Forumnyheter:

Möjlighet för gäster att skriva inlägg har länge varit avstängt på grund av missbruk och spam, men i och med den nya forumprogramvaran är det nu påslaget igen. Se till att inte missbruka detta, för då kan det behöva stängas av igen.

Huvudmeny

Märkligt Ämne

Startat av TonyTonka, 26 april 2009 kl. 20:15:51

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

TonyTonka

https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

PAAATE

Ärligt talat är denna tråden konstigare

Spam har man sett förr, men en tråd om hur konstig spam är.. Wow :P
Vissa tycker det är för provokativt att man vill bli grillad & uppäten när man är död._.

Är det så mycket konstigare än att bli uppbränd & nergrävd?

Daniel Hofverberg

Exakt, det är vanlig hederlig spam... Så länge som forumet är öppet även för gäster att posta, så går det aldrig helt att komma ifrån det problemet - inget skydd i världen skyddar mot manuell postning, om folk tar sig tid att själv skriva in inläggen utan automatisk hjälp.

Nästa gång det här händer, så använd istället länken "Anmäl till moderator" vid spaminlägget, så meddelas både jag och Erika om det omedelbart - då tar någon av oss bort ämnet så fort som möjligt.

Elios

Dyker det upp flera såna märkliga ämnen fortfarande eller markeras det som spam och sen skickas vidare till moderatorn? 

Daniel Hofverberg

Citat från: Elios skrivet 15 februari 2023 kl. 11:42:20Dyker det upp flera såna märkliga ämnen fortfarande eller markeras det som spam och sen skickas vidare till moderatorn?
Det finns antispam-plugins på plats, som kontrollerar om nya inlägg stämmer överens med Stop Forum Spams databas med kända spammare och i så fall blockerar inlägget direkt.

Men inga automatiska hjälpmedel är hundraprocentiga, så självklart förekommer fortfarande spam som inte upptäcks automatiskt. Spam är ingen exakt vetenskap, och man kan aldrig få bort spam till 100% - så länge ett forum är anslutet till Internet går det helt enkelt inte att förhindra. Utan det handlar bara om att få ner det till en hanterbar nivå, så att de spam som fortfarande dyker upp kan hanteras manuellt.

I sådana fall kommer jag eller Erika att radera inläggen så fort vi upptäcker det, men ingen av oss sitter vid datorn dygnet runt, så i värsta fall kan det ta upp till ett dygn innan de tas bort. Det kan gå lite fortare om någon använder funktionen "Anmäl till moderator", då det gör att vi får en e-postnotifiering och därmed upptäcker det även utan att själv gå till forumet.

Ibland dyker det dock upp inlägg där man inte kan vara säker på om det rör sig om spam eller inte - med inlägg eller profiler som tycks innehålla någon reklamlänk, men som i övrigt ser tämligen oskyldiga ut; det var inte alls länge sedan ett sådant dök upp. Är jag inte säker brukar jag utgå ifrån principen "Hellre fria än fälla", och tar bort eventuella olämpliga länkar men låter inläggen i sig stå kvar tills personen i fråga gjort något mer så man får mer kött på benen.