Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Ovanligt mycket spam?

Startat av TonyTonka, 13 augusti 2016 kl. 21:47:41

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Anders M Olsson

Trots uppdateringen dök det upp ytterligare ett spam idag... Och av samma typ som vi har sett nästan dagligen den senaste tiden.

Dags att införa krav på registrering för att få posta?

TrondM

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 november 2017 kl. 15:31:29
Trots uppdateringen dök det upp ytterligare ett spam idag... Och av samma typ som vi har sett nästan dagligen den senaste tiden.

Dags att införa krav på registrering för att få posta?

Hva med å innføre moderering på poster fra gjestebrukere?

Daniel Hofverberg

Citat från: TrondM skrivet 13 november 2017 kl. 15:53:40
Hva med å innføre moderering på poster fra gjestebrukere?
Utmärkt idé! Jag har faktiskt aldrig satt mig in i modereringsfunktionerna på forumet, så jag är inte helt säker på hur det fungerar. Men jag har testat nu att slå på moderering av inlägg för gäster. :)

Daniel Hofverberg

Moderering av inlägg var en bra idé. I dagsläget har jag bara påslaget moderering av nya trådar som gäster skapar (d.v.s. inte inlägg i befintliga trådar), och det verkar göra en högst försumbar skillnad i modereringsarbetet för jag och Erika (forumets moderator). Hittills är det tre spamtrådar som jag tagit bort, så det blir ju inte mindre arbete än förut för oss, men den stora skillnaden blir ju att alla andra slipper se all spam... Och som bonus att den slipper hamna på Facebook och Twitter.

Om det visar sig att spammare börjar i större utsträckning att svara på befintliga trådar måste man förstås slå på moderering även av svarsinlägg, men det avvaktar jag med eftersom det skulle kräva lite mer arbete för oss (då det är betydligt vanligare att legitima gäster svarar på trådar än skapar nya).

Det stora problemet blir förstås om och när som spammare börjar att registrera sig som användare och posta spam - då vet jag inte vad man ska göra åt situationen... Om de här spammarna postar manuellt så lär det förmodligen inte ske i första taget, då de flesta spammare inte lär lägga ner en massa tid på onödigt arbete, men om de däremot postar automatiskt (via spamrobotar) och på något sätt lyckas ta sig förbi CAPTCHA-testerna och spamskydden så blir det förstås inget större merarbete för en robot att skapa användarkonton...

Richardo

Jag kan inte minnas senaste gången jag såg spam, så det är väldigt effektivt. :)

Anders M Olsson

Nu är det en envis j...l som hela tiden postar spam i tråden Olofs Frostiga Äventyr (kortfilm). Det dröjer inte länge från att Daniel har tagit bort ett spaminlägg, så finns där ett nytt...

Dags att låsa tråden? Om någon fortfarande vill diskutera filmen går det väl i så fall bra att skapa en ny tråd.

Man kan förstås undra varför de alltid ger sig på en och samma tråd?

En märklig sak, förresten är att det stora Ä:et inte syns på förstasidan i listan över nya inlägg.  ???

Henkow

Citat från: Anders M Olsson skrivet 12 mars 2019 kl. 09:02:51
En märklig sak, förresten är att det stora Ä:et inte syns på förstasidan i listan över nya inlägg.  ???

För mig verkar det fungera.

Anders M Olsson

Citat från: Henkow skrivet 12 mars 2019 kl. 11:37:39
För mig verkar det fungera.

Så här ser det ut hos mig. Bokstaven Ä saknas.

Och nu har spammaren varit framme igen!

Daniel Hofverberg

Citat från: Anders M Olsson skrivet 13 mars 2019 kl. 15:10:32
Så här ser det ut hos mig. Bokstaven Ä saknas.
Det beror på att spammaren hoppar över bokstäven Ä i rubriken när han/hon/den/det postar spaminläggen - man kan ju nämligen ändra rubriken även i svar, och det är den senaste rubriken som visas i listan över nyliga inlägg. Så det är inget fel på forumet i sig.

Jag håller med att det är väldigt irriterande med dessa envisa spammare, och väldigt skumt varför de alltid verkar ge sig på samma tråd. Man kan i och för sig låsa tråden, men då är väl risken överhängande att spammaren/spammarna väljer ut någon annan tråd istället... :(

Men jag undrar verkligen varför spammarna verkar ge sig på en och samma tråd hela tiden, och sen en ny tråd när den låses. Vad är det som är så speciellt med de två trådar som blivit offer hittills...?

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2019 kl. 15:51:43
Det beror på att spammaren hoppar över bokstäven Ä i rubriken när han/hon/den/det postar spaminläggen - man kan ju nämligen ändra rubriken även i svar, och det är den senaste rubriken som visas i listan över nyliga inlägg. Så det är inget fel på forumet i sig.

Aha, det var ju egentligen självklart. Jag tänkte inte så långt.

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2019 kl. 15:51:43
Jag håller med att det är väldigt irriterande med dessa envisa spammare, och väldigt skumt varför de alltid verkar ge sig på samma tråd. Man kan i och för sig låsa tråden, men då är väl risken överhängande att spammaren/spammarna väljer ut någon annan tråd istället... :(

Men jag undrar verkligen varför spammarna verkar ge sig på en och samma tråd hela tiden, och sen en ny tråd när den låses. Vad är det som är så speciellt med de två trådar som blivit offer hittills...?

Var det inte så att förra gången som en spammare gav sig på en och samma tråd slutade det - i alla fall tillfälligt - när du låste tråden? Jag minns inte att han/hon omedelbart bytte till en annan tråd.

Daniel Hofverberg

Du har nog rätt i att det blev lugnt ett litet tag efter att jag låste den förra tråden. Jag minns dock inte vilken tråd det var, och heller inte exakt hur lång tid det gått sedan dess...

Eller lugnt och lugnt - det har fortfarande postats spam i nya trådar lika intensivt, men eftersom bara jag och moderatorn ser dessa så har ni andra varit lyckligt förskonade från dessa dagliga spamtrådar...

Elios

Jag har inte upptäckt något spam än så länge.  :-*

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 13 mars 2019 kl. 17:15:28
Du har nog rätt i att det blev lugnt ett litet tag efter att jag låste den förra tråden. Jag minns dock inte vilken tråd det var, och heller inte exakt hur lång tid det gått sedan dess...

Jag minns tyvärr inte heller vilken tråd det var som blev utsatt förra gången, men jag misstänker - utan att egentligen ha något belägg för det - att det skulle kunna finnas någon bugg i SMF som gör att man kan gå förbi captcha-kontrollen i vissa trådar. Kanske har det t.o.m. att göra med bokstaven Ä i ämnesraden?

Ett (kanske lite långsökt) experiment som skulle kunna vara värt ett försök är att ändra ämnet så att det inte längre innehåller några svenska specialtecken. Ändra t.ex. till den engelska titeln Olaf's Frozen Adventure eller till en förkortad svensk titel Olofs Frostiga...

Det är väl inte värre än att det går att ändra tillbaka om det inte skulle ha någon effekt.


Daniel Hofverberg

Jag har också tänkt samma tanke, i och med att spammarna antingen inte försöker eller inte lyckas ta sig förbi CAPTCHA-kontrollen på de flesta andra trådar.

Det är väl inte jättetroligt att det skulle göra någon skillnad, men jag gör ett försök att döpa om tråden för att se om spammarna fortfarande vill ge sig på just den tråden. Samtidigt kan man ju dock tycka att det finns betydligt mer trådar som innehåller bokstaven Ä i rubriken...

TonyTonka

Citat från: Anders M Olsson skrivet 17 mars 2019 kl. 08:18:34
Jag minns tyvärr inte heller vilken tråd det var som blev utsatt förra gången, men jag misstänker - utan att egentligen ha något belägg för det - att det skulle kunna finnas någon bugg i SMF som gör att man kan gå förbi captcha-kontrollen i vissa trådar. Kanske har det t.o.m. att göra med bokstaven Ä i ämnesraden?

Ett (kanske lite långsökt) experiment som skulle kunna vara värt ett försök är att ändra ämnet så att det inte längre innehåller några svenska specialtecken. Ändra t.ex. till den engelska titeln Olaf's Frozen Adventure eller till en förkortad svensk titel Olofs Frostiga...

Det är väl inte värre än att det går att ändra tillbaka om det inte skulle ha någon effekt.

Förra tråden som angreps var Superhjältarna 2. :)
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D