Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Idol

Startat av E, 10 september 2018 kl. 15:47:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Daniel Hofverberg

De auditions som varit hittills har som sagt skett digitalt, genom att alla kunnat skicka in bidrag via TV4s webbtjänst; d.v.s. utan att faktiskt få se juryn. Med all säkerhet lär det gälla även den enda audition som återstår, som var tänkt att hållas i Stockholm. Det enda undantaget är bussturnén i Norrland, som hann genomföras i februari innan epidemin bröt ut.

Idols slutaudition brukar väl vanligtvis hållas under sommaren, och jag hoppas att läget lugnat ner sig tillräckligt innan dess så att det ska gå att genomföra någorlunda som vanligt. Det kanske inte blir möjligt att samla alla hundratals personer i samma rum, men förhoppningsvis går det åtminstone att låta varje grupp träffa varandra oberoende av andra grupper, så att de olika momenten kan genomföras i vanlig stil.

Direktsändningarna av Idol brukar väl inledas runt september, och jag hoppas och tror att läget är någorlunda som vanligt igen innan dess, så att de sändningarna kan genomföras i normal stil. Om inte, så lär Idol vara vårt minsta problem; för innan dess lär nog de flesta affärer, restauranger och biografer ha gått i konkurs... :(

gstone

Sebastian Karlsson blev känd genom idol och dubbade en massa sedan !
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Elios

Citat från: gstone skrivet  4 april 2020 kl. 12:28:56
Sebastian Karlsson blev känd genom idol och dubbade en massa sedan !

Tycker bättre om han som artist. Hör knappt att det är han av dem rollerna jag har hört.  ???

Steffan Rudvall

Citat från: gstone skrivet  4 april 2020 kl. 12:28:56
Sebastian Karlsson blev känd genom idol och dubbade en massa sedan !
Han är bra som artist men jag gillar inte honom så värst mycket i Pokémon

Elios

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  4 april 2020 kl. 15:50:39
  Han är bra som artist men jag gillar inte honom så värst mycket i Pokémon

Känner som jag sa knappt igen honom. Måste nog lyssna igenom en hel dag till att fatta att det är han.  ::)

Elios

Men då kommer Idol i höst hoppa rakt in i kvalveckan?^^

E

Citat från: Elios skrivet 12 april 2020 kl. 23:28:17
Men då kommer Idol i höst hoppa rakt in i kvalveckan?^^
??

Steffan Rudvall

Citat från: Elios skrivet  8 april 2020 kl. 20:54:09
Känner som jag sa knappt igen honom. Måste nog lyssna igenom en hel dag till att fatta att det är han.  ::)
Det är numera han som gör Meowth i Pokémon

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 april 2020 kl. 11:15:24
??

Ja vad tror du att jag menar. Iom att det inte lär bli några auditions nu i år så avgör juryn via filminspelningar hemma så väljer dem ut där och då hoppar dem rakt in i kvalveckan.  ::)

Elios

Citat från: Erik Dahlberg skrivet 13 april 2020 kl. 14:11:07
Jag sa ju i detta ämne tidigare att audition spelas in på våren och det skulle köras digitalt

Ja. Alltså hoppar dem ju då rätt in till valveckan när dem nu börjat sända det.  ;D

Daniel Hofverberg

Nja, jag har svårt att tänka mig att de verkligen kommer börja med kvalveckan direkt; utan någon form av audition och slutaudition lär nog fortfarande ske i TV.

Slutauditions brukar ju ske under sommaren, så det kan förhoppningsvis fortfarande genomföras någorlunda normalt - det är kanske inte möjligt att samla alla hundratal personer i samma lokal på Oscarsteatern (som man brukar), men det bör väl åtminstone bli möjligt att kalla in varje grupp på runt 8 - 10 personer individuellt och så behöver varje grupp inte träffa resterande 90-tal personer.

Fysiska slutauditions i någon form lär nog vara nödvändiga att genomföras, för jag kan inte tänka mig att det bara digitalt utan att träffa någon kan gå att välja ut 20 personer till kvalveckan - genom digitala auditions kan man ju ganska väl avgöra sångröst, men utstrålning, scenspråk, scennärvaro och annat blir ju nästan omöjligt att kunna bedöma.

Jag kan dock tänka mig att de kanske väljer att korta ned programmen med inledande auditions till 1 - 2 avsnitt istället för 6 - 8 avsnitt (som det väl brukar vara), för de måste ju bli ganska tråkiga att titta på genom digitala auditions där alla skickat in videosnuttar på sig själva utan att vare sig få se eller prata med juryn... Förutom då bussresan genom Norrland, som inledde auditionturnén, och som hann genomföras innan virusepidemin började (eller rättare sagt medan den fortfarande var obetydlig i Sverige); som jag förmodar kommer att visas på TV inslag från.

Daniel Hofverberg

Nu på måndag börjar Idol för säsongen. :) Det verkar fortfarande vara ungefär lika många program som vanligt innan kvalveckan, trots att 3 av 4 auditions har skett i digital form under våren (då alla bara skickat in videoklipp när de sjunger).

Det positiva är förstås att när de flesta auditions inte längre skett i fysisk form, så kommer givetvis många fler personer än vanligt ha sökt till programmet, varför det finns goda chanser att hitta åt guldkorn som i vanliga fall aldrig skulle ha sökt till Idol. Trots allt finns det förmodligen väldigt många talangfulla sångare och sångerskor i Sverige som aldrig skulle ämna till att stå en hel dag i en kö och söka till programmet i traditionell form. :) Hade jag trott att jag haft en chans att komma långt så hade jag exempelvis inte tvekat alls inför att ansöka digitalt, men jag skulle aldrig drömma om att slösa bort en hel dag på att söka som vanligt; ens om auditions hade skett i närheten av där jag bor.


Men många frågetecken återstår fortfarande, såsom hur alla sändningar kommer se ut...? Om inte förbudet mot offentliga sammankomster större än 50 personer ändrats (eller åtminstone justerats upp till en mer rimlig nivå) innan dess kommer givetvis direktsändningarna från kvalveckan och fredagsfinalerna att ske från en tom studio utan publik. Det vore tråkigt, då det för mer oerfarna sångare måste vara svårt att få till samma känsla utan publik, men förstås oundvikligt om inte reglerna ändrats innan dess. Även om reglerna skulle ha ändrats innan direktsändningarna börjar, så är det förstås helt omöjligt att kunna ha en lika stor publik som de brukar ha, utan en mindre publik på några hundra personer är nog det mesta man kan hoppas på under hösten.

Och innan dess, hur ska programmen från auditions och slutauditions se ut? Man får väl förutsätta att slutauditions har hållits i fysisk form som vanligt under sommaren, då det måste vara omöjligt att bedöma folk tillräckligt väl utan att kunna träffa dem; men de lär ju ha fått göra om slutauditions lite så att alla sökande aldrig träffas samtidigt, utan bara träffas i små grupper (eller till och med en och en). Men de första auditions måste bli väldigt tråkiga att se på, där det bara handlar om att spela upp inspelade videoklipp som folk spelat in hemma utan att ens få prata med juryn - det måste bli oerhört tråkigt att bevittna i TV...


Och när kvalveckan och fredagsfinalerna börjar, hur har egentligen TV4 och Idol-redaktionen tänkt att lösa allting kring sjukdomar...? Trots allt säger ju Folkhälsomyndighetens direktiv att alla ska stanna hemma vid minsta lilla symptom - det är förstås alltid klokt ur smittspridningssynpunkt, och nu viktigare än någonsin; men det rimmar dåligt tillsammans med ett tävlingsprogram där reglerna säger att man åker ur tävlingen om man inte är med varje fredag... :(

Trots allt brukar det ju varje år vara minst 1 - 2 deltagare som varit sjuka under någon fredagsfinal, och som haft hög feber och andra symptom, men som ändå tvingats vara med för att inte åka ur. Förmodligen är det betydligt fler av de 12 fredagsfinalisterna som varit småförkylda eller haft mindre symptom, utan att ha berättat om det i TV. Trots allt brukar väl de flesta av oss känna oss småförkylda vid ganska många tillfällen under ett år, och förmodligen flera gånger varje höst. Och om närmare hälften av alla deltagare åker ur tävlingen för att de känt små symptom, så blir det snart ingen kvar... :(

Då är risken överhängande att många som blir sjuka låtsas som ingenting, och är med i alla fall, just för att inte åka ur tävlingen; åtminstone så länge de inte har symptom som omgivningen enkelt märker av (såsom hosta). Om det då vill sig så illa att personerna ifråga faktiskt råkar ha Covid-19, så är ju risken överhängande att de flesta av idolerna blir sjuka - då de ju trots allt brukar umgås även på fritiden, och därmed knappast kommer kunna hålla avstånd vid alla sammanhang... :(

Hur har egentligen TV4 tänkt sig att lösa det här dilemmat...?

Daniel Hofverberg

Jag blev också väldigt besviken att Arlene åkte ut så fort, som hade en så gudomlig sångröst på första audition. Visserligen hade juryn rätt i att hon inte var lika bra vid Chorus Line, men jag tycker ändå hon var tillräckligt bra för att åtminstone få en chans med solosången... Trots allt är det ju flera som varit betydligt sämre, som ändå fått en till chans.

Annars är min stora favorit hittills i år Nova Luther, som i mina ögon är helt fantastisk - utmärkt sångröst, proffsig och ett imponerande scenspråk. Om inget oförutsägbart inträffar, så borde hon ha goda vinstchanser i år. :)

Daniel Hofverberg

Mattias tyckte jag ändå var ganska bra, men Niklas har jag ärligt talat svårt för - alldeles för mycket smörsång för min smak, och som juryn också påpekat så kommer han farligt nära musikalkänsla (vilket inte är något fel med, men som inte passar in i det här sammanhanget)... Även fast Niklas sjunger ganska bra, så har han ju heller inte så märkvärdig sångröst.

Jag förstår inte heller hur Nikita och Frida inte kunde gå vidare till kvalveckan, som jag tycker är riktigt bra - framförallt Nikita var utmärkt, även om hon i och för sig var lite sämre på just Chorus Line (men det var ju å andra sidan både Niklas och Mattias också, liksom många andra också).

Även häromveckan från Norrland tyckte jag juryn var för hård, då de två som gick vidare visserligen var bra men där det var flera till som hade förtjänat att gå vidare till kvalveckan.

Daniel Hofverberg

Jag tyckte ärligt talat inte att någon ikväll var särskilt imponerande, utan alla sjöng mer eller mindre falskt... Ingen särskilt imponerande nivå, och jag blev besviken över kvällens prestationer. Men Felix och Affe var väl minst dåliga i alla fall.

Gabriel var väldigt hit and miss - som juryn också sade satte han weilingarna perfekt, medan han sjöng falskt när han skulle sjunga raka och rena toner.

Jag är inte heller särskilt förtjust i Niklas, som visserligen inte sjöng så jättefalskt men vars sångröst ärligt talat är ganska begränsad till att börja med. Han borde inte ens ha gått vidare till slutaudition, men jag är tyvärr inte heller förvånad över att han gick vidare ikväll.

Men vad sjutton hände egentligen med Kong...? Han har ju varit så bra tidigare, men ikväll sjöng han groteskt falskt och lyckades knappt sätta en enda ton... :( Nog för att han säkert var nervös, men mycket borde inte nervositeten påverka - t.o.m. jag hade kunnat sjunga i direktsändning med mycket bättre resultat än så...


Vi får verkligen hoppas att det blir bättre överlag imorgon, när de 6 första tjejerna deltar. Det ska bli mycket spännande att få höra Nova Luther, som än så länge är min stora favorit i år.