Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Uppdateringar av creditlistor på Dubbningshemsidan

Startat av Disneyfantasten, 24 november 2022 kl. 21:58:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten


gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Mathilda Gustafsson

Skulle du kunna lägga till på creditlistan till Aladdin 1992 att Monica Forsbergs sångtexter är bearbetade av Anders Neglin? För det är ganska stora skillnader mellan Monica Forsbergs texter och de bearbetade texterna i dubbningen.

Disneyfantasten

Fråga till @Daniel Hofverberg: ska du kanske lägga till i creditlistorna vilka som var påtänkta, vilka som var inne i studion och vilka som testade för rollerna i dubbningarna samt kuriosa och bakom kulisserna i de svenska dubbningarna?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 maj 2023 kl. 18:38:01Fråga till @Daniel Hofverberg: ska du kanske lägga till i creditlistorna vilka som var påtänkta, vilka som var inne i studion och vilka som testade för rollerna i dubbningarna samt kuriosa och bakom kulisserna i de svenska dubbningarna?
Jag förstår hur du tänker men eftersom att dessa inte medverkar i dubbningarna så är det kanske inte så passande att de är med i själva creditlistorna.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 maj 2023 kl. 18:42:18Jag förstår hur du tänker men eftersom att dessa inte medverkar i dubbningarna så är det kanske inte så passande att de är med i själva creditlistorna.

Fast är det verkligen skäl nog?

Jag menar, det finns garanterat folk här och var som är nyfikna på historien med arbetet av de svenska dubbningarna, och pedagogik är alltid bra.

Vad skulle du föreslå?

Steffan Rudvall

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 maj 2023 kl. 18:45:32Fast är det verkligen skäl nog?

Jag menar, det finns garanterat folk här och var som är nyfikna på historien med arbetet av de svenska dubbningarna, och pedagogik är alltid bra.

Vad skulle du föreslå?
Möjligtvis en bakom kulisserna avdelning eller om det stod på samma sida som creditslistan men separerat ifrån själva creditsen.

Disneyfantasten

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 maj 2023 kl. 18:55:58Möjligtvis en bakom kulisserna avdelning eller om det stod på samma sida som creditslistan men separerat ifrån själva creditsen.

Det sistnämnda förslaget är fantastiskt.

Sabelöga

Eller så förläggs det till efter listan över medverkande men innan Kommentarer. Påsåvis slipper man stycka upp informationen för samma film över flera objekt.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 11 maj 2023 kl. 18:55:58Möjligtvis en bakom kulisserna avdelning eller om det stod på samma sida som creditslistan men separerat ifrån själva creditsen.
Problemet med det är att man då skulle hitta åt namn som står där vid sökning i Credits-avdelning, och det skulle bli förvirrande om man hittar åt sökresultat från någon som faktiskt inte medverkar...

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 maj 2023 kl. 18:38:01Fråga till @Daniel Hofverberg: ska du kanske lägga till i creditlistorna vilka som var påtänkta, vilka som var inne i studion och vilka som testade för rollerna i dubbningarna samt kuriosa och bakom kulisserna i de svenska dubbningarna?
Jag tycker ärligt talat inte att det hör hemma i Svenska röster och credits, då ju dessa personer faktiskt inte är med i dubbningarna - det skulle nog mest bli förvirrande. I så fall i en separat avdelning, men inte som del av credits.

Däremot händer det ibland att jag skriver ut röster i trailers som del av creditlistor, om det finns verifierad information och det inte är samma som i själva filmen.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 11 maj 2023 kl. 20:53:30Problemet med det är att man då skulle hitta åt namn som står där vid sökning i Credits-avdelning, och det skulle bli förvirrande om man hittar åt sökresultat från någon som faktiskt inte medverkar...
Jag tycker ärligt talat inte att det hör hemma i Svenska röster och credits, då ju dessa personer faktiskt inte är med i dubbningarna - det skulle nog mest bli förvirrande. I så fall i en separat avdelning, men inte som del av credits.

Däremot händer det ibland att jag skriver ut röster i trailers som del av creditlistor, om det finns verifierad information och det inte är samma som i själva filmen.

Men så är det ju ibland även nu när vi söker upp namn och studios, alltså att det till exempel är namn som nämns i Fontot i någon dubbning alltså att hen officiellt crediteras men inte medverkar överhuvudtaget trots felcreditering...

Ett konkret exempel, Per Eggers medverkar överhuvudtaget inte alls i Jafars Återkomst eller Aladdin TV-serie men är ändå felcrediterad som sångare vilket du skrev om i "Fontot" och att det i själva verket är Anders Öjebo, hur förklarar du det?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 11 maj 2023 kl. 21:00:50Men så är det ju ibland även nu när vi söker upp namn och studios, alltså att det till exempel är namn som nämns i Fontot i någon dubbning alltså att hen officiellt crediteras men inte medverkar överhuvudtaget trots felcreditering...

Ett konkret exempel, Per Eggers medverkar överhuvudtaget inte alls i Jafars Återkomst eller Aladdin TV-serie men är ändå felcrediterad som sångare vilket du skrev om i "Fontot" och att det i själva verket är Anders Öjebo, hur förklarar du det?
Ja, det är sant att det förekommer i undantagsfall - men Aladdin är väl också nästan det enda fallet där någon nämnts som inte varit inblandad.

Men om man skulle skriva dit sådant här, så skulle det innebära avsevärt fler felaktiga träffar vid sökresultaten. Dessutom tror jag att det skulle orsaka förvirring, då många som snabbt söker något lätt kan misstolka vilka som verkligen medverkar och inte...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 12 maj 2023 kl. 01:27:36Ja, det är sant att det förekommer i undantagsfall - men Aladdin är väl också nästan det enda fallet där någon nämnts som inte varit inblandad.

Men om man skulle skriva dit sådant här, så skulle det innebära avsevärt fler felaktiga träffar vid sökresultaten. Dessutom tror jag att det skulle orsaka förvirring, då många som snabbt söker något lätt kan misstolka vilka som verkligen medverkar och inte...

Fast på creditlistan av Bilar 2 så nämns ju också credits till Toy Story kortfilm Semester på Hawaii[/d], som jag visserligen tror visades som förspel på bio, men den borde ändå inte vara där...

Men om du kanske kommer på en riktigt bra lösning så kanske det skulle fungera, jag är mer än övertygad om att folk som besöker Dubbningshemsidan skulle tycka att det är riktigt intressant att veta vilka som var påtänkta, vilka som var inne i studion och vilka som testade för rollerna i de svenska dubbningarna...

Mathilda Gustafsson

Simpsons: Filmen är känd för att den har tryckt in väldigt många Simpsons karaktärer trots det är det bara åtta karaktärer som nämns på dubbningsshemsidans creditslista...

Tonytonka har dock kontaktat någon på KM Studio och fått fram en mycket mer utförliglista. Skulle det gå att byta till den på dubbningsshemsidan?

Citat från: TonyTonka skrivet  1 augusti 2022 kl. 15:13:38Fick svar av KM Studio idag, och detta är en komplett lista över rösterna:

Doktor Nick verkar också spelas av Johan Svensson fast just han inte nämns.

TonyTonka

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet 13 maj 2023 kl. 21:26:34Simpsons: Filmen är känd för att den har tryckt in väldigt många Simpsons karaktärer trots det är det bara åtta karaktärer som nämns på dubbningsshemsidans creditslista...

Tonytonka har dock kontaktat någon på KM Studio och fått fram en mycket mer utförliglista. Skulle det gå att byta till den på dubbningsshemsidan?

Doktor Nick verkar också spelas av Johan Svensson fast just han inte nämns.
Det har jag också bett om, hoppas att det går att lösa. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D