Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Disney-studion 100 år 1923-2023

Startat av Disneyfantasten, 17 januari 2023 kl. 21:51:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Detta år fyller Disney-studion 100 år, med anledning av detta vill jag börja med följande ord;

Stort grattis till familjefilmernas konstform, tack vare grundaren Walt Disney, som började med Musse Pigg kortfilmer, sedan kom långfilmernas konstform.

De blev många stora tecknade klassiker, bland annat Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Fantasia, Dumbo, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Mary Poppins, Djungelboken, Den Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen och många flera., sen kom det även datoranimerade filmer som blivit uppskattade klassiker, bland annat Trassel, Frost, Zootropolis, Vaiana, Encanto, med flera., sen började Disney ett samarbete med Pixar, som tillsammans gjorde många stora framgångar som Toy Story, Monsters Inc, Hitta Nemo, Superhjältarna, Råttatouille, Upp, Modig, Insidan Ut, Coco, med flera.

Med anledning av Disneys 100 år av existens kommer jag att göra följande;

(dels för att de nuvarande är förlegade, även reboot-trådarna och uppdateringarna, och dels för att det hunnit hända så mycket under tiden)

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med Disneys långfilmer

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med Disneys serier

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med Disneys kortfilmer

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med Disneys featuretter (filmer 20-40 minuter)

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med långfilmer av DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, osv.

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med TV-serier av DreamWorks, Warner Bros, osv.

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med TV-spel och datorspel

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med musiksagor

- ny reboot-tråd av mina dubbningskollage

- ny reboot-tråd av Disney-skurkar

- ny reboot-tråd av skurkar av bl.a. DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, osv.

(med reservation för att jag kan ha glömt någon...)

(plus diskussionstrådar till samtliga dessa)

historielektionss

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 januari 2023 kl. 21:51:34Detta år fyller Disney-studion 100 år, med anledning av detta vill jag börja med följande ord;

Stort grattis till familjefilmernas konstform, tack vare grundaren Walt Disney, som började med Musse Pigg kortfilmer, sedan kom långfilmernas konstform.
Faktiskt så kom Musse Pigg först 1928 det är Disney började med var ett gäng kortfilmer med en liten live action flicka som var i en animerad värld med en katt som heter Julius antagligen en kopia av katten Felix. Och efter det så kom Oswald eller Kalle Kanin som han heter på svenska. 

Disneyfantasten

Citat från: historielektionss skrivet 17 januari 2023 kl. 21:55:34Faktiskt så kom Musse Pigg först 1928 det är Disney började med var ett gäng kortfilmer med en liten live action flicka som var i en animerad värld med en katt som heter Julius antagligen en kopia av katten Felix. Och efter det så kom Oswald eller Kalle Kanin som han heter på svenska.

Det är jag mycket väl medveten om, min poäng var att Disney-studion grundades 1923.

Disneyfantasten

Citat från: Disneyfantasten skrivet 17 januari 2023 kl. 21:51:34Detta år fyller Disney-studion 100 år, med anledning av detta vill jag börja med följande ord;

Stort grattis till familjefilmernas konstform, tack vare grundaren Walt Disney, som började med Musse Pigg kortfilmer, sedan kom långfilmernas konstform.

De blev många stora tecknade klassiker, bland annat Snövit och De Sju Dvärgarna, Pinocchio, Fantasia, Dumbo, Bambi, Askungen, Alice i Underlandet, Peter Pan, Lady och Lufsen, Törnrosa, Pongo och De 101 Dalmatinerna, Mary Poppins, Djungelboken, Den Lilla Sjöjungfrun, Skönheten och Odjuret, Aladdin, Lejonkungen och många flera., sen kom det även datoranimerade filmer som blivit uppskattade klassiker, bland annat Trassel, Frost, Zootropolis, Vaiana, Encanto, med flera., sen började Disney ett samarbete med Pixar, som tillsammans gjorde många stora framgångar som Toy Story, Monsters Inc, Hitta Nemo, Superhjältarna, Råttatouille, Upp, Modig, Insidan Ut, Coco, med flera.

Med anledning av Disneys 100 år av existens kommer jag att göra följande;

(dels för att de nuvarande är förlegade, även reboot-trådarna och uppdateringarna, och dels för att det hunnit hända så mycket under tiden)

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med Disneys långfilmer

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med Disneys serier

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med Disneys kortfilmer

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med Disneys featuretter (filmer 20-40 minuter)

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med långfilmer av DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, osv.

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med TV-serier av DreamWorks, Warner Bros, osv.

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med TV-spel och datorspel

- ny reboot-tråd av dubbnings-listor med musiksagor

- ny reboot-tråd av mina dubbningskollage

- ny reboot-tråd av Disney-skurkar

- ny reboot-tråd av skurkar av bl.a. DreamWorks, Don Bluth, Warner Bros, osv.

(med reservation för att jag kan ha glömt någon...)

(plus diskussionstrådar till samtliga dessa)

Och just det, en sak till: en reboot-tråd till release-datum och dylikt för olika filmer från Disney och annat,

Disneyfantasten

Och som ni säkert minns så har jag stora planer med att göra en egen blogg, jag kommer att ta hjälp av min dagliga verksamhet till det.

Till det kommer jag behöva massor av info och bilder, tack vare många sidor och dylikt så kommer det vara möjligt...

Elios


Zebastian

Varför firar de 100-årsjubileum i år? De har ju redan gjort det för typ 20 år sedan.

Disneyfantasten

Citat från: Zebastian skrivet 27 juli 2023 kl. 19:35:23Varför firar de 100-årsjubileum i år? De har ju redan gjort det för typ 20 år sedan.

Du tänker på 2001 för att det då var 100 år sedan Walt föddes.

MOA

100 år,helt otroligt.Finns nog inge mer ikonsikt animationsföretag än Disney.Utan Disney hade nog animationen int varit som den e idag,tack för alla filmer,kortfilmer & en underbar barndom.Kommer alltid & älska Disney,riktiga legender som gjorde animation till en riktig konstform

gstone

Har ni hört tales oom LEGO Disney Princess: The Castle Quest ?

Jag misstänker att den släppets i år just för att det är hundra års jubileum :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Citat från: MOA skrivet 27 juli 2023 kl. 20:21:24100 år,helt otroligt.Finns nog inge mer ikonsikt animationsföretag än Disney.Utan Disney hade nog animationen int varit som den e idag,tack för alla filmer,kortfilmer & en underbar barndom.Kommer alltid & älska Disney,riktiga legender som gjorde animation till en riktig konstform
Jag håller helt med :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 27 juli 2023 kl. 20:21:24100 år,helt otroligt.Finns nog inge mer ikonsikt animationsföretag än Disney.Utan Disney hade nog animationen int varit som den e idag,tack för alla filmer,kortfilmer & en underbar barndom.Kommer alltid & älska Disney,riktiga legender som gjorde animation till en riktig konstform

Tack för dessa fina, betydelsefulla och värdefulla ord, jag kan ingenting annat än att hålla med.

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 28 juli 2023 kl. 20:29:17Tack för dessa fina, betydelsefulla och värdefulla ord, jag kan ingenting annat än att hålla med.
Nämen var jag så bra på & uttrycka mig,tack Bästa Disneyfantast :D

Steffan Rudvall

Citat från: MOA skrivet 27 juli 2023 kl. 20:21:24100 år,helt otroligt.Finns nog inge mer ikonsikt animationsföretag än Disney.Utan Disney hade nog animationen int varit som den e idag,tack för alla filmer,kortfilmer & en underbar barndom.Kommer alltid & älska Disney,riktiga legender som gjorde animation till en riktig konstform
Disney var även bland de första som började med digital 2D animation eller delvis digital man slutade i alla fall använda celler.

gstone

Citat från: Steffan Rudvall skrivet 28 juli 2023 kl. 21:26:20Disney var även bland de första som började med digital 2D animation eller delvis digital man slutade i alla fall använda celler.
Var detta när Den Lilla Sjöjungfrun gjords ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.