Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Musiksagor

Startat av TonyTonka, 21 januari 2009 kl. 21:11:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: MOA skrivet 20 februari 2023 kl. 11:06:34
https://www.youtube.com/watch?v=S9rZ8nsCaRE&t=1s
En annan musiksaga med malplacerade röster
Rentav ännu värre än castingvalen i 1996-års filmdubbning... (trots att det förekom vissa bra röster i 1996-års dubbning)

MOA

Citat från: Disneyfantasten skrivet 20 februari 2023 kl. 11:45:47Rentav ännu värre än castingvalen i 1996-års filmdubbning... (trots att det förekom vissa bra röster i 1996-års dubbning)
Ja, varför spelas Timothy av en kvinna?Jim Kråka låter inte som Jim Kråka,han låter som Tiger med rullande r
De mest intressanta e att dom använder översättningen från den första omdubbningen.Om dom bara hade använt den i den andra omdubben hade de nog blivit bättre

TonyTonka

Någon som har boken till E.T-musiksagan och kan kolla vilka som gör rösterna? Den finns visserligen på Youtube, men tyvärr har användaren som lagt upp den cuttat av bilden där sidan med rösterna finns. :(
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 13 maj 2023 kl. 19:52:25Någon som har boken till E.T-musiksagan och kan kolla vilka som gör rösterna? Den finns visserligen på Youtube, men tyvärr har användaren som lagt upp den cuttat av bilden där sidan med rösterna finns. :(
Är dt inte bara en berättarröst ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Scoobydoofan1

Vet nån vad boken heter när det gäller Min lilla åsna 1978? Det finns en musiksaga av Min Lilla Åsna 1978, frågan är då vart man kan köpa boken?

https://www.youtube.com/watch?v=IX6DXRGrOh8&ab_channel=MusiksagorSwe

MOA

Visste int att detta va en musiksaga

https://www.youtube.com/watch?v=ZHHYG2oEnmk
Vilka medverkar förutom Staffan Thomeé & Kenneth Milldoff

Disneyfantasten


Disneyfantasten

Enligt detta inlägg verkar det finnas en Dumbo LP med autentiskt ljudspår från 1972-års dubbning och med Charlie Elvegård som berättare, kan någon lägga upp den?;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=490.msg4980#msg4980

(den jag hade som barn och som TonyTonka lagt upp har iallafall Göthe Fyhrling som berättare)

Zach66

Citat från: Disneyfantasten skrivet 29 augusti 2023 kl. 22:07:41Enligt detta inlägg verkar det finnas en Dumbo LP med autentiskt ljudspår från 1972-års dubbning och med Charlie Elvegård som berättare, kan någon lägga upp den?;

https://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=490.msg4980#msg4980

(den jag hade som barn och som TonyTonka lagt upp har iallafall Göthe Fyhrling som berättare)
Undrar om det här inte syftas på LLP:n (dåtidens Musiksaga) från 70-talet (kommer inte ihåg exakt årtal nu).
Där är Charlie Elvegård berättare. Någon stor LP med honom som berättare har jag aldrig sett eller hört talas om.
Mig veterligen finns det bara den med Göte Fyhring som berättare, och den är från 1981.

LLP 27 Dumbo
Vad vore livet utan film?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zach66 skrivet 29 augusti 2023 kl. 23:27:22Undrar om det här inte syftas på LLP:n (dåtidens Musiksaga) från 70-talet (kommer inte ihåg exakt årtal nu).
Där är Charlie Elvegård berättare. Någon stor LP med honom som berättare har jag aldrig sett eller hört talas om.
Mig veterligen finns det bara den med Göte Fyhring som berättare, och den är från 1981.

LLP 27 Dumbo
Jag tror precis som du att det är Lill-LPn som His Master's Voice gav ut som inlägget ifråga syftar på, och att det inte finns någon fullängds-LP annat än den från 1981.

På avbilden av skivan på Discogs står det ju dock copyright 1968, så kanske gavs den inte ut på 1970-talet trots allt...?

Zach66

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 29 augusti 2023 kl. 23:38:58Jag tror precis som du att det är Lill-LPn som His Master's Voice gav ut som inlägget ifråga syftar på, och att det inte finns någon fullängds-LP annat än den från 1981.

På avbilden av skivan på Discogs står det ju dock copyright 1968, så kanske gavs den inte ut på 1970-talet trots allt...?
Jo, den måste ha kommit efter nydubbningen på 70-talet, eftersom det är sångversionerna från den dubbningen som finns på B-sidan. Jag tror att copyrighten på själva skivan är ett misstag eller från den amerikanska orginalutgåvan och inte blivit ändrad vid den svenska utgivningen. Kan se om det står något annat i själva boken. Återkommer.
Vad vore livet utan film?

Daniel Hofverberg

Citat från: Zach66 skrivet 29 augusti 2023 kl. 23:52:21Jo, den måste ha kommit efter nydubbningen på 70-talet, eftersom det är sångversionerna från den dubbningen som finns på B-sidan. Jag tror att copyrighten på själva skivan är ett misstag eller från den amerikanska orginalutgåvan och inte blivit ändrad vid den svenska utgivningen. Kan se om det står något annat i själva boken. Återkommer.
Okej, har du skivan i din ägo så att du vet att det är 1972 års dubbning på sångerna på B-sidan? Sångerna har ju nämligen inte samma angivna titlar som man är van vid, och "Den gången en elefant flög" stämmer ju inte så bra med sångtexterna i 1972 års dubb...

I så fall kan ju årtalet syfta på en amerikansk originalutgåva, som det här är en översättning av; men märkligt i så fall att inte skriva något svenskt publiceringsår...

Zach66

Nu har jag kollat i boken och lyssnat på skivan. Det står 1968 inne i boken också, men det står som en "världs-copyright" som Disney gjort 1968 (förmodligen när deras egna version publicerades). Sång versionerna är som jag tidigare skrev, de från om-dubbningen. Därmed måste ju denna skiva släppts i samband med den, eller efter.
Vad vore livet utan film?

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

MoonFace

Nu har jag väll inte läst hela tråden!
Men blev väldigt intresserad utav detta!
Är det någon som möjligvist samlat alla/dom flesta musiksagorna? :o

Samt finns det någon form utav register utav vad som finns? :D Tänker Scooby Doo hur många släpptes där osv.