Forumnyheter:

Då forumet använder sig av databasen Stop Forum Spam för att blockera kända spammare finns det en liten risk att oskyldiga drabbas av detta, som råkar ha samma IP-adress som kända spammare har haft. Om du är en av dem och inte lyckas att skriva inlägg på forumet, följ denna länk för att ta bort blockeringen, eller skicka e-post till med din IP-adress.

Huvudmeny

Bidra med creditlistor

Startat av Henrik, 28 januari 2008 kl. 16:27:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 mars 2023 kl. 18:09:55Svenska credits till den danska filmen Örnens öga (Ørnens øje) från 1997
Tack för uppgifterna. Jag måste medge att den filmen helt har gått mig förbi...

Hur, var och när har den släppts? Har den gått på bio, har den släppts på VHS eller DVD, o.s.v.?

Oscar Isaksson

#511
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 mars 2023 kl. 20:33:02Hur, var och när har den släppts? Har den gått på bio, har den släppts på VHS eller DVD, o.s.v.?

Filmen har mig veterligen bara haft visning på bio (premiär 12:e december 1997,tillåten från 11 år) och TV där den har visats på olika kanaler. Sandrew Film AB var distributör. Hittar ingen utgivning på VHS och DVD i Sverige, rättighetsproblem...? Dock finns den utgiven i Danmark med svenskt tal.

Mathilda Gustafsson

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 mars 2023 kl. 21:10:13Filmen har mig veterligen bara haft visning på bio (premiär 12:e december 1997,tillåten från 11 år) och TV där den har visats på olika kanaler. Sandrew Film AB var distributör. Hittar ingen utgivning på VHS och DVD i Sverige, rättighetsproblem...? Dock finns den utgiven i Danmark med svenskt tal.
Den finns på VHS eller i alla fall något med samma titel

Oscar Isaksson

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  8 mars 2023 kl. 21:19:05Den finns på VHS eller i alla fall något med samma titel


För att inte det ska uppstå missförstånd med en helt annan film som kom på VHS 1989.
Här är postern för den danska filmen som creditsen gäller:
 

Daniel Hofverberg

Citat från: Oscar Isaksson skrivet  8 mars 2023 kl. 21:10:13Filmen har mig veterligen bara haft visning på bio (premiär 12:e december 1997,tillåten från 11 år) och TV där den har visats på olika kanaler. Sandrew Film AB var distributör. Hittar ingen utgivning på VHS och DVD i Sverige, rättighetsproblem...? Dock finns den utgiven i Danmark med svenskt tal.
Det var ju minst sagt märkligt. Annars kan man ju tycka att distributören hade velat skryta över en av fåtalet dubbningar som Mikael Persbrandt medverkar i, genom att släppa filmen på VHS och DVD - det händer liksom inte varje dag...

Men jag hittar heller inget som tyder på att Örnens öga skulle ha släppts på vare sig VHS eller DVD i Sverige, men verkar däremot ha sänts på SVT och Canal+ - båda sändningarna på SVT och åtminstone vissa av Canal+-sändningarna ska enligt tablåtexten i Svensk Mediedatabas ha haft svenskt tal.

Det ser ju ut som att den danska DVD-utgåvan ska ha svenskt tal (fast Laserdisken.dk uppger bara danskt och norskt ljudspår...?), men den verkar tyvärr vara utgången sedan länge - så den ser inte ut att bli lätt att få tag i... :(

Mathilda Gustafsson

Om filmen har en sån här sida betyder det att den på något sätt tillgänglig via svenska filmdatabasen?

https://www.filminstitutet.se/sv/fa-kunskap-om-film/filmpedagogik/filmhandledningar/ornens-oga/


Daniel Hofverberg

Citat från: Zebastian skrivet  9 mars 2023 kl. 01:23:53Dessa dyker upp om man googlar filmens danska titel och DVD

https://www.dba.dk/oernens-oeje-dvd-eventyr-b/id-1092134004/

https://www.dba.dk/oernens-oeje-dvd-andet-skr/id-1050868744/
Jo, men eftersom annonserna är inaktiva går det tyvärr inte att kontakta säljaren eller ens skriva en kommentar till vederbörande... :(

"Beskeder er slået fra da annoncen ikke er aktiv." står det på båda.

Zebastian

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 mars 2023 kl. 01:28:24Jo, men eftersom annonserna är inaktiva går det tyvärr inte att kontakta säljaren eller ens skriva en kommentar till vederbörande... :(

"Beskeder er slået fra da annoncen ikke er aktiv." står det på båda.
Det är sant men man kan se att det är en annan utgåva än den som finns på Laserdisken.dk

Så det kanske finns en nyare utgåva som inte är utgången

Anders M Olsson

#519
Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  9 mars 2023 kl. 00:54:28Det ser ju ut som att den danska DVD-utgåvan ska ha svenskt tal (fast Laserdisken.dk uppger bara danskt och norskt ljudspår...?), men den verkar tyvärr vara utgången sedan länge - så den ser inte ut att bli lätt att få tag i... :(
Enligt DVD Profilers databas ska den danska DVD-utgåvan ha danskt, norskt och svenskt tal:
CitatAudio Tracks
Danish Dolby Digital 5.1
Norwegian Dolby Digital 2-Channel Stereo
Swedish Dolby Digital 2-Channel Stereo
DVD Profiler är någorlunda pålitlig eftersom uppgifterna till största delen kommer från användare som verkligen äger de utgåvor som tas upp i databasen.
(Dock måste man installera deras program om man vill söka i databasen, se http://www.invelos.com/ )

Här är en bild på baksidan av omslaget från http://dvdcity.dk/ där man tydligt kan se att det står "SPROG Dansk, norsk, svensk":
ornens-oje.jpg

Sabelöga

Houba !

Mathilda Gustafsson

Citat från: Sabelöga skrivet  9 mars 2023 kl. 12:23:53Ja, den har en post där om det är det du menar: https://www.svenskfilmdatabas.se/sv/item/?type=film&itemid=33916
Nej jag menade eftersom de hade handlingen och så där kanske de erbjöd ett sätt att se filmen

Sabelöga

Citat från: Mathilda Gustafsson skrivet  9 mars 2023 kl. 14:41:17Nej jag menade eftersom de hade handlingen och så där kanske de erbjöd ett sätt att se filmen
Nej, det gör inte Svensk filmdatabas.
Houba !

gstone

Här är dom svenska rösterna i Super Mario Bros. Filmen :D

Oscar Harryson, Joakim Tidermark, Carla Abrahamsen, Njol Badjie (Panetoz), Lawrence Mackrory, Petter Isaksson, Claes Ljungmark, Ivan Mathias Petersson, Ines Kolonej, Göran Gillinger, Anneli Heed, Tobias Almborg, Charles Martinet, Anders Engdahl, Anna Kyrö, Anna Sequi Falkman, Anton Olofson Raeder, Cecilia Bjerkhede, Charlotte Saka, Christian Hedlund, Douglas Ek, Emma Bliss, Joanna Perera, Johan Kalén, Kristina Nordström Töyrä, Owe Bergsten, Paula Manrique, Petter Forsberg, Terese Ingelson

Än så länge vet jag inte vem som kommer spela vem.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Oscar Isaksson

Jag har tagit mig en ordentlig titt på pressmaterialet och manuset till RESAN TILL JULSTJÄRNAN (1976) och utifrån det sammanställt en lista med svenska credits. Vet att det har skrivits creditslista baserad på röstigenkänning.

I rollerna:Svenska röster:
Sonja Marianne Wäyrynen
Sonja (sångröst)Elisabeth Lax
GrevenMathias Henrikson
Narren John Harryson
KungenTomas Bolme
DrottningenHelena Brodin
Prinsessan GuldlockCaroline Löthner
OlleLeif Ahrle
PetrineGunilla O. Larsson-Norling 
AstrologenPer Sjöstrand
HarlekinBert-Åke Varg
ColumbineChristina Carlwind
JultomtenPer Sjöstrand
En gycklareRune Skog
SvenssonRune Skog
Il CapitanoMathias Henrikson
En häroldMathias Henrikson
NattväktareMathias Henrikson
AmsterdamusMathias Henrikson
Akrobat 1 och 2Gunnar Ernblad
TrollkonstnärenGunnar Ernblad
Officeren Gunnar Ernblad
Lille Leo GallilaiGunnar Ernblad
Vakt vid stadsportenGunnar Ernblad
Man i nattskortaGunnar Ernblad
ÖverhäroldenGunnar Ernblad
SmåtomtarGosskör från Adolf Fredriks musikskola
Tomtarnas ledareMåns Ekman


Ljudtekniker och mix: Bengt Löthner

Svensk dialogbearbetning, sångtexter och regi: Lasse Swärd

Svensk produktionsledare: Britt ohlsson