Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Rainbow Brite

Startat av Erika, 16 december 2005 kl. 13:44:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Erika

Är det någon som vet något om svenska röster och dubbningsbolag till denna tv-serie?

clash

beror sig på om du menar orignaldubben elller den betydligt bättre omdubben
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Erika

Båda två! Jag har nämligen aldrig sett Rainbow Brite och är därför intresserad.  :)

clash

I originaldubben är det bl.a. Beatrice Järås. och 3 till. Ska försöka skafa fram rösterna
Pepper Ann//Winx Club/Trollz/Creepschool äger

Experten

Har en Rainbow Brite kasset som jag fick låna från mina morföräldrar, så jag ska så fort jag hinner/kan indentifiera vem som spelar vem och de svenska rösterna är (på den kasset jag äger): Beatrice Järås, Gunnar Ernblad, Liza Öhman, Bert-Åke Varg och Staffan Hallerstam.
Vem som spelar vem har jag inte luskat ut för det var flera år sedan jag såg filmen senast.

Daniel Hofverberg

I originaldubben som släpptes på VHS under 1980-talet, som jag tror att Videobolaget/Kit & Co. gjorde, har jag hittills lyckats identifiera följande:

Rainbow Brite - Beatrice Järås
Blink - Bert-Åke Varg
Stjärna - Gunnar Ernblad
Staffan - Staffan Hallerstam

Därutöver medverkar som sagt även Liza Öhman. Såvitt jag vet är det bara dessa fem skådisar som medverkar igenom samtliga VHS-kassetter.

Tyvärr har jag dock inte lyckats ta reda på någonting om TV3s/Fox Kids omdubb, som jag tror att Mediadubb International gjorde. Den dubben tycker jag personligen är bättre än Videobolagets dubb, men på TV3 stod det inte utsatt några credits alls och senast jag såg serien kände jag inte igen en enda röst.

Erika

Tack för alla svar, vi får väl hoppas att någon har sett omdubben och kanske vet rösterna där. :)

Men när visades "Rainbow Brite" på Fox Kids? Jag hade tillgång till kanalen från september 2000 tills den släcktes ner 2004 och jag har inget minne av "Rainbow Brite" visades då.

Daniel Hofverberg

Rainbow Brite visades på TV3 runt 1999 - 2000, så det bör ha varit ungefär i samma veva som Fox Kids sände serien - gissningsvis med samma dubbning, men jag har inte själv sett serien på den kanalen.

Jag ska ha alla avsnitt inspelade från TV3, men lyckad fortfarande inte att placera in en enda skådis. Någon enstaka låter bekant, men inte mer än så... Det verkar i alla fall vara en större ensemble i omdubben än i originaldubben.

Erika

Enligt Svensk mediedatabas visades "Rainbow Brite" på TV3 2000-2003. Först under den engelska originaltiteln och sedan under den svenska titeln "Regnbågslandet". Hmm, undrar varför de fick för sig att byta titel?

Dessutom gav Egmont ut några videofilmer under titeln "Regnbågsbarnen", är det samma dubbning som användes på Vestrons utgåvor av tv-serien?

Daniel Hofverberg

Egmonts VHS-filmer hade samma dubbning som Vestrons äldre VHS-utgåvor, som jag tror att Kit Sundqvist/Kit & Co. dubbade.

Regnbågslandet stämmer rätt bra överens med de namn som används i själva dubbningen, så det är nog en rimlig svensk titel för omdubben. Jag håller med att det verkar väldigt märkligt om TV3 först sände serien under originaltiteln i tablåerna, och sen bytte till den svenska titel som sannolikt var planerad från första början. Jag känner mig dock inte 100% säker att man kan lita på Svensk Mediedatabas i det här fallet - det har hänt att de satt ut tablåtexter som inte stämt överens med verkligheten, så det är inte helt omöjligt att TV3 ursprungligen skrev ut exempelvis "Regnbågslandet (Rainbow Brite)" i tablån eller något liknande.

Experten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  8 april 2013 kl. 19:48:59
I originaldubben som släpptes på VHS under 1980-talet, som jag tror att Videobolaget/Kit & Co. gjorde, har jag hittills lyckats identifiera följande:

Rainbow Brite - Beatrice Järås
Blink - Bert-Åke Varg
Stjärna - Gunnar Ernblad
Staffan - Staffan Hallerstam
Tack för rollfigurerna, Hofverberg

juku

I nydubben spelar Rainbow av samma tjej som gjorde Alex i omdubben av Camp Candy

Elios

Denna var jag sjukt skeptisk till. Men den kom ju före min tid innan jag var född så. 

Citat från: juku skrivet 26 april 2013 kl. 22:45:49I nydubben spelar Rainbow av samma tjej som gjorde Alex i omdubben av Camp Candy
Beatrice Järås?