Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

MeToo rörelsen - sant?

Startat av Richardo, 19 december 2017 kl. 12:44:40

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Sabelöga

Citat från: Elios skrivet 30 juni 2019 kl. 22:33:55
En fråga bara. Vad hände med Vietnam!?^^  ??? :(
Bara ytterligare ett idiotiskt krig som jänkarna startade där. Krigsskador.
Houba !

gstone

Tycker ni det är värt att göra em film eller serien värre genom att ge en roll till en skådspelare  som varit anklagade för sexuella övergrepp.

Vad är värst göra en sämre film eller serie eller anlita en så person ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Sabelöga

Citat från: gstone skrivet  5 juli 2019 kl. 23:52:46
Tycker ni det är värt att göra em film eller serien värre genom att ge en roll till en skådspelare  som varit anklagade för sexuella övergrepp.

Vad är värst göra en sämre film eller serie eller anlita en så person ?
Att göra en dålig film såklart. Vem som helst kan ju bli anklagad för vad som helst, det säjer ingenting.
Houba !

Lilla My

Citat från: gstone skrivet  5 juli 2019 kl. 23:52:46
Tycker ni det är värt att göra em film eller serien värre genom att ge en roll till en skådspelare  som varit anklagade för sexuella övergrepp.

Vad är värst göra en sämre film eller serie eller anlita en så person ?

Absolut är det ju värre att fortsätta ge jobb och publicitet åt en person som blivit anklagad och dömd för sexuella trakasserier och övergrepp. Det är ju i sig ett sätt att säga "det spelar ingen roll vad du gjort, här får du jobb och löning i alla fall". Samt att det visar utåt att man inte tar händelserna på allvar. Det är aldrig bra publicitet att anställa en våldtäksman.

Som Örjan Ramberg t.ex., jag skulle bli otroligt förvånad (och ledsen och besviken men framför allt arg) om han skulle få mer stora roller på Dramatens scen. Han har nog gjort sin del i teaterns värld och det känns så jävla skönt att det äntligen är lite upprättelse.

Elios

Jag vill dock bara påpeka den lilla nackdelen som finns är med detta att det finns som sagt dock sådana som kommer med falsk information om att dem blivit sexuellt utnyttjade eller vad det nu kan vara som är en hel bluff. En av dem som råkade ut för det var ju min stora förebild och idol Sylvester Stallone. Men det verkade han förneka snabbt och hans ex-fru Bridgitte Nielsen var med honom hela tiden under den perioden och var som ett vittne om att det inte var sant. Så det tåls verkligen att tänka på.  :P

Lilla My

Citat från: Elios skrivet 22 december 2019 kl. 03:47:43
Jag vill dock bara påpeka den lilla nackdelen som finns är med detta att det finns som sagt dock sådana som kommer med falsk information om att dem blivit sexuellt utnyttjade eller vad det nu kan vara som är en hel bluff. En av dem som råkade ut för det var ju min stora förebild och idol Sylvester Stallone. Men det verkade han förneka snabbt och hans ex-fru Bridgitte Nielsen var med honom hela tiden under den perioden och var som ett vittne om att det inte var sant. Så det tåls verkligen att tänka på.  :P

Klart det finns det, och absolut ska det gå rätt till. Ingen oskyldig ska behövas pekas ut. Men majoriteten av de som talar sanning kommer fortfarande i stort behandlas som om de ljuger och far med osanning. Cissi Wallin blev precis bötfälld för att förra året öppet ha gått ut med hur Virtanen våldförde sig på henne för ett par år sedan. Flera kvinnor har sedan dess gått ut med att han betett sig äckligt och sexuellt trackaserat dem också. Vad får han för straff?

Han fick skriva en bok, öppet gråta ut på föreläsningar och möjligtvis en saftig summa pengar från Cissi Wallin för att han anmälde henne för förtal. (Hon ska dock överklaga, tack och lov)

I sådana här fall och i sådant här klimat tycker jag det är viktigare att hylla de kvinnor som vågar erkänna, prata öppet, anmäla och stå på sig än att kränka de kvinnor som ljuger, förfalskar och skriker för skrikandets skull. Vi behöver mer stöttning och mod, inte klyftor och fingerpekningar.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 22 december 2019 kl. 04:55:35
Klart det finns det, och absolut ska det gå rätt till. Ingen oskyldig ska behövas pekas ut. Men majoriteten av de som talar sanning kommer fortfarande i stort behandlas som om de ljuger och far med osanning. Cissi Wallin blev precis bötfälld för att förra året öppet ha gått ut med hur Virtanen våldförde sig på henne för ett par år sedan. Flera kvinnor har sedan dess gått ut med att han betett sig äckligt och sexuellt trackaserat dem också. Vad får han för straff?

Han fick skriva en bok, öppet gråta ut på föreläsningar och möjligtvis en saftig summa pengar från Cissi Wallin för att han anmälde henne för förtal. (Hon ska dock överklaga, tack och lov)

I sådana här fall och i sådant här klimat tycker jag det är viktigare att hylla de kvinnor som vågar erkänna, prata öppet, anmäla och stå på sig än att kränka de kvinnor som ljuger, förfalskar och skriker för skrikandets skull. Vi behöver mer stöttning och mod, inte klyftor och fingerpekningar.
Så du utgår från att han är skyldig trots att han friats? Det att Sissi Wallin är en klandervärd människa har inget att göra i ekvationen?
Houba !

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 22 december 2019 kl. 08:30:55
Så du utgår från att han är skyldig trots att han friats? Det att Sissi Wallin är en klandervärd människa har inget att göra i ekvationen?

Han friades aldrig. Det lades ned p.g.a. "brist på bevis", vilket är väldigt vanligt, speciellt med fall som uppdagas flera år senare. Hade Cissi inte anmält alls hade hon fått skit för det också. Nu anmälde hon, dock flera år senare, vilket gick han i händerna. Hon gjorde vad hon kunde. Men fri och oskyldig, det är han inte.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 23 december 2019 kl. 13:28:52
Han friades aldrig. Det lades ned p.g.a. "brist på bevis", vilket är väldigt vanligt, speciellt med fall som uppdagas flera år senare. Hade Cissi inte anmält alls hade hon fått skit för det också. Nu anmälde hon, dock flera år senare, vilket gick han i händerna. Hon gjorde vad hon kunde. Men fri och oskyldig, det är han inte.
I sånna fall ser vi olika på saken då jag anser att man är oskyldig tills man döms.
Houba !

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 24 december 2019 kl. 04:35:29
I sånna fall ser vi olika på saken då jag anser att man är oskyldig tills man döms.

Hitler dömdes aldrig heller i domstol. Shit, I guess he was a good guy all along ;)

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 24 december 2019 kl. 05:00:53
Hitler dömdes aldrig heller i domstol. Shit, I guess he was a good guy all along ;)
Så Hitler var bara en våldtäcktsman likt Virtanen? Schitt, aj gess hii wåsnt satsch a bäd gay after ål.
Houba !

Lilla My

Citat från: Sabelöga / Raltseye skrivet 24 december 2019 kl. 07:30:45
Så Hitler var bara en våldtäcktsman likt Virtanen? Schitt, aj gess hii wåsnt satsch a bäd gay after ål.

Min poäng var att man kan gå fri och ändå vara ett rövhål.

Mitt problem med personer som Virtanen är att de anmäls för att ha våldfört sig på kvinnor (där endast en kvinna anmält). Fallet läggs ned och plötsligt ska det gullas med honom. Ja stackarn, han blev ju faktiskt fri- elle nej, han blev inte FRIAD men han sitter ju inte bakom galler, så då måste han ju vara oskyldig, eller typ i alla fall. Ja stackars liten, här får du en intervju och TV-tid och skriva en egen bok, ja du måste ju få kompensation nu för att du fick skäll av den dumma kvinnan. Jaa, lille vän.

Virtanen är långt ifrån den enda mannen som gått från en domstol där fallet läggs ned och alla behandlar det som om personen gick fri. Kvinnan får mer skit, han blir hyllad och folk nickar och säger "ja se, så kan det gå. Hoppas han inte får men för livet nu". Du kan tycka han är oskyldig tills motsattsen bevisats, absolut, men då ska man behandla honom neutralt, vilket sällan händer.

Spyr.

Sabelöga

Citat från: Lilla My skrivet 24 december 2019 kl. 18:31:25
Min poäng var att man kan gå fri och ändå vara ett rövhål.

Mitt problem med personer som Virtanen är att de anmäls för att ha våldfört sig på kvinnor (där endast en kvinna anmält). Fallet läggs ned och plötsligt ska det gullas med honom. Ja stackarn, han blev ju faktiskt fri- elle nej, han blev inte FRIAD men han sitter ju inte bakom galler, så då måste han ju vara oskyldig, eller typ i alla fall. Ja stackars liten, här får du en intervju och TV-tid och skriva en egen bok, ja du måste ju få kompensation nu för att du fick skäll av den dumma kvinnan. Jaa, lille vän.

Virtanen är långt ifrån den enda mannen som gått från en domstol där fallet läggs ned och alla behandlar det som om personen gick fri. Kvinnan får mer skit, han blir hyllad och folk nickar och säger "ja se, så kan det gå. Hoppas han inte får men för livet nu". Du kan tycka han är oskyldig tills motsattsen bevisats, absolut, men då ska man behandla honom neutralt, vilket sällan händer.

Spyr.
Han kan mycket väl vara ett rövhål och oskyldig till brottet han anklagas för samtidigt.

Det betyder ju inte att det ursäktar äckligt beteende, ej heller förtal.
Houba !

Lilla My

God jul ...


https://www.facebook.com/linnea.claeson.7/posts/10157097490077887

Elios

Jag tycker att sånt här är jävligt vidrigt och skit att man ska behöva betala en stor summa pengar till den som våldtagit en eller sexuellt jävlats med en. Usch! Ska vara så mycket tvärtom det bara går. Allt stöd till ni tjejer som vågar stå på er och kämpa mot machokulturen och såna kräk som gör såhär. Blir vansinnig. Tycker jag själv har fått en mycket bättre kvinnosyn nu i år än tidigare år och verkligen förstått det här med vad dem får lida för. Nej ingen kvinna ska behöva känna sig otrygg.
Som jag tidigare sagt. Jag är mannen som hatar män som hatar kvinnor!  >:(