Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Norska/danska/finska röster och credits

Startat av Daniel Hofverberg, 25 oktober 2020 kl. 02:48:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  4 januari 2023 kl. 23:15:21Nu har jag fått igång min laptop igen - tydligen hade det ena RAM-minnet lagt av, som gjorde att datorn inte alls startade. Så nu har jag lite mindre minne, men datorn fungerar igen. Men fläkten låter som ett tröskverk, så den lär nog gå på sista versen...

Men jag har i alla fall lyckats göra backup och rädda undan alla norska creditlistor och alla recensioner som ännu inte publicerats - gudskelov, för jag hade ingen lust att göra om det senaste årets arbete... :)
Ja, när Norske stemmer og credits är publicerad står danska på tur. Men jag uppskattar hjälp med den avdelningen, för annars kommer det ta orimligt lång tid innan den kan bli klar; för i dagsläget finns alltså inte en enda dansk creditlista klar medan jag helst vill ha minst 100 creditlistor innan jag publicerar något. Så om minst en person ville hjälpa till att skriva av och/eller jaga danska creditlistor vore det mycket uppskattat. :)

Finska är ganska lågt prioriterat för min del, och ska det bli av kommer det nog krävas hjälp av någon - annars lär det ta för mycket tid i anspråk, så det är inte säkert att det kan bli av utan någon hjälp. Dessutom kommer jag för finska behöva hjälp av någon finskspråkig person som kan översätta en del återkommande fraser och några meningar på webbsidan; för finska kan jag tyvärr inte ett ord av...

Så skönt att allting löste sig, så då är jag nyfiken: när kommer de norska creditlistorna?

Och så en sak till: löste sig problemen med den norska originaldubbningen av Peter Pan?

Disneyfantasten

Ursäkta min nyfikenhet, men hur har det gått med Norska stämmer & credits?

Förra veckan sa du att det preliminärt skulle vara onsdag eller torsdag denna vecka men att det i värsta fall kan dröja till 9-12 februari, så jag frågar för att vara säker.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 27 januari 2023 kl. 11:00:11Ursäkta min nyfikenhet, men hur har det gått med Norska stämmer & credits?

Förra veckan sa du att det preliminärt skulle vara onsdag eller torsdag denna vecka men att det i värsta fall kan dröja till 9-12 februari, så jag frågar för att vara säker.
Med tanke på att Göteborgs filmfestival inleddes igår, och jag gjorde den sista uppdateringen före den igår kväll, så tyckte jag att det var tämligen solklart att Norske stemmer og credits tyvärr inte hanns med... :(

Så nu blir det recensioner från Göteborgs filmfestival för hela slanten de närmaste 10 dagarna, som lär ta nästan all ledig tid, varför jag inte kan fortsätta med att mata in förrän efter den 5 februari. Så den närmaste dryga veckan blir det nog inga andra uppdateringar förutom recensioner, även om jag kanske kan hinna med någon enstaka "enkel" creditlista (d.v.s. sådana som bara är att skriva av rakt av, och som inte kräver något större arbete). :)

Disneyfantasten

Okej, då är vi inne på den 9 februari och du sa att du skulle publicera den norska avdelningen 9-12 februari så jag är nyfiken: hur har det gått?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet  9 februari 2023 kl. 10:07:10Okej, då är vi inne på den 9 februari och du sa att du skulle publicera den norska avdelningen 9-12 februari så jag är nyfiken: hur har det gått?
Som du kanske sett i tråden om Göteborgs filmfestival ligger jag tyvärr efter, då jag fortfarande inte hunnit skriva klart och publicera alla recensioner från filmfestivalen - jag har alltså inte hunnit göra någonting på Norske stemmer og credits på nästan två veckors tid (sedan den 26 januari), då all ledig tid gått åt till Göteborgs filmfestival, och jag är alltså fortfarande inte klar med de recensionerna än... :(

Jag försöker att få klar de sista recensionerna idag och/eller imorgon, så är jag äntligen i fas efter det. Men när jag lovade den 9 - 12 februari hade jag alltså trott att jag skulle bli klar med recensionerna från filmfestivalen i måndags (den 6 februari); så jag ligger alltså runt fyra dagar efter tidsschemat. Men när jag fått klar de två sista recensionerna kommer jag göra en "vanlig" uppdatering med de svenska creditlistor som är klara, och sen kommer jag fortsätta med inmatningen av norska creditlistor - så min bästa förhoppning nu är alltså runt den 13 - 16 februari för publicering. :)

Jag ber om ursäkt för fördröjningen, men jag hade tyvärr underskattat hur vansinnigt lång tid det tar att se två långfilmer varje dag i en och en halv veckas tid (totalt alltså ungefär 23 - 24 filmer) och dessutom skriva recensioner på dessa och skriva in och publicera de recensionerna på sajten; som tagit längre tid än jag hade trott och hoppats på...
(Jag borde förstås ha kommit ihåg hur lång tid allt tog sen förra årets Göteborgs filmfestival, men då var omständigheterna delvis annorlunda - för på den tiden jobbade jag och många andra hemifrån i och med pandemin, och utan restider till och från jobbet och annan dödtid blev det ju mer tid över för att se filmer och skriva recensioner)

Disneyfantasten

Okej, nu har det alltså kommit till 13 februari och om jag minns rätt så sa du att du skulle publicera de norska rollistorna 13-16 februari så då är jag nyfiken: hur har det gått?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 13 februari 2023 kl. 10:32:41Okej, nu har det alltså kommit till 13 februari och om jag minns rätt så sa du att du skulle publicera de norska rollistorna 13-16 februari så då är jag nyfiken: hur har det gått?
Tyvärr tar inmatningen mycket längre tid än jag trott - oftast verkar det ta nästan en timme för att lägga in 12 creditlistor. Som regel kan jag inte avvara mer än en timme per dag (då jag på grund av fingervärken inte kan sitta hur länge som helst framför datorn), och det är ungefär 200 creditlistor totalt som ska läggas in, så då kan du själv räkna ut ungefär hur lång tid det kommer att ta... :(

Om det tar lika lång tid för alla innebär det alltså att det är minst en vecka och mer troligt två veckor bort innan avdelningen kan publiceras - plus tiden det tar att fixa buggen som @ddubbning hittade igår, att den blandade ihop svenska och norska creditlistor... :'(

Men det skulle gå betydligt snabbare om du eller någon annan kan hjälpa till och hitta åt de exakta officiella norska titlarna för alla filmer och serier - det är delvis det som tar mycket tid i anspråk, så kan någon hjälpa till med det så bör själva inmatningen bara ta en tredjedel av tiden. Någon frivillig som kan hjälpa till att leta åt norska titlar på åtminstone en del av filmerna och serierna? Kan du tänka dig att hjälpa till med det, så skulle det spara mig mycket tid? :)

Disneyfantasten

Okej, idag så är det den 16 februari, så hur långt har du kommit?

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 februari 2023 kl. 11:06:44Tyvärr tar inmatningen mycket längre tid än jag trott - oftast verkar det ta nästan en timme för att lägga in 12 creditlistor. Som regel kan jag inte avvara mer än en timme per dag (då jag på grund av fingervärken inte kan sitta hur länge som helst framför datorn), och det är ungefär 200 creditlistor totalt som ska läggas in, så då kan du själv räkna ut ungefär hur lång tid det kommer att ta... :(

Om det tar lika lång tid för alla innebär det alltså att det är minst en vecka och mer troligt två veckor bort innan avdelningen kan publiceras - plus tiden det tar att fixa buggen som @ddubbning hittade igår, att den blandade ihop svenska och norska creditlistor... :'(

Men det skulle gå betydligt snabbare om du eller någon annan kan hjälpa till och hitta åt de exakta officiella norska titlarna för alla filmer och serier - det är delvis det som tar mycket tid i anspråk, så kan någon hjälpa till med det så bör själva inmatningen bara ta en tredjedel av tiden. Någon frivillig som kan hjälpa till att leta åt norska titlar på åtminstone en del av filmerna och serierna? Kan du tänka dig att hjälpa till med det, så skulle det spara mig mycket tid? :)

Har du provat WILLDUBGURUs ich CHARGIGOUs sidor?

Daniel Hofverberg

#129
Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2023 kl. 23:46:46Har du provat WILLDUBGURUs ich CHARGIGOUs sidor?
Visst, och i ganska många fall duger även IMDb. Problemet är bara det att det tar tid, som gör att det som borde gå ganska snabbt att mata in istället tar onödigt lång tid i anspråk. Att kolla upp titel på en film går oftast relativt snabbt, men att göra det på 200 stycken går inte lika snabbt...

Det som kan vara lite mer besvärligt är Netflix originalproduktioner, som bara ibland står utsatt på IMDb och som tyvärr inte finns med på någon av sidorna du nämner. Problemet är nämligen att man från Sverige bara får fram svenska titlar på Netflix sida, och jag har inte lyckats hitta något enkelt sätt att få fram norska officiella titlar. Det borde finnas, men hittills har jag gått bet... :(

Det enda sättet jag hittat hittills är via den här webbsidan:
https://no.flixable.com/

Men där kan man tyvärr inte söka på originaltitlar, utan bara norska titlar - så då krävs det lite detektivarbete och att exempelvis gissa sig till delar av titlarna innan man får någon träff så man kan se den fullständiga titeln...

Någon annan som känner till något smidigt och enkelt sätt att få fram norska titlar på Netflix egenproduktioner?
(I de fall som IMDb inte listar någon norsk titel, vill säga)

Citat från: Disneyfantasten skrivet 16 februari 2023 kl. 08:23:35Okej, idag så är det den 16 februari, så hur långt har du kommit?
Än så länge är 42 creditlistor inskrivna och klara; 21 filmer och 21 TV-serier. Så det går långsamt framåt, tyvärr med betoning på långsamt, då det i skrivande stund finns 201 norska creditlistor...

Disneyfantasten

Okej, nu har det gått ungefär två och en halv vecka så då undrar jag: kommer creditsen att komma på tisdag (februari-månadens sista vecka) eller onsdag mars-månadens första vecka) eller någonstans i början av mars?

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 februari 2023 kl. 09:15:33Okej, nu har det gått ungefär två och en halv vecka så då undrar jag: kommer creditsen att komma på tisdag (februari-månadens sista vecka) eller onsdag mars-månadens första vecka) eller någonstans i början av mars?
Tyvärr har fortfarande ingen erbjudit sig att hjälpa till med credits, såsom att leta fram titlar, och jag har inte så mycket tid att lägga åt det här varje dag.

I dagsläget har jag skrivit in och färdigställt 42 norska creditlistor, av de 200 som finns - så då kan du själv räkna ut ungefär hur lång tid det kommer ta utan hjälp...

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2023 kl. 09:23:05Tyvärr har fortfarande ingen erbjudit sig att hjälpa till med credits, såsom att leta fram titlar, och jag har inte så mycket tid att lägga åt det här varje dag.

I dagsläget har jag skrivit in och färdigställt 42 norska creditlistor, av de 200 som finns - så då kan du själv räkna ut ungefär hur lång tid det kommer ta utan hjälp...

Har du rådfrågat Oscar Isaksson, dubbnings_proffsen, WILLDUBGURU, CHARGUIGOU och TrondM om hjälp? Isåfall är jag mer än övertygad om att det hade gått betydligt snabbare.

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 25 februari 2023 kl. 09:29:46Har du rådfrågat Oscar Isaksson, dubbnings_proffsen, WILLDUBGURU, CHARGUIGOU och TrondM om hjälp? Isåfall är jag mer än övertygad om att det hade gått betydligt snabbare.
TrondM har råkat ut för en skada och är frånvarande en tid framöver, så han är inte till någon hjälp.

Men egentligen behövs det inga särskilda personer, utan du eller vem som helst kan hjälpa till i majoriteten av fallen. Visst finns det några serier och filmer som kan vara svårare att lista ut norsk titel på, men oftast klarar man sig med att kolla på IMDb, söka på NRK TV, söka runt på Flixable och/eller lite snabbt googlande. Problemet är bara det att det tar tid i anspråk.

De allra flesta filmer och serier tar knappast mer än fem minuter att söka fram titel på, men många bäckar små... Om vi för exemplets skull räknar med fem minuter per creditlista, så handlar det ju om över 16 timmar för alla 200 creditlistor.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 25 februari 2023 kl. 12:20:02TrondM har råkat ut för en skada och är frånvarande en tid framöver, så han är inte till någon hjälp.

Men egentligen behövs det inga särskilda personer, utan du eller vem som helst kan hjälpa till i majoriteten av fallen. Visst finns det några serier och filmer som kan vara svårare att lista ut norsk titel på, men oftast klarar man sig med att kolla på IMDb, söka på NRK TV, söka runt på Flixable och/eller lite snabbt googlande. Problemet är bara det att det tar tid i anspråk.

De allra flesta filmer och serier tar knappast mer än fem minuter att söka fram titel på, men många bäckar små... Om vi för exemplets skull räknar med fem minuter per creditlista, så handlar det ju om över 16 timmar för alla 200 creditlistor.
Jag kan hjälpa till.
Houba !