Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Julkalendern

Startat av TonyTonka, 1 december 2011 kl. 13:02:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Brukar ni se svenska, norska och danska julkalendrar? (En röst per land = 3 röster per person)

SVENSKA: Ja, alla eller de flesta år
10 (45.5%)
SVENSKA: Nej, sällan eller aldrig
4 (18.2%)
SVENSKA: Ibland, om den verkar sevärd
8 (36.4%)
NORSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
NORSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
NORSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
NORSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)
DANSKA: Ja, alla eller de flesta år
2 (9.1%)
DANSKA: Nej, sällan eller aldrig
7 (31.8%)
DANSKA: Ibland, om den verkar sevärd
5 (22.7%)
DANSKA: Bara om de sänds i svensk TV
1 (4.5%)

Antal personer som röstat: 22

Erika

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 00:08:37Jag är bara missnöjd med hans prioritering ;)

Jag får väl lov att klag på det om jag vill  ???⁉️
Visst får du det, men tror knappast någon ändå räknade med att Kjelle skulle komma tillbaka igen. Kjell Bergqvist medverkade visserligen i hyfsat många (med den tidens mått) dubbningar under 70- och 80-talen, men efter det har han knappt dubbat något. Nu när jag tänker efter, har han nog inte medverkat i en dubbning på minst 20 år.

---

Av årets julkalendrar (av de jag kan följa / se) är helt klart Snöfall 2 överlägset bäst så här långt. Var dock lite orolig i början, då det förekom en viss flamsig ton som (tack och lov) senare försvann. 

gstone

Jag ligger två avsnitt efter på julkalendern.

Det bör jag åtgärda😄
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 00:08:37Jag är bara missnöjd med hans prioritering ;)

Jag får väl lov att klag på det om jag vill  ???⁉️
Visst, men du får ha i åtanke att julkalendern garanterat började rollbesättas för runt ett år sedan; och så lång framförhållning finns aldrig på dubbningar. Så även om Kjell Bergqvist mot förmodan hade velat prioritera en dubbning framför julkalendern, så är det väl lite mycket begärt att han skulle ha haft en tidsmaskin för att resa till framtiden och se att en dubbning ska bli aktuell innan han skrev under kontraktet för julkalendern...? ;)

Har man väl skrivit under kontrakt för medverkan i julkalendern är det ju liksom för sent att ändra sig, även om det skulle dyka upp mer intressanta erbjudanden framöver.
(Fast en synlig roll i en julkalender ger med stor sannolikhet en högre lön än en insats i en dubbning, varför sannolikheten är liten att han ens hade velat prioritera dubbningen...)

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:06:06(Fast en synlig roll i en julkalender ger med stor sannolikhet en högre lön än en insats i en dubbning, varför sannolikheten är liten att han ens hade velat prioritera dubbningen...)
Skådespelare ska inte agera för pengar🙄😒

[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 11:17:04Skådespelare ska inte agera för pengar🙄😒
Tja, det borde förstås inte vara deras främsta drivkraft - men icke desto mindre måste de ju tjäna pengar för att kunna betala hyra, räkningar och mat.

Du vill väl inte att skådespelarna ska sluta vara skådespelare, för att de inte får in tillräckligt med pengar för att överleva ekonomiskt...? Då blir det ju till sist inga skådespelare kvar i världen...

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:06:06Visst, men du får ha i åtanke att julkalendern garanterat började rollbesättas för runt ett år sedan; och så lång framförhållning finns aldrig på dubbningar. Så även om Kjell Bergqvist mot förmodan hade velat prioritera en dubbning framför julkalendern, så är det väl lite mycket begärt att han skulle ha haft en tidsmaskin för att resa till framtiden och se att en dubbning ska bli aktuell innan han skrev under kontraktet för julkalendern...? ;)
Fast dubbningen kanske gjord efter att  Julkalendern spelads in  ;)

Jag ser ingen anledning till varför Kjell inte kan göra både Trolltider och Flykten Från Hönsfabriken 😒😤❗️

Ser han inte tillbaka positivt som sin roll som Rocky 🥺⁉️

Ogillade han att dubba original filmen ?🥺
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:20:46Tja, det borde förstås inte vara deras främsta drivkraft - men icke desto mindre måste de ju tjäna pengar för att kunna betala hyra, räkningar och mat.

Du vill väl inte att skådespelarna ska sluta vara skådespelare, för att de inte får in tillräckligt med pengar för att överleva ekonomiskt...? Då blir det ju till sist inga skådespelare kvar i världen...
Tror du jag agera för att få Pengar ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:20:46Tja, det borde förstås inte vara deras främsta drivkraft - men icke desto mindre måste de ju tjäna pengar för att kunna betala hyra, räkningar och mat.
Det har du rätt i :D

Utan pengar skulle det inte bli mycket till samhälle 😅

Vi som människor måste ju att ett sånt system.

Dock bör skådespelare även gilla att agera och vara passionerad över yrket ☺️😉🎭
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 11:22:29Tror du jag agera för att få Pengar ?
Men så är du väl inte professionell skådespelare, med inkomster från skådespeleri som din enda inkomst...?

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 11:21:47Fast dubbningen kanske gjord efter att  Julkalendern spelads in  ;)

Jag ser ingen anledning till varför Kjell inte kan göra både Trolltider och Flykten Från Hönsfabriken 😒😤❗️

Ser han inte tillbaka positivt som sin roll som Rocky 🥺⁉️

Ogillade han att dubba original filmen ?🥺
Det får du lov att fråga honom om, men han har ju som sagt inte varit med i någon dubbning på ett par decennier. Om det sen betyder att han aldrig fått frågan eller att han tackat nej till roller genom åren måste han svara på själv. :)

gstone

Citat från: Erika skrivet  6 december 2023 kl. 03:47:16---

Av årets julkalendrar (av de jag kan följa / se) är helt klart Snöfall 2 överlägset bäst så här långt. Var dock lite orolig i början, då det förekom en viss flamsig ton som (tack och lov) senare försvann.
Är det Radiokalandern eller en utländsk kalander ?
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Erika

Citat från: gstone skrivet  6 december 2023 kl. 11:26:41Är det Radiokalandern eller en utländsk kalander ?
Norsk, och NRK:s senaste. Kan ses här.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  6 december 2023 kl. 11:25:36Men så är du väl inte professionell skådespelare, med inkomster från skådespeleri som din enda inkomst...?
Det får du lov att fråga honom om, men han har ju som sagt inte varit med i någon dubbning på ett par decennier. Om det sen betyder att han aldrig fått frågan eller att han tackat nej till roller genom åren måste han svara på själv. :)
Lever dubb förakt kvar i Sverige ? :'(
[[George]]

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 17 januari 2023 kl. 10:58:38Jag har nu besökt det största och äldsta konditoriet som finns i Skellefteå med omnejd (Stigs konditori), och de hade aldrig hört talats om klenäter. :(

Jag har även kollat på två olika caféer i centrala stan, och hittade inte åt något sådant där heller.

Därav borde vi åtminstone kunna dra slutsatsen att sådana är betydligt vanligare i södra Sverige än i Norrland. Möjligtvis kanske man skulle ha mer tur i någon ännu större ort än Skellefteå, men det är sällan jag är på konditori någon annanstans - men om jag råkar vara i exempelvis Umeå någon gång och befinner mig i närheten av något konditori så ska jag försöka komma ihåg att fråga där...
Titta vad jag hittade idag i min lokala ICA-butik! I eftermiddag blir det fest till fikat! :)

IMG_0033.JPG

IMG_0034.JPG

IMG_0035.JPG

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 december 2023 kl. 13:52:21Titta vad jag hittade idag i min lokala ICA-butik! I eftermiddag blir det fest till fikat! :)
Intressant, jag har fortfarande inte lyckats se eller hitta klenäter i verkligheten, så jag har ingen aning hur det smakar...

(Men jag fick lov att översätta klejner med klenäter ändå till Julehjertets hemmelighed, trots att jag är tveksam hur många i Sverige som faktiskt vet vad det är - åtminstone här uppe i Skellefteå-trakten verkar ingen känna till det, att döma av min egen högst ovetenskapliga undersökning bland min bekantskapskrets...)

Sabelöga

Houba !