Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

Disneyfilmer på Blu-ray

Startat av Varsågod, 12 juli 2011 kl. 12:41:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Disneyfantasten

Citat från: Erika skrivet 30 juli 2021 kl. 13:48:56
Eller att allt färre personer köper dvd/blu-ray-filmer.

Åh nej, det är ju ännu värre...  :(

Daniel Hofverberg

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2021 kl. 11:56:14
Jag har en viktig sak att säga; för några veckor sedan så upptäckte jag att varken Elgiganten eller MediaMarkt längre har DVD & Bluray filmer, så nu kan jag alltså bara köpa filmer i livsmedels-affärerna och vad värre är; jag hittar inte de Bluray-filmer jag söker i affärerna!
Dina exempel kan jag inte uttala mig om, då det var minst 15 år sedan jag senast var i Malmö, men tyvärr verkar det vara allt färre fysiska butiker som fortfarande säljer DVD- och Blu-Ray-filmer - säkerligen en effekt av att intresset minskat och att försäljningen sjunkit. Helt klart en oroväckande utveckling... '(

Här i Skellefteå var det senast jag letade bara ICA Maxi som fortfarande hade ett hyfsat utbud med filmer, plus lite backar med billiga filmer (2 för 99 kr och liknande) på Willys och Stora Coop. Mediamarkt finns inte i Skellefteå, men Elgiganten verkade inte längre ha filmer här vad jag kunde se; och heller ingen annanstans jag kollat på heller. Nu kan det förstås ha varit jag som letat dåligt, i och med pandemin vill man ju inte tillbringa mer tid än nödvändigt i butiker; men jag kunde i alla fall inte hitta något på Elgiganten. :(

Nu köper jag visserligen oftast filmer på nätet (från antingen Discshop, CDON eller Ginza), men det händer ju trots allt att man behöver filmer fort så att man inte har tid att vänta på postgången - framförallt om man ska handla födelsedagspresenter eller julklappar. Och så får vi ju inte glömma bort det faktum att inte alla i Sverige ens har tillgång till Internet, varför möjlighet att köpa allt som behövs i fysiska affärer fortfarande är viktigt.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 30 juli 2021 kl. 21:11:26
Dina exempel kan jag inte uttala mig om, då det var minst 15 år sedan jag senast var i Malmö, men tyvärr verkar det vara allt färre fysiska butiker som fortfarande säljer DVD- och Blu-Ray-filmer - säkerligen en effekt av att intresset minskat och att försäljningen sjunkit. Helt klart en oroväckande utveckling... '(

Här i Skellefteå var det senast jag letade bara ICA Maxi som fortfarande hade ett hyfsat utbud med filmer, plus lite backar med billiga filmer (2 för 99 kr och liknande) på Willys och Stora Coop. Mediamarkt finns inte i Skellefteå, men Elgiganten verkade inte längre ha filmer här vad jag kunde se; och heller ingen annanstans jag kollat på heller. Nu kan det förstås ha varit jag som letat dåligt, i och med pandemin vill man ju inte tillbringa mer tid än nödvändigt i butiker; men jag kunde i alla fall inte hitta något på Elgiganten. :(

Nu köper jag visserligen oftast filmer på nätet (från antingen Discshop, CDON eller Ginza), men det händer ju trots allt att man behöver filmer fort så att man inte har tid att vänta på postgången - framförallt om man ska handla födelsedagspresenter eller julklappar. Och så får vi ju inte glömma bort det faktum att inte alla i Sverige ens har tillgång till Internet, varför möjlighet att köpa allt som behövs i fysiska affärer fortfarande är viktigt.
Är inte det här en dålig utveckling? Affärer har börjat med att inte sälja dvd längre.

Anders M Olsson

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2021 kl. 11:56:14
Jag har en viktig sak att säga; för några veckor sedan så upptäckte jag att varken Elgiganten eller MediaMarkt längre har DVD & Bluray filmer, så nu kan jag alltså bara köpa filmer i livsmedels-affärerna och vad värre är; jag hittar inte de Bluray-filmer jag söker i affärerna! (hittar visserligen Själen och Raya och Den Sista Draken men dessa tänker jag vänta med tills priserna sänks och Luca kommer inte förräns i september och även denna kommer vara dyr första halvåret, dessa tre kanske kan vara lämpliga julklappar)

Jag måste tyvärr ge dig rätt. Jag var idag och tittade på MediaMarkt och Elgiganten i Lund. MediaMarkt hade bara en liten korg med osorterade reafilmer från Musikservice, och hos Elgiganten hittade jag inga filmer alls. T.o.m. ICA Maxi har ett mycket bättre sortiment.

Rena videobutiker finns knappast längre. Jag tror inte Hemmakväll har några butiker kvar där man kan köpa eller hyra film, utan det är bara godis som gäller.

Vi får nog vänja oss vid att handla på nätet om vi vill ha DVD eller Blu-ray. Discshop, Ginza, CDON och ytterligare några nätbutiker är fortfarande välsorterade, men hur länge till?

Ytterst handlar det förstås om att folk inte köper speciellt mycket film på skiva längre, och då finns inte heller underlag för att ha stora välsorterade butiker där man kan komma in och bläddra i sortimentet.

Disneyfantasten

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 juli 2021 kl. 15:36:04
Jag måste tyvärr ge dig rätt. Jag var idag och tittade på MediaMarkt och Elgiganten i Lund. MediaMarkt hade bara en liten korg med osorterade reafilmer från Musikservice, och hos Elgiganten hittade jag inga filmer alls. T.o.m. ICA Maxi har ett mycket bättre sortiment.

Rena videobutiker finns knappast längre. Jag tror inte Hemmakväll har några butiker kvar där man kan köpa eller hyra film, utan det är bara godis som gäller.

Vi får nog vänja oss vid att handla på nätet om vi vill ha DVD eller Blu-ray. Discshop, Ginza, CDON och ytterligare några nätbutiker är fortfarande välsorterade, men hur länge till?

Ytterst handlar det förstås om att folk inte köper speciellt mycket film på skiva längre, och då finns inte heller underlag för att ha stora välsorterade butiker där man kan komma in och bläddra i sortimentet.

Hemska tankar, nu är det ute med mig...  :(

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet 31 juli 2021 kl. 13:27:06
Är inte det här en dålig utveckling? Affärer har börjat med att inte sälja dvd längre.
Ja, det är absolut en dålig och mycket oroväckande utveckling... :(

Citat från: Anders M Olsson skrivet 31 juli 2021 kl. 15:36:04
Rena videobutiker finns knappast längre. Jag tror inte Hemmakväll har några butiker kvar där man kan köpa eller hyra film, utan det är bara godis som gäller.
Tyvärr tror jag också att samtliga Hemmakvälls butiker slutat med film. När jag kollade på Hemmakväll i Skellefteå i höstas, så höll de då precis på att sluta med film, och hade bara en stor korg med osorterade filmer som såldes ut med 50% rabatt - men eftersom rabatten inte gällde om man dessutom utnyttjade "2 för XXX" som stod på filmerna (utan bara om man köpte enstaka filmer), så blev det hursomhelst dyrare än på nätbutiker; så det var inte av särskilt stort värde... :(

Vid det här laget är den korgen förmodligen borta, så att det bara är godis som gäller. Vilket känns egendomligt i mina ögon, då det trots allt finns ganska gott om godis på varenda livsmedelsbutik som finns i landet, och det med både bättre priser och bättre öppettider - plus då flertalet rena godisaffärer, som inte har haft sitt ursprung i filmförsäljning. Så finns det verkligen så stor marknad för ett Hemmakväll med enbart godis...? Kanske somliga letar efter mer specifika godisar som inte är så lätta att hitta, men jag inbillar mig att den större delen av befolkningen nöjer sig med vad som erbjuds på de flesta av ICAs och Coops butiker i Sverige.

Disneyfantasten

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2021 kl. 18:15:13
Ja, det är absolut en dålig och mycket oroväckande utveckling... :(
Tyvärr tror jag också att samtliga Hemmakvälls butiker slutat med film. När jag kollade på Hemmakväll i Skellefteå i höstas, så höll de då precis på att sluta med film, och hade bara en stor korg med osorterade filmer som såldes ut med 50% rabatt - men eftersom rabatten inte gällde om man dessutom utnyttjade "2 för XXX" som stod på filmerna (utan bara om man köpte enstaka filmer), så blev det hursomhelst dyrare än på nätbutiker; så det var inte av särskilt stort värde... :(

Vid det här laget är den korgen förmodligen borta, så att det bara är godis som gäller. Vilket känns egendomligt i mina ögon, då det trots allt finns ganska gott om godis på varenda livsmedelsbutik som finns i landet, och det med både bättre priser och bättre öppettider - plus då flertalet rena godisaffärer, som inte har haft sitt ursprung i filmförsäljning. Så finns det verkligen så stor marknad för ett Hemmakväll med enbart godis...? Kanske somliga letar efter mer specifika godisar som inte är så lätta att hitta, men jag inbillar mig att den större delen av befolkningen nöjer sig med vad som erbjuds på de flesta av ICAs och Coops butiker i Sverige.

Ja, världen är verkligen orättvis inget tvivel om det...  :(

Citat från: gstone skrivet 31 juli 2021 kl. 17:51:00
Skaffa Disney Plus och Netflix.

Och riskera att fysiska media utkonkurreras? Aldrig i livet!

Daniel Hofverberg

Citat från: gstone skrivet 31 juli 2021 kl. 17:51:00
Ska Disney Plus och Netflix.
Citat från: Disneyfantasten skrivet 31 juli 2021 kl. 19:38:24
Och riskera att fysiska media utkonkurreras? Aldrig i livet!
Det ena behöver inte utesluta det andra. I dessa tider bör man absolut abonnera på en eller flera streamingtjänster för att få tillgång till ett större utbud, just för att mängder av serier och filmer aldrig kommer att släppas på DVD eller Blu-Ray - det är den bistra sanningen. Men streamingtjänster är på intet sätt någon ersättning för fysiska medier - det finns för stora nackdelar för det - utan snarare ett utmärkt komplement.

Jag själv köper allt som går på DVD eller Blu-Ray, men abonnerar ändå på 6 olika streamingtjänster - dels för sådant som aldrig släppts på DVD eller Blu-Ray, och dels för att se sådant som jag inte tror att jag kommer vilja se om; det finns ju ingen vits i att betala flera hundra för en TV-seriebox om serien ifråga finns på någon streamingtjänst och det är en sådan slags serie som jag tror att jag aldrig kommer vilja se om mer än en gång. Trots allt har man nog ofta ett visst hum innan man ser en film eller serie om man tror att det är den sortens film/serie som kan vara värd att ses om i framtiden.

Men fastän jag har Disney+ skulle jag exempelvis aldrig drömma om att se på Disneys tecknade klassiker där - sådant köper jag givetvis på Blu-Ray.

Men som sagt, det börjar bli allt svårare att få tag på DVD och Blu-Ray i fysiska butiker, utan man får nog vänja sig vid att köpa sådant från nätbutiker framöver (vilket förstås ställer till problem för de som faktiskt inte har tillgång till Internet)...

gstone

[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Marcusen

Citat från: Disneyfantasten skrivet 30 juli 2021 kl. 13:15:28
Jag gick igenom hela affärerna och kollade...

Måste vara de där fördömda streamingstjänsterna som ställt till det...
Du borde be någon att lära dig shoppa på internet till exempel har ju CDON just nu rea på just Disney klassiker där Bluray utgåvorna kostar 59 kr styck.

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet 31 juli 2021 kl. 18:15:13
Ja, det är absolut en dålig och mycket oroväckande utveckling... :(
Tyvärr tror jag också att samtliga Hemmakvälls butiker slutat med film. När jag kollade på Hemmakväll i Skellefteå i höstas, så höll de då precis på att sluta med film, och hade bara en stor korg med osorterade filmer som såldes ut med 50% rabatt - men eftersom rabatten inte gällde om man dessutom utnyttjade "2 för XXX" som stod på filmerna (utan bara om man köpte enstaka filmer), så blev det hursomhelst dyrare än på nätbutiker; så det var inte av särskilt stort värde... :(

Vid det här laget är den korgen förmodligen borta, så att det bara är godis som gäller. Vilket känns egendomligt i mina ögon, då det trots allt finns ganska gott om godis på varenda livsmedelsbutik som finns i landet, och det med både bättre priser och bättre öppettider - plus då flertalet rena godisaffärer, som inte har haft sitt ursprung i filmförsäljning. Så finns det verkligen så stor marknad för ett Hemmakväll med enbart godis...? Kanske somliga letar efter mer specifika godisar som inte är så lätta att hitta, men jag inbillar mig att den större delen av befolkningen nöjer sig med vad som erbjuds på de flesta av ICAs och Coops butiker i Sverige.
Daniel hemmakvälls butiker har slutat med dvd uthyrning för runt ett par år nu. Visste du redan inte det här?

Scoobydoofan1

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  1 augusti 2021 kl. 01:56:41
Det ena behöver inte utesluta det andra. I dessa tider bör man absolut abonnera på en eller flera streamingtjänster för att få tillgång till ett större utbud, just för att mängder av serier och filmer aldrig kommer att släppas på DVD eller Blu-Ray - det är den bistra sanningen. Men streamingtjänster är på intet sätt någon ersättning för fysiska medier - det finns för stora nackdelar för det - utan snarare ett utmärkt komplement.

Jag själv köper allt som går på DVD eller Blu-Ray, men abonnerar ändå på 6 olika streamingtjänster - dels för sådant som aldrig släppts på DVD eller Blu-Ray, och dels för att se sådant som jag inte tror att jag kommer vilja se om; det finns ju ingen vits i att betala flera hundra för en TV-seriebox om serien ifråga finns på någon streamingtjänst och det är en sådan slags serie som jag tror att jag aldrig kommer vilja se om mer än en gång. Trots allt har man nog ofta ett visst hum innan man ser en film eller serie om man tror att det är den sortens film/serie som kan vara värd att ses om i framtiden.

Men fastän jag har Disney+ skulle jag exempelvis aldrig drömma om att se på Disneys tecknade klassiker där - sådant köper jag givetvis på Blu-Ray.

Men som sagt, det börjar bli allt svårare att få tag på DVD och Blu-Ray i fysiska butiker, utan man får nog vänja sig vid att köpa sådant från nätbutiker framöver (vilket förstås ställer till problem för de som faktiskt inte har tillgång till Internet)...
Daniel tror du att fysisk media kommer att gå igenom en upplevelse igen? Att kraven på dvd och blu ray går upp igen och äldre serier och filmer blir utgivna igen?

Daniel Hofverberg

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 augusti 2021 kl. 20:46:12
Daniel hemmakvälls butiker har slutat med dvd uthyrning för runt ett par år nu. Visste du redan inte det här?
Hemmakväll har inte slutat samtidigt med DVD överallt, utan det har skett stegvis mellan olika butiker. Det stämmer säkert att alla slutade med uthyrning för ett par år sedan, men jag pratade om försäljning och det är något helt annat.

Senast jag var på Hemmakväll i Skellefteå var hösten 2020 (tror det var runt oktober), och då fanns mycket riktigt inte hyrfilmer längre men däremot en back med osorterade köpfilmer (säkert ett par hundra filmer) som såldes ut med 50% rabatt. Även med rabatten var det dock dyrare än på Discshop och CDON, varför jag avstod från att köpa något då. Men det var ju som sagt över nio månader sedan, så vid det här laget är de köpfilmerna förmodligen sålda och jag gissar att de sannolikt inte har några filmer kvar längre. :(

Hur det ligger till i andra Hemmakväll-butiker vet jag inte, men jag tror som sagt inte att någon satsar på filmer nämnvärt längre; även om det kanske kan finnas kvar osålda filmer i vissa butiker runt om i landet. Men jag tror inte att någon av dem köper in nya filmer längre, utan i så fall är det nog bara äldre som säljs ut.

Anders M Olsson

Citat från: Scoobydoofan1 skrivet  4 augusti 2021 kl. 20:46:12
Daniel hemmakvälls butiker har slutat med dvd uthyrning för runt ett par år nu. Visste du redan inte det här?

Nej, det stämmer inte. De slutade med hyrfilm den 1 november i fjol, men hade fortfarande kvar köpfilm i ett trettiotal butiker.

Om man går in på Hemmakvälls hemsida via archive.org fanns det fortfarande ett menyval för "Film" så sent som den 6 maj i år. Men i nästa arkiverade version den 27 maj är det menyvalet borta.