Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Uppgradering av forumprogramvaran

Startat av Daniel Hofverberg, 16 juli 2022 kl. 03:19:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Nu är spelhallen tillbaka, och ska förhoppningsvis fungera igen. Jag har även uppdaterat Flash-emulatorn Ruffle till den senaste versionen, vilket förhoppningsvis ska innebära att de flesta Flash-spel ska gå att spela (trots att ju alla moderna webbläsare inte längre stödjer Flash). :)

Allt är dock inte översatt än, så ni får ha överseende med att spelhallen är lite "svengelsk" just nu...


Intressant att notera är också att den nya forumprogramvaran har stöd för att "tagga" medlemmar, ungefär på samma sätt som Facebook, m.fl. Skriv ett @-tecken följt av användarens namn, så kommer den personen få en notifiering om att hen har blivit taggad i en viss tråd - värdefullt om du vill göra en specifik person uppmärksammad på en specifik tråd där hen ännu inte har varit och där hens uppmärksamhet kan behövas.

Exempel: @Steffan Rudvall  (Nu ska Steffan ha fått ett meddelande om att han har blivit taggad i den här tråden)

Missbruka inte det här, men rätt använt kan det vara väldigt värdefullt.

Steffan Rudvall

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2022 kl. 02:15:11Exempel: @Steffan Rudvall  (Nu ska Steffan ha fått ett meddelande om att han har blivit taggad i den här tråden)
Det fick jag.

TonyTonka

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2022 kl. 02:15:11Nu är spelhallen tillbaka, och ska förhoppningsvis fungera igen. Jag har även uppdaterat Flash-emulatorn Ruffle till den senaste versionen, vilket förhoppningsvis ska innebära att de flesta Flash-spel ska gå att spela (trots att ju alla moderna webbläsare inte längre stödjer Flash). :)

Allt är dock inte översatt än, så ni får ha överseende med att spelhallen är lite "svengelsk" just nu...


Intressant att notera är också att den nya forumprogramvaran har stöd för att "tagga" medlemmar, ungefär på samma sätt som Facebook, m.fl. Skriv ett @-tecken följt av användarens namn, så kommer den personen få en notifiering om att hen har blivit taggad i en viss tråd - värdefullt om du vill göra en specifik person uppmärksammad på en specifik tråd där hen ännu inte har varit och där hens uppmärksamhet kan behövas.

Exempel: @Steffan Rudvall  (Nu ska Steffan ha fått ett meddelande om att han har blivit taggad i den här tråden)

Missbruka inte det här, men rätt använt kan det vara väldigt värdefullt.
Definiera missbruka. ^^
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 augusti 2022 kl. 21:02:24Vilken sida syftar du på? För jag tycker att den nya designen fungerar bättre i mobil. Framförallt att man på startsidan numera ser ikonen till vänster om varje tavla, så att man kan se om det finns nya inlägg, och att det nedanför varje tavla visas när senaste inläggen skrevs.

Med den gamla programvaran visades varken eller, så att man var tvungen att klicka sig in på varenda tavla för att se om det kommit nya inlägg sedan sist - så tidigare fick man alltså klicka sig in på "Om Dubbningshemsidan", där kolla om det finns "NYTT"-ikoner på någonting, sen gå tillbaka och klicka sig in på "Dubbningar och röster", o.s.v. och göra likadant med varenda tavla. En oerhörd massa klickanden, som kan vara onödigt om det visar sig att ingen har skrivit något sedan sist...

Men nu är ju det nya standardtemat bara en väldigt liten del av den nya programvaran, och det finns säkerligen andra teman som är ännu bättre mobilanpassade än standardtemat.
Nu förstår jag inte riktigt hur du menar...?


Menar att allting är "bloatat" och tar upp på tok för mycket plats. Mellan inloggningsknapparna och forumkategorin "Dubbningar" så är det ett oerhört stort gap som gör att du istället på mobilen får skrolla för att komma längre ner. Och till höger finns också väldigt mycket döplats.

Förstår inte riktigt tanken med att man har två stycken länkar till exakt samma sak :) ;D 

trycker man på "Dubbningshemsidans
forum" eller samma text fast under "Huvudmeny" texten så kommer man ju till startsidan. Menar inte att hela sidans layout är dålig. Bara att man inte tänkt hela vägen i mobilvy. Det brukar vara så ganska ofta när utvecklare gör saker. Man tänker helt enkelt inte på användarvänligheten i handhållna enheter tillräckligt mycket.


Och när jag går in på forumkategorier så ser jag inte "Svar/visningar" eller "Senaste inlägg" i telefonen. Så får växla till Desktopvy. Dock bara provat i Firefox, kanske fungerar bättre i Chrome eller Edge? :o

Daniel Hofverberg

Citat från: TonyTonka skrivet  3 augusti 2022 kl. 03:10:53Definiera missbruka. ^^
Kort sagt att börja tagga en massa personer utan anledning. Börjar du exempelvis tagga 15 - 20 medlemmar i ett inlägg, så är ju det ett typiskt tecken på att missbruka...

Citat från: Jabberjaw skrivet  3 augusti 2022 kl. 03:30:12Och när jag går in på forumkategorier så ser jag inte "Svar/visningar" eller "Senaste inlägg" i telefonen. Så får växla till Desktopvy. Dock bara provat i Firefox, kanske fungerar bättre i Chrome eller Edge? :o
"Senaste inlägg" ser jag i mobilen, när jag testar i Chrome. Det bör vara samma med Edge, då ju Edge bygger på samma motor som Chrome nuförtiden.

Firefox har jag inte i mobilen, så det kan jag inte testa med.

Daniel Hofverberg

Citat från: Goliat skrivet  1 augusti 2022 kl. 11:16:53Ajdå, då är jag med, gick igenom dem igen:

Börü är nog bäst, dock skulle länk-texten kanske vara lite ljusare EDIT: Jag tittade på deras video där de går igenom och även för telefon och den är faktiskt riktigt bra, kan faktiskt se texten bättre, tror det nog är så att bilderna gör att texten blir lite mörkare än vad den egentligen är. :)
https://custom.simplemachines.org/index.php?theme=2930

Såg också att flera skrivit att man får modifiera också, Denna är "bra" också förutom just mörkblå och mörkröd färg som de använder till länkarna, de borde vara ljusa, jag kan inte ens läsa den blåa texten alls, men det går ju att ändra i koden och byta hex. :)
https://custom.simplemachines.org/index.php?theme=2960

Alien Shades fungerar också väldigt bra, står dock "2.1.2"?
https://custom.simplemachines.org/index.php?theme=2987

Lunarfall är något sånär bra, men upplägget med "shaders" tror jag kan vara jobbigt i längden för ögonen.
https://custom.simplemachines.org/index.php?theme=2919

EDIT 2, om de redigeras skulle de bli toppen:
SociWT Theme skulle funkat bra om det var ljusare färger, röd och blått är för mörkt.
https://custom.simplemachines.org/index.php?theme=2955

Fusion är också något bra, men länkarna som är blåa och röda går bara inte läsa, ser text men inte vad det står, de skulle varit ljusa också så skulle de kunnat gå att se på en gång.
https://custom.simplemachines.org/index.php?theme=2960
Nu har jag installerat Börü och Alien Shades på forumet. :)

Än så länge är det bara de orörda temana utan förändringar, men om det behövs att ändra färger så är det inga problem. Andra designförändringar kan ibland vara vanskligt, men att bara ändra i CSS-filen för att exempelvis ändra färger är ju ingen konst.

Har du eller någon annan andra förslag på bra teman att installera, så är det heller inga problem att ordna. :)

Goliat

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2022 kl. 06:28:34Nu har jag installerat Börü och Alien Shades på forumet. :)

Än så länge är det bara de orörda temana utan förändringar, men om det behövs att ändra färger så är det inga problem. Andra designförändringar kan ibland vara vanskligt, men att bara ändra i CSS-filen för att exempelvis ändra färger är ju ingen konst.

Har du eller någon annan andra förslag på bra teman att installera, så är det heller inga problem att ordna. :)

Börü, smidigt, man klickar på solen så blir den mörk. Riktigt bra. Ska titta runt lite. Tror den faktiskt är riktigt bra.

Tyvärr var det inte så många mörka än, men det lär nog dyka upp inom sin tid. Hojtar till då.

Goliat

Oj, man kanske ska byta bilden på militären med vapen i handen i mörkt läge. 😱


adro

#98
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2022 kl. 06:28:34Nu har jag installerat Börü och Alien Shades på forumet. :)

Än så länge är det bara de orörda temana utan förändringar, men om det behövs att ändra färger så är det inga problem. Andra designförändringar kan ibland vara vanskligt, men att bara ändra i CSS-filen för att exempelvis ändra färger är ju ingen konst.

Har du eller någon annan andra förslag på bra teman att installera, så är det heller inga problem att ordna. :)

Är det omständigt att installera nya, orörda teman?
Går det att installera i princip hur många som helst utan att det medför märkbar fördröjning av laddningstiden eller ökning av bandbreddsanvändandet utav siten?

Daniel Hofverberg

Citat från: adro skrivet  3 augusti 2022 kl. 13:40:01Är det omständigt att installera nya, orörda teman?
Går det att installera i princip hur många som helst utan att det medför märkbar fördröjning av laddningstiden eller ökning av bandbreddsanvändandet utav siten?
Det tar bara någon minut att installera nya teman, då det bara handlar om att ladda upp filer till servern, och det ska inte påverka laddningstiden. Däremot tar det upp lite utrymme på serverns hårddisk, så det går inte med riktigt hur många som helst - men eftersom det till största delen rör sig om HTML och CSS blir det inga våldsamma mängder. Börü tar exempelvis upp 8 MB utrymme totalt.

Sabelöga

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  2 augusti 2022 kl. 03:12:22Nej, det var tvärtom. Hans avatar fungerar ju faktiskt - jag behöver veta någon som inte fungerar men som har en.
(Om någons faktiskt fungerar har jag ingenting att felsöka på, och kan därför inte se vad som går snett)

Min avatar syns inte för mej trots att jag har angett en.
Houba !

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  3 augusti 2022 kl. 16:14:41Min avatar syns inte för mej trots att jag har angett en.
Okej, då ska jag undersöka det. Gör ingenting utan låt det vara som det är, så att jag har någonting att felsöka med. :)

adro

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 augusti 2022 kl. 15:41:39Det tar bara någon minut att installera nya teman, då det bara handlar om att ladda upp filer till servern, och det ska inte påverka laddningstiden. Däremot tar det upp lite utrymme på serverns hårddisk, så det går inte med riktigt hur många som helst - men eftersom det till största delen rör sig om HTML och CSS blir det inga våldsamma mängder. Börü tar exempelvis upp 8 MB utrymme totalt.

Om det inte tar för mycket plats så jag har ett förslag på ett tema: Orangy https://custom.simplemachines.org/index.php?theme=2989. Inte kanske för att den är extra användar- och läsvänlig utan mer för det estetiska. Om alla användare vill ha ett skräddarsytt tema så kan det ta lite väl mycket plats på hårddisken, så om du inte lägger till denna så förstår jag precis

Daniel Hofverberg

Citat från: Sabelöga skrivet  3 augusti 2022 kl. 16:14:41Min avatar syns inte för mej trots att jag har angett en.
Tyvärr hittar jag inga spår i databasen av att du har haft någon avatar - fältet avatar i medlemstabellen är tom, och det finns inget filnamn eller någonting angivet; således inget för mig att söka på. :(

Finns det någon annan som vi vet har haft en avatar och som inte visas?

Zebastian

Jag kanske har drömt detta men det verkade som att dubbningsshemsidans forum hade en egen logga som jag precis såg men nu är den borta.