Forumnyheter:

Gmail har under ett par månaders tid blockerat Dubbningshemsidans e-postmeddelanden, men det ska nu vara löst. Om du missat viktiga e-postmeddelanden under denna tid, kontakta webbmastern på så löser vi allt.

Huvudmeny

DVD-authoring

Startat av Adam Larsson, 12 maj 2020 kl. 19:14:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Adam Larsson

Vilka program använder ni?

Elios




Daniel Hofverberg

Citat från: Adam Larsson skrivet 12 maj 2020 kl. 19:14:12
Vilka program använder ni?
Jag förmodar att du menar DVD-authoring i största allmänhet, och inte enbart just design av DVD-menyer...?

Trots allt innefattar ju DVD-authoring mer än bara menyerna, då det också innefattar videospår, ljudspår, undertexter, logik, programmering, o.s.v.

Personligen använder jag DVD-Lab Pro från det lilla kanadensiska företaget Mediachance för DVD-authoring. Tyvärr utvecklas det inte längre och har ett par irriterande buggar, men det är ett kraftfullt program som klarar av mycket och även stödjer anpassad DVD-programmering (via så kallade VM-kommandon, som är det skriptspråk som DVD-standarden använder); men som samtidigt är hyfsat användarvänligt. Jag har använt det programmet i ganska många år, och har därför lärt mig att komma runt de buggar och begränsningar som finns - åtminstone så länge man inte behöver ha jätteavancerade finesser, såsom alternativa kameravinklar eller seamless branching...
https://www.mediachance.com/dvdlab/dvdlabpro.html

Men eftersom programmet inte längre utvecklas och Mediachance inte verkar satsa på något nytt program heller, så verkar det tyvärr inte som att det kommer bli något stöd för Blu-Ray-authoring därifrån... :( Så för Blu-Ray verkar man behöva hitta åt något annat program, vilket är lättare sagt än gjort då de flesta program antingen verkar vara oerhört begränsade (inte det minsta flexibla eller särskilt kraftfulla) eller extremt krångliga att lära sig/använda...

Elios

Finns det för Blu-ray också?!^^

Anders M Olsson

Citat från: Elios skrivet 30 november 2020 kl. 14:45:10
Finns det för Blu-ray också?!^^

Naturligtvis.

Det är i princip ingen teknisk skillnad mellan att skapa en bränd DVD eller Blu-rayskiva för eget privat bruk eller att göra en master för fabrikspressning och försäljning.

Problemet är bara att de riktigt kraftfulla programmen som proffsen använder är så dyra att de inte är att tänka på för oss vanliga amatörer. Det finns en del program som är gratis eller prissatta så att privatpersoner har råd att köpa dem, men då är de inte alls lika kraftfulla och saknar mycket av det som proffsprogrammen kan göra.

Daniel Hofverberg

Ja, visst finns det gott om authoringprogram för Blu-Ray också. Men det jag använt för DVD, DVD-Lab Pro, finns som sagt tyvärr inte i någon version för Blu-Ray.

Sammantaget är det för Blu-Ray inte lika lätt som för DVD att hitta något som inte både kostar skjortan och är svåranvänt. För DVD finns det fler "kompromisser" i form av tillräckligt avancerade program, som inte är så dyra, är någorlunda lättanvända och som bara saknar de allra mest avancerade finesserna; men för Blu-Ray finns det tyvärr i stort sett bara två nivåer - antingen väldigt enkla och billiga program (läs: begränsade) eller svindyra och krångliga. :(

De flesta proffsen använder Scenarist BD, men då får du vackert punga ut med minst €10000, plus att du lär behöva en lång utbildning för att lära dig att göra något... :o

Dubintrested

Är det möjligt att rippa en ISO och sedan byta ut en av videofilerna till en med fler ljudspår och bränna på en egen skiva? Eller går det inte att byta ut filer i en ISO?

Lillefot

#9
Citat från: Dubintrested skrivet  3 februari 2024 kl. 13:10:07Är det möjligt att rippa en ISO och sedan byta ut en av videofilerna till en med fler ljudspår och bränna på en egen skiva? Eller går det inte att byta ut filer i en ISO?
ISO-filer går inte att redigera direkt (i alla fall inte med inbyggda verktyg i Windows), utan i så fall är det nödvändigt att först extrahera/kopiera filerna från den med ett program som 7-Zip. Sedan kan du teoretiskt sett ändra på filuppsättningen och bränna den på en skiva, eller skapa en ny ISO utifrån filstrukturen med ett program som ImgBurn.

Om det dock handlar om att skapa en egen "authored" DVD som kan spelas upp som tänkt i vanliga spelare, är det bättre att göra det med vilket program du kan tänkas använda för det ändamålet. Att bara ändra på filerna när "inställningarna" är detsamma kan tänkas orsaka problem vid uppspelning.
Om jag är en Apatosaurs.
Hur kan jag då vara här i Cenozoiska eran?
Kloning, teleportering, eller tur?
I alla fall, ni får ha en dino till äran

Steffan Rudvall

Citat från: Dubintrested skrivet  3 februari 2024 kl. 13:10:07Är det möjligt att rippa en ISO och sedan byta ut en av videofilerna till en med fler ljudspår och bränna på en egen skiva? Eller går det inte att byta ut filer i en ISO?
Kan du förklara lite mer vad det är du vill göra?

Dubintrested

Citat från: Steffan Rudvall skrivet  3 februari 2024 kl. 13:38:42Kan du förklara lite mer vad det är du vill göra?
Jag har en utgåva av en film som inte har svenskt tal men jag har få tag på en videofil med flera ljudspår på olika språk där det svenska finns med så. Så jag undrar om man kan behålla de officiella menyerna och så men bara byta ut videofilen för det skulle ju bli mycket bättre än en vanlig brändskiva där man bara lagt en video fil eller något hobbybygge i en DVD arthuring program.

Daniel Hofverberg

Citat från: Dubintrested skrivet  3 februari 2024 kl. 13:41:52Jag har en utgåva av en film som inte har svenskt tal men jag har få tag på en videofil med flera ljudspår på olika språk där det svenska finns med så. Så jag undrar om man kan behålla de officiella menyerna och så men bara byta ut videofilen för det skulle ju bli mycket bättre än en vanlig brändskiva där man bara lagt en video fil eller något hobbybygge i en DVD arthuring program.
Det går absolut, men det är inte helt enkelt. Jag har själv gjort det i undantagsfall, men det brukar krävas ett halvt dussin programvaror (nästan) och ganska krångliga instruktioner som tar sin lilla tid att följa.

En gång i tiden har jag hittat guider på nätet om hur man går till väga, men jag har inte tid att leta just nu för att se om de finns kvar.

Anders M Olsson

Citat från: Daniel Hofverberg skrivet  3 februari 2024 kl. 14:06:56Det går absolut, men det är inte helt enkelt. Jag har själv gjort det i undantagsfall, men det brukar krävas ett halvt dussin programvaror (nästan) och ganska krångliga instruktioner som tar sin lilla tid att följa.

En gång i tiden har jag hittat guider på nätet om hur man går till väga, men jag har inte tid att leta just nu för att se om de finns kvar.
Jag gjorde för länge sen en guide till hur man lägger in svenska och engelska undertexter i den tyska TV-serien Rymdpatrullen på DVD. Det går förmodligen att göra något liknande med ljudspåren för att få in exempelvis svenskt tal på en DVD-skiva som saknar det.
https://www.abc.se/~m1019/spacepatrol/guide.htm
(Det är dock inte säkert att guiden fungerar längre, eftersom den är gjort med utgångspunkt från programversioner som fanns när den skrevs. Man kan ha guiden som en fingervisning om problemets komplexitet, men man ska nog inte försöka följa den till punkt och pricka.)

Det är en ganska komplicerad operation att modifiera en befintlig skiva eftersom allting hänger ihop. Om man ändrar på ett ställe kommer det att påverka flera andra ställen på skivan, och om man inte vet exakt vad man gör är risken stor att man får en skiva som inte går att spela, eller som inte fungerar korrekt.

Notera dessutom att Rymdpatrullens DVD-skivor inte är kopieringsskyddade, så det går enkelt att kopiera filerna till hårddisken och arbeta med dem där. Men de flesta andra DVD- och Blu-rayskivor är kopieringsskyddade, så då behöver man dessutom något program för att låsa upp krypteringen.

Mathilda Gustafsson

Går det inte att ta det svenska ljudet i en ljudfil och addera det till videofilen som redan finns på DVD utgåvan?