Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Mysteriet om herr Länk

Startat av gstone, 29 mars 2019 kl. 17:17:53

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

gstone

Mysteriet om herr Länk är en nu Stop Motion film den kommer att komma i sommar.

Och är här en kul överraskning. Dom svenska rösterna till huvud rollerna står ovan för titlen på affisch och i stora bokstäver i trailern.

Hur ofta händer det ?

Äntligen får dom Svevska rösterna lite uppmärksamhet !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

Jag skulle gärna vilja ha credits till den här filmen.

Jag tycket också det ät konstigt att filmstaden inte släppt biljite till den än då den komme ut på fredag !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Creditlista kommer ikväll. :)

Det brukar bara vara vid de största premiärerna som Filmstaden och Svenska Bio erbjuder biljettbokning före "normal tid" - annars brukar det vara standard med att biljetter släpps på onsdagar för visningar från fredag samma vecka till torsdag veckan därpå. I synnerhet i och med att Mysteriet om herr Länk distribueras av lilla Noble Entertainment lär den därför inte klassas som någon stor premiär, som berättigar biljettbokning före normal tid.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 10 juni 2019 kl. 17:28:33
Creditlista kommer ikväll. :)

Det brukar bara vara vid de största premiärerna som Filmstaden och Svenska Bio erbjuder biljettbokning före "normal tid" - annars brukar det vara standard med att biljetter släpps på onsdagar för visningar från fredag samma vecka till torsdag veckan därpå. I synnerhet i och med att Mysteriet om herr Länk distribueras av lilla Noble Entertainment lär den därför inte klassas som någon stor premiär, som berättigar biljettbokning före normal tid.

Tack då förstår jag !

Bra att du förklarade  :)
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

För er som eventuellt missat det, så finns creditlistan här:
https://www.dubbningshemsidan.se/credits/mysteriet-om-herr-lank/

Även fast jag tyvärr missade midnatt med några minuter... ;)

Imorgon ska jag gå och se filmen på pressvisning, så recension bör kunna publiceras innan premiären på fredag. :)

gstone

Konstigt sak. Mysteriet om herr Länk har bra svenskt tal på dvd-box ! Trots original rösterna har folk som är tätt kända i Sverige med som Hugh Jackman och Stephen Fry.
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#7
Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2019 kl. 06:37:55
Konstigt sak. Mysteriet om herr Länk har bra svenskt tal på dvd-box ! Trots original rösterna har folk som är tätt kända i Sverige med som Hugh Jackman och Stephen Fry.
Jag är tyvärr inte förvånad. Mysteriet om herr Länk ges ju ut av Noble Entertainment, och de har väl ytterst sällan haft med originalljudspår på sina dubbade DVD- och Blu-Ray-utgåvor. Ofta finns inte ens övriga skandinaviska språk, utan endast svenskt tal. :(

Det enda undantaget jag kommer ihåg på rak arm är Asterix & Obelix och Britterna, som de släppte och där både DVD- och Blu-Ray-utgåvan både har svenskt ljud och franskt originalljud - men förmodligen resonerade man annorlunda med den filmen, i och med att det är en spelfilm och då brukar ju många vara mer intresserad av att se filmen i originalversion än vid animerade filmer (eller rättare sagt: vid live-action brukar så många klaga på dubbning, så att man nog i dagens läge inte "vågar" hoppa över originalljudet).

Jag tror knappast det har att göra med hur kända originalrösterna är, för det har Noble Entertainment (eller de flesta andra distributörer) inte brytt sig om förut. Så min bästa gissning är att det antingen är en ren policy från deras sida att bara ha med dubbade ljudspår, eller också har det någon form av rättighetsskäl (att de inte har rättigheter till att ta med originalljuden).

Personligen tycker jag det är betydligt mer förvånande att Mysteriet om herr Länk bara verkar ska släppas på DVD, och ingen Blu-Ray-utgåva i sikte - det är lite egendomligt i dagens läge, och mycket annat från Noble Entertainment släpps även på Blu-Ray...

Har du förresten sett utgåvan med egna ögon, eller bara utgått ifrån omslagstexten? Trots allt släpps ju DVD-utgåvan officiellt först imorgon (men finns kanske att köpa redan nu någonstans), och det har hänt att uppgifter om ljudspår och/eller textning på DVD-omslag har varit felaktiga.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2019 kl. 11:28:05Personligen tycker jag det är betydligt mer förvånande att Mysteriet om herr Länk bara verkar ska släppas på DVD, och ingen Blu-Ray-utgåva i sikte - det är lite egendomligt i dagens läge, och mycket annat från Noble Entertainment släpps även på Blu-Ray...

Ser ut som den bare er gitt ut på DVD i Norge også.

Filmen gjorde det dessverre utrolig dårlig på kino. Det kostet omtrent $100 millioner å lage filmen, og den spilte bare inn ca. $25 millioner på verdensbasis (av dette får studioet omtrent $10 millioner). Så utgiveren regner nok med å selge så få kopier at det ikke er lønnsomt å gi den ut på både DVD og Blu-ray.

Alexander

Citat från: TrondM skrivet 20 oktober 2019 kl. 13:22:01
Ser ut som den bare er gitt ut på DVD i Norge også.

Filmen gjorde det dessverre utrolig dårlig på kino. Det kostet omtrent $100 millioner å lage filmen, og den spilte bare inn ca. $25 millioner på verdensbasis (av dette får studioet omtrent $10 millioner). Så utgiveren regner nok med å selge så få kopier at det ikke er lønnsomt å gi den ut på både DVD og Blu-ray.

Kanske kan den komma i en framtida Laika box.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2019 kl. 11:28:05




Jag tror knappast det har att göra med hur kända originalrösterna är, för det har Noble
Har du förresten sett utgåvan med egna ögon, eller bara utgått ifrån omslagstexten? Trots allt släpps ju DVD-utgåvan officiellt först imorgon (men finns kanske att köpa redan nu någonstans), och det har hänt att uppgifter om ljudspår och/eller textning på DVD-omslag har varit felaktiga.

Jag såg den på en hylla på IaMaxi igår. Kollade noga på fodralet för att vara säker !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 20 oktober 2019 kl. 14:35:24
Jag såg den på en hylla på IaMaxi igår. Kollade noga på fodralet för att vara säker !
Men du har alltså inte spelat själva skivan? Det är som sagt inte alls alltid som specifikationer på fodral/omslag stämmer överens med verkligheten, även fast det som sagt inte är speciellt troligt att det skulle finnas något mer än svenskt ljudspår utifrån distributören.

gstone

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 20 oktober 2019 kl. 14:39:47
Men du har alltså inte spelat själva skivan? Det är som sagt inte alls alltid som specifikationer på fodral/omslag stämmer överens med verkligheten, även fast det som sagt inte är speciellt troligt att det skulle finnas något mer än svenskt ljudspår utifrån distributören.


Jag tänker inte lösa pengar på att komma deb om chansen finns att omslaget stämmer. Det är som att köpa en lott. Men ver inte om man kastat bort sina pengar eller inte. Jag önskar mig den brittiska Blu Rayen  i julklapp isället :D
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Anders M Olsson

Jag tycker att titeln låter lite konstig på svenska. Grammatiskt tycker jag att det borde heta "Mysteriet med herr Länk" eller bara "Mysteriet herr Länk".

Om man googlar texten "mysteriet om" får man nästan bara träffar på den här filmtiteln, inget annat. Praktiskt taget ingen annan använder prepositionen "om" på det viset.

Lilla My

Citat från: Anders M Olsson skrivet 22 oktober 2019 kl. 10:48:47
Jag tycker att titeln låter lite konstig på svenska. Grammatiskt tycker jag att det borde heta "Mysteriet med herr Länk" eller bara "Mysteriet herr Länk".

Om man googlar texten "mysteriet om" får man nästan bara träffar på den här filmtiteln, inget annat. Praktiskt taget ingen annan använder prepositionen "om" på det viset.

Beror helt på sammanhang. "Med" låter som Herr Länk är en person som ska lösa ett mysterium. "Om" låter som Herr Länk är inblandad i ett mysterium som handlar om honom själv.

Sabelöga

Satt och klurade på varför han inte heter herr Länken. Jag menar, jag antar att han heter Mr. Link på engelska för att han är "the missing link" men på svenska så borde det ju bli att han "är den felande länken" som det ju heter. Jag har utgått från att han heter så för att dom refererar till det i flmen, men jag kanske har fel i det. Nån som har sett filmen och vet?
Houba !

gstone

Vill någon höra om nästa film från Laika Studios ?

Ska jag sarta en ny tråd ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 25 augusti 2022 kl. 17:19:54Vill någon höra om nästa film från Laika Studios ?

Ska jag sarta en ny tråd ?
Ja, starta gärna en ny tråd - är det klarlagt att den kommer att dubbas till något skandinaviskt språk på den här tavlan, och annars på Filmer och TV-serier. :)