Forumnyheter:

Efter uppgradering av forumprogramvaran saknas vissa äldre bifogade filer just nu. Vi beklagar detta och arbetar med att lösa problemet.

Huvudmeny

Rex och hans vänner - Ett dinosaurieäventyr (We're Back! A Dinosaur's Story)

Startat av Igthorn, 4 maj 2011 kl. 12:55:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Igthorn

Någon som vet om den filmen finns dubbad? Jag har inte lyckats hitta något, men har för mig att jag sett den i någon hyrbutik för århundraden sedan. Misstänker att den har en något mer annan titel än "Vi är tillbaka, En dinosaurie historia".

Daniel Hofverberg

Ja, den filmen finns absolut dubbad till svenska. Den släpptes på VHS 1994 av distributören CIC under titeln Rex och hans vänner - Ett dinosaurieäventyr, och hade svenskt tal.

Tyvärr stod det inte utsatt några dubbcredits på VHS-kassetten överhuvudtaget, och jag har inte lyckats identifiera rösterna. Fast i ärlighetens namn var det åtskilliga år sen jag såg den senast, fast jag ska ha en sliten kassett här hemma. När jag får tid ska jag ta och lyssna igenom den, och höra om jag kan känna igen åtminstone några av rösterna nu.

CIC är ju samma bolag som senare delades upp och blev Paramount Home Entertainment respektive Universal Pictures Home Entertainment, så utifrån det borde sannolikheten vara stor att filmen dubbades av antingen Eurotroll eller Sun Studio (i så fall Köpenhamnskontoret, då Stockholmskontoret inte fanns än på den tiden). Då Sun Studio på den tiden (som då inte hade funnits så jättelänge) huvudsakligen dubbade åt Cartoon Network och Scanbox, så borde Eurotroll vara troligare, men då jag inte vet något om rösterna så är det här bara rena gissningar.

Igthorn

Jaaaa just ja, det var så den hette. Nu ringer klockorna igen. Tack Daniel. Ska se om jag kan hitta den också och identifiera några röster. Om den nu är så gammal så lär det väl vara några som går att känna igen.

SwedishKuriboh


Igthorn

Oj, ja det kan nog stämma, skulle gärna velat sett den men den är väl lika svår att få tag i som det mesta andra som dubbats på 80-90talet...

Alexander

Jag är rätt säker på att det var Anneli Berg som spelade flickan Cecilia också. Det verkar som den här filmen ska släppas på Blu-ray senare i år.

http://www.discshop.se/filmer/bluray/a_dinosaurs_story_were_back_blu_ray/P134429


gstone

Jag läst att Sven Lindberg, Allan Edwall och Börje Ahlstedt gjord röster i Rex och hans vänner är det sant eller inte ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Alexander

Citat från: Alexander skrivet 21 september 2015 kl. 15:08:18
Jag är rätt säker på att det var Anneli Berg som spelade flickan Cecilia också. Det verkar som den här filmen ska släppas på Blu-ray senare i år.

http://www.discshop.se/filmer/bluray/a_dinosaurs_story_were_back_blu_ray/P134429

Ja, verkar som Universal ändrade sig och la ner planerna på en svensk Blu-ray utgåva.  :(
Men om man vill se filmen, finns den fortfarande tillgänglig på Youtube:  :)


https://m.youtube.com/watch?v=WyFMlip084g


TonyTonka

Jag valde att fortsätta om "Rex och hans vänner" här för att inte kapa tråden om Min granne totoro.

Finns det mer än en dubbning av filmen? För här i tråden står det att Sture Ström ska spela Rex och att Annelie Berg medverkar i övriga roller, men i tråden "Önska creditslistor" har Disneyfantasten (under namnet Elias Prenbo, innan han registerade sig) postat en annan creditslista där bland annat Stefan Ljungqvist, Åsa Göransson och Linus Wahlgren nämns?  ???

http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg19569#msg19569
https://djtonytheking.wordpress.com/ - Min blogg
(bloggen uppdateras senast: 2022-01-30)

Äntligen tillbaka på bloggen! :D

gstone

Citat från: TonyTonka skrivet 19 september 2018 kl. 15:21:19
Jag valde att fortsätta om "Rex och hans vänner" här för att inte kapa tråden om Min granne totoro.

Finns det mer än en dubbning av filmen? För här i tråden står det att Sture Ström ska spela Rex och att Annelie Berg medverkar i övriga roller, men i tråden "Önska creditslistor" har Disneyfantasten (under namnet Elias Prenbo, innan han registerade sig) postat en annan creditslista där bland annat Stefan Ljungqvist, Åsa Göransson och Linus Wahlgren nämns?  ???

http://www.dubbningshemsidan.se/forum/index.php?topic=811.msg19569#msg19569

Jag skulle ochså vilja veta viken av rolistorna som var den rätta den med Stefan Ljungqvist, Emy Storm och Allan Edwallme flera elller den med Hans Jonsson , Sture Ström  Annelie Berg , Gunnar Ernblad och Myrra Malmberg.

Eller finns det verkligen  två dubbningar ?
[[George]]
I care about many things-

[[Dot]]
Things-not people.

[[George]]
People, too. I cannot divide my feelings up as neatly as you,
and I am not hiding behind my canvas-I am living in it.

Daniel Hofverberg

#10
Såvitt jag vet finns det bara en dubbning av Rex och hans vänner; den som producerades för VHS-utgåvan av CIC Video 1994.

Filmen har även sänts på FilmNet och TV4 Komedi vid ett flertal tillfällen, och på TV4 vid ett tillfälle. På FilmNet hade filmen svenskt tal, och om inte mitt minne sviker mig använde de samma dubbning som VHS-utgåvan. På rak arm minns jag tyvärr inte om TV4 och TV4 Komedi sände filmen i dubbad version eller textad originalversion, men om de sände filmen i dubbad form förefaller det osannolikt att de hade kostat på en nydubb av filmen speciellt för de kanalerna...

Vad gäller rösterna var det för länge sedan jag såg filmen för att jag ska minnas något. Men spontant tycker jag det känns osannolikt att Emy Storm skulle ha medverkat i en sådan här dubbning. Jag kan inte minnas att Emy varit med i någon dubbning alls, eller om hon har det är det i alla fall definitivt inte vanligt förekommande, så att hon skulle ha blivit tillfrågad och ställt upp i en direkt-till-VHS-produktion förefaller osannolikt. Att Allan Edwall skulle ha medverkat i en sådan dubbning känns inte heller speciellt troligt. Trots allt brukade ju direkt-till-VHS-dubbningar från den här tidsperioden sällan vara alltför påkostade.

Så om inte Disneyfantasten tagit den rollistan från någon säker källa, skulle jag spontant hellre lita på Wikipedias uppgifter. Dock bör man ju som sagt kolla VHS-filmen och höra om man kan identifiera rösterna innan man dömer ut rollistan helt och hållet.

Elios

Jag har sätt den. Minns att Sture Ström gjorde Rex. Kommer inte ihåg alla på rak arm men vill minnas att det var en del kända som jag tror jag kan kolla efter mer och upptäcka.
Ni kan ju alltid fråga Disneyfantasten var han fått dem uppgifterna om dessa röster. Kanske har mixat ihop det med någon annan dubbning. Vad vet jag. :P

Alexander

Jag själv känner endast till en dubbning av Rex och hans vänner. Där rösterna görs av Sture Ström, Hasse Johnson, Annelie Berg, Myrra Malmberg, Gunnar Ernblad m.fl.  :)

Jag har inte listat ut vem som gör pojken Louie, men hans röst borde vara antingen Martin Carlberg eller Fredrik Melander.

Elios

Nu när du säger dem så kom jag ju på att det är dem. Vem som spelade den lille killen låter jag dock vara osagt! ???

Alexander

Citat från: Elios skrivet 20 september 2018 kl. 00:13:25
Nu när du säger dem så kom jag ju på att det är dem. Vem som spelade den lille killen låter jag dock vara osagt! ???

Har själv inte forskat fram vem som spelar killen Louie, men det är samma röst som till Pelle Kanin i avsnitt 1 av Beatrix Potters Sagovärld:)
Därifrån jag har fått de två namnen.