Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Smurfarna nr 22 Den första smurfolympiaden. Dubbning av SVT Lilla sport 1988

Startat av Knightan, 10 december 2017 kl. 20:22:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Knightan

Hej, jag söker efter Svt dubbning Smurfolympiaden. Den sändes i  Lilla Sportspegeln den 29/2 1988 i samband med vinter-OS i Calgary.

Jag har köpt DVD filmen nr 22 den första smurfolympiaden men där fanns den inte med....


Är det någon som vet hur man får tag på denna klassiker?


Daniel Hofverberg

DVD-utgåvan Den första smurfolympiaden innehåller en omdubb från TV3 av Mediadubb International. Den ursprungliga dubbningen, som Lilla Sportspegeln-redaktionen på SVT gjorde in-house, har aldrig släppts på VHS eller DVD. För att få tag i den är det alltså bara inspelningar från SVT som gäller.

Det här avsnittet, det enda avsnittet av Smurfarna som sänts på SVT, sändes första gången i samband med vinter-OS i Calgary 1988; och jag vill minnas att det senare sändes i repris i samband med OS 1992. Första gången det sändes visades hela avsnittet i Lilla Sportspegeln, vilket innebar att programmet inte innehöll så mycket annat den dagen. Den andra gången sändes det i tvådelat skick, med halva avsnittet i ett avsnitt och andra halvan veckan därpå.

Richardo: Jag lyckas inte spela upp någonting på din skumma länk, men mest troligt lär det väl vara DVD-utgåvan som ligger ute där...

Jabberjaw

Jag har ett gammalt VHS-band som innehåller Den första smurfolympiaden, inspelat 1988 på SVT men i ganska burkig Mono kvalitét..  ::)
Tror att den är komplett men att "introt" saknas. På samma band återfann jag även en tecknad svenskdubbad serie som jag tror kallades för "Mushockeyligan" av speaker rösten precis innan programmet startade. Det hade onekligen varit roligt att hitta åt en inspelning med bättre ljud så jag följer denna tråden(!). Om inte annat skulle jag nog kunna ordna en VHS-ripp när jag hittar bandet igen, som just nu tycks ha gått upp i rök.








Knightan

Hej, jag har varit i kontakt med SVT Privatkopia. Man kan tydligen köpa avsnitt från SVT för 1500:- 

https://kontakt.svt.se/guide/kopa-program-for-privat-bruk

Jag har dock fått svar från dom nu att SVT har inte kvar dubbningen och om de hade haft den hade man inte fått köpa den på grund av upphovsskäl.. Jag lägger därför allt hopp på den här tråden :P





Richardo

Du kan försöka kontakta användarna Samlaren, Zenon och qnorsten (men qnorsten är väldigt kräsen av sig och ger aldrig något till någon. Det är i alla fall min erfarenhet).

Knightan

Citat från: Richardo skrivet 12 december 2017 kl. 13:31:39
Du kan försöka kontakta användarna Samlaren, Zenon och qnorsten (men qnorsten är väldigt kräsen av sig och ger aldrig något till någon. Det är i alla fall min erfarenhet).

Jag har skickat iväg ett mejl till de du nämnde och hoppas på det bästa :)

Knightan

Citat från: Jabberjaw skrivet 11 december 2017 kl. 18:34:54
Jag har ett gammalt VHS-band som innehåller Den första smurfolympiaden, inspelat 1988 på SVT men i ganska burkig Mono kvalitét..  ::)
Tror att den är komplett men att "introt" saknas. På samma band återfann jag även en tecknad svenskdubbad serie som jag tror kallades för "Mushockeyligan" av speaker rösten precis innan programmet startade. Det hade onekligen varit roligt att hitta åt en inspelning med bättre ljud så jag följer denna tråden(!). Om inte annat skulle jag nog kunna ordna en VHS-ripp när jag hittar bandet igen, som just nu tycks ha gått upp i rök.


Hoppet ligger just nu på dig eller att Daniel Hofverberg hittar sitt band igen. Jag förstår att det här är ganska lågt prioriterat men jag hade blivit överlycklig. Nån sorts ekonomisk kompensation för nerlagd tid är inte omöjligt.

Jabberjaw

Bandet innehåller Smurfolympiaden (Sportspegel-dubbningen) och därefter den kanadensiska CBC kortfilmen Tales of the Mouse Hockey League på 23 minuter, med svenska röster. Det är vad jag minns från när jag sist kollade på VHS-tapen för 2 år sedan.

Vet någon vilka/vilket datum Smurfolympiaden visades? om det är denna sändningen https://smdb.kb.se/catalog/id/001724762
Samt ifall CBC kortfilmen visades i Unga Tvåan eller i något annat sammanhang.

Knightan

Citat från: Jabberjaw skrivet 13 december 2017 kl. 01:26:57
Bandet innehåller Smurfolympiaden (Sportspegel-dubbningen) och därefter den kanadensiska CBC kortfilmen Tales of the Mouse Hockey League på 23 minuter, med svenska röster. Det är vad jag minns från när jag sist kollade på VHS-tapen för 2 år sedan.

Vet någon vilka/vilket datum Smurfolympiaden visades? om det är denna sändningen https://smdb.kb.se/catalog/id/001724762
Samt ifall CBC kortfilmen visades i Unga Tvåan eller i något annat sammanhang.

Jag kan inte verifiera det själv men jag tror att det är sant. Hur fungerar mediadatabasen? Är det dyrt att använda den?

Daniel Hofverberg

Svensk Mediedatabas är en databas över pliktexemplar från Kungliga Biblioteket (f.d. Statens ljud- och bildarkiv). Den är kostnadsfri, men det är bara journalister och forskare som kan beställa material därifrån; och man får inte låna hem något utan bara titta i KBs lokaler eller i något av de bibliotek som de samarbetar med runt om i Sverige. Det hjälper alltså inte för att faktiskt få kopior, utan bara för att titta på plats i bibliotekslokaler.

För forskning och journalistik är det dock väldigt användbart, då de har merparten av alla TV-sändningar som skett i Sverige sedan 1979; plus de flesta VHS- och DVD-filmer som släppts - kort sagt allt som har skickats in referensexemplar på i enlighet med pliktlagen.

Citat från: Jabberjaw skrivet 13 december 2017 kl. 01:26:57
Bandet innehåller Smurfolympiaden (Sportspegel-dubbningen) och därefter den kanadensiska CBC kortfilmen Tales of the Mouse Hockey League på 23 minuter, med svenska röster. Det är vad jag minns från när jag sist kollade på VHS-tapen för 2 år sedan.

Vet någon vilka/vilket datum Smurfolympiaden visades? om det är denna sändningen https://smdb.kb.se/catalog/id/001724762
Samt ifall CBC kortfilmen visades i Unga Tvåan eller i något annat sammanhang.
Mycket riktigt sändes Smurfolympiaden den 29 februari 1988, då Lilla Sportspegeln den dagen bestod av ett par korta sportinslag och sen gick hela speltiden åt till Smurfarna. Sen ska filmen även ha sänts igen i samband med OS 1992, men då uppdelat i två delar över två veckor. Tyvärr har jag inga datum för reprissändningarna på rak arm.

Mushockeyligan/Tales of the Mouse Hockey League sändes även den som del av Lilla Sportspegeln vid ungefär samma tidsperiod som Smurfolympiaden. Jag minns inte om den sändes veckan före eller veckan efter, men det var i alla fall i tät anslutning till Smurfolympiaden. Båda filmerna dubbades av SVTs sportredaktion in-house, med Lilla Sportspegelns dåvarande programledare som röster - d.v.s. Jacob Hård, Artur Ringart, Christer Ulfbåge och Jane Björck; möjligtvis ytterligare någon. Jag har tidigare fått lite information om dubbningarna av sportredaktionen på SVT, men tyvärr har jag inte tillgång till de mailen här och nu.

Inga direkt högkvalitativa dubbningar, men båda två var ju i alla fall "riktiga" dubbningar utifrån M&E-spår - d.v.s. inga lektordubbningar med originaltalet i bakgrunden, på samma sätt som det mesta i Lilla Sportspegeln. Minns jag inte fel tror jag att Bo A Orm alternerade mellan lektordubbningar och riktiga dubbningar, men Tom & Jerry och Kalle Anka (klassiska Disney-kortfilmer) var ju däremot alltid lektordubbade med en enda speakerröst över originalljudet.

TrondM

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2017 kl. 23:15:58
Mycket riktigt sändes Smurfolympiaden den 29 februari 1988, då Lilla Sportspegeln den dagen bestod av ett par korta sportinslag och sen gick hela speltiden åt till Smurfarna. Sen ska filmen även ha sänts igen i samband med OS 1992, men då uppdelat i två delar över två veckor. Tyvärr har jag inga datum för reprissändningarna på rak arm.

Tror du at du kan finne igjen datoen for reprisesendingene? For ca. et år siden, så jeg en annonse fra noen som solgte VHS-opptak fra vinter-OS 1992. Hvis det er mulighet for at noen av opptakene inneholder dette innslaget, kan jeg kontakte selger og høre om han fortsatt har kassettene...


Daniel Hofverberg

Jag ska ha datumen i ett gammalt mail från SVT, men då min stationära dator precis har lagt av har jag ingen möjlighet att komma åt mailen just nu. :( På min laptop har jag inte e-post installerad, utan bara webbmail (och så långt bakåt finns inte mailen sparade i webbmailen).

Jabberjaw

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 14 december 2017 kl. 23:15:58
Inga direkt högkvalitativa dubbningar, men båda två var ju i alla fall "riktiga" dubbningar utifrån M&E-spår - d.v.s. inga lektordubbningar med originaltalet i bakgrunden

Har du någon TV inspelning med The Smurfic Games/Smurfolympiaden Hofverberg. Jag saknar dock den första minuten på special avsnittet.
Kul dock att SVT faktiskt har visat ett avsnitt med Smurfarna med relativt ok dubbning/röster! :)

Daniel Hofverberg

Jag är ganska säker på att jag ska ha någon TV-inspelning med både Smurfolympiaden och Mushockeyligan, men jag har tyvärr inte lyckats hitta åt bandet än. Oklart vilket skick bandet är i, men jag TROR att hela Lilla Sportspegeln-avsnitten ska vara kompletta...

Knightan

Citat från: Jabberjaw skrivet 15 december 2017 kl. 00:25:50
Har du någon TV inspelning med The Smurfic Games/Smurfolympiaden Hofverberg. Jag saknar dock den första minuten på special avsnittet.
Kul dock att SVT faktiskt har visat ett avsnitt med Smurfarna med relativt ok dubbning/röster! :)

Har du en större del av avsnittet ?  :P :P

Jabberjaw

Citat från: Knightan skrivet 15 december 2017 kl. 10:05:55
Har du en större del av avsnittet ?  :P :P

Hela avsnittet förutom intro och 30 sek i början ja. Men bandet har nog hamnat i okänd hög just nu men tror att bandet hade titeln "Tintin m.m". Skall leta i mellandagarna efter bandet.

om nägon hittar en inspelning som är komplett är även jag intresserad.

Knightan

Citat från: Jabberjaw skrivet 15 december 2017 kl. 13:43:55
 

Hela avsnittet förutom intro och 30 sek i början ja. Men bandet har nog hamnat i okänd hög just nu men tror att bandet hade titeln "Tintin m.m". Skall leta i mellandagarna efter bandet.

om nägon hittar en inspelning som är komplett är även jag intresserad.

Det här är sjukt spännande. sammanfattningsvis är det 3 personer på samma sida som har eventuellt en kopia men har för tillfället kassettbandet på drift. m Det är sjukt bra odds om man slår ut det på alla år jag har sökt efter detta avsnitt :P


Knightan

Finns det någon uppdatering på den här tråden?

Är det någon som har lokaliserat en kopia av avsnittet?

Jag är beredd att stödja ett letande ekonomiskt

Jabberjaw

Citat från: Knightan skrivet 13 februari 2018 kl. 23:59:06
Finns det någon uppdatering på den här tråden?

Är det någon som har lokaliserat en kopia av avsnittet?

Jag är beredd att stödja ett letande ekonomiskt

Jag har efter mycket letande och spolande hittat inspelningen på ett gammalt VHS-band från - 88, men den var i sämre skick än vad jag först kom ihåg.. mono som jag misstänkte sedan innan men med väldigt varierande bildkvalitet

För er som länge undrat över hur SVT-"dubbningen" är finns nu ett kort klipp på följande länk
https://m.youtube.com/watch?v=IuDeeJzP8Zg

Det skulle vara väldigt intressant o veta om Daniels inspelning håller bättre kvalitét? För att eventuellt ha en digital kopia av Smurfolympiadens Orginaldubb i bästa möjliga skick. Kanske har KBs officiella arkiv avsnittet i Hi-Fi från 1992? Och sedan undrar även jag om det rullade några credits i början då jag saknar den första minuten av TV-special avsnittet.

Knightan

Citat från: Jabberjaw skrivet 19 april 2019 kl. 01:11:53Jag har efter mycket letande och spolande hittat inspelningen på ett gammalt VHS-band från - 88, men den var i sämre skick än vad jag först kom ihåg.. mono som jag misstänkte sedan innan men med väldigt varierande bildkvalitet

För er som länge undrat över hur SVT-"dubbningen" är finns nu ett kort klipp på följande länk
https://m.youtube.com/watch?v=IuDeeJzP8Zg

Det skulle vara väldigt intressant o veta om Daniels inspelning håller bättre kvalitét? För att eventuellt ha en digital kopia av Smurfolympiadens Orginaldubb i bästa möjliga skick. Kanske har KBs officiella arkiv avsnittet i Hi-Fi från 1992? Och sedan undrar även jag om det rullade några credits i början då jag saknar den första minuten av TV-special avsnittet.
Helt otroligt.  Vilka minnen den där snutten väcker   :'(