Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Starla och Juvelriddarna (Media Dubb International) TV3 Barntrean (1999)

Startat av Jabberjaw, 13 juni 2018 kl. 23:15:18

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jabberjaw

År 1995 sändes för första gången Princess Gwenevere and the Jewel Riders med den svenska titeln Starla och Juvelriddarna på Filmnet Plus. Man bytte av okänd anledning titeln ganska snabbt till Starla och jakten på juvelskatten när serien sändes i repris på kanalen 1996-1997. När TV3 -99 också ville sända TV-serien var det med en omdubbning gjord av Media Dubb International, fast med den ursprungliga titeln "Starla och Juvelriddarna". Sändningarna pågick då mellan Januari - Juli månad. Serien har tråkigt nog inte visats på svensk TV sedan slutet av 90-talet, och finns heller inte utgiven på varken VHS eller DVD med svenska rösterna.


Är det någon här på forumet som har koll på vilka dom svenska rösterna för varje karaktär i serien är vad gäller "Starla Och Juvelriddarna" som senare dubbades om för visningarna på TV3 i slutet av 90-talet. Samt vilket år den gick på TV3. Hittar bara några fåtal sändningsdagar nämligen  :-\ https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Starla+and+the+Jewel+Riders&x=0&y=0



[b]Röstskådespelare i omdubbnigen av Media Dubb International. Gäller endast för TV3:s visningar utav TV-serien
Vicki Benchkert
Johan Hedenberg
Hasse Jonsson
Louise Raeder
Magnus Rongedal
Maria Rydberg
Eleonor Telcs-Lundberg
Hans Wahlgren
Jasmine Wigartz

[b]svensk översättning [/b]
Carina Hedenberg


Undrar mest över dom flesta förutom Johan Hedenberg och Hans Wahlgren som är lätta att känna igen. Eleonor Telcs-Lundberg och Wigartz har jag tex aldrig hört innan..  :-\

Alexander

Citat från: Jabberjaw skrivet 13 juni 2018 kl. 23:15:18

Är det någon här på forumet som har koll på vilka dom svenska rösterna för varje karaktär i serien är vad gäller "Starla Och Juvelriddarna" som senare dubbades om för visningarna på TV3 i slutet av 90-talet. Samt vilket år den gick på TV3. Hittar bara några fåtal sändningsdagar nämligen  :-\ https://smdb.kb.se/catalog/search?q=Starla+and+the+Jewel+Riders&x=0&y=0



[b]Röstskådespelare i Media Dubb International.
Vicki Benchkert
Johan Hedenberg
Hasse Jonsson
Louise Raeder
Magnus Rongedal
Maria Rydberg
Eleonor Telcs-Lundberg
Hans Wahlgren
Jasmine Wigartz

[b]svensk översättning [/b]
Carina Hedenberg


Undrar mest över dom flesta förutom Johan Hedenberg och Hans Wahlgren som är lätta att känna igen. Eleonor Telcs-Lundberg och Wigartz har jag tex aldrig hört innan..  :-\

Finns det något avsnitt att se?  :)

Här är några roller som Eleonor och Jasmine gjort, så du får ett hum om hur de låter.

Jasmine Wigartz har inom dubbning gjort bl.a:
Den Blå fén från Disneys Pinocchio (omdubbningen)

Perdita från Disneys Pongo och de 101 dalmatinerna (omdubbningen) och De 101 dalmatinerna 2: Tuffs äventyr i London

Oraklet i Disneys Aladdin och rövarnas konung




Eleonor Telcs Lundberg har inom dubbning gjort bl.a:

Cera i Landet för Längesedan filmerna

Wendy/Lena i en av dubbningarna (TV dubbningen) för den japanska anime serien av Peter Pan

Wendy i Peter Pan och piraterna

Franciesca i serien Arthur

Jabberjaw

 :D Skall ta och kolla alla dom filmerna/TV-serierna du nämnt så kanske jag hittar viss likhet med rösterna i dubbningen på Starla och Juvelriddarna. Det finns en del avsnitt men hade tänkt fråga alla på Dubbningshemsidan om någon har ännu fler än mig  :P

Hade varit kul att höra Eurotrolls version för i mina öron så är Media Dubb Internationals omdubb väldigt bra. Och ser det väldigt svårt att någon svensk röst skall vara bättre än omdubben för Merlin och Rufus & Twig. King Jared och ugglan Archies röster är också passande. Enda rösten som jag förstår att man kan störa sig på är Lady Kale  :-\

Här är en komplett lista på karaktärerna i serien btw http://www.jewelridersarchive.com/character-guide/

gstone

Citat från: Jabberjaw skrivet 13 juni 2018 kl. 23:15:18


[b]Röstskådespelare i omdubbnigen av Media Dubb International. Gäller endast för TV3:s visningar utav TV-serien
Vicki Benchkert
Johan Hedenberg
Hasse Jonsson
Louise Raeder
Magnus Rongedal
Maria Rydberg
Eleonor Telcs-Lundberg
Hans Wahlgren
Jasmine Wigartz

[b]svensk översättning [/b]
Carina Hedenberg


Undrar mest över dom flesta förutom Johan Hedenberg och Hans Wahlgren som är lätta att känna igen. Eleonor Telcs-Lundberg och Wigartz har jag tex aldrig hört innan..  :-\

Bra rollista
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.