP-adress ägnat sig åt spamutskick (så att det kan förklara att vissa e-postleverantörer kan tänkas ha blockerat Dubbningshemsidans mail, om de utgår ifrån IP-adress hellre än domännamn).

Har ni några andra synpunkter eller förslag?

Jag vill gärna höra av så många som möjligt, för att få veta vad ni tycker om allt och om något behöver justeras/fixas till. :)


Daniel Hofverberg

Citat från: MOA skrivet  9 november 2020 kl. 20:48:26
Nu har den flyttats igen
Nej, det var jag som var tvungen att uppgradera databasen till forumet, och i samband med det ville den sätta forumet i underhållsläge (för att ingen skulle råka skriva under tiden). Det tog egentligen bara 10 minuter och jag trodde att programvaran öppnade forumet automatiskt efter det, vilket den tydligen inte gjorde. Som administratör kan man heller inte se på något enkelt sätt att forumet är i underhållsläge, varför jag helt missade att den aldrig hade stängt av underhållsläget. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt. :(

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 oktober 2020 kl. 20:12:13
Om det gäller creditlistor med fler rollfigurer, så brukar jag som regel inte lägga till sådant som bara kommit fram via röstidentifiering; om det inte gäller viktiga stora roller som inte gärna kan utelämnas. Kort sagt vill jag i möjligaste mån kunna verifiera uppgifter som framkommit via röstidentifiering via ytterligare någon källa (såsom kontakt med skådespelare, regissör eller dylikt), så långt det är möjligt.

Gäller det felaktigheter i befintliga creditlistor så är det dock allvarligare, och det brukar jag försöka korrigera så fort som möjligt. Är det något sådant som framkommit, så har det i så fall helt gått mig förbi...

Fråga; varför inte?

Jag menar, en del av dina rollistor här på hemsidan är ju kompletta! (t.ex. Frost, Shrek, ect.) så nog finns det själ att komplettera de andra rollistorna på Dubbningshemsidan...

Angående felaktiga crediteringar, så är ju ett sådant exempel som sagt Konstapel McHorn i Zootropolis vilket jag omnämnt flera gånger, den officiella creditlistan anger felaktigt Benke Skogholt (som dock endast gjorde den rollen i trailern) medan det i själva verket är Adam Fietz som gör rollen för det låter mer som honom!